Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Voor wie nu echt wel zekerheid wil of je buiten onze grenzen met een B mag scooteren


mgent

Aanbevolen berichten

Ik kan het formeel bevestigen dat je met een 2-jaar oud B-rijbewijs enkel in België mag rijden met een 125cc en max. 11kW. België heeft hier solo-slim gespeeld

In het buitenland (er-)kennen ze deze Belgische uitzondering niet! Je kan dan wel zeggen bij ons mag het wel, maar het is geen Europese regel. Blijf dus in ons landje of haal een A-rijbewijs als je geen boetes wil riskeren. Eigenlijk moeten we blij zijn dat het in België wel mag. Ik heb een GTS 125ie en woon tegen de Nederlandse grens, maar blijf daar weg zonder A-rijbewijs...

Meer info --> http://wegcode.be/forum/showthread.php/19715-motor-125cc-rijbewijs-vraagje

Link naar reactie
Blijf dus in ons landje of haal een A-rijbewijs als je geen boetes wil riskeren. Eigenlijk moeten we blij zijn dat het in België wel mag.

inderdaad, wees blij met hetgene je hier hebt hebt. ze krijgen een vinger maar pakken een hand...

Link naar reactie

ik heb het artikel gelezen, en het is toch wel een klein Kieke die kerel :

'Een minnelijke schikking zal ik nooit aanvaarden', stelt Matyas. 'Ik ga zeker in beroep omdat ik vind dat dit een zeer vreemde en onrechtvaardige regeling is.'

Allez ik vind belasting betalen ook een vreemde en onrechtvaardige regeling dus ik betaal ze niet meer... . laat me niet lachen

Hij klaagt ook over de ironische toon die de Nederlandse agenten aansloegen 'alsof het een spelletje Belgje pesten was. U hoeft zich aan te passen aan de Nederlandse wetgeving, zeiden ze.'

Ja wat dacht je dan Kieke.

't Is toch niet omdat ge in Duitsland onbeperkt snel mag rijden dat de Duiser in België zich onrechtvaardig behandeld moet voelen omdat dat hij dat hier niet mag en zich aan de Belgische wetten moet schikken, man man man...

Ik zou dat potje maar dicht laten, en blij zijn met de Belgische uitzondering.

Link naar reactie

Voor ons is het een enorm voordeel dat wij, zonder een extra rijbewijs te behalen, met een 125cc mogen rondknorren. De Nederlanders zullen hier best jaloers op zijn.

Toch vind ik het erg jammer dat we met ons rijbewijs niet in NL mogen. Als grensbewoner die regelmatig even een boodschapje wil oppikken bij Albert Heijn is dit een erg jammere zaak.

Andersom geldt deze regel uiteraard ook. De Nederlanders hoeven voor een A-klasse (hier geel plaatje, in NL blauw plaatje) geen helm op. Dat is een uitzonderingsmaatregel in Nederland. Zodra ze ons land binnenrijden moeten ze ineens ook een helm op terwijl ze er vaak niet eens een hebben. Dat zullen zij ook best stom vinden, eigenlijk is dat net hetzelfde.

Ik ben benieuwd naar de toekomst. Ooit zal de dag komen dat er een "echt" Europees rijbewijs ingevoerd wordt, lijkt mij. Wat gebeurt er dan met ons, die met een 125cc rijden zonder A-rijbewijs? Zullen wij een rijbewijs voor lichte motoren kunnen afhalen of zullen we onze scoot moeten verkopen/het rijbewijs moeten behalen? Hetzelfde geldt voor de "oude" garde Belgen die met een zware motor rondrijdt zonder daar ooit examen voor gedaan te hebben, moeten zij dan ineens een rijbewijs behalen of krijgen ze dan zomaar een helemaal "bestempeld" exemplaar?

Link naar reactie
De "oude" garde heeft ondertussen een Europees rijbewijs met auto, moto, lichte vracht en aanhangwagen inbegrepen. Het bewijs dus dat je niet mooi hoeft te zijn om chance te hebben.:))

Groetje, nero.

Bedoel je hiermee dat bij de oude(re dan, om de gemoederen te bedaren ;)) garde alles wat je opnoemt staat aangevinkt en dus internationaal erkend is?

Da's een meevaller, misschien kunnen wij in de toekomst ons voorrechtje ook wel mee overnemen!

Link naar reactie

Voor alle duidelijkheid, op her rijbewijs staat "Europees model". Alles van het "oude" rijbewijs is aangevinkt en er staat zelf "permanent" bij.:)

Als er op jullie rijbewijs aangevinkt staat dat je met een motor mag rijden (eventueel tot 125cc) is de kans groot dat dit wordt overgenomen op het Europees rijbewijs, alleen vrees ik daarvoor.

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Ik vind het toch allemaal wel een beetje dubbel. Het heeft volgens mij niets te maken met die vinger en die arm of de vergelijking met die snelheidslimieten vind ik nog iets anders... Ik ken de regel en ben daar superblij om maar kan wel geloven dat iemand die ter goeder trouw is, zich in de onwetendheid kan vergissen. Ik heb het ooit eens gevraagd aan een standaardflik op het bureau en die wist het ook niet.

Link naar reactie

Matyas zal niet de eerste en laatste zijn die tegen de lamp zal lopen. Hier in Limburg hebben de clubs er ook een handje van weg om de grens over te steken bij een rondrit. Vroeg of laat staat er een politie-agent die op zo'n dag de staatskas zal spijzen. Maar wij Belgen zijn blijkbaar hardleers. Zoals hierboven reeds vermeld, we moeten blij zijn hier in België een uitzondering gemaakt is. Anders waren er nu minstens 50% minder vespisti.

