MESTKEVER Geplaatst: 24 mei 2017 Delen Geplaatst: 24 mei 2017 dag allen, De voorrem van een vnb1 hapt wanneer de remhandel bediend wordt, zelfs bij voorzichtig remmen, bij nazicht niets speciaals te zien, remschoenen zijn niet versleten of beschadigd, remschoenen en remtrommel zijn mooi egaal gesleten en niet vettig. Iemand enig idee wat de oorzaak kan zijn ? Gr. Link naar reactie
sidvespa Geplaatst: 24 mei 2017 Delen Geplaatst: 24 mei 2017 Kabel niet goed ingevet , kabel die wat uitgerafeld is , vijs van de remhendel te vast aangezet , moer waarmee onderaan het wiel de as (die de remschoenen doet opengaan) vast zit te vast gezet grtz sidvespa Link naar reactie
nero Geplaatst: 24 mei 2017 Delen Geplaatst: 24 mei 2017 Da 's één van de redenen dat remmen met de voorremmen bij een oldie " not done" is. Groetjes, nero. Link naar reactie
Adrian Geplaatst: 25 mei 2017 Delen Geplaatst: 25 mei 2017 had hetzelfde voor met een super, rijdende katapult als je de voorrem gebruikte , bleek de gaine te zijn die te kort was , peins dat die dan niet in maar op de eidhuls pakte...? nieuwe gain erop met juiste lengte en opgelost. Link naar reactie
MESTKEVER Geplaatst: 25 mei 2017 Auteur Delen Geplaatst: 25 mei 2017 Zowel de gaine als de kabel zijn vernieuwd, de nieuwe kabelgaine moest zowiezo ingekort worden, alles is mogelijk natuurlijk, maar als alles op zijn plaats zit zonder te haperen zie ik niet in hoe een te korte gaine de oorzaak zou zijn, alhoewel met die oldies mag je in niets verschieten. Al gedacht dat de ferodo van de remschoenen te hard geworden is? , eens proberen met nieuwe blokken zeker! Bij restauratie waren de remblokken zeer vettig, ik heb ze gereinigd en ontvet met remmenreiniger, misschien is de ferodo hierdoor te hard geworden waardoor hij hapt? Link naar reactie
woutervespa Geplaatst: 25 mei 2017 Delen Geplaatst: 25 mei 2017 17 minuten geleden, MESTKEVER zei: Zowel de gaine als de kabel zijn vernieuwd, de nieuwe kabelgaine moest zowiezo ingekort worden, alles is mogelijk natuurlijk, maar als alles op zijn plaats zit zonder te haperen zie ik niet in hoe een te korte gaine de oorzaak zou zijn, alhoewel met die oldies mag je in niets verschieten. Al gedacht dat de ferodo van de remschoenen te hard geworden is? , eens proberen met nieuwe blokken zeker! Bij restauratie waren de remblokken zeer vettig, ik heb ze gereinigd en ontvet met remmenreiniger, misschien is de ferodo hierdoor te hard geworden waardoor hij hapt? Oudere (hardere) remvoeringen remmen slechter , vette remmen zeker met remmenreiniger krijg je het er nooit uit eens de warm worden komt de vettigheid terug boven . Vervangen is het beste . Wel rekening houden dat ze nu nog meer gaan remmen . Zitten de remschoenen niet vast op het asje waar ze moeten scharnieren . Een beetje kopervet kan geen kwaad . Succes ! Link naar reactie
MESTKEVER Geplaatst: 25 mei 2017 Auteur Delen Geplaatst: 25 mei 2017 De remmen zitten niet vast op het asje, zijn met kopervet gemonteerd, alleen zijn die plaatjes die tussen het asje en de remschoen zitten verdwenen, misschien is dit dan toch de oorzaak, morgen nieuwe bestellen en uittesten zeker !! Link naar reactie
woutervespa Geplaatst: 25 mei 2017 Delen Geplaatst: 25 mei 2017 3 uren geleden, MESTKEVER zei: De remmen zitten niet vast op het asje, zijn met kopervet gemonteerd, alleen zijn die plaatjes die tussen het asje en de remschoen zitten verdwenen, misschien is dit dan toch de oorzaak, morgen nieuwe bestellen en uittesten zeker !! Link naar reactie
woutervespa Geplaatst: 25 mei 2017 Delen Geplaatst: 25 mei 2017 Het zou idd kunnen zijn dat de sleutel die de remschoentjes openduwt zonder de plaatjes in een keer volledig gedraaid staat en zo kunnen de remschoentjes niet terug keren in de "open" stand . Link naar reactie
Bowyer Geplaatst: 25 mei 2017 Delen Geplaatst: 25 mei 2017 Als de kabel te kort is of zoals bij mijn px het geval was door de vorige eigenaar met een tierib vastgezet aan de schommelarm dan wil je voorrem heel gemeen pakken. De kabel hoort onder bij het wiel in een klein bochtje te lopen doet hij dit niet dan zal hij bij het remmen extra aangespannen worden. Link naar reactie
dmi Geplaatst: 26 mei 2017 Delen Geplaatst: 26 mei 2017 Zoek naar losse onderdelen. Happen wordt bijna altijd veroorzaakt door te veel speling, net zoals bij een koppeling (meestal door slijtage, maar kan evengoed een slechte tolerantie van aftermarket parts zijn). Stroeve kabels, te vast gezette moeren etc zorgen voor zware bediening, maar niet voor happen. Het is pas wanneer een onderdeel op zichzelf een beweging kan maken dat dit kan voorvallen. Die ontbrekende plaatjes tussen nok en remschoen zouden wel eens heel goed de oorzaak kunnen zijn Link naar reactie
MESTKEVER Geplaatst: 27 mei 2017 Auteur Delen Geplaatst: 27 mei 2017 Het happen gebeurt enkel bij het bedienen van de remhendel, van zodra je die zelfs licht bediend gaat hij in zijn voorvork duiken, van zodra je lost komt alles direct vrij. Vandaar dat ik denk dat er niets mis is met de kabel en de gaine, ik vermoed dat het asje die de remblokken uit mekaar duwt te ver geregeld staat, waardoor het nokje te ver kantelt?? De oude ferrodo's zijn gedemonteerd, nu wachten op de nieuwe en proberen ! ik hou jullie op de hoogte. Link naar reactie
MESTKEVER Geplaatst: 29 mei 2017 Auteur Delen Geplaatst: 29 mei 2017 Vandaag nieuwe remschoenen geplaatst, en jawel probleem opgelost, dus was het toch de ferrodo die door omstandigheden of ouderdom van structuur veranderd was, waardoor de wrijving met de remtrommel niet meer lukte. Bij deze dus weeral geleerd om op deze dingen niet te sparen bij restoratie, direct vervangen is de boodschap ook al zien ze er nog niet versleten uit !! Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.