mr160 Geplaatst: 4 januari 2013 Auteur Delen Geplaatst: 4 januari 2013 @josj: ik zat toen 5 weken[thuis]; er was niet veel anders te doen dan Marktplaats de hele dag refreshen. Was inderdaad rap geregeld - en heul goeie deal voor een Rally. Vriend van me is 'em voor me op gaan halen; ik moest nog 4 weken geduld hebben voor ik 'em kon gaan bekijken. @les: jah - Ken Rockwell had er een goeie review over. Ik heb er nog een lensje met iets meer zoom bij - maar 2.8 is wel zo relaxed, dat de Tamron er meestal op zit. Ik heb m'n Nikon 50mm 1.4G weer de deur uit gedaan. Ik hoop ook ooit nog eens te upgraden naar fullframe - maar de D90 is prima voor het dagelijkse gooi en smijtwerk. Ik merk dat ik in deze serie soms een beetje te veel naar scherptediepte neig, maar dat is meestal omdat ik de troep in de rest van de schuur er niet op wil hebben De foto's die uit de D90 komen kunnen iets helderder als ik de grijswaas er even uit 'level', maar voor nu me net even te veel extra werk. Vandaag weer een paar uurtjes, heel rustig aan, geknutseld. Remrubber er maar eens op: (op de foto zie ik dat ik overal maar weer eens een doekje langs moet halen ) Dan de kabels maar getrokken. Ik snap niet dat die repro onderdelen zo moeten afwijken van origineel: Koop je een SIP 'Premium' PTFE kabelset - klopt de KM-telleraansluiting van geen kant... De lichtgrijze is een losse KM-tellerkabel, met een aansluitingkje dat iets beter lijkt, de donkergrijze is uit de kit. Dat word weer mixen en matchen van verschillende onderdelen om een beetje resultaat te krijgen. De overige kabels vielen me op zich mee, het trekken is easy - de labeltjes zijn zodat ze niet weer in m'n frame zakken. (alleen de achter remkebel zit er nog niet in - als je die er alleen in steekt, pleurt ie er steeds weer uit, dus die kun je beter gelijk aansluiten, maar dat kan pas na de remschakelaar. Ik was begonnen met het aansluiten daarvan, maar zulk gepriegel moet je met je brakke hoofd op nieuwjaar niet aan wagen, zo bleek). Choke: en benzinekraan rubbertje: Choke klemmetje: Ik vraag me wel altijd af waar dat rubbertje op de choke voor dient. Kabels aan de achterzijde, met originele koperen klemmetje voor de schakelkabels NB: 2de foutje - het koperen klemmetje hoort aan de voorkant van de schakelkabels! Gefixed: Nieuw achterlicht; plastic van de oude was gebroken. Wel de oude klep satijnzwart laten spuiten - beter dan dat glimmende: Nieuw plastic binnenwerk, of toch maar even een doekje over het originele ijzeren binnenwerk: (duh - dat laatste natuurlijk Proefpassen: Aansluiten: Rubber zoals het zou moeten zitten: (maar ja: repro-rubber, dus pas net niet) Zoals het nu zit - die moet dus nog een keer los, helaas. (zie ook dat de linker bil-houder een beetje bijgebogen mag worden) en als laatste het handschoenenvak voorbereid: Binnenkant - lijm moet nog drogen: (ik weet dat die asjes ergens liggen, maar kon ze even niet vinden - de goeie asjes plaats ik voordat ik de bak monteer) Link naar reactie
mr160 Geplaatst: 4 januari 2013 Auteur Delen Geplaatst: 4 januari 2013 Vandaag de nummertjes ingekleurd; kan zijn dat ik er morgen nog een laagje in laat lopen: Link naar reactie
oscario Geplaatst: 4 januari 2013 Delen Geplaatst: 4 januari 2013 zeer gaaf mooi verslag ook !!!! Link naar reactie
Giovespa Geplaatst: 4 januari 2013 Delen Geplaatst: 4 januari 2013 Wanneer komen de fotokes van het blokje? Mvg Gio Link naar reactie
mr160 Geplaatst: 5 januari 2013 Auteur Delen Geplaatst: 5 januari 2013 @giovespa: een (PX) blokje heb ik al eens een serie van gemaakt: http://www.vespaforum.be/nl/forum/topic/20862 Het Rally-blok opbouwen heb niet nog eens met camera erbij gedaan De planning is: dit weekend afronden frame, ik moet nog headset, tank, achterveer en achterrem. Komende week een paar avondjes voor het opbouwen van voorvork en de bandjes + velgen. Daarna begin ik pas aan het plaatsen van het blok en voorvork. Link naar reactie
