Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Bandenmiserie


stevenvd

Aanbevolen berichten

Heren,

Ik heb op 2 weken tijd twee keer plat gereden (standaard banden, geen tubeless). Eerste keer opgelost door er schuim in te spuiten en dan nieuwe bnb te laten steken, nu lukte zelfs dat niet met een pick-up als resultaat.

Nu vraag ik me af of ik met tubeless beter af zou zijn, of zijn er betere alternatieven dan schuim om toch terug thuis te raken?

Extra vraag: is zo'n pechverhelping van VAB voor motoren een must?

Groeten,

S

Link naar reactie

Grote kans dat je in een nagel of zo gereden bent. En dat die er nog in zat toen je binnenbanden vervangen zijn. 

 

Schuim mag je eigenlijk niet gebruiken in combinatie met binnenbanden. Maar blijkbaar heeft het gewerkt die keer. 

Op zich zijn binnenbanden helemaal niet slechter dan tubeless. Het vraagt enkel wat meer werk als je eens wat voor hebt. 

 

Beter alternatief om thuis te geraken: een reservewiel. Een van de weinige tweewielers waarbij je nuttig gebruik kan maken van een reservewiel is een vespa. Profiteer ervan! ;-)

 

VAB motorbijstand: zéker doen! Topdienst (*lichtjes bevooroordeeld door wederhelft die daar werkt)

Link naar reactie

VAB pechbijstand = Toppie   Snelle en vriendelijke service  vooral als ge in het buitenland iets voorkrijgt.

Schuim kan je gebruiken.. maar wel binnenband varvangen na thuiskomst.. zeker ni mee blijven rijden.

Ik heb steeds zo n bus bij.. en is sneller dan wieltje vervangen hé..   dat kan soms en mega gekloot zijn.. en ge moet uw reserveband half laten leeglopen  anders krijgt ge hem er ni op.

Link naar reactie

Nja, reservewiel...ik zie mezelf nog niet echt een krik meesleuren en de boel demonteren langs de weg (ik heb bovendien twee linkerhanden). In zo'n geval lijkt tubeless dan toch interessanter, in combinatie met zo'n reparatiekitje, of zie ik het nu te simplistisch en is het de investering (nieuwe velgen...) niet waard? Alleszins weinig zin om nog eens als bijzitter (2m en 100kg) terug te moeten keren :)

 

VAB: bedankt voor de tips!

Link naar reactie

Als een reservewiel monteren al geen optie is om thuis te geraken zou ik inderdaad gewoon pechverhelping bij VAB nemen. Dat is de enige optie die je de garantie biedt thuis te geraken met propere handen. Tubeless is geen wonderband en staat even plat als je in een nagel rijdt. Schuim helpt soms maar ook niet altijd (heb je op dat moment altijd een tang bij om de nagel te verwijderen? 

Link naar reactie

Heren,

Ik heb op 2 weken tijd twee keer plat gereden (standaard banden, geen tubeless). Eerste keer opgelost door er schuim in te spuiten en dan nieuwe bnb te laten steken, nu lukte zelfs dat niet met een pick-up als resultaat.

Nu vraag ik me af of ik met tubeless beter af zou zijn, of zijn er betere alternatieven dan schuim om toch terug thuis te raken?

 

Schuim spuiten in binnenbanden?

Als je voor tubeless gaat dan kan je ook nog plat rijden hoor, de band zal alleen niet zo snel afgaan als met een binnenband.

Zijn je velgen misschien langs de binnenzijde wat verroest ofzo, want dat kan schuren tegen je binnenband waardoor je elke keer opnieuw een platte band krijgt, of misschien is je binnenband niet goed gemonteerd (tussen de velgen gekneld).

Een optie is ook om een reservewiel te gebruiken zodat je direct kan verder rijden. En daarvoor gebruik je geen krik, maar leg je gewoon je scooter op zijn zijkant of je kan een speciaal tooltje monteren op je blokje waardoor je altijd een pootje hebt die je scooter wat opligt en waardoor je achterwiel van de grond komt. http://www.sip-scootershop.com/en/products/engine+mounting+support+_10550000

En een binnenband kan je toch gemakkelijk zelf vervangen want je moet maar de velgen uit elkaar vijzen en voor de rest wijst het zichzelf wel uit.

Twee linkerhanden hebben en dan met een Vespa rijden is helaas geen goede combinatie :(

 

Link naar reactie

Het voorwiel houdt niets in. Voor het achterwiel moet ik de mijne toch een pak hoger opheffen dan die kerel met zijn blikje!

Ik leg de scooter altijd op zijn zijkant (zonder bil uiteraard en met naftkraan dicht), werkt perfect.

Link naar reactie

inderdaad de scooter op zijn kant leggen met de benzinekraan toe of een blikje van een halve liter onder het blok zetten.

Een van de grootste voordelen van een classic vespa (incl px) is net dat je een reservewiel bijhebt. Dit niet zelf kunnen vervangen is een groot gemis.

Link naar reactie

De truk met het blikje gaat niet lukken bij oldies, daar komt het voorwiel zo goed als op de grond als hij op zijn pekkel staat.

 

Wat ik doe is een hoge borduur opzoeken (die zijn overal te vinden :) ) en de vespa zo plaatsen dat het voorwiel over de borduur komt.

 

Dan het reservewiel losmaken en de lekke band. Met één hand de vespa optillen en de lekke band er langs onderen laten "uitvallen".

 

Dan de goede band nemen en deze eronder "frommelen" , dan de vespa laten zakken en het wiel over de tamboer duwen. Niet vergeten om de bouten goed vast te zetten.

 

Bij deze manier van werken moet je er wel opletten dat het reservewiel binnen handbereik ligt. :)

 

Je kan eventueel ook de lekke band gebruiken om de vespa te stutten achteraan, dan heb je beide handen vrij om je reservewiel te monteren.

 

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Als een reservewiel monteren al geen optie is om thuis te geraken zou ik inderdaad gewoon pechverhelping bij VAB nemen. Dat is de enige optie die je de garantie biedt thuis te geraken met propere handen. Tubeless is geen wonderband en staat even plat als je in een nagel rijdt. Schuim helpt soms maar ook niet altijd (heb je op dat moment altijd een tang bij om de nagel te verwijderen? 

 

 

alleen is er wel een heel groot verschil in platgaan als ge plat rijdt.. binnenband staat binne de minuut zo plat als iets. nen tubeless daarentegen zal zeker en vast ook plat gaan met ne nagel in, alleen duurt dit veel langer.

Link naar reactie

Truc met het blikje is goed gevonden, alleen zou ik een blokje hout met de juiste afmetingen gebruiken, is veel steviger/stabieler. De vorige keer dat ik de scoot op zijn zij legde, was er lucht in de naftleiding gekomen...

Is misschien een idee om een forum pechdienst op poten te zetten, ik denk dat waar je ook in panne staat in vlaanderen er altijd wel een forum lid in de buurt woont...

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...