Jump to content
Vespaforum.be

f4_1400

Members
  • Posts

    40
  • Joined

  • Last visited

Scooter Gegevens

  • Mijn Scooter(s)
    Sprint Veloce
    VNA1T

Persoonlijke Gegevens

  • Woonplaats
    Eindhoven
  • Land
    Nederland

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

f4_1400's Achievements

Contributor

Contributor (5/14)

  • Conversation Starter
  • First Post
  • Collaborator
  • Week One Done
  • One Month Later

Recent Badges

10

Reputation

  1. f4_1400

    Km-teller VNA

    Bij het Italiaanse LaVespaDue verkopen ze die tellers met zowel rode als zwarte naald: https://www.lavespadue.it/it/ricambi-accessori-per-vespa-ape/parti-telaio/contachilometri/contachilometri-lvdue-lancetta-rossa-scala-90-km-h-vespa-vna-vnb-125.1.25.1079.gp.15722.uw Ik had eentje met rode naald besteld, maar die is dus net zo zeer te groot als die van eBay. Hoewel ik nu zie dat LaVespaDue er ook nog eentje van een ander merk verkoopt; misschien dat die wél past.
  2. OK, ik zal eerst eens een kleinere stationairsproeier proberen. Blok laten zakken om inlaatvlak in het carter te bekijken is meer gedoe en zal ik gaan doen als het met de andere sproeier niet opgelost is. Gele vonk duidt toch juist op onvolledige verbranding? Zoals een waxinelichtje ook geel brandt omdat er wat roet gevormd wordt? Van bougiekabel naar blok kan ik in elk geval vonken trekken van 5 mm bij het aantrappen, vonk lijkt me dus in orde. Met de rubber dop uit het vliegwiel zie ik bij lopende motor geen vonken ontstaan over de contactpunten, dus de condensator lijkt mij ook in orde.
  3. f4_1400

    Km-teller VNA

    @Niels_1977: ik heb een splitstuur, zie foto's. De kap is dus van plaatstaal en deze is niet geplamuurd. @iHans: ziet er inderdaad erg strak uit, ook de km-stand suggereert dat het niet de originele teller is Enig idee waar deze besteld kan zijn? Ik had o.a. deze besteld; veel positieve feedback, mooie kwaliteit en een vrij uitgebreide set, maar bij mij dus niet passend: https://www.ebay.nl/itm/182354977017
  4. f4_1400

    Km-teller VNA

    Dat helpt inderdaad, iHans. Ik heb nog eens gemeten (met de schuifmaat), en bij de stuurhuiskap meet ik 62, en bij de ene teller dik 62 en bij de andere 63. Ik snap niet goed waar het verschil tussen jouw en mijn stuurhuiskap vandaan komt, maar het is nu wel duidelijk dat beide (repro) tellers breder zijn dan de jouwe (is die origineel?). Dus daar is nog wat te winnen.
  5. @Adrian: inlaatvlak in het carter zou ik niet weten, ik heb denk ik geen foto's meer van de blokrevisie. Gisteren heb ik mijn colortune-bougie eens in het blok gedraaid en zelfs met de mengselschroef helemaal in gedraaid (in is armer, uit is rijker, toch?) heb ik nog een gele vonk. Stationairmengsel is dus te rijk zou ik denken. Motor was warm en choke was eraf (met choke erop verzoop-ie). Stationairsproeier er eens uit gedraaid en blijkt maat 45 te hebben, als ik het goed heb hoort dit 38 te zijn voor de Dellorto SHB 16.10: https://www.scooter-center.com/en/carburator-dellorto-16/10mm-shb-vespa-v50-7671887 Binnenkort dus maar eens een kleinere stationairsproeier plaatsen en kijken of de boel dan wel af te stellen valt.
  6. f4_1400

    Km-teller VNA

    Dat zou inderdaad een oplossing zijn, maar het stuit mij eigenlijk een beetje tegen de borst plaatwerk uit 58 te gaan bijwerken omdat het after-market spul niet past; dat voelt een beetje als de omgekeerde wereld. Maar goed, wel fijn te horen dat jij ook een dergelijke ervaring hebt met een after-market VNA teller.
  7. Inlaatvlak op het carter bedoel je? Dat is in orde, en er zit een nieuwe pakking tussen spruistuk en carter. Waarom vind je dit overigens klinken als te weinig benzine krijgen? En is dit dan niet een kwestie van de mengselschroef (luchtschroef) verder naar binnen draaien?
  8. f4_1400

