Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Vespa rally 180 elektronische ontsteking


Aanbevolen berichten

Hallo, 

 

morgen ik mijn rally gaan halen die volledig nog in originele staat is en dus een ontsteking heeft met plantinnekes. Om hem betrouwbaar te maken wens ik een elektronische ontsteking te plaatsen. Maar graag informeerde ik me welk merk en type het best te gebruiken is op de rally? En hoe zit het met de bestaande 6volt lampen? Zijn deze door een 12v veerdienst te vervangen of zijn er andere opties? 
 

graag jullie advies als kenners.

Link naar reactie

Voor de ontsteking heb je verschillende opties. Je kan de standaard 12v ontsteking van Piaggio steken met de E-bobine van Ducatti. Een andere mogelijkheid is om ofwel een Pinasco Flytech te plaatsen of een ontsteking van Vape. Deze zijn wat duurder maar zeer goed. Ikzelf heb al enkele malen de Vape ontsteking geplaatst en dit werkt zeer goed.

IMG20230605080242.jpg

  • Like 1
Link naar reactie

Is er geen verschil tussen de 180 (contactpunten) en de 200 (electronische ontsteking). Kijk na of de ontsteking compatibel is met je model. 

Er zijn 2 groepen elektronische ontsteking buiten de originele vespa-ontsteking:  vespatronic/malossi/ Pinasco/... en dan de Vape-ontsteking.  Beiden systemen werken goed. 

Groetjes, nero. 

Link naar reactie

Alleen de pinasco flytech en vespatronics zijn beschikbaar voor de  rally 180 vanwege de specifieke krukas van de rally 180/200.

Zelf heb ik enige tijd geleden met beetje tegenzin een pinasco gestoken vanwege is versleten vliegwiel en andere rotte componenten...ik moet zeggen het is echt plug&play. Start perfect , licht is veel straffer etc .......

maar het rijplezier is veel groter met de klassieke ontsteking en het zware vliegwiel. Alles is veel nerveuzer nu, 

Als het niet moet zou ik uw platines behouden, licht was toen ook zeer goed bij mij, en qua onderhoud viel dat ook goed mee. Het hangt veel af van de kms die je ermee doet.

Niks mis met platines, an sich 

tis maar mijn mening natuurlijk

mocht je toch voor e-ontsteking gaan , bestel het rechtstreeks in Italië scheel u hoop geld 

 

succes

gr

 

 

 

  • Like 2
Link naar reactie

Adrian, ik hoor toch veel zeken dat een elektronische ontsteking een must is om de betrouwbaarheid. De rally zal zeker gebruikt worden om ermee te rijden en te genieten van de mooie vakanties in het buitenland. 
 

bedankt alvast voor jullie antwoorden het word nog even googlen om een set te vinden die bij de rally past en wat de verschillen zijn 😀

welke shops raden jullie trouwens aan voor onderdelen voor een oldtimer? 

aangepast door Cliffson
Link naar reactie
14 uren geleden, Adrian zei:

maar het rijplezier is veel groter met de klassieke ontsteking en het zware vliegwiel. Alles is veel nerveuzer nu, 

Huh?

  • Like 1
Link naar reactie

tja is ook de leeftijd mischien, maar niet iedereen wil een getunede sportieve Vespa :), > ik ben van het touren en cruisen. 

mijn ervaringen voor de conversie. .. ze reed  veel soepeler aan lagere snelheden , met een zwaar vliegwiel kon in veel langer in 3de en 4de blijven hangen. Mischien moeilijk uit te leggen , maar er is meer continue  momentum,  > klinkt heel yoga ...

Of dat ik nu een seconde later aan 70 per uur zit Interesseert me zo niet echt  . 

Met het  lichtere pinasco vliegwiel moet ik veel sneller terugschakelen. Maar ze pakt natuurlijk ook zeer snel op , gaat veel sneller in hoge toeren . Soms ook leuk , dat ontken ik niet. Maar tis allemaal wat opgefokter, als dat een woord is tenminste.

Ik ben ook gelukkige bezitter van een SS 180!en daar zit ook een e- ontsteking op . Maar dat is wel een custom made PX ontsteking met een afgedraaid vliegwiel van +- 3 kg zoals het orginele. ( made by Rick Mijndert ) . Best of both worlds. Helaas maakt hij dat niet voor rally 180.

Volgens mij doet Nero ook zoiets gelijkaardig op zijn SS

soit 

beetje duidelijker hoop ik 

 

 

 

aangepast door Adrian
  • Like 1
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Op 13/10/2023 om 18:13, SimonV74 zei:

Voor de ontsteking heb je verschillende opties. Je kan de standaard 12v ontsteking van Piaggio steken met de E-bobine van Ducatti. Een andere mogelijkheid is om ofwel een Pinasco Flytech te plaatsen of een ontsteking van Vape. Deze zijn wat duurder maar zeer goed. Ikzelf heb al enkele malen de Vape ontsteking geplaatst en dit werkt zeer goed.

