Cliffson Posted October 13 Share Posted October 13 Hallo, morgen ik mijn rally gaan halen die volledig nog in originele staat is en dus een ontsteking heeft met plantinnekes. Om hem betrouwbaar te maken wens ik een elektronische ontsteking te plaatsen. Maar graag informeerde ik me welk merk en type het best te gebruiken is op de rally? En hoe zit het met de bestaande 6volt lampen? Zijn deze door een 12v veerdienst te vervangen of zijn er andere opties? graag jullie advies als kenners. Link to comment
SimonV74 Posted October 13 Share Posted October 13 Voor de ontsteking heb je verschillende opties. Je kan de standaard 12v ontsteking van Piaggio steken met de E-bobine van Ducatti. Een andere mogelijkheid is om ofwel een Pinasco Flytech te plaatsen of een ontsteking van Vape. Deze zijn wat duurder maar zeer goed. Ikzelf heb al enkele malen de Vape ontsteking geplaatst en dit werkt zeer goed. 1 Link to comment
nero Posted October 13 Share Posted October 13 Is er geen verschil tussen de 180 (contactpunten) en de 200 (electronische ontsteking). Kijk na of de ontsteking compatibel is met je model. Er zijn 2 groepen elektronische ontsteking buiten de originele vespa-ontsteking: vespatronic/malossi/ Pinasco/... en dan de Vape-ontsteking. Beiden systemen werken goed. Groetjes, nero. Link to comment
Adrian Posted October 13 Share Posted October 13 Alleen de pinasco flytech en vespatