Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Vespa for Life


mgent

Aanbevolen berichten

Erix da's gesproken

(met alle respect voor wie mee doet aan music for life) - maar moesten madame schoeters en c° en studio brussel niet achter dit project staan zou het bijlange zo'n succes ni zijn

over een echte hype gesproken - daar is de vespa maar klein bier tegen

grts frutsab

Link naar reactie

Ik lees hier (en op de site van stubru) met stijgende verbazing of eerder verontwaardiging de laatste replieken.

Dat Vlaams (eigen)Belang een grote aanhang heeft in de Antwerpse regio is algemeen geweten, maar dat deze mensen erin geslaagd zijn hun gedachtengoed over te brengen op de "gewone" mens doet me kokhalzen.

Iedereen met een beetje gezond verstand zou moeten beseffen dat het hier niet alleen over de bestrijding van de armoede gaat maar dat het voor die mensen vooral een kwestie van leven of dood is.

In België bestaat er nog altijd zoiets als een "sociaal vangnet" voor mensen die het in het "normale" leven niet kunnen waarmaken. Als je in die "verre" landen ziek wordt en je hebt geen geld, is de kans reël dat je werkonbekwaam wordt of overlijdt aan de gevolgen ervan.

Verwachten jullie dat de armen in België jullie achteraf komen bedanken omdat je hen de mogelijkheid gegeven hebt om een flatscreen of een pc aan te kopen?

Om het met de woorden van kabouter Wesley te zeggen: GE MOEST BESCHAAMD ZIJN!!!!

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Merci Nero, ik kreeg het eventjes benauwd op het forum.

Vorig jaar heeft VCG een super actie gestart, wel een beetje laat maar oké het was meer dan een succes. Indien het iets vroeger wordt georganiseerd kan het een leuk Vespa evenement worden...waar ik altijd fan van ben ;-))).

Dus VCA en de AVV (? Antwerpse Vespa Vrienden), we count on you.

@Erix, ga je dan ook alleen de "autochtoon Belgische daklozen" helpen...het kan nog erger dan hier zenne.

Gtz Pieter (vanaf 8 mei soms live vanop de evenaar :-)).

Link naar reactie

mmmmmm...is er ACHTERAF laten zien HOEVEEL netten of WAT ze met dat geld hebben gedaan??

En...is Congo na 50 jaar onafhankelijkheid eigenlijk wel "onafhankelijk"???

Link naar reactie

Hewel Cult,

Ik ben zeker geplaatst om hier eventjes te reageren. Volgende week ben ik terug in RDC (Congo). Een ontwikkelingsland blijft afhankelijk...hélaas van China nu, en zeker niet van ons.

Wat wil je trouwens zien, een foto van een muskietennet ???? Ik vond het ook niet de beste keuze qua project, maar ja...Een vaccinatie tegen de mazelen is en blijft de beste oplossing. maar alle beetjes helpen. Mensen die honger hebben verkopen dat net toch, maar dan hebben ze toch eventjes eten. Structureel is het niet, maar daar is veel meer voor nodig dan een weekje plaatjes draaien voor geld. Ik vond het leuk onder Vespisten om samen te werken...en het diende een hoger doel, meer dan dat kunnen we niet doen. Alle clubs (zowat) deden mee. Een beter initiatief is welkom ;-)

Link naar reactie
mmmmmm...is er ACHTERAF laten zien HOEVEEL netten of WAT ze met dat geld hebben gedaan??

Jup, deze week op studio brussel (maandag geloof ik) was er een gans interview met de mensen die het project ginder verder op poten zetten. 500000 netten zijn er aangekocht en geïnstalleerd. Wordt zelfs nog een 2e keer langsgegaan door de hulpverleners of ze er binnen enkele maanden zeker nog hangen en goed gebruikt worden. Ze zouden er 1 miljoen mensen mee geholpen hebben.

Link naar reactie

http://www.stubru.be/programmas/musicforlife/wereldmalariadag

Hier kan je een klein stukje zien ivm de netten.

Ik lees die reacties hier toch met een opgetrokken wenkbrouw. Elke actie voor een goed doel, wat dat ook moge zijn, is een goed initiatief. Of dat nu voor de dakloze in't station is of mensen in Afrika, Zuid-Amerika of wherever ... En ik sluit me aan bij Nero zijn repliek, zou het niet beter kunnen verwoorden.

