Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Aanbevolen berichten

Hallo gasten.

 

ik had op mijn onlangs verkochte Vespa GTS reeds een nieuwe model Europees nummerplaat : 1-MHF-...

Nu is het zo dat ik me een andere motor (BMW) aan het zoeken ben, en da gaat niet te lang moeten duren  <_<

Kan ik deze nummerplaat nu even bijhouden om deze aan op mijn volgende motor te laten inschrijven of moet ik deze terugsturen en me opnieuw een nummerplaat aanvragen bij de okkazie motor die ik ga kopen?

grtzzz

Link naar reactie

Ja, dat kan, maar wel enkel zoals in dit geval... als het al een nieuw type plaat is. Alle oude platen moeten tegenwoordig bij elke wijziging (bv. adresverandering) ingeleverd en vervangen worden. Ik moest er 3 jaar geleden 6 nieuwe halen :-). Toen gelukkig nog aan 20 ipv 30 euro per plaat.

 

Het moment dat ze erachter komen hangt af van een paar factoren. Als de volgende eigenaar voor hetzelfde voertuig (dat je hebt verkocht) een nieuwe plaat aanvraagt, dan zien ze het natuurlijk meteen in de computer. 

Als je je verzekering opzegt, maar de scoot in je eigen garage laat staan duurt het weer veel langer. 

 

Oldtimers zouden wel onverzekerd ingeschreven mogen staan (op voorwaarde dat ze een O-plaat hebben, van horen zeggen door een agent)

 

Verwittiging heb ik nooit gehad. Wel politie aan de deur om te controleren waarom het voertuig onverzekerd is. Het is bijvoorbeeld goed mogelijk (zo ook in mijn geval toen) dat je een voertuig aan het restaureren bent, en in tussentijd de verzekering opzegt. 

Link naar reactie

off topic,,maar Vespa en BMW,die combinatie lijkt precies meer en meer voor te komen,strange ;))

 

CHEERS

De bmw met boxermotor speelt al heeeel lang in mn hoofd, kga es doorbijten nu.

en ja zo een boxer en een Vespa hebben ergens iets gemeen, vraag me niet wat.

misschien beide tijdloos?

Link naar reactie

Hangt ook af van je verzekering , mijn verzekering bv. wil de polis niet stopzetten of opzeggen als ik mijn plaat niet binnen geef.

En ja , duurt exact 4maand en 1 dag en de wijkagente stond aan de deur om een pv op te maken waar die plaat was (was juist vorige dag teruggestuurd)

Let wel op , vanaf oktober (zou nu al moeten maar DIV kon niet volgen) komen er weer nieuwe motorfietsplaten.

Dus dan ga je wss weer een nieuwe moeten aanvragen.

Nu is het 1-M**-123 dan gaat het M-AAA-001 worden

Link naar reactie

Als ze gaan beginnen met O-platen voor motoren kunnen we ons binnenkort ook aan de keuring verwachten (voor niet-o-platen). Dat is de enige reden waarom O-platen voor auto's bestaan. 

 

 

motorfietsen gaan O-MAA-001 worden tenzij ze geen verschil gaan maken

Link naar reactie

Oh jawel hoor, enkel daarom! Waarom mag je niet rondrijden in het donker met een oldtimer auto: omdat je verlichting niet gekeurd is.

Waarom mag je het voorlopig wel met een oldtimer motor? ;-)

Link naar reactie

Een auto vanaf 25 jaar. Landbouwvoertuigen en vrachtwagens moeten ouder zijn als ik me niet vergis. En motoren hebben geen wettelijk oldtimerstatuut. Je kan ze (nog) niet als oldtimer inschrijven. Verzekeringen gebruiken de term oldtimer al wel voor motoren/bromfietsen vanaf 25 jaar en stellen vaak ongeveer dezelfde voorwaarden als met auto's. Het grote verschil is dat die beperkingen bij auto's wettelijk bepaald zijn. Ze hangen samen met een verminderde wegentaks en de vrijstelling van periodieke keuring. Dus een auto ingeschreven als oldtimer op de baan als het niet mag: kans op boete, zelfs al ben je op dat moment verzekerd. Zelfde situatie met de motor: geen boete.

 

Bijgevolg zullen o-platen pas een functie hebben zodra er ook effectief een technische keuring is. Anders hebben ze enkel nadelen en geen voordeel. Want wegentaks is toch forfaitair voor motoren.

Link naar reactie

Mijne oldtimer auto juist ingeschreven, ik heb 1-OBR-*** dus denk niet dat ze snel aan wue theorie zijn Marcdax...  

 

trouwens, de wetten zijn al sinds 1 april veranderd...oldtimers mogen WEL in donker rijden, en wel meer dan 25 km rond de woonplaats, en moeten, zich ook nimeer verantwoorden waar ze naartoe rijden...enkel woon-werkverkeer en boodschappen doen ermee, dat mag niet...  

Link naar reactie

Inderdaad, je hebt gelijk... zo zie je maar hoe vaak ik met mijn oldtimer auto's buiten kom ;-) (de eerste keer in 2014 is nog geen feit)

 

Bijgevolg zou het al logischer zijn om O-platen af te schaffen :-)

Link naar reactie

Je mag nu met een O-plaat wel degelijk naar de winkel

 

Vroeger bleef het gebruik van een oldtimer met O-platen verplicht beperkt tot proefritten binnen een straal van 25 kilometer, tussen zonsopgang en -ondergang, in het kader van een behoorlijk toegelaten manifestatie, of om zich naar de behoorlijk toegelaten manifestatie te begeven.

 

Onder het nieuwe statuut mogen oldtimers dag en nacht rijden. Dit dient niet langer binnen de context van een behoorlijk toegelaten manifestatie te zijn.
Dit zijn heldere regels die amper ruimte laten voor interpretaties. Daarmee is het dus eindelijk gedaan met die soms complexe politiecontroles.
Toch zijn er enkele duidelijk gedefinieerde beperkingen. Nog steeds blijven oldtimers uitgesloten van bepaalde toepassingen:
• commercieel en professioneel gebruik;
• woon-werkverkeer en woon-schoolverkeer;
• bezoldigd vervoer en met bezoldigd vervoer van personen gelijkgesteld gratis vervoer;
• gebruik als werktuig of werkmiddel, alsook voor interventieopdrachten.

Link naar reactie
  • 2 weken later...
  • 2 weken later...

Nummerplaat is terug ingescheven op BMW r1150r. kost me wel evengoed 26 euro aan de facteur... met nieuwe nummerplaat ist maar 4euro meer :-(

ik had ondertussen na het schappen van de GTS wel al een brief gekeregen van de DIV die me vertelde dat de nummerplaat binnen de 4 maand moest teruggestuurd worden.

grtzzz

Link naar reactie
  • 4 weken later...

in de toekomst gaat het volgende gelden:

inschrijving zonder nummerplaat : 26eu betalen aan facteur

inschrijving met nummer plaat; 30eu te betalen aan facteur

 

schrapping van plaat ipv NU terugbrengen naar div en weekje later brief van schrapping ---) nummerplaat naar Bpost kantoor brengen, 9eu betalen voor schrapping en ineens papier van schrapping krijgen

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...