Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Rally 200 1978 - Opbouw


mr160

Aanbevolen berichten

@(een gietfoutje),

Is wel meer zo!

Denk dat je een compliment uit Pontedera krijgt als je klaar bent...

En van Paul Huft voor de foto's...

Mooi hoor!

Groet,AJ

Link naar reactie
  • 3 weken later...

En we gaan vrolijk verder.

Demper voorvork:

rally-buildup-118-web-1252460794.jpg?m=1360441194

En de onderkant daarvan:

rally-buildup-119-web.jpg?m=1360441192

Bitch van een klus; is uiteindelijk gelukt door met een spanbandje de veer in te drukken:

rally-buildup-120-web.jpg?m=1360441197

Puntjes op de goeie plek:

rally-buildup-121-web.jpg?m=1360441194

Stofkap der weer op:

rally-buildup-122-web.jpg?m=1360441192

Binnenzijde: stofkap zit vast door met een stevige tik de alu rand te vervormen:

rally-buildup-123-web.jpg?m=1360441197

Stelbout er weer op:

rally-buildup-124-web.jpg?m=1360441199

Onderdeeltjes voor de voorrem verzamelen:

rally-buildup-125-web.jpg?m=1360441199

Hefboom plaatsen:

rally-buildup-126-web.jpg?m=1360441201

rally-buildup-127-web.jpg?m=1360441201

Remschoenen weer op hun plek:

rally-buildup-128-web.jpg?m=1360441204

Top tip: eerst de veer tussen de losse schoenen monteren, dan 1 schoen goed plaatsen, dan op het scharnierpunt de andere schoen, en met een stevige schroevendraaier en wat hefkracht op zijn plek wippen.

Clipje niet vergeten:

rally-buildup-129-web.jpg?m=1360441204

En 't spiedje nie:

rally-buildup-130-web.jpg?m=1360441206

Op naar het voorspatbord:

rally-buildup-131-web.jpg?m=1360441206

Neus gemonteerd:

rally-buildup-132-web.jpg?m=1360441209

Binnenkant:

rally-buildup-133-web.jpg?m=1360441209

(met residu van holle ruimte coating)

Boutjes bovenop, en boutjes zijkant:

rally-buildup-134-web.jpg?m=1360441212

Zo anaal zullen ze in de fabriek niet geweest zijn:

rally-buildup-135-web.jpg?m=1360441212

Bovenop:

rally-buildup-136-web.jpg?m=1360441214

Binnen zijkant:

rally-buildup-137-web.jpg?m=1360441214

Binnen bovenkant:

rally-buildup-138-web.jpg?m=1360441216

En een verse afdekkap:

rally-buildup-139-web.jpg?m=1360441216

Wiel derop:

rally-buildup-140-web.jpg?m=1360441219

Splitpen niet vergeten:

rally-buildup-141-web.jpg?m=1360441219

Beetje bling derop:

rally-buildup-142-web.jpg?m=1360441221

En het lijkt zowaar op een voorvork:

rally-buildup-143-web.jpg?m=1360441222

Nog even de stofkap:

rally-buildup-144-web.jpg?m=1360441223

En de onderkant van de onderste balhoofdlager:

rally-buildup-145-web.jpg?m=1360441224

met de lagers zelf:

rally-buildup-146-web.jpg?m=1360441225

en hij is klaar voor montage.

Klein tussenstapje: het frame komt zowaar van de kruk, dus tijd voor de standaard.

rally-buildup-147-web.jpg?m=1360441226

Top tip: standaardhouders - lange uitsteeksel naar voren, zodat de standaard openklapt op de houder rust. Als je 'em achterstevoren monteert, trekt je frame (en paintjob) dat slecht.

Bovenkant:

rally-buildup-148-web.jpg?m=1360441227

Ik heb gekozen voor RVS boutjes/moertjes en extra ringetjes. De moertjes heb ik extra vastgezet met loctite, want dat RVS trilt nog wel eens los.

S-haakje voor de bevestiging van de standaardveer:

rally-buildup-149-web.jpg?m=1360441229

En de veer zelf:

rally-buildup-150-web.jpg?m=1360443063

Top tip: lange uitsteeksel van de veer aan de voorzijde:

rally-buildup-151-web.jpg?m=1360441231

Standaard klaar!

