Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Waar draait het eigenlijk om?


Nathasha

Aanbevolen berichten

Het draait gewoon om het geniale idee van dat vliegtuigneuswiel én van de zelfdragende stalen carrosserie (yep, ook die ET's, GT's en LX-en hebben allemaal een zelfdragende stalen frame en slechts en paar versiersels in plastic). Die beide kenmerken maken de Vespa uit, samen met het basisconcept van het eenvoudig, goedkoop gemotoriseerd vervoer zoals dat na WO II werd uitgedacht. Spijtig voor de liefhebber en gelukkig voor de aandeelhouders betalen we een pak extra omdat het "Merk" van begin af bij een massa mensen in de smaak lag en is blijven liggen. Genialiteit kan zich ook onder eenvoudige vormen uitdrukken en is dan tijdloos. Driewerf hoera voor wijlen Corradino d’Ascanio!

Link naar reactie

Na meer dan een half jaar alles van dit forum gelezen te hebben is't pijnlijk duidelijk waarover het bij veel vespisti gaat. Zij die met een oude rijden gaan voor het nostalgische. Ze zijn terecht ontzettend fier op hun, vaak prachtige tweewielers. Sommigen kochten hem zo, anderen zitten hele winteravonden, maanden achter elkaar, te sleutelen en te vijzen om hun prachtstuk toch maar op de been te krijgen voor die eerste mooie dag. Veel van hun kijken op alles wat nieuw is neer.

Zij die een nieuwe vespa hebben, zijn een beetje teleurgesteld omdat ze, ondanks het feit dat ze 4000 euro betaald hebben, toch nog niet bij "het clubje" mogen horen, en kijken daarom maar neer op alles wat geen "echte" vespa is. (De neco's, mio's, kymco likes, sym fiddles)

Dit terwijl volgens mij, iedereen die de moeite doet om naar de scooterdealer te gaan en zich daar met z'n zuurverdiende centen iets te kopen, is't nu een oude, een nieuwe, een Chinees of een Japanner), toch zin heeft om te scooteren. Die zin is niet voor iedereen even groot, maar ik kan mij best voorstellen dat er mensen met minder geld zijn, die voor hun Chinese nepvespa léven, terwijl er genoeg teenslippende yups zijn op een gts of op een, helemaal klaar gerenoveerd gekochte oldie, die de scoot zomaar voor erbij of puur voor de show hebben. 't Is bijgevolg dan ook erg jammer dat de teenslippende yup neerkijkt op de "arme" chinese scooter, terwijl die z'n beestje misschien wél vier seizoenen gebruikt en keihard koestert.

Bij mij persoonlijk gaat het om een gevoel. Ik hou er echt van om te rijden. Ik rijd in de winter, de lente, de zomer en in de herfst. Ik groet iedereen die ik tegenkom op een motorscooter. Is't een oude, een nieuwe, een namaak of zo een space-model, dat maakt allemaal niets uit voor mij. Ik begin te lachen zodra ik aan m'n sleuteltje draai en ik geniet van elke kilometer! Ik maak geen onderscheid, maar aan de reacties hier vaak te zien en aan de weinige handjes die omhoog gestoken worden, merk ik dat er helaas veel mensen zijn die dat superoprechte en intense gevoel opzij schuiven door een of ander, volledig onterecht, superieur gevoel dat gecreëerd wordt door een hokjesmentaliteit. Je zou het eigenlijk niet mogen doen, iedereen in een hokje stoppen (oud - nieuw - nep/space/japanner/chinees).. De vooroordelen die er zijn zullen wel ergens van komen en zullen in vele gevallen misschien kloppen, maar generaliseren is nooit goed en er zijn genoeg neco's, lml's, gtssen en lx-en waarvan de chauffeur super en supertrots is op z'n bolide, en met z'n tweewieler in z'n hoofd opstaat en gaat slapen. 't Is voor die mensen jammer als ze met de nek bekeken worden omdat ze "maar" een plastieken of een nepperd hebben. Niet iedereen heeft de lotto gewonnen, niet iedereen heeft een zee van tijd en niet iedereen heeft dezelfde smaak of prioriteit. 't Zou hem allemaal om het gevoel moeten gaan.

Amen.

Link naar reactie

@ Viet : (applaus) zéér zéér mooi verwoord !

ik heb ook ooit al eens hier gevraagd hoe het zat nu met al die 'die hard' vespa rijders die neerkeken op mijn 'plastieke wesp' maar uiteindelijk kreeg ik toch een duidelijke bevestiging dat ik toch ook een 'echte vespa' heb en dat het grotendeels maar wat om te lachen is allemaal.

ik moet wel zeggen dat ik ook altijd mijn hand opsteek maar dat is dus niet altijd wederzijds :-(

anderzijds kom ik regelmatig wel eens naast een oldie te staan(sommigen zijn echte prachtstukken) en dan toon ik ook mijn waardering en respect door te zeggen dat hun vespa echt mooi is en of enorm mooi gerestaureerd(kort babbeltje slaan aan de stoplichten) en dat vinden die mensen toch blijkbaar fijn, dat is het echte vespa gevoel, genieten en anderen laten genieten alleen steekt het weer soms serieus tegen om te kunnen genieten :-p

Link naar reactie

voor mij gaat het om rijde, soms alleen om gedachten te zetten, soms in groep voor de gezelligheid en het genieten van 't goeie leven. Of het nu met den auto, 4x4, moto of scooter is... wel belangrijk: er moet ne klik zijn met 't machien en het iets extra hebben... en dat had ik toen ik testrit deed op mijne vespa... niet dien andere gelijkaardige, maar degene die ik uiteindelijk gekocht heb... en dat gevoel heb ik nog niet bij andere tweewielers gehad...