Link naar reactie
Aan wat herken je een standaardflik?

:-) Eentje die net groot en zwaar genoeg is om bij de politie te zijn, wel door doet maar niet overijverig is, het graag voor het zeggen heeft maar geen dikke nek is, zich fier voelt flik te zijn en een beetje idealisme in zich heeft.

Link naar reactie

Van mij mogen ze die 125 cc regel wel afschaven , ik heb toch alle categoriën op men rijbewijs aangevinkt staan . whoehahahahahahahah ;)

PS; voor de gene traag van geest dit is sarcastisch bedoelt.

Link naar reactie

Ondanks mijn rijbewijs B ben ik toch voor een volwaardig motorrijbewijs gegaan.

De 125cc regel is in mijn ogen een totaal verkeerde boodschap, net zoals die regeling met oude rijbewijzen.

Ofwel afschaffen ofwel een verplichte cursus aanbieden, zodat ze tenminste de basisvaardigheden en hun plaats op de weg leren.

Link naar reactie

Een rijbewijs (of het nu voor een auto of een motor is) is het papiertje dat zegt dat je met een bepaald voertuig "mag" rijden. En dat is geen garantie of je met dat voertuig "kan" rijden.

We zouden beter allemaal 1x jaar een rijvaardigheidstest afleggen met de voertuigen waar je een rijbewijs voor hebt.

Link naar reactie
Een rijbewijs (of het nu voor een auto of een motor is) is het papiertje dat zegt dat je met een bepaald voertuig "mag" rijden. En dat is geen garantie of je met dat voertuig "kan" rijden.

Waarom laten ze je dan een praktisch examen afleggen? Toch om te checken of je het "kan" zeker...

Dat papiertje is om te mogen rijden en moet 'normaal' gezien toch ook enige zekerheid bieden dat je 'kan' rijden.

Het is natuurlijk wel zo dat je na het behalen van je rijbewijs ook wel de kans moet krijgen om rijervaring op te doen in het verkeer.

Misschien moeten ze een langere periode inlassen om rijervaring op te doen voordat je je praktisch examen mag afleggen.

In principe zou je dan elke keer als je van motorfiets verandert een nieuw examen moeten afleggen voor rijvaardigheid want de ene motorfiets is de andere niet qua rijgedrag (scooter handgeschakeld of automatisch, naked bike, touring, enduro, chopper, racemachine, combo modellen, etc...).

Link naar reactie
Waarom laten ze je dan een praktisch examen afleggen? Toch om te checken of je het "kan" zeker...

Dat papiertje is om te mogen rijden en moet 'normaal' gezien toch ook enige zekerheid bieden dat je 'kan' rijden.

Het is natuurlijk wel zo dat je na het behalen van je rijbewijs ook wel de kans moet krijgen om rijervaring op te doen in het verkeer. Misschien moeten ze een langere periode inlassen om rijervaring op te doen voordat je je praktisch examen mag afleggen. In principe zou je dan elke keer als je van motorfiets verandert een nieuw examen moeten afleggen voor rijvaardigheid want de ene motorfiets is de andere niet qua rijgedrag (scooter handgeschakeld of automatisch, naked bike, touring, enduro, chopper, racemachine, combo modellen, etc...).

Het gros van de 125cc rijders heeft gewoon een rijbewijs B, zonder praktische test op de motor.

Daarmee zie je ook zoveel ermee rijden alsof het een brommer is.

Ondanks dat motoren onderling verschillen is het gebruik op de openbare weg wel hetzelfde, bijvoorbeeld bochten aansnijden / plaats op de rijweg / rijden in groep / afslaan en andere manoeuvers etcetera.

Link naar reactie
Ondanks dat motoren onderling verschillen is het gebruik op de openbare weg wel hetzelfde, bijvoorbeeld bochten aansnijden

De manier waarop je een bocht aansnijdt met een scooter of met een zware motorfiets is toch niet hetzelfde...

En ik weet ook wel dat het gros van de 125cc rijders geen praktische test heeft gedaan. Mijn uitleg was dan ook een reply op het antwoord van Joene die het wel over motor- en autorijbewijzen heeft... -> zie quote Joene boven mijn uitleg

Link naar reactie

Bochten en baanligging is helemaal anders bij bvb Vespa (motor achteraan, kleine bandjes) en een moto (motor in het midden, grotere banden).

Als ik een motorrijbewijs wil halen, moet ik dat dan doen met een 600 cc van de rijschool? Mij lijkt het dat ze mij ook moeten toelaten op het examen met mijn Vespa, net omdat het een uitzonderingsregel is en dus ook onder de categorie motoren valt.

Ze zullen mij nogal zien komen met m'n oud machientje. Ik durf er al niet aan denken dat ze me de autostrade opjagen :)

Misschien moeten we het gewoon eens met z'n allen proberen!?

Link naar reactie

trouwens, uw examen doen met een Vespa om dan misschien binnen 10 jaar met een 1000cc te rijden is ook niet logisch. een 600cc of vroeger een 500cc is een goede opstapmotor om je eerste rijervaring op te doen.

ik begrijp niet waarom zoveel mensen zo kortzichtig zijn betreffende dit onderwerp.

persoonlijk vind ik dat heel veel mensen die plots met een 125cc mogen rijden een gevaar zijn op de baan. ook is het niet voor niks dat het jaarlijks aantal ongevallen met motorfietsen in stijgende lijn gaat, het aantal is fors toegenomen met een heel groot aantal ongeschoolde bestuurders!

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...