IMG20230605080242.jpg

Simon kan je me zeggen of deze zal passen onder mijn rally 180?

Ontsteking SIP PERFORMANCE by VAPE 12V, DC Sport of deze Ontsteking SIP PERFORMANCE by VAPE 12V, DC Road

Link naar reactie

Dag Cliffson,

Eens goed nagekeken bij SIP. Het past op de 200cc maar blijkbaar niet op de 180cc. Ik zou een Flytech van Pinasco plaatsen. Hiervan heb ik ook alleen nog maar positieve dingen gehoord.Hierbij de link van scooter center: https://www.scooter-center.com/en/ignition-pinasco-flytech-slave/master-251ccm-vespa-px-rally-sprint-vna-vnb-vba-vbb-super-ts-gt-gtr-pn26357759

Hopelijk kan je hiermee verder. 

Anders kan je voor de Vape altijd eens mailen met SIP. Ze antwoorden meestal redelijk snel.

Groetjes Simon 

  • Like 1
Link naar reactie

Ik snap die hele "het moet het originele vliegwiel zijn" niet. Loodzware vliegwielen maken een motor net minder reactief (maar zuiniger), maar vooral ook niet per se krachtiger onder zware belasting. Ook met een vliegwiel van 900g geraak je met het juiste rpm op piekvermogen bergop. Voor wat het maar kost, en rekening houdend met alle voordelen (koppel- en vermogenswinst, hoger max. toerental, krachtigere ontsteking, makkelijker starten, hogere stroomproductie,...), begrijp ik in alle eerlijkheid niet waarom je geen Flytech/VMC/...-type zou steken (met of zonder een paar 100 gram meer in de fan).

  • Like 2
Link naar reactie
  • 4 weken later...

Heb nog enkele bijkomende vragen voor jullie gezien ik nergens de informatie kan vinden of deze wordt niet meegedeeld?

Is de Pinasco ontsteking AC/DC of enkel AC ? Ik wil de rally volledig origineel houden in de zin een batterij te behouden op DC 12v weliswaar in plaats van de huidige 6v batterij. 

 Heb ik nog een extra bekabeling nodig om de pinasco aan te sluiten op de bestaande kabelboom?

Ik wens eigenlijk buiten de ontsteking volgende onderdelen te vervangen: Lampen set 12v, batterij 12v, lichtschakelaar, pinker schakelaar, pinkers led 12v + relay en de claxon blijft behouden want hier informeer mij dat deze zou blijven werken als hij niet op de batterij hangt. Persoonlijk vindt ik dit raar geen deze ook een 6 volt is.  

Alvast bedankt om me verder te willen helpen?

 

 

 

Link naar reactie
7 minuten geleden, nero zei:

De ontsteking is zowel AC als DC.  Als je rally in origie een batterij had hoef je volgens mij niets aan te passen. 

Kijk op je claxon, normaal staat het erop of die DC of AC is. De mijne is 6V AC en werkt op 12V. 

Groetjes, nero. 

Ok bedankt voor je duidelijk antwoord en bevestiging. 

 

 

Link naar reactie

Klopt. De omzetting van AC naar DC gebeurt niet in de stator, maar in de gelijkrichter in je handschoenkastje. Gewoon alle "+"-draden uit je kabelboom verbinden met geel/wit uit de stator en parallel een regulatortje voorzien volstaat (rood/wit gewoon te isoleren). Als je een 6v regulator gebruikt hoef je verder niks aan te passen (lampen, accu, etc... kan je gewoon behouden).

  • Like 1
Link naar reactie
  • 3 weken later...

Inmiddels hebben we de Vespa al eens open gehaald en gezien dat de kabelboom aan vervanging toe is. De originele kabelboom werd besteld met enkele componenten om alles terug in originele staat te brengen weliswaar op 12 volt. 

Het enige wat ik nog zoek is een geschikte batterij die de de huidige batterij kan vervangen  Battery -B49-6- 6V 10Ah - 165x83x93mm in de bestaande houder. Een gel batterij is prima en of een lithium batterij. 

Kan er iemand mij zeggen op wat eigenlijk die B49-6 slaat bij de originele 6v batterij? 

 

aangepast door Cliffson
Link naar reactie

Bijkomende vraag;  volgens de technische gegevens van de rally stel je best de ontsteking in op 22° echter staat er op de documenten van pinasco vermeld dat de ideale waarde 24° is. Welke hebben jullie gehanteerd en wat verschil geeft dit in de praktijk?  

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...