Verder hoop ik dat de V4L actie ook dit jaar ne schone cent zal opleveren, zo kunnen wij alvast een steentje bijdragen. En ik hoop dat het zowel door VCA als AVV gedragen zal worden. Who cares welke club 'officieel' is of niet. Maak er iets moois van!

Link naar reactie
Hewel Cult,

Ik ben zeker geplaatst om hier eventjes te reageren. Volgende week ben ik terug in RDC (Congo). Een ontwikkelingsland blijft afhankelijk...hélaas van China nu, en zeker niet van ons.

@Pieter :Ik weet dat je in het militair hospitaal van Neder-over-Heembeek werkt.

Wat ga je daar doen en wie betaald dat,China?

Link naar reactie

@Cult,

Karel de Gucht heeft alle relaties met RDC bezoedeld, waar er ook geen ruimte meer was voor overleg op humanitair vlak. Dus MEMISA e.d. heeft grote problemen humanitaire hulp te bieden door politieke standpunten.

Minister Vanackere wil deze "gate" terug openen door Belgische Humanitaire Steun aan de MONUC (lees : Missions O.N.U. (opérations nations unies), dat is hetzelfde als de Verenigde Naties, helemaal niet militair, te steunen. En zo politiek overleg met RDC mogelijk te maken.

Wie betaalt nu dit zooitje ongeregeld :-) ? De V.N., dus wij allemaal, maar niet de Belgische regering alleen.

Wat China betreft. De grootste waterdam ter wereld wordt gebouwd aan de Congostroom door Chinezen om electriciteit te winnen, want zij hebben een tekort. Hierdoor verliezen veel Congolezen hun dorpen en een heel stuk kostbaar regenwoud zullen onder water gezet worden. Ook voor ons belangrijk, want wij hebben onze "groene longen" (lees : bossen) al méér dan honderd jaar geleden weggekapt. Je kan het hen moeilijk kwalijk nemen dat ze hetzelfde doen om eten te hebben voor hun gezin, tenzij je ze steunt en met plaatsvervangende schaamte hun bossen redt voor ons welzijn. Want wij vinden het een schande dat het regenwoud verdwijnt.

Ondertussen werk ik ook in het weeshuis van Prof Dr de Sweemer in Kananga (google Butoké). Mijn garage staat vol met schoentjes e.d. misschien reageer ik overdreven maar ik wil mijn werk wel plaatsen. Jij bent erover begonnen.

Volgende keer een pint samen ?

Gtz Pieter

Link naar reactie

even reactie na het lezen van al het vorige :

ik denk dat de meeste onder ons zich wel kunnen vinden achter een goedbedoelde (en zijn ze dat niet allemaal) actie. Heb er alleen soms wat moeite mee dat men naast de essentiële noodzaken van die "hulpbehoevenden" kijkt : je kan schoenen, kleren en andere dingen inzamelen, maar wat als die schoenen en kleren versleten zijn ? kan je opnieuw beginnen van vooraf aan ... Je kan beter mensen aanleren om kleren en levensnoodzakelijke dingen zelf te maken...anders lijkt het volgens mij op "emmertjes water naar de zee dragen".

En wat het "sociaal vangnet" in ons land betreft ; in dat vangnet zitten serieuze grote gaten...

Dus er zijn volgens mij in ons land ook mensen die een goedbedoelde actie kunnen gebruiken (en nee ik ben geen fan van Vlaams Belang en nee ik woon niet in Antwerpen)

Voilà moest mij even van de lever..

grtz

Johan

Link naar reactie

De gaten zijn er alleen omdat sommige mensen onwetend zijn of te trots om bij de bestaande instanties aan te kloppen. Volgens mij is een manifestatie als Music for life hier niet de oplossing. Het is eerder een taak van onze overheid om deze mensen in te lichten en te overhalen om zich laten te helpen.

Vaak wordt vergeten dat de armoede in de derde wereld een voorgeschiedenis heeft van oorlog, uitbuiting, natuurrampen,... Dit maakt het de mensen daar niet gemakkelijk om een nieuw bestaan op te bouwen.

Soms vraag ik me af wat er van België zou geworden zijn zonder de Congolese rijkdommen en het Marchall-plan van de Amerikanen na de oorlog...

