easydriver1961 Geplaatst: 29 augustus 2013 Delen Geplaatst: 29 augustus 2013 Hoi Vespavrienden, Ik heb mijn bevestigingsbouten vd wielen vervangen door inbox bouten, dit voor een mooier uitzicht. Nu heeft een motorijder mij de raad gegeven dit niet te doen, om reden dat de inbox bouten minder sterk of stevig zouden zijn... Wat is daar waar van? Heeft iemand hier slechte ervaring mee? Grtz, easydrivef1961 Link naar reactie
DAXX Geplaatst: 29 augustus 2013 Delen Geplaatst: 29 augustus 2013 ik denk toch dat ik even zal moeten googlen wat "inbox bouten" zijn. CHEERS Link naar reactie
Thomassker Geplaatst: 29 augustus 2013 Delen Geplaatst: 29 augustus 2013 inox bouten? Inbus bouten? Link naar reactie
nero Geplaatst: 29 augustus 2013 Delen Geplaatst: 29 augustus 2013 Wat inboxbouten zijn weet ik ook niet, maar inox- bouten zijn veel harder dan de ijzeren draadstangen. Als ge dan een bout "over" draait is de draad op de velg stuk ipv de draad in de bout... Groetjes, nero. Link naar reactie
Vespaciao Geplaatst: 29 augustus 2013 Delen Geplaatst: 29 augustus 2013 Het is zelfs zo, dat je een plaat inox, niet met een gewone ijzerzaag kan doorzagen = beenhard ! En het gewicht van een inox plaat is veel zwaarder, dan een ijzeren plaat, van dezelfde grootte... Link naar reactie
tyro13 Geplaatst: 29 augustus 2013 Delen Geplaatst: 29 augustus 2013 Net op de iPad proberen inox in te tikken en rarara...er kwam inbox tevoorschijn! Tzullen dus inox bouten zijn. Zeker montagepasta gebruiken want inox heeft de eigenschap zich vast te "wreten" waardoor je later voor problemen komt te staan als je het wil demonteren. Link naar reactie
pete Geplaatst: 30 augustus 2013 Delen Geplaatst: 30 augustus 2013 Zal van de kwaliteit van de bouten afhangen zeker? Maar in de motorwereld zijn/waren er toch wel verschillende die inox voor bouten/wielspaken erg argwanend bekeken. (bv in de racerij) Link naar reactie
ePit Geplaatst: 30 augustus 2013 Delen Geplaatst: 30 augustus 2013 Inox en contructiestaal hebben niet exact dezelfde eigenschappen. Staal heeft een iets grotere treksterkte en kan je ook meer plastisch vervormen bij extreme belasting. Een inox bout zal bij overbelasting plots breken en een stalen bout zal eerst vervormen en dan pas breken. Voor bevestiging van veiligheidsonderdelen zoals remklauwen en wielen zou ik toch goed uitkijken met het vervangen van de bouten en als je het toch doet zeker een momentsleutel gebruiken omdat je je veiligheidsmarge verkleint en dit enkel voor estetische doelen... Wees voorzichtig bij zwaarbelaste onderdelen, want ke hebt maar één leven Link naar reactie
geertvespa Geplaatst: 30 augustus 2013 Delen Geplaatst: 30 augustus 2013 inox is inderdaad wel harder dan ijzer, maar breekt wel sneller (zoals epit hieroven zegt) Link naar reactie
EriX Geplaatst: 30 augustus 2013 Delen Geplaatst: 30 augustus 2013 Ik heb indertijd tijdens de restauratie van mijn Lambretta enkel inox bouten gebruikt en daar is tot op heden nog geen enkele bout van afgebroken (ook al trilt dat machien enorm) dus dat zal wel meevallen hoor. Link naar reactie
DAXX Geplaatst: 30 augustus 2013 Delen Geplaatst: 30 augustus 2013 Ik denk meer aan de combinatie van inox vijzen in een aluminium behuizing,,,ik ben niet zeker,maar ik weet wel wel dat ge uwe materialen " sh#t" , goe moet kennen,of opzoeken ),,,hetzelfde met warmte en inox bevestiging,,nog zo'ne doordenker. CHEERS Link naar reactie
geertvespa Geplaatst: 30 augustus 2013 Delen Geplaatst: 30 augustus 2013 Ik heb indertijd tijdens de restauratie van mijn Lambretta enkel inox bouten gebruikt en daar is tot op heden nog geen enkele bout van afgebroken (ook al trilt dat machien enorm) dus dat zal wel meevallen hoor. dat klopt dan ook weer wel, mijn hotrod is ook met inox bouten in elkaar gestoken, maar er is wel degelijk een groot verschil in sterkte tussen inox en ijzer Link naar reactie
Filip Bauwens Geplaatst: 30 augustus 2013 Delen Geplaatst: 30 augustus 2013 "Zal wel meevallen". Wat een dooddoener. Letterlijk. Die originele bouten zijn bepaald door ingenieurs die weten waarmee ze bezig zijn. Niet zomaar vervangen door wat anders dus. Link naar reactie
EriX Geplaatst: 30 augustus 2013 Delen Geplaatst: 30 augustus 2013 "Zal wel meevallen". Wat een dooddoener. Letterlijk. Die originele bouten zijn bepaald door ingenieurs die weten waarmee ze bezig zijn. Niet zomaar vervangen door wat anders dus. De inox bouten die ik heb gebruikt zijn niet zomaar boutjes uit één of andere ijzerwinkel, maar wel een set speciaal voor Lambretta (en dat heb je ook voor Vepa) ontworpen. Link naar reactie
easydriver1961 Geplaatst: 31 augustus 2013 Auteur Delen Geplaatst: 31 augustus 2013 Thx allen vr de feedback ivm inox bouten wielbevestiging ! Sorry vr de typefout... Het waren idd inox schroeven ipv inbox schroeven. Grtn, easydriver1961 Link naar reactie
geertvespa Geplaatst: 1 september 2013 Delen Geplaatst: 1 september 2013 "Zal wel meevallen". Wat een dooddoener. Letterlijk. Die originele bouten zijn bepaald door ingenieurs die weten waarmee ze bezig zijn. Niet zomaar vervangen door wat anders dus. Als ik zie hoe vespa de laatste 50 jaar scooters ineen steekt denk ik dat het qua kennis van de ingenieurs daar niet om over naar huis te schrijven is Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.