    Km-teller VNA

    Hoi, voor mijn VNA ben ik op zoek naar een km-teller. Oorspronkelijk had deze scooter een gesloten stuurkap, maar ik heb destijds ook een kap laten meespuiten met een uitsparing, om dus later een km-teller te kunnen plaatsen. Inmiddels heb ik al 2x een nieuwe teller besteld, bij 2 verschillende leveranciers, en in beide gevallen is-ie te breed om in t gat te passen. Heeft iemand anders hier ook ervaring mee? De pasvorm van after-market spul is natuurlijk wel vaker matig, maar beide keren te groot...? hoe moeilijk kan t zijn om die maat correct te nemen? Of ligt het misschien aan mijn stuurkap? Kan iemand bevestigen dat de uitsparing max 62mm breed is?
  9. Inmiddels heb ik de de sleufjes in zowel de kelk als de aansluiting van de carburateur dicht gekit, zoals dat ook in het genoemde filmpje wordt getoond, zie onderstaande. Verder heb ik een nieuwe (passende) viltring geplaatst en deze van tevoren ingevet (geïmpregneerd als het ware) met lagervet. Tot slot ontstekingstijdstip nog gecontroleerd met de stroboscoop, dit staat op 19 graden voor BDP. De Vespa loopt nu, maar ik vind 'm nog steeds vrij hoogtoerig, zie filmpje. Draai ik de stationairschroef verder uit, dan zakt de motor langzaam in toerental en valt uiteindelijk uit. Inmiddels geloof ik wel dat het hele inlaattraject goed genoeg sluit, maar ik twijfel nog of de uitlaatflens wel goed dicht zit. Hoe kritisch komt de gasdichtheid van de uitlaat voor een nette stationairloop? Bij 2-takt is de tegendruk van de uitlaat immers van belang voor de motorloop, toch? 20210124_163348.mp4
  10. Nou, ik krijg de V50 niet netjes aan het lopen. Met de ontsteking op 19 graden wil hij minder goed starten dan eerst (stond toen een paar graden later), en op de mengselschroef reageert hij nagenoeg niet, ik denk dat hij dus nog steeds valse lucht trekt. In een filmpje van Vespa Motorsport (zie beneden) hoorde ik dat je de viltring kan invetten, in dat geval laat deze inderdaad minder lucht door. Is dat wat jullie betreft een goede tip? Een ander advies dat ze gaven is de 4 sleufjes in zowel de kelk als in de aansluitflens van de carburateur dichtsmeren met siliconenkit, ook dat beperkt natuurlijk de lekpaden, met behoud van beweeglijkheid, zodat de carburateur nog wel vast te klemmen is op de kelk. Wat zijn jullie ideeen hierover? Het zou natuurlijk ook tof zijn als iemand eens mee wil komen kijken (in Eindhoven).
  11. f4_1400

    Remmen

    Dankje Koen, besteld bij Sip!
  12. Ha Koen, ja precies, aan die schroeven heb ik gedraaid. Het viel me op dat de luchtschroef maar een halve slag open stond (beginstand is 1.5 uit, toch?), ook dat doet mij vermoeden dat er sprake van valse lucht is/was (die instelling is nog van jaren terug, toen ik niet beter wist en de viltring sowieso ontbrak). Bij de stationairschroef heb ik het probleem dat het toerental maar heel traag zakt als ik deze een beetje uitdraai, maar de motor valt dan uiteindelijk wel onherroepelijk uit. Het lukt niet hier een acceptabel (laag genoeg) stationair toerental te vinden. Ik zal het spruitstuk en de cilinderkop ook nog eens inspecteren.
  13. f4_1400

    Remmen

    Zijn die Newfrens anti-aqua trouwens ook te koop voor 1 scharnierpunt? Op de website van ScooterCenter vind ik ze niet; sterker nog, de website suggereert dat de 2 scharnierpunt versie voor zowel voor als achter is, maar dat klopt dus niet (en verklaart mijn foutieve bestelling): https://www.scooter-center.com/en/brake-shoes-newfren-oe-150x24mm-antiaqua-vespa-px-f/r-pk-f/r-t5-125cc-f/r-rally180-vsd1t-rally200-vse1t-r-sprint-r-ts125-vnl3t-r-gt125-vnl2t-r-gtr125-vnl2t-r-gl150-vla1t-r-ss180-r-gs160-r-gs-9000044?number=9000044
  14. f4_1400

    Remmen

    Ik heb de remschoenen van de achterrem vervangen voor de aanbevolen "anti aqua" remschoenen van Newfren: deze werken goed! Als ik wil kan ik de Vespa tegen het slippen aan brengen en een volwaardige noodstop maken. De remschoenen die erop zaten waren ook nieuw, maar kennelijk van slechtere kwaliteit. Suf genoeg had ik er niet aan gedacht dat de remschoenen van de voorrem anders zijn (1 ipv 2 scharnierpunten), dus de voorrem heb ik nog niet kunnen vervangen. Bij wijze van experiment heb ik in de voorste remschoenen dezelfde sleuven gevijld als de Newfrens hebben, maar de remkracht is er niet merkbaar beter op geworden. Het zal dan toch wel ook echt aan het frictiemateriaal liggen, niet puur aan die sleuven.
  15. Hmmm, de nieuwe viltring is even groot als de vorige die ik (bij een andere leverancier) had besteld. Dan maar even doorknippen en weer aan elkaar naaien om het toch passend te krijgen. De V50 reageert nog steeds traag op het gas en ik krijg deze niet rustig stationair aan het lopen. Zou dit nog steeds aan de viltring kunnen liggen? Of zijn er nog andere plekken in het aanzuigtraject waar vaak valse lucht wordt getrokken? Ik kom er zo 1,2,3 niet uit, het is in elk geval een (veel) langer traject dan ik gewend ben van de largeframe motorblokken. Verder heb ik de onsteking (met stroboscoop en micrometer) op 19 graden voorontsteking gezet (bij contactpuntafstand 0.4 mm), deze stond een paar graden later en dit leek beter te lopen. Is 19 graden nog steeds een goede waarde voor een originele V50 (er zit E5 in, zelf bijgemengt met 2% mengsmering)?
×
×
  • Create New...