Voorvork derin:

rally-buildup-152-web.jpg?m=1360441231

Eerst een lagertje, dan de eerste ring, deze zit handvast, zo dat de voorvork vrij kan draaien, zonder dat er speling voelbaar is. Te vast: dan voel je wrijving terwijl je de voorvork draait. Te los, dan moet je, met je voet onder het wiel, de voorvork verder omhoog drukken en de ring wat vaster draaien.

rally-buildup-153-web.jpg?m=1360441233

Ring met borg:

rally-buildup-154-web.jpg?m=1360441234

En de laatste ring, deze zit muurvast, en dat doe je natuurlijk met de juiste tool, en niet met een hamer en een schroevendraaier.

rally-buildup-155-web.jpg?m=1360441235

Op naar het blok: lijkt een grote stap ineens; maar het blok had ik al klaar liggen :)

rally-buildup-156-web.jpg?m=1360441236

Top tips:

- plaats het blok zonder carb box; daarmee verklein je de kans dat je blok klem komt te zitten

- een blok plaatsen in je 1tje is klote. Ik heb verschillende manieren geprobeerd de afgelopen jaren, en deze keer komt ik in de buurt:

a. uitlaat en wiel monteren

b. voldoende blokjes hout in de buurt hebben (10x15x20 had ik liggen)

c. bouten en plastic hamer binnen handbereik

Ik heb eerst blokjes onder de standaard gezet, nu kan de scooter los op standaard en voorwiel staan. Daarna het motorblok op ongeveer de juiste plek onder het frame gemanoeuvreerd, en het motorblok rechtop gezet, door 2 blokjes hout onder de schakelbox te stapelen. Toen langzaam de voorvork opgehoogd en het blok beter op zijn plek geschoven. Met 2 blokjes hout onder het voorwiel, en een blokje onder de uitlaat stond alles precies op de goeie lijn en kon ik de blokbout er doorheen schuiven.

Dit lijkt vast gekloot, maar, believe you me, met de mogelijkheden die ik hier heb, was het de minst stressvolle terugplaatsing van een blok tot nu toe :P

Er was nog 1 manier makkelijker; die had ik, zoals in de fabriek, met het frame ondersteboven terug geplaatst. Alleen om de scoot dan in je 1tje weer netjes rechtop te krijgen is bijna onmogelijk :)

rally-buildup-156-web.jpg?m=1360441236

Blokbout op z'n plek:

rally-buildup-157-web.jpg?m=1360441237

rally-buildup-158-web.jpg?m=1360441238

En de achterveerbout ook:

rally-buildup-159-web.jpg?m=1360441239

Scooter op wieltjes; mooi moment voor een biertje.

Link naar reactie

Deze editie kan zo de "foutjesfix editie" heten:

- ik moet nog een beschermhuls plaatsen om de schakelkabels bij de uitlaat

- ik heb de verkeerde afdekkap voor de swingarm

- benzinedarmrubber zit verkeerdom

- deze houder afdekplaat heeft mooie afgeronde hoekjes, dus ik dacht dat die boven moesten:

rally-buildup-160-web.jpg?m=1360572066

niet dus:

rally-buildup-161-web.jpg?m=1360572068

anders kun je de kabels en kabelboom er niet langs manouvreren

- controle licht houdertje vergeten:

rally-buildup-162-web.jpg?m=1360572064

rally-buildup-163-web.jpg?m=1360572064

- koppelingskabel moet aan de andere kant van de schakelkabels, anders loopt t niet lekker in het stuur:

rally-buildup-164-web.jpg?m=1360572066

gefixed:

rally-buildup-166-web.jpg?m=1360572070

- klemmetje gashendel vergeten:

rally-buildup-167-web.jpg?m=1360572070

Nu dat allemaal gefixed is - kabeltjes geplaatst:

rally-buildup-168-web.jpg?m=1360572072

Kabelboom der netjes in:

rally-buildup-169-web.jpg?m=1360572072

Stuur vast gezet:

rally-buildup-170-web.jpg?m=1360572073

En de voorkant van die bout:

rally-buildup-171-web.jpg?m=1360572074

Handig, die moderne tech :)

rally-buildup-172-web.jpg?m=1360572075

Switchbox aangesloten:

rally-buildup-173-web.jpg?m=1360572076

En weer een hoofdstukje verder:

rally-buildup-174-web.jpg?m=1360572077

Link naar reactie

Goh wat maak je mooie foto's,,,

Prachtig hoor...

Handig idee dat met die telefoon,blijft ellende sommige dingen om in elkaar te zetten he!