jje Geplaatst: 5 januari 2013 Delen Geplaatst: 5 januari 2013 @ giovespa : blijkt het rallye blok wat er bij zat toch een 125 cc blokje te zijn (;-) ... . MR160 ... .is gewoon jaloezie hoor (;-) Succes ! Link naar reactie
mr160 Geplaatst: 6 januari 2013 Auteur Delen Geplaatst: 6 januari 2013 Gister het stuurhuis voorbereid - eerst alles waar delen in draaien verfvrij gemaakt en ingevet. Kabelhouder gemonteerd: Kabelhouder van voor: Handvatten, na een kokend heet badje, gemonteerd: Gasbuis gemonteerd: Zo dat de kabel er straks netjes doorheen loopt: Schakeldeel onderdelen: En opbouw daarvan: Bij het afdekkapje van de switchbox een kleine beschadiging in de lak gemaakt, zodat het omhulsel zal aarden straks: Misschien overkill, maar ik zorg altijd dat 't ding goed aard. Even proefpassen, gewoon omdat 't kan: Ik zit nog te wachten op een nieuw 'spyglass'je, dus echte montage volgt later. De tank er maar eens bijgepakt: Deze heb ik vorig jaar eens van binnen gecoat, dus hij is good to go. Bij het coaten is de oude benzinekraanmoer in de tank vast komen te zitten. Best handig eigenlijk Upgrade naar SIP Fast Flow kraantje. Wel ontdaan van alle cheape onderdeeltjes, dus clipjes en messing buisje vervangen door origineel. Schroefje poetsen en terugplaatsen. Gaatjes goed vrijgemaakt in tankdop. En klaar alweer. Achterveer terug geplaatst: Achterrem schakelaar en kabel gemonteerd. Weer zag het originele rubber er beter uit dan het repro spul, dus opgepoetst en teruggeplaatst: Kokerafdekplaat (Luchtregultatiedeksel? Hoe zou dat ding heten?) opgepoetst - ik plaats 'em nog niet terug, want ik moet nog even kijken hoe lang alle kabelboomuiteinden moeten gaan worden. Tank proefpassen, omdat het kan: Boutjes en zadelpen bij elkaar gezocht en er maar vast op gezet, omdat het kan: Dit rond het werk aan het frame zo'n beetje af - op een paar onderdeeltjes die nog binnen moeten komen na. Ik was even vergeten dat ik het zadel nog moet overtrekken, en het zadelframe moet spuiten, dus dat ga ik vandaag voorbereiden. Link naar reactie
AJ Geplaatst: 6 januari 2013 Delen Geplaatst: 6 januari 2013 @Zadel, Goed dat je er nu achterkwam,beter dan als je een proefritje wou gaan maken...HaHa Geweldige reportage! Veel plezier verder... Groeten,AJ&Karin Link naar reactie
wijlen de Makke Geplaatst: 7 januari 2013 Delen Geplaatst: 7 januari 2013 man,man, dat wordt echt een mooi beestje. Grtjs Makke Link naar reactie
cortez Geplaatst: 7 januari 2013 Delen Geplaatst: 7 januari 2013 Beter dan een boek! Volg dit met alle plezier, echt vakmanschap Link naar reactie
arti-bella Geplaatst: 8 januari 2013 Delen Geplaatst: 8 januari 2013 Prachtig! Hoedje af voor deze ma. Grtjs Arti Link naar reactie
mr160 Geplaatst: 8 januari 2013 Auteur Delen Geplaatst: 8 januari 2013 Korte update: gister zadel gestript, onderdeeltjes gepoetst en zadelframe in de Hammerite gezet. Denk dat het schuim nog herbruikbaar is, dus als 't zaakie droog is vanavond, gaat ie weer in elkaar. Link naar reactie
nero Geplaatst: 8 januari 2013 Delen Geplaatst: 8 januari 2013 Is hammerite benzinebestendig? Heb daar eigenlijk niet zo'n goede ervaring mee (verf op benzinetank loste op na de eerste tankbeurt ). Groetjes, nero. Link naar reactie
mr160 Geplaatst: 8 januari 2013 Auteur Delen Geplaatst: 8 januari 2013 Hmm - gelukkig is de zadelvoet nogal een eind van de tank verwijderd, en is het zadelframe ingepakt met hoes Ik las op de bus ook 6 weken uitharden - ik denk dat ik de voet van het frame dan nog maar even een laagje extra stevigere lak geef tegen die tijd. Een volgende keer laat ik het zadelframe meestralen/coaten/lakken. Voorheen heb ik zadels vaak gewoon vervangen. Zo leer je elke keer wat meer. Link naar reactie
