Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Inbox Schroeven Wielbevestiging


easydriver1961

Aanbevolen berichten

Hoi Vespavrienden,

Ik heb mijn bevestigingsbouten vd wielen vervangen door inbox bouten, dit voor een mooier uitzicht.

Nu heeft een motorijder mij de raad gegeven dit niet te doen, om reden dat de inbox bouten minder sterk of stevig zouden zijn...

Wat is daar waar van? Heeft iemand hier slechte ervaring mee?

Grtz, easydrivef1961

Link naar reactie

Net op de iPad proberen inox in te tikken en rarara...er kwam inbox tevoorschijn! Tzullen dus inox bouten zijn.

Zeker montagepasta gebruiken want inox heeft de eigenschap zich vast te "wreten" waardoor je later voor problemen komt te staan als je het wil demonteren.

Link naar reactie

Inox en contructiestaal hebben niet exact dezelfde eigenschappen. Staal heeft een iets grotere treksterkte en kan je ook meer plastisch vervormen bij extreme belasting. Een inox bout zal bij overbelasting plots breken en een stalen bout zal eerst vervormen en dan pas breken.

 

Voor bevestiging van veiligheidsonderdelen zoals remklauwen en wielen zou ik toch goed uitkijken met het vervangen van de bouten en als je het toch doet zeker een momentsleutel gebruiken omdat je je veiligheidsmarge verkleint en dit enkel voor estetische doelen...

 

Wees voorzichtig bij zwaarbelaste onderdelen, want ke hebt maar één leven

Link naar reactie

Ik heb indertijd tijdens de restauratie van mijn Lambretta enkel inox bouten gebruikt en daar is tot op heden nog geen enkele bout van afgebroken (ook al trilt dat machien enorm) dus dat zal wel meevallen hoor.

Link naar reactie

Ik denk meer aan de combinatie van inox vijzen in een aluminium behuizing,,,ik ben niet zeker,maar ik weet wel wel dat ge uwe materialen " sh#t" , goe moet kennen,of opzoeken ;)),,,hetzelfde met warmte en inox bevestiging,,nog zo'ne doordenker.

CHEERS

Link naar reactie

Ik heb indertijd tijdens de restauratie van mijn Lambretta enkel inox bouten gebruikt en daar is tot op heden nog geen enkele bout van afgebroken (ook al trilt dat machien enorm) dus dat zal wel meevallen hoor.

dat klopt dan ook weer wel, mijn hotrod is ook met inox bouten in elkaar gestoken, maar er is wel degelijk een groot verschil in sterkte tussen inox en ijzer

Link naar reactie

"Zal wel meevallen". Wat een dooddoener. Letterlijk.

 

Die originele bouten zijn bepaald door ingenieurs die weten waarmee ze bezig zijn. Niet zomaar vervangen door wat anders dus.

De inox bouten die ik heb gebruikt zijn niet zomaar boutjes uit één of andere ijzerwinkel, maar wel een set speciaal voor Lambretta (en dat heb je ook voor Vepa) ontworpen.

Link naar reactie

"Zal wel meevallen". Wat een dooddoener. Letterlijk.

 

Die originele bouten zijn bepaald door ingenieurs die weten waarmee ze bezig zijn. Niet zomaar vervangen door wat anders dus.

Als ik zie hoe vespa de laatste 50 jaar scooters ineen steekt denk ik dat het qua kennis van de ingenieurs daar niet om over naar huis te schrijven is

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...