Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Px200e met wat problemen.


KristofPX

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Al enkele jaren eigenaar van een PX200E uit 1983.

Vele kilometers mee kunnen rijden zonder problemen.

 

Al was de koppeling bij het starten vanaf stilstand wat heel direct, maar kon er mee leven.

 

Helaas had ik na een tijd het probleem dat hij uit tweede of derde versnelling sprong.

Eerste idee schakelkruis, maar hoopte op verkeerde afstelling kabels.

 

Kabels opnieuw afgesteld, met wat meer of minder speling, maar helaas geen verbetering.

 

Ondertussen jaartje aan de kant gestaan, en vorige week er wat terug beginnen naar kijken.

Terug kabels afgesteld, maar hopeloos dus.

 

Ik zou eventueel wel de motor willen (laten) reviseren, maar reed op zich heel goed.

Het zou blijkbaar mogelijk zijn om het schakelkruis te vervangen zonder demontage van de motor.

 

Wie kan daar mij mee helpen? Of wie kan mij iemand aanbevelen om dit te bekijken, of een totale revisie te doen?

 

 

 

IMG_3705.jpg

Link naar reactie

Heeft uwe vespa al veel km's ? 

Wat je beschrijft over je koppeling , waarschijnlijk is dat door dat je koppelingsplaten tegen elkaar plakken door lange stilstand , 

wat betreft je schakelproblemen , het schakelkruisje zal zijn beste tijd gehad hebben , je versnellingskabels afstellen helpt dan niet veel meer , 

beide problemen zijn op te lossen zonder je motorblok eronder uit te halen , voor je kruisje ga je het blok splitsen , das toch een beetje werk maar gemakkelijk op een namiddagje sleutelen te doen .

Als je echt zorgeloos nog veel km's wil doen is een revisie iets om over na te denken .

Grtz j 

Link naar reactie

Uit de versnelling schieten is het schakelkruis.

Ik kan met de beste wil ter wereld niet verzinnen hoe je dat kan doen zonder het blok te splitsen.

Nu kan dat theoretisch onder de scooter maar ik denk dat het blok op de werkbank toch handiger is.

En als je dan toch bezig bent doe dan gelijk een knappe polini steken en lagers en keerringen😁

Link naar reactie

Verpatsen? Ik heb de px 5 jaar gehad. 

krijg er 1850 voor wat mooi geld is. 
Reken nog de revisie 1500 euro. 
Is toch al een mooie start?

En jammer dat ik hier verantwoording moet afleggen. 🤷‍♂️

Ben op het forum gekomen om mij te informeren als het de moeite was om de revisie te doen. Maar valt niet zo in goede aard bij iedereen blijkbaar. 

  • Like 1
Link naar reactie

Neen. Niemand bedoeld het slecht hé. Het is gewoon raar .

Als je het zelf doet of door iemand privé. Heb je waarschijnlijk de helft bespaart,  en rijd je voor 5 jaar weer rond , bewijzen van spreken. 

Hier zijn leden die je graag willen helpen hoor .

Maar je geeft precies snel op , bij eender wat ...

Maar dat is u keuze, Niemand verplicht jouw niets .

Ps: het is niet moeilijk om het te reviseren.  Zelfs leuk om het te doen. 

Mvg Giovanni 

 

 

  • Like 2
Link naar reactie

Laat u vooral niet afschrikken door arrogante mensen , zo zijn er de laatste tijd wel een paar verschenen op het forum , en die zitten maar uit hun nek te kletsen, het is idd niet zo heel moeilijk om zelf een revisie uit te voeren , heel veel gereedschap heb je daar niet voor nodig . 

  • Like 2
  • Wow 1
Link naar reactie
3 hours ago, KristofPX said:

krijg er 1850 voor wat mooi geld is. 
Reken nog de revisie 1500 euro. 
Is toch al een mooie start?

 

Ik wil u niet ontmoedigen maar in dit geval is het totaal helaas meestal niet de som van de delen...

1850 + 1500 is idd een startbedrag (maar hoogstwaarschijnlijk onvoldoende voor een rally 200).

Maar de ervaring leert dat 3350 euro voor een PX200 van 1983 zonder hydraulische schijfrem met gereviseerde motor vrij hoog gegrepen is...

En zoals vermeld, ene motorrevisie zelf doen is haalbaar voor de meeset mensen

aangepast door Speedracer
  • Like 1
Link naar reactie
4 uren geleden, Speedracer zei:

Ik wil u niet ontmoedigen maar in dit geval is het totaal helaas meestal niet de som van de delen...

1850 + 1500 is idd een startbedrag (maar hoogstwaarschijnlijk onvoldoende voor een rally 200).

Maar de ervaring leert dat 3350 euro voor een PX200 van 1983 zonder hydraulische schijfrem met gereviseerde motor vrij hoog gegrepen is...

En zoals vermeld, ene motorrevisie zelf doen is haalbaar voor de meeset mensen

Daarom ik het ook niet wil doen.

Link naar reactie
5 uren geleden, Gio zei:

Neen. Niemand bedoeld het slecht hé. Het is gewoon raar .

Als je het zelf doet of door iemand privé. Heb je waarschijnlijk de helft bespaart,  en rijd je voor 5 jaar weer rond , bewijzen van spreken. 

Hier zijn leden die je graag willen helpen hoor .

Maar je geeft precies snel op , bij eender wat ...

Maar dat is u keuze, Niemand verplicht jouw niets .

Ps: het is niet moeilijk om het te reviseren.  Zelfs leuk om het te doen. 

Mvg Giovanni 

 

 

Vespa staat al een tweetal jaar aan de kant met dit probleem.

En de gedachte van revisie of niet was ik al een tijd op aan het denken.

 

Wou het nog een laatste kans geven en beslissen wat ik er mee ging doen.

Ik vind het voor mij niet de moeite om dit te doen/te laten doen. Wat mijn keuze is natuurlijk.

 

Maar valt blijkbaar op dit forum niet zo in goede aard...

 

Link naar reactie
15 minuten geleden, KristofPX zei:

 

 

Maar valt blijkbaar op dit forum niet zo in goede aard...

 

Wat bedoel je eigenlijk ermee .

Ge wordt toch geholpen , hoeft toch niet allemaal het zelfde reacties te zijn ? 

Uit je topic,  gebruik je de tips die jouw aanspreken of er nu tegen zijn of niet,  maar dan weet je van 2 kanten.  

Dit is het leuke eraan dit forum. 

 

 

 

 

 

  • Like 2
Link naar reactie

Ik zou toch voor de herstelling gaan. Een PX is niet al te ingewikkeld om aan te werken (of te laten werken door kenner). 

Een oldie zoals een VNB/VNA voor € 3.500 of zo ga je wel vinden, maar is veel lastiger om aan te werken en rijdt verre van even fijn als een PX200. En is vooral veel minder betrouwbaar. (snelheid is veel lager, geen elektronische ontsteking, etc) . Als je zelf wil/kan sleutelen, is een VNB/VNA niet de oplossing. Kleine revisie van een PX hoeft volgens mij ook geen € 1500 te kosten, als je cylinder en krukas en eventueel de lagers behoudt en enkel koppelingsplaten, oliekeerringen en kruisje etc vervangt. De meesten  zullen hier zeggen : als toch open, doe dan ineens alles, maar dat hoeft natuurlijk niet. Alles hangt beetje af van wat je tegen komt eens open.

Een goede PX200 is echt de fijnste oldie om mee te rijden, betrouwbaar en meestal niet stuk te krijgen.

  • Like 4
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...