bluevespa Geplaatst: 9 januari 2013 Delen Geplaatst: 9 januari 2013 Ik heb ooit een jerrycan behandelt met hammerite. Ik heb dat toch jaren gebruikt zonder enig probleem...en daar werd toch af en toe wel wat benzine mee gemorst... Link naar reactie
mr160 Geplaatst: 10 januari 2013 Auteur Delen Geplaatst: 10 januari 2013 Ik heb besloten om het zadel weer los te trekken en het frame te laten poedercoaten. Als ik dan toch bezig ben, zal het zadel ook goed moeten Als intermezzo, hier een serie detailfoto's van de transplantatie van het Rally kontje door Paint my Scooter. Link naar reactie
dave Geplaatst: 10 januari 2013 Delen Geplaatst: 10 januari 2013 wow. was het donorframe ook een rally of deed dat er niet toe? Link naar reactie
mr160 Geplaatst: 10 januari 2013 Auteur Delen Geplaatst: 10 januari 2013 Doet er natuurlijk toe, maar daar heb je ook een beetje mazzel voor nodig: donorframe was ook Rally - Maskes heeft een restant van een (okerkleurig! Rally frame voor dit soort sitaties op zolder staan. Link naar reactie
AJ Geplaatst: 10 januari 2013 Delen Geplaatst: 10 januari 2013 Sow... Die was een beetje kaduuk!,Mooi he hoe die gasten dat lassen doen! Echt gaaf als je dat zo mooi kan maken! Veel plezier verder, Groet,AJ Link naar reactie
mr160 Geplaatst: 13 januari 2013 Auteur Delen Geplaatst: 13 januari 2013 Wieltjes: Clipjes van de toeter binnen: Toeter (orientatie is een gokje): Voorvork-lego: Je kunt ook deze gallery bekijken, die ik als referentie voor het uit elkaar halen had geschoten: http://gallery.vespresso.nl/Vespresso/Referentie/Rally-Voorvork Alles wat ik er nu niet duidelijk op heb gezet, staat er in combinatie met die foto's misschien wel duidelijk op Begin met alles verfvrij maken, daarna met deze as: Lagertje: Grote lager: (vergeet niet dat daar nog een ringetje voor op de as tussenzit!) Circlip derop: gevolgd door de keerring: (jeuhj - 100ste foto) Nadat je de as er in schuift/tikt, deze moer er (omgekeerd van wat je nu ziet) op: Gevolgd door ring en dop: KM-teller-wormwieltje assembly: (ik heb alles laten verzinken; origineel zie je de messing ipv zink kleur). Swimgarm lagertje en ring: Waar een rubber ringetje in moet: Onderkant voorveer assembly: Deze ringetjes niet vergeten: Hij moet er zo in dat de vet nippel niet in de weg van de km-teller nippel zit: De as met het 'haakje' steekt dan op deze manier uit: Dan kan de as die de swingarm aan de voorvork verbind erdoor: Ziet er aan de andere kant zo uit: Beide assen worden met een plaatje op hun plek gehouden: Het gevecht me de veer heb ik niet gefotografeerd, maar ik heb 'em eerst in de onderste houder gedraaid, toen de bevenste houder losjes gemonteerd, en die draaiend de veer in getikt met een schroevendraaiertje: Nu aan de slag met de demper: Ga ik zo mee verder. Link naar reactie
steiner@vespa Geplaatst: 16 januari 2013 Delen Geplaatst: 16 januari 2013 Gewoon super machtig!!!!! Link naar reactie
nero Geplaatst: 16 januari 2013 Delen Geplaatst: 16 januari 2013 Is die vorkbevestiging ooit gelast/gebraseerd geweest? Mooi werk! Groetjes, nero. Link naar reactie
Edwin Geplaatst: 16 januari 2013 Delen Geplaatst: 16 januari 2013 Is die vorkbevestiging ooit gelast/gebraseerd geweest? Groetjes, nero. Deze vespa is toch één en al las- en lapwerk. Zelfs de kleur is curry :-) Link naar reactie
mr160 Geplaatst: 17 januari 2013 Auteur Delen Geplaatst: 17 januari 2013 @nero: geen idee, ik kan er geen bijkomend bewijs van reparatie ontdekken: de stofkap die er voor zit, was niet eerder losgeweest (die dingen zetje eenmalig met een tik op de alu rand vast), dus dat zou dan al bij productie moeten zijn gebeurd. Ik vermoed eerder een gietfoutje? @edwin: hey, heeey! Link naar reactie
sindo Geplaatst: 17 januari 2013 Delen Geplaatst: 17 januari 2013 gevecht met de veer... ..zwijgt mij daarover :S Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.