Ga naar inhoud
Vespaforum.be

gevaar?


MauroLivio

Aanbevolen berichten

het blijft opletten geblazen, gisteren 2 keer de pas afgesneden op geen 100 m van elkaar, op een weg waar je vlotjes rijdt :s. Ik ga er dan ook altijd van uit dat dit kan gebeuren dus vertraag ik als ik een wagen zie op een kruispunt, oprit..., maar soms word je nog verrast. Ervaring helpt dan wel om gepast te reageren...maar zelfs dan nog, ik kan er van meespreken

Link naar reactie

Chillen man, het is niet dat ge opgeroepen zijt om naar de oorlog te gaan.

Gewoon bollen toch, niets doen wat ge niet kunt. En als ge dat toch doet, doe het dan op een rustige baan.

En voor de rest hopen dat ge zacht valt, als ge valt, en dat er u niemand van uwe sokkel rijdt.

Al doende leert men en als ge schrikt hebt gaat ge het nooit leren...

Enjoy dus!

PS: Ik sluit mij volledig bij Nero aan dat uw vrienden allemaal in de dark-room thuis horen.

Groetjes,

Jan

Link naar reactie
  • 1 jaar later...

Hey MauroLivio,

Rijd je nog steeds met je Vespa? Ik zit momenteel met hetzelfde probleem als jij toen je je Vespa kocht in 2011. Woensdag zou ik er één gaan kopen, maar iedereen van mijn familie maakt me bang. En ik begin zelf ook wat schrik te krijgen. Wat is jouw ervaring nu op de baan? Ben je nog steeds bang of voel je je al wat zekerder?

Grtz,

Fietje.

Link naar reactie

Ik heb ook dat probleem. ik durf niet sneller rijden dan 50km/u. kan ik iets doen om mijn px200 van 1980 te begrenzen naar 50kmu?

Link naar reactie
Ik heb ook dat probleem. ik durf niet sneller rijden dan 50km/u. kan ik iets doen om mijn px200 van 1980 te begrenzen naar 50kmu?

Steekt em een dagsken bij mij binnen, hij zal rap begrenst zijn! :)))

@Fieke: van waar ben je? Rijd de eerste keren mee met iemand die al wat ervaring heeft om met een motor op de baan te komen. Hij of zij kan je ook tips geven over wat je beter wel of niet doet.

Groetjes, nero.

Link naar reactie

@cee; Grapjes maken is leuk, iemand proberen belachelijk te maken is niet leuk zelfs kinderachtig.

Als je een nieuwe Vespa rijder bent en nog nooit met een motor, scooter of brommerke gereden hebt is het niet altijd gemakkelijk om je in het verkeer te begeven. Ik zelf rijd al jaren met de Vespa en zelfs nu sta ik er soms versteld van hoe automobilisten reageren op Vespa en/of motorrijders.

En dan vooral die gasten met hun vette Audi's Q.., BMW's of Mercedessen, die moeten altijd maar inhalen, ook waar je maar 30 of 50 km/h mag.

Link naar reactie

@ tom vijver: ik maak niemand belachelijk, gewone inside joke voor de mensen die mij kennen... (en daar tot die categorie behoor jij niet, dus versta jij deze ook niet)

Link naar reactie

Hi cee, allemaal leuk maar denk dat Fietje daar ook niet bij hoort, en 90% van degenen die het hier lezen... :-)

en Fietje, raad van Nero opvolgen kan (meestal) geen kwaad. ;-) Ik herinner me ook mijn eerste keer. Toen ik de vespa (GTS125) ging ophalen 5 jaar geleden, moest ik 70km naar huis in regen en vooral wind. 'k durfde ook niet sneller dan 50. De week nadien was dat al vele beter. Mekaar gewoon worden en je bewust blijven van je zwakte op de weg maar daarbij wel je plaats op de weg durven opeisen.

Veel succes!

Link naar reactie

amaaai, vive lhumour!

ik ken de cee ni, ma kvind het een grappige mop

@ fieke, indien ge u niet op uw gemak voelt maar dat je graag wil leren rijden: ervaring ervaring en nog is ervaring, al doende leert ge. Niet bang zijn, zorg da de anderen u zien, ze gaan rapper vloeken dan u plat rijden, durf uzelf een plaats te geven in het verkeer, en twijfel niet om rijlessen te volgen.

MVG

Link naar reactie

ik heb sinds oktober men Vespa. veel heb ik er nog niet mee kunnen rijden, tot begin december weekelijks, maar met die sneeuw voel ik me toch niet op men gemak. ik eis echt men plek op de weg en rijd steevast in het midden van men baanvak (je ziet dan ook beter wie er van rechts of van een parking komt, en deze mensen zien je ook sneller.

Waar ik me niet echt een held in voel is vlot bochten werk. voor een stuk omdat ik nog niet veel km gedaan heb (een kleine 500) en dan nog vooral in de stad.

ik hoop snel op beter weer zodat ik wat verder dan men erf kan bollen.