Maar zoals je zegt, alle acties om de wereld beter te maken zijn meer dan welkom.

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Ook even iets rechtzetten.

Wat ik wilde zeggen is het volgende: er zijn massa's organisaties die bezig zijn voor het goede doel en aan ontwikkelingshulp doen en ik steun die voor de volle 100%. Maar, afgelopen winter is nog maar eens bewezen dat onze 'vangnet' enorm tekort heeft geschoten voor de minder bedeelden van onze eigen maatschappij, dus waarom eens niet daar iets aan doen i.p.v. het zo ver te gaan zoeken? Of het nu Stubru is of de overheid maakt me niet uit, als er maar iets gedaan wordt. En nogmaals, of ze nu ne witte, bruine, zwarte, gele of andere kleuren van de regenboog helpen maakt mij niet uit, maar het is toch wel iets om eens over na te denken...

@ Pieter1: je kent me totaal niet anders zou je niet zo'n belachelijk domme opmerking maken door te insinueren dat ik rechts ben. En het is niet omdat het erger kan dat het wil zeggen dat je niets moet doen aan die situatie in eigen land... En als je nog durft te beweren dat ik rechts ben dan zal ik u eens een linkse uppercut verkopen om het tegendeel te bewijzen. ;-)

@ Nero: België (lees: burgers en staat) heeft niet veel gehad aan die rijkdommen van Congo want dat is de rijkdom geworden van LeopoldII want veel van de mijnen en andere natuurlijke rijkdommen waren zijn privé bezit, nog straffer: Congo was zijn eigen privé kolonie.

Je hebt gelijk dat de problemen van veel van die landen een voorgeschiedenis hebben, maar de hulp komt ook niet altijd tot bij de mensen die het nodig hebben omdat de regimes daar meestal door en door corrupt zijn waardoor het geld weer naar oorlog gaat of in de zakken verdwijnen van degenen die aan de macht zijn (straatje zonder einde).

En wat de aanhang van VB betreft in de Antwerpse regio heb je ook een verkeerd beeld want in heel Vlaanderen scoorden ze goed (bewust verleden tijd gebruikt). Vroeger sprak men altijd over de 1/3 die op VB stemt, MAAR dit wil ook zeggen dat 2/3, een overgrote meerderheid dus, NIET op VB stemt en ondertussen zijn die cijfers zwaar achterhaalt want het VB heeft niet meer zo'n grote aanhang (al een geluk).

En nu ga ik stoppen over politiek want dat is niet de bedoeling van dit forum!

En kabouter Wesley kan voor mijn part den boom in want ik vind dat goedkope platvloerse humor en het is nog slecht getekend ook...

Link naar reactie
@Gunther, je mocht dit ook weten.

Sorry Cult dat ik jou viseerde, was eventjes geraakt in mijn idealen en had Gunther zijn visie ook als de jouwe aanzien.

Politics... :-)

Regards Pieter.

Pieter dat was geen visie dat was een vraag.

Ik weet toch niet dat het in U.N.O verband is dat jullie of jij naar ginder gaat.

Link naar reactie

En nu ga ik stoppen over politiek want dat is niet de bedoeling van dit forum!

En kabouter Wesley kan voor mijn part den boom in want ik vind dat goedkope platvloerse humor en het is nog slecht getekend ook...

EINDE!

btw, das hier een totaal zinloze discussie, als ge niet eens zijt met een instantie die iets doet voor een bepaald doen, NEGEERT da dan gewoon ipv er zinloze commentaar op te geven

en toch even om Erix' mening bij te sturen: deze winter was iedereen sociaal en bezorgd over die daklozen die bij -15 buiten moesten slapen, nu het weer zomer is, is er geen haan die daar naar kraait...

Link naar reactie
btw, das hier een totaal zinloze discussie, als ge niet eens zijt met een instantie die iets doet voor een bepaald doen, NEGEERT da dan gewoon ipv er zinloze commentaar op te geven

Weer even iets rechtzetten: ik gaf in mijn eerste post geen commentaar, ik stelde een vraag...

Dien haan zullen we even niet horen kraaien want die heeft het te druk in BHV. ;-)

En nu is't aan de clubs om in gang te schieten want ze weten het nu toch wel goed op voorhand.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...