Ga naar inhoud
Vespaforum.be

A.rolle Tellerrevisie


dmi

Aanbevolen berichten

Het heeft lang geduurd. Maar mijn teller is terug uit Zwitserland. Hij was daar om te reviseren bij een persoon die ik toevallig heb leren kennen via eBay. Hij was geïnteresseerd in een onderdeel dat ik verkocht, en we hebben een ruil gedaan. In ruil voor de revisie mocht hij het onderdeel (een windscherm voor een faro-basso) hebben. 

 

De (bijna absurde) kwaliteit van de revisie maakt dat het resultaat er mag zijn! Oordeel gerust zelf.

 

Zo was hij, en heb ik hem opgestuurd:

001.jpg

002.jpg

 

003.jpg

 

Vanaf hier in de handen van mijn Zwitserse vriend. Gedemonteerd, en beoordeeld. Erg vuil!

004.jpg

 

Maar vooral, veel kleine barstjes in de behuizing. Geen probleem, want onze man is metaalspecialist bij het Zwitserse leger. Hij zou dat dus netjes kunnen repareren:

005.jpg

 

006.jpg

 

007.jpg

 

008.jpg

 

Vervolgens worden alle onderdelen gereinigd, en in overleg beslist of we voor origineel of repro gaan (altijd origineel dus):

009.jpg

 

Beetje verder demonteren:

010.jpg

 

011.jpg

 

Ondertussen is de behuizing gerepareerd:

012.jpg

 

013.jpg

 

En liggen de rollen van de kilometerteller klaar om opnieuw geschilderd te worden:

014.jpg

 

015.jpg

 

Ondertussen is heel de binnenkant gereviseerd, hermagnetiseren was niet nodig. Dat werd uitgemeten. Gekalibreerd op ware snelheid + 5%. Enkel de telexend liep wat vertraging op. Ik had de rand laten chromeren maar onze vriend was niet tevreden met het resultaat. Hij zocht voor mij een goede tweedehands telerrand, en zorgde ervoor dat ik die goedkoop kon kopen. Op deze foto is alles klaar behalve de rand.

016.jpg

 

Bijkomend probleem waren de schroefjes. M2,2x3, en dus geen verkrijgbare maat. De originele (hier op de foto) waren te hard verroest om nog te kunnen redden, dus vroeg onze lieve man me de afmetingen door te sturen. Hij sprak één van zijn contacten aan, die een set nieuwe schroefjes heeft gemaakt, speciaal voor deze teller. 

017.jpg

 

018.jpg

 

019.jpg

 

Het tellerrandje dat ik op afstand kocht was ook niet perfect, dus werd netjes gerepareerd vooraleer het naar het zwitserse chromagebedrijf ging:

020.jpg

 

Vervolgens nog iets meer dan een maand wachten op dit resultaat, dat afgelopen week weer in mijn bus zat:

021.jpg

 

022.jpg

 

023.jpg

 

024.jpg

 

025.jpg

 

 

 

 

Het heeft een half jaar geduurd. En alles samen (enkele keren post naar Zwitserland, douane, een extra tellerrandje, 2x chromeren) heeft het me nog meer dan 300 euro gekost. Maar dat was het wel meer dan waard. Op mijn vraag hoeveel het zou gekost hebben als ik de uren had moeten betalen kreeg ik geen antwoord. Maar er zijn meer dan 32 uren in de revisie gekropen. Reken maar uit...

 

Ik moest ook geen reclame maken voor zijn diensten. Hij heeft dit project eerder afgerond voor het plezier dan om er geld mee te verdienen. 

 

Dat Zwitsers horloges kunnen maken... ik geloof het graag! Vakwerk!

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Just gelijk ne nieve !

Link naar reactie

Ik heb weleens een voorzet gegeven Daan, maar hij is er niet op ingegaan. Ik wou het ook niet te direct vragen. De overeenkomst die we hadden berustte al erg hard op zijn bereidwilligheid. En ondertussen zijn de boutjes netjes verzinkt. Ik heb me erbij neergelegd dat sommige compromissen gemaakt moeten worden :-)

Maar enkel als laatste optie natuurlijk ;-)

Nogmaals enorm bedankt voor je moeite!

 

Erg mooi Dimitri, kan die vriend van je misschien je bouten van de faro cadmeren? 

Link naar reactie

Das nog ns ECHT vakwerk   aleen seg die zwitsers.. buiten koekoeksklokken maken en gatenkaas fabriceren.. Kunnen ze toch wel wa    Echt knap werk!

Link naar reactie
  • 3 maanden later...

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...