Ga naar inhoud
Vespaforum.be

gevaar?


MauroLivio

Aanbevolen berichten

hey iedereen

heb vandaag, na jaren dromen, een vespa gekocht (de nieuwe vespa PX 125). Ikke blij en trots en nu... minder. Want quasi iedereen in mn omgeving maakt me nu bang voor de gevaren.. Ik was van plan er rustig mee rond te toeren (alleen waar ik 50 en 70 moet rijden), maar zelfs dat wordt door de meesten weggelachen als gevaarlijk.

Wat zijn jullie ervaringen? zijn automobilisten idd agressief naar motorrijders toe of valt het allemaal nogal mee?

Merci!

Link naar reactie

Defensief rijden, goed spiegelen, je plek claimen, verwachten dat andere weggebruikers je over het hoofd zullen zien en als je je onzeker voelt een paar lessen nemen. Gewoon de snelheid die geldt rijden; ander verkeer verwacht dat jij 70 rijdt waar je 70 mag, als je 50 gaat rijden is dat juist gevaarlijk.

Link naar reactie

De kans dat je tegen een auto gaat aanknallen is inderdaad wel iets minder als je in je zetel voor tv hangt... ..

Probeer altijd afstand te houden en defensief te rijden als je toch uit je zetel komt...niemand kan voorspellen of er ooit een slechte chauffeur je pad zal kruisen..

Laat je niet afschrikken maar pas gewoon goed op in het verkeer! Succes ermee, enjoy da scooterke!

ps: rij als het kan net uit het midden links op je rijvak, kijk uit voor riooldeksels etc, probeer tramsporen zo dwars mogelijk te kruisen (zeker bij regen)..

groetjes, Bardi

Link naar reactie

En voor de rest bij nat weer vermijden om op zebrapaden of witte lijnen te remmen.

Probeer in het begin op rustige wegen ervaring op te doen zodat je weer wat meer zelfvertouwen krijgt op de scooter en zeg tegen iedereen die je kent : fuck you, janetten!!!!

Groetjes, nero.

Link naar reactie

het is soms serieus wennen als je met de Vespa rijdt, dan merk je pas hoe gek / slecht sommige met de auto rijden.

Wij reden gisteren 60km/h op een baan waar 70km/h is toegelaten tot we opeens een auto hoorden. Ik keek links in de spiegel en zag niets tot ik opeens een zucht voelde. Kwam iemand langs rechts met twee wielen over het fietspad en de andere twee op mijn rijvak voorbijgevlogen. Denk dat de persoon tegen minstens 100km/h voorbij kwam. Kon zelfs enkel nog de 1 van zijn nieuwe nummerplaat lezen, de rest ging niet meer.

Als je net op zo'n moment een beetje uitwijkt voor een hobbel of put in de weg ...

Link naar reactie

@ Benna: Als je 60 rijdt op een 70-baan, natuurlijk dat ze u dan gaan voorbijsteken. Den ene al op een gevaarlijker manier als den andere.

Zoals MR160 zegt: 50 op een 50-baan, 70 op een 70-baan (en zelfs iets meer, want uwe teller is 9 van de 10 toch te optimistisch). Doe je dat niet, dan hinder je het verkeer en dan freten de andere weggebruikers hun kas op. Misschien jammer, maar zo simpel is het, dus aanvaard het maar. Als je toch per se (te) traag wilt "rondtuffen", dan kan je beter ofwel op en af je oprit rijden, ofwel gewoon echt de hele kleine baantjes tussen de velden nemen, zodat er niemand last van heeft.

Link naar reactie

Ik heb wel altijd het idee , dat automobilisten meer "begrip" hebben als je met een oldtimer-Vespa rijdt .

Zeker als daar een blauwe oldtimer-kentekenplaat op zit .

Ik rij zelf op een P150X van 33 jaar oud , rijdt op zijn top 85-90 km en kom regelmatig op de snelweg , maar zie toch regelmatig

de "positieve duim" op gaan van automobilisten .

Maar zoals iedereen al zegt ...Defensief rijden !

Ik heb sinds december mijn motorrijbewijs , in nederland een zwaar 3 delig examen , maar de gehele opleiding is 1 woord het meest belangrijk ...Defensief !!!

Link naar reactie

ik denk dat sommigen het een beetje verkeerd begrijpen... Ik ben niet van plan aan de snelheid van ne fiets te rijden ofzo... Gezien ik al bijna 20 jaar rijervaring heb, weet ik dat je idd beter 70 rijdt waar je 70 mag enzo... Ervaring met een vespa heb ik niet toegeven, maar verkeersinzicht daarentegen veronderstel ik dus wel. Dus die opmerking van op en af de oprit rijden vind ik gewoonweg belachelijk.

Ik vroeg me gewoon af (en gelukkig geven de meeste me een ernstig antwoord) of jullie idd vaak gevaarlijke situaties tegenkomen van auto's die geen rekening houden met jullie op de weg.

Bedankt nogmaals voor de goede tips en zinnige opmerkingen.

Link naar reactie

Het is gewoon een feit dat sommige automobilisten, denken dat ze alles mogen.

Probeer het gewoon zelf zo veilig mogelijk te houden en nie teveel stressen.

Want dan is fun er ook vanaf.

En wat Nero ook vermelde een goe pak of vest doet ook al veel, incl. wa zelfvertrouwen.

Grtjs

Makke

Link naar reactie

@Pajotter: lees de vraag nog eens, want ik denk dat ge het niet helemaal gesnapt hebt. Ik begrijp niet waarom je zo denigrerend moet doen: als je het een stomme vraag vindt, geef dan geen antwoord! Tenzij het je natuurlijk te doen is om mensen de grond in te boren die minder ervaring hebben.. Het kan je maar beter doen voelen natuurlijk.

Om het even terug op te nemen, ik ken de gevaren op de weg, maar dus niet als Vespa-rijder. Dat was ook de originele vraag. Ik bedankt dus de mensen die de moeite nemen een ernstig antwoord te geven, hierdoor krijg ik dan toch het gevoel in een community te zitten.

Link naar reactie

@MauroLivio: Zelf heb ik ook soms wel het gevoel dat sommige automobilisten vespa's (of lichtere scooters in 't algemeen) als obstakels zien die zo vlug mogelijk plaats moeten ruimen, ook al rij je met een normale snelheid. Ben al eens op een provinciebaan langs rechts voorbijgestoken geweest terwijl er nog een linkerstrook was...

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...