Ga naar inhoud
Vespaforum.be

f4_1400

Leden
  • Items

    196
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

2 Volgers

Scooter Gegevens

  • Scooterclub
    nvt
  • Mijn Scooter(s)
    Sprint Veloce
    VNA1T
    GLB

Persoonlijke Gegevens

  • Woonplaats
    Eindhoven
  • Land
    Nederland

Recente bezoekers van dit profiel

De recente bezoekers block is uitgeschakeld en zal niet meer getoond worden aan gebruikers.

f4_1400's prestaties

Collaborator

Collaborator (7/14)

  • Dedicated Zeldzaam
  • Conversation Starter
  • Reacting Well Zeldzaam
  • First Post
  • Collaborator

Recente badges

37

Reputatie

  1. Helpt dit? In dit gifje maakt het niet uit of de krukas linksom of rechtsom draait, het is de (vertikale) positie van de zuiger die of er uitlaatgassen naar buiten of brandstofmengsel naar binnen kan. Je moet dan wel de ontsteking verdraaien, want het aantal graden voorontsteking dat je had wordt het aantal graden "naontsteking". Bij een Vespablokje ligt het iets gecompliceerder omdat de krukas ook als rotary valve fungeert. De inlaattiming verschuift dus wel degelijk als de krukas andersom draait, maar als er gemiddeld over de inlaattijd nog steeds onderdruk in het carter heerst wordt er nog steeds brandstofmengsel aangezogen. Het blokje kan dan nog steeds lopen, maar minder goed (want inlaattiming suboptimaal).
  2. Inmiddels wat kilometers gemaakt met de nieuwe O-ring. Lekkage is verholpen, dus de Vespa bakent niet meer zijn territorium af
  3. Bedankt Nero, toevallig vanmiddag (weer) een nieuwe O-ring gestoken, deze was iets van 0.1 mm groter in snoerdikte. We gaan zien of t voldoet.
  4. Dank voor t meedenken, Dimitri. De olie komt zeker weten uit de doorvoer voor de koppelingshevel. Ik zal dan toch nog maar eens de O-ring vervangen.
  5. Geen andere ideeen/mogelijke oorzaken dan de O-ring?
  6. Inmiddels dik 200 km gereden met het PX blok (ik zit niet zo vaak op de Vespa), werkt goed. Wel nog een kleine hinderlijke lekkage, zie foto. Ik heb de O-ring van de koppelingshendel al vernieuwd, maar dat heeft niet geholpen. Pech gehad en nog eens een nieuwe steken? Of zijn er nog andere mogelijke oorzaken? De as lijkt niet overmatig veel speling te hebben in het koppelingsdeksel.
  7. Gereviseerd Vespa 150 motorblok te koop. Carter is opgelast en omgebouwd van 2-poorts naar 3-poorts, ideaal voor tuning. Er zit nu een PX 150 cilindersetje op. Voorzien van nieuwe krukaslagers en -keerringen, nieuwe kickstarterhefboom, nieuw schakelkruis. Omgebouwd naar 4 versnellingen, primair tandwiel 22, Spaco 20-20D carburateur, contactpuntontsteking. Motorblok is over na afronding projecten (uiteindelijk bij mijn eigen scooter een PX blok geplaatst). Vraagprijs 750 euro
  8. Dank voor de hulp! Uiteindelijk ben ik eruit gekomen door de website die Wilby indirect tipte, https://www.vespa-klub.dk/EL_english.HTM, schema 11: dit toont dus niet alleen de nummers van de contacten op de stuurschakelaar, maar ook daadwerkelijk het elektrische schema. Het bleek dat in mijn geval geel en groen helemaal niet gekoppeld (parallel geschakeld) horen te worden: geel voorziet het achterlicht, en groen voorziet claxon en koplamp in serie van stroom. Daarbij is de claxon kortgesloten (waardoor deze niks doet), tenzij je de claxonknop indrukt. Die website verwoordt ook mooi dat er nogal wat variatie in Vespa bedradingsschema's is: it seems that the Piaggio engineers never became satisfied and therefore constantly tried a different approach. Or did they replace the engineers for every model? A lack of systematics seems to be the rule.
  9. VNA aangepast, namelijk remlichtbedrading toegevoegd. Verder is er nauwelijks verschil: er gaan nog steeds een voedende groen en gele kabel naar voren toe. Ik heb het idee dat groen en geel verkeerd combineren in de stuurschakelaar, of misschien klopt er iets niet aan het vliegwiel (aantal poolparen verkeerd).
  10. Hoi, ik heb mijn VNA ietwat gemoderniseerd: voorzien van remlicht en remlichtschakelaar (normally closed model), en daartoe ook een iets modernere grondplaat geplaatst, met 5 kabeltjes. Claxon en remlicht heb ik aan de praat, maar koplamp en achterlicht doen bijna niks. Volgens mij kom ik qua elektrisch schema in de buurt van de Sprint: https://scooterhelp.com/electrics/pages/VLB.150sprintv.html. Als ik het goed begrijp wordt de verlichting dan door groen en geel parallel gevoed (die komen bij elkaar in de stuurschakelaar): druk je de claxonknop in, dan wordt groen via de claxon en wit geleid (zodat de claxon af gaat), en anders komt deze direct samen met geel. Iemand een idee wat daar mis gaat? Als ik de koplamp eruit haal dan wordt (uiteraard) alleen het achterlicht gevoed zodat ik wel íets van licht zie, en het valt me op dat het achterlicht feller brandt als ik alleen de gele kabel aansluit (en de groen dus los laat). Alsof groen en geel elkaar tegenwerken (uit fase lopen) in plaats van helpen. Het betreft een conventionele contactpuntontsteking en het vliegwiel heeft 6 magneten.
  11. Oorzaak waarschijnlijk gevonden: veertje van massaknopje was wat verbogen, waardoor ik mogelijk contact 8 (schakeldraad claxon) óók aan massa legde bij uitschakelen van de motor.
  12. f4_1400

    Vespa project

    Leuke tip, een Spaanse Marktplaats.nl/2dehands.be
  13. Ontsteking staat nog steeds op 18 graden voor BDP. Iets anders geks nog gevonden: als ik de motor af zet (massaknopje aan zijkant stuurschakelaar) dan gaat soms ook mijn claxon af. Ideeën?
×
×
  • Nieuwe aanmaken...