Maarja bijna klaar!

Veel plezier nog even,

Groet,AJ

@Sphinx,

Ja goed idee!,Maar dan moet je 2,50 per uur rekenen,anders komt zo'n scootertje op een Rooitje of 10!

Link naar reactie

Slotje geplaatst:

rally-buildup-175-web.jpg?m=1361126873

rally-buildup-176-web.jpg?m=1361126869

rally-buildup-177-web.jpg?m=1361126869

rally-buildup-178-web.jpg?m=1361126871

Hendels bijelkaar gezocht:

rally-buildup-179-web.jpg?m=1361126871

rally-buildup-180-web.jpg?m=1361126873

Voorremkabel:

rally-buildup-181-web.jpg?m=1361126875

En ander uiteinde (hier mist op de achtergrond nog een smeernippel)

rally-buildup-182-web.jpg?m=1361126875

(zo'n kleine beschadiging, zoals aan de onderkant van de voorvork te zien is, werk ik nog bij later)

Speedokabel verdwijnt in de vork, net achter de rand van het voorspatbord.

rally-buildup-183-web.jpg?m=1361126877

Meestal trek ik deze kabel door een voorremkabel van onder naar boven te trekken, de speedokabel eroverheen te duwen van boven naar beneden - heb blijft wat gefriemel, maar dan weet je iig zeker dat de speedokabel bij het juiste gat terecht komt.

Speedo kabel bovenkant:

rally-buildup-184-web.jpg?m=1361126877

Een stukje schilderstape voorkomt dat het rubbertje bovenin de voorvork in zakt.

Voorlamp monteren; die zal nog wel weer los moeten, maar dan is het werk maar voorbereid:

rally-buildup-185-web.jpg?m=1361126879

En de speedo/voorremk aangesloten:

img] rally-buildup-186-web.jpg?m=1361126879

Verder met het reservewieldeksel monteren:

rally-buildup-187-web.jpg?m=1361126881

rally-buildup-188-web.jpg?m=1361126881

Origneel zite er geen ringetje onder die bout, maar als je verse lak hebt, is dat wel aan te raden :)

rally-buildup-189-web.jpg?m=1361126882

Er zit zo aan het eind bij mij niet echt logica meer in de klusjes: sommige dingen fix ik, omdat ik dat onderdeel net in m'n handen heb.

Gaskabel aangesloten:

rally-buildup-190-web.jpg?m=1361126883

Tunnel gefatsoeneerd, met de klep op z'n plek:

rally-buildup-191-web.jpg?m=1361126884

Ook aan het eind is er ineens een doosje met overgebleven onderdelen - verlengstuk van de achterveer vergetn - grrr.

Gelukkig zit de tank er nog niet in!

rally-buildup-192-web.jpg?m=1361126885

Benzineslang en hendeltje monteren:

rally-buildup-193-web.jpg?m=1361126886

Hendeltje kwijt; halve schuur overhoopgehaald voor ik het vond; wat dat betreft is 't net Lego :S

Tank derin, zadel derop:

rally-buildup-194-web.jpg?m=1361126886

rally-buildup-195-web.jpg?m=1361126888

De originele koelkap hergebruikt; heeft krasjes, naja - pech:

rally-buildup-196-web.jpg?m=1361126889

Carboxrubber:

rally-buildup-197-web.jpg?m=1361126890

Chokekabel en luchtbuis:

rally-buildup-198-web.jpg?m=1361126891

Luchtfilter en stationairschroef:

rally-buildup-199-web.jpg?m=1361126892

Carbdeksel:

rally-buildup-200-web.jpg?m=1361126893

Electriek aangesloten:

rally-buildup-201-web.jpg?m=1361126894

rally-buildup-202-web.jpg?m=1361126895

Bougie en montage koelkap moer:

rally-buildup-203-web.jpg?m=1361126897

(niet vergeten de verlengmoer onder de koelkap op de cilinderstud te draaien!)

Bougiekappie derop:

rally-buildup-204-web.jpg?m=1361126897

Maar even 2.5l benzine in de tank gekapt. Starten komt wel dichtbij nu!

Daarna de kabels (schakel / koppeling / achterrem) aangesloten.

