Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Waar draait het eigenlijk om?


Nathasha

Aanbevolen berichten

Tja ik vraag me gewoon af waar het om draait bij jullie... Ik rij (nu nog) met plastiek rond, maar heb de microbe goed te pakken en zal er ooit aan denken om met een retro-model te gaan rijden en hoewel ik (nog) niets van mechaniek ken, begint de charme om met een gerestaureerde Vespa rond te rijden door te dringen.

Maar waar draait het bij jullie eigenlijk om? Het restaureren? en dan ermee rond te rijden? Groepsgevoel? Waarom zijn sommige "tegen" plastiek? Waarom zijn anderen tegen een"roestbak" Gaat het gewoon niet om dat je rondrijd met iets tof is dat ook nog geschiedenis heeft? Gaat het dan niet om het gevoel van vrijheid? Of met een paar maten rond te hossen en achteraf een pint te gaan drinken?

Ik vraag het me gewoon af...

Link naar reactie

@vespadiverso; je gooit een stok (knuppel) in het hoenderhok,niet in het hondenhok.:)

@natasha aka nathalie; waarom verkiezen sommige mensen een oude hoeve en andere een moderne flat om in te wonen? Diversiteit maakt de wereld mooier.

groetjes,

François

Link naar reactie

Hoi,Tja waar draait het om?

De een vind het verzamelen van oudje's leuk!,de ander rijd liever veel Km's op een nieuwe...

Denk wel dat een ieder een "Liefde&Passie" voor Italie,en alles wat daar mee van doen heeft.(Auto's,Eten,Vrouwen)

Ik zelf vind alle Vespa's wel gaaf,Maar eigenlijk alles wat rolt wel!

Heb wel ondervonden,dat ik van alle motoren die ik heb staan de GTS het meest gebruik!

(En de discussie (strijd) tussen "Oud&Nieuw" hier op het Forum moet je maar op een korreltje Zout nemen)!

Veel plezier,en kijk uit

Groet,AJ

Link naar reactie

Je stelt wel een behoorlijk sturende vraag en je geeft er al bij aan dat jij vindt dat er naar jouw idee iets niet klopt: Het gaat niet om (alleen) restaureren, niet (alleen) over op iets 'tofs met geschiedenis' rijden, niet om vrijheid, en zeker niet om met z'n allen op een scooter hossen en bier drinken.

Er is niemand 'tegen' iemand anders, er is geen overkoepelend groepsgevoel, maar een merk waar we allemaal mee bezig zijn. Er zijn verschillende groepen op verschillende manieren met dat merk bezig - iedereen zwaait naar elkaar, maar groepsgevoel dwing je niet af: Ik ben van/voor de oldtimers; zwaaien naar en bier drinken met en respect hebben voor iemand die zich alleen in Plastic interesseert, prima, maar die hoort gevoelsmatig niet bij 'mijn' groep.

Als het je wat uitmaakt wat een ander ervan vindt; dan gaat het om weten en waarderen waar je mee bezig bent, of je nu liever rijdt dan klust of liever restaureert dan elke dag in weer en wind op je Vespa zit. Of je dat doet met een gerestaureerde of geconserveerde oldie, of met een gereviseerde-, rat-, custom- of racescooter(restaureren is niet de enige optie) of liever je kadetten op een plastieken scooter plant, maakt niet uit, zolang je maar respect hebt voor mensen die anders, maar serieus, met Vespa bezig zijn.

Het gaat (in omgang met andere Vespisten) om, naast info/hulp nemen, ook moeite willen doen om te terug te geven (als je net begint op het forum is 'dank je' vaak al genoeg), sociaal zijn, een beetje humor hebben en niet al te lange tenen (en zeker geen slippers). Het gaat om de intentie om een biertje met elkaar te kunnen gaan drinken, ook al lust je geen bier of is het te ver rijden.