Link naar reactie

Sorry dan Cee, maar dat van die joke stond er niet bij, maar ik kom hier op het forum wel eens meer opmerkingen van sommigen tegen waarbij ik mijn bedenkingen heb zo van moet dit nu echt als antwoord, zeker als er newbees vragen stellen. (Domme vragen bestaan niet alleen domme antwoorden)

Link naar reactie

@blue is dat dan enen op 6volt waar mee daje met een Rijbewijs B mag rijden?

Link naar reactie

Thanks iedereen voor de positieve reacties. Rijlessen ging ik sowieso wel volgen. @nero: Ik woon in Brugge, ben je zelf uit de streek of ken je Bruggelingen met rijervaring? Maar er is een bijkomend probleem... Gezien mijn nog relatief jonge leeftijd van 28 is de verzekering erg duur. Daarbij moet ik nog een garagebox huren van 75 euro/maand. Daarin kan ik ook wel mijn auto zetten maar alles bij elkaar is het wel een smak geld :s Dus ben ik serieus aan het twijfelen of ik het wel nu moet doen of binnen een paar jaar als de omstandigheden wat beter zijn (eigen woning met garage, minder dure verzekering, ...) Grtz Fietje

Link naar reactie

@Fietje heb je al eens nagevraagd wat een verzekering je kost voor een 125cc?

Dat valt normaal nog goe mee. En op je vraag om het nu te doen, waarom niet nog wa genieten, wie weet binnen paar jaar zoals je zegt een woning familieke enz, en dan komt het er niet meer van, of pas op een latere leeftijd. En mischien heb je dan spijt dat je het niet gedaan hebt.

Grtjs

Makke

Link naar reactie

@Fietje: ben van over de schreeve, maar er zullen er hier wel zitten die van Brugge of omgeving zijn (bvb Flying Pig :)))) ).

Nog een tip: als je met de vespa rijdt denk dan maar dat je naam Fie is ipv Fietje, naar 't schijnt helpt dat ook om zelfvertrouwen te kweken... :)

Groetjes, nero.

Link naar reactie
er bestaat een verzekeringsformule waarbij je je auto samen met moto verzekerd tegen een gunst tarief. voorwaarde is dat er niet met alletwee tegelijk gereden mag worden... (dus ook niet door een ander gezinslid bv)

ik heb een wagen en een vespa in een verzekringscombinatie met korting, én; de voertuigen mogen tergelijkertijd op de baan! Je goed informeren bij de verzekeringsmakelaar is de boodschap of... veranderen van makelaar.

>> als starter betaal je je inderdaad blauw , maar dat komt omdat de maatschap je als een zwaar risico beschouwt.Maar tja dat wist je al ;-)

En vertrouwen op de baan krijg je door ervaring = kilometers. Dat is zo met een wagen, dat is zo met een vespa. Heb vroeger met een zware baanmotor gereden en nu met een wesp maar hou rekening met een een ander baangedrag-wegligging en rij defensief + volg ongeveer de snelheid van de verkeersstroom. Vooral ni beginnen stressen en bij momenten gewoonweg je tanden laten zien. Ik wens je nog vele veilige kilometers, doen ni twijfelen want je leeft maar één keer!

Mvg luciano

Link naar reactie

Mijn ervaring - ik rij 20.000 km per jaar met de Vespa, veel autosnelweg - is dat het allemaal een kwestie van geven en nemen is. Je moet er jezelf voor behoeden dat je defensief rijden niet af en toe omslaat in agressief rijden. Vooral in de spitsuren zitten veel automobilisten half te slapen in hun auto. Kijk altijd eerst eens naar hoe je jezelf gedraagt als automobilist; ik ben met de auto ook veel meer afgeleid en zie motoren soms ook niet afkomen. Veel automobilisten hanteren de techniek 1. maneuver aanvangen 2. richtingaanwijzer aan 3. kijken. Na wat ervaring haal je die er op voorhand uit en kan je dus anticiperen.

Heb eenmaal de ervaring gehad van een krankzinnige die niet kon verdragen dat ik hem binnen het baanvak voorbijstak, terwijl ik hem voorbijreed begon te claxonneren en die mij toen ik ter hoogte van zijn voorwiel was vrijwillig aanreed. Gelukkig niet gevallen, zodat ik hem de huid heb kunnen volschelden... Achteraf ook nog klacht neergelegd bij de politie, maar zonder getuigen kom je niet verder...

Link naar reactie

Die dure tarieven voor jongeren om zich te verzekeren is trouwens puur leeftijdsgebonden "racisme".

Turken zijn niet allemaal dieven en mogen dus zo niet behandeld worden, maar iemand van 24 moet wel meer verzekering betalen terwijl die ene misschien perfect rijdt en meer ervaring kan hebben dan een 45 jarige zondagsrijder. En dan zwijg ik nog over bompa's..

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...