Speedo monteren:

rally-buildup-205-web.jpg?m=1361126899

Bij het zoeken naar de benzinehendel een mooier moertje voor om het contactslot gevonden - dat wordt dus nog even omwisselen :)

En de voorkant, met de bout die de speedo op zijn plek houdt:

rally-buildup-206-web.jpg?m=1361126899

Vliegwielkap gemonteerd:

rally-buildup-207-web.jpg?m=1361126901

En de SIP Road veeraansluiting:

rally-buildup-208-web.jpg?m=1361126901

Veertjes aansluiten:

rally-buildup-209-web.jpg?m=1361126903

Hierna was ik wel zo'n beetje klaar voor een rondje :)

Nouja - nadat ik had uitgevogeld had welke sleutel ook alweer waarvoor diende... 1 van de klusjes voor later is het vervangen van de cilinder van het handschoenenvakslotje door de originele, zodat ik overal gelijke sleutels voor heb.

Sleutel in de aanslag, tankje op reserve, 10 keer trappen - en hij loopt!

even een heel kort ritje over de dijk geknalt: die SIP road klinkt lekker - ik moet nog wel alle kabels na stellen; maar na een rondje van een kilometer was ik verkleumd maar heel weer thuis. Nice!

Nu nog wat nazorg; hier en daar nog wat onderdelen uitwisselen, wat vet spuiten en dan een langer ritje proberen.

De billen liggen nog bij de spuiter, dus het doel is deze komende maand eens op te gaan halen met de scoot - lekker testritje van anderhalf uur.

Link naar reactie

@ner: neeeh - wel bijna vergeten de benzine te mengen :S

De eerste 10km zit er op! Conclusie: Hij kan hard! En het is fucking koud :P

Gelijk ook m'n eerste onderdeel verkloot: de middenstandaard komt voor geen meter langs de SIP-Road, dus ik heb een gesmolten voetje.

Iemand anders hier al eens last van gehad?

Link naar reactie

Ik had hetzelfde voor met mijn GL . Ik heb hier toen een vraag over gepost, maar er kwamen geen bruikbare oplossingen .

Ik heb dan zelf een bredere inox staander geplooid en flyingpig heeft de plaatjes gelazerd (waarvoor nog eens dank) die ik dan geplooid heb tot positioners.

Een andere oplossing is om de standaard te demonteren , beide positioners af te slijpen en de nodige milimeters opschuiven zodat je dezelfde breedte houdt maar toch voorbij de uitlaat komt

Link naar reactie

Een staander passeert wel mooi bij een sito+. (en zo kan ik je misschien bijhouden deze zomer in Hasselt :) )

Een zijpikkel zou misschien ook een oplossing zijn, maar dan gaat het janettengehalte van je scoot steil omhoog! :)

Zie ik daar een schroef met kruiskop?

Groetjes, nero.

Link naar reactie
Een staander passeert wel mooi bij een sito+. (en zo kan ik je misschien bijhouden deze zomer in Hasselt :) )

Een zijpikkel zou misschien ook een oplossing zijn, maar dan gaat het janettengehalte van je scoot steil omhoog! :)

Zie ik daar een schroef met kruiskop?

Groetjes, nero.

Mijn standaard passeert de Sito+ ook niet, enkel met een extra tik ertegen

Link naar reactie

@nero: kruiskopschroef om de koelkap vast te zetten? Zit er altijd, toch?

Ik heb nog een chromen standaard liggen die iets breder lijkt te staan; als ik die nog een beetje bijbuig wordt 't misschien wel wat. Mocht ie te kort worden, kan ik de achterveer afstandsmoer misschien wat inkorten.

Link naar reactie

Billen nog niet opgehaald - mij nog een tikje te koud, dus eindresultaat laat nog even op zich wachten.

De chromen standaard past in ieder geval, nog iets verbreed en de rubberdop wat bijgesneden. Daar zal ik later nog eens een mooiere oplossing voor moeten verzinnen.

Meanwhile wel in de buurt kilometers maken; intussen al 2 stelmoeren van baggerkwaliteit vertieft (shiny gaat toch altijd sneller stuk dan origineel, en toch wordt ik nog wel eens verleid), de balhoofdlagers van de voorvork nog wat strakker aangedraaid, de achterremschakelaar vervangen en er achter gekomen dat de steltonnetjes die ik heb gebruikt bij de schakelkabels te hoog zijn, waardoor het afdekklepje niet past. Verder nog een stukje beschermhoes voor de schakelkabels gescoord, om 'em 'af' te maken :)

Je blijft in ieder geval de eerste paar 100km nog lekker bezig :)

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...