Ben ook van 't principe, zijt goed voor de mechaniek en de mechaniek is goe voor u. En bevestiging ? ni nodig, daar zijn dierbaren voor... mijn respect krijgt iedereen tot het gedaan is.

Link naar reactie
... maar uiteindelijk kreeg ik toch een duidelijke bevestiging ...

voor velen heeft het dus blijkbaar met bevestiging te maken ;-)

ja idd, een "bevestiging" van die die-hards of ik nu wel écht met een "echte vespa" rij, als je hier het eerste half jaar op het forum zit dan krijg je op den duur de indruk dat die 'plastieken vespa' dus niet een echte vespa is, ondanks dat ik 2X zoveel heb betaald dan voor een japanner die 100X betrouwbaarder is.

ik heb daarom ook 2X zoveel betaald voor een vespa omdat ik :

1: al 25j een vespa wil.

2: wist dat zelfs de nieuwe plastieken vespa's ook onbetrouwbaar waren en daardoor ondanks dit weetje toch nog altijd 2X zoveel heb betaald omdat ik ECHT een vespa wou.

3: ik de zwarte GTS super zag en op slag verliefd werd(of hoe moet ik het anders verwoorden)en me niet meer kon inhouden om er eentje te kopen.(ik was eigenlijk al 3j aan het sparen voordat ik de GTS super zag en toen heb ik gewoon de knoop doorgehakt)

als je dan met een naar mijn mening vespa-minded attitude hier binnen komt en meteen radicaal de grond in word geboord met uw 'stuk plastiek' en ook nog eens door de meeste die hard vespisten op de baan lelijk word bekeken als ge groet dan begint ge écht te twijfelen of dat apparaat van dik 5000 pattaten onder uw gat wel een vespa is en of je dan nog naar anderen moogt groeten laat staan meerijden met rondritten.

Link naar reactie

voor velen heeft het dus blijkbaar met frustratie maken ;-)

(@les, begrijp me niet verkeerd, ik heb helemaal niets tegen de moderne scooters, ieder zijn plezier en ik groet jan en alleman :-) )

Link naar reactie

Waar draait het eigenlijk bij mij om? Eigenlijk best wel moeilijke vraag... ;-) Ik denk in de eerste plaats om het zwerven. Al van kleinsaf hou ik van zwerven in al z'n aspecten. Of het nu in de weides bij mijn grootmoeder was of in gedachten... Toen ik tiener was heb ik door België  gehost met een mobylette.  Zelfs ooit op een boot gewoond. Nu is dat niet anders... Of het nu met de fiets, te voet, met auto, of wesp, het gaat er mij om,  nieuwe plekjes te ontdekken. Op reis hetzelfde, alle vervoer is ok,  als je maar op een andere plek komt. Georganiseerde reizen zijn dus m'n (ons) ding niet. Waarom een Vespa ( plastiekje) gewoon, omdat dat het excuus geeft om traag ( trager dan een motor ) te zwerven  maar dat je toch rap kunt rijden als het moet. Heb ik me laten vangen door een hype? Waarschijnlijk, so what? liefde op het eerste zicht...

Ben ik gefrustreerd? Eerlijk? Nee hoor.  Kijk ik op de anderen neer? Nee, helemaal niet, wij zijn hier ook een auto aan het restaureren, t's alleen gene Vespa, maar fiat 500. En geloof me das pas een echte roestbak!

Groeten doe ik met plezier, maar veel Vespa 's zie je hier niet. En als ik het niet doe, dan is dat uit verstrooidheid, maar de mensen hier weten dat. 

Feit is, plastiek of niet dat dat  de essentie niet is. Ik ben happy als in op m'n scooter  stap is dat is het. 

Groetjes,

Nathasha

 

Link naar reactie

Waar draait het eigenlijk bij mij om? ...mijn antwoord zit in je vraag, ik kan ongeloofelijk genieten van de Vespa motor die draait...en dat vooral als ik er weeral eens heb moeten aan sleutelen en via dit forum de juiste antwoorden kan vinden om mijn vespa terug zijn ding te laten doen. Ik rij graag, sleutel, zoek en probeer graag, en als mijn huidige Vespa volledig op punt staat dan gaat hij de deur uit en kan voor mij een nieuw avontuur beginnen. T'is nu mijn derde Vespa en ik heb al veel bijgeleerd. Als je graag zoekt en bezig bent koop dan een oude ...anders een nieuwe...geniet gewoon. En eerlijk, soms vloek ik ook maar wanneer ik dan het euvel kan oplossen dan geniet ik nog veel meer.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...