Het gaat er ook om dat je scooter rijden, met of zonder motorrijbewijs, veilig doet - dus het gaat niet over hossen. Dat is belangrijk; zelfs degenen die er laconiek over doen, houden hun eigen veiligheid (verkeersinzicht en kleding) en die van hun scooter (technisch) heel goed in de gaten.

Het maakt niet uit of je nu lange solotochten kiest of liever na een korte georganiseerde rit met z'n allen de kroeg in duikt. Het helpt wel als je iets van de historie van Vespa of Piaggio weet (niet alleen dat die geschiedenis er is), waardoor je als Plastic rijder ook met een Oud Ijzer rijder een biertje kunt drinken, of andersom. En het gaat erom dat je kunt zien dat 'vete' van Plastic vs. Oldie over vriendschappelijke steken onder water gaan, want ga er maar vanuit dat een Oldie rijder best weet dat een moderne Vespa een stalen body heeft. Het draait dan ook niet op plastic vs. ijzer, maar om Oldtimer versus Moderne scooter, schakelen versus automaat, bikkelen versus comfort, historie vs. hype, kwaliteit versus wegwerpproduct (maar schrap die laatsten maar ;).

Link naar reactie

tja,er duiken er de laatste tijd precies veel op..maar wie/wat is een "mod",en wie/wat niet?

dat zou volgens mij tussen uw 2 oren moeten zitten en niet gemeten moeten worden aan het aantal lampen en spiegels op uw scooter.

maar om op Nathasha haar vraag te antwoorden ; rijd met wat je graag rijdt,dat is wat telt,niet wat een ander over u en uw scooter denkt..

Link naar reactie

@Nero,

(Dat is met alles zo,Behalve met de Dames)!

Groet,AJ

Link naar reactie

De Vespa (P150X-1979) is voor mij echt een hobby zoals anderen bijvoorbeeld voetballen enz.

Echter ik miste wel wat , voor met name de langere afstanden en de snelheid , heb ik er een Suzuki GSF bijgekocht .

Maar als je daarna tegen een Honda CN250 Helix scooter aanloopt ... .kon ik deze ook niet laten staan (;-). Dit is de ultieme "Limo-scooter" van de 80-90-er jaren !

Hij heeft een langere wielbasis als een Harley-Davidson , en rijdt heerlijk !

Als ik dan ga bekijken welke ik het meeste van de 3 pak om te gaan rijden ... ..dan is dat de Honda ... de combinatie van snelheid (max 120km) , relaxed rijden (oa automaat) en kofferruimte . is top !

Wat is dan de kick van al deze motoren ? Het rijdend houden , genieten ,maar ook gezien worden , De Vespa om zijn nostalgie , en de Helix omdat hij "mooi van lelijkheid" is (;-)

Het blijft dus leuk als je net als ik , net je motorrijbewijs hebt gehaald (;-) (Had het jaren eerder moeten doen !)

Maar de meeste vrouwen noemen het gewoon ... een "MIDLIFECRISIS"

Gr Jos

Link naar reactie

@josj,(Off-Topic)

Hoi,

Vriend van mij rijd ook een Helix,Door de jaren heen alle soorten motoren gehad,Maar nergens zo blij mee geweest als deze!

Scooter is echt in nieuwstaat,Zeer apart,en snel...

Veel plezier er mee,en geniet ze,

Groet,AJ

Link naar reactie

ik denk dat het voor iedereen om iets anders draait.

Vooral belangrijk is doen wat je zelf leuk vind, zonder je iets aan te trekken van hype, mode of wat iedereen zegt of denkt.

dat "ik wil erbij horen" gevoel zie ik de laatste tijd nogal veel. Zelfs collega's die mij 10 jaar geleden uitlachten als ik over mijn hobby vertelde (da zijn wel belachelijke brommerkes he maat, koopt eens nen echte moto) komen nu vragen waar ze het best een vespa kunnen kopen want dat is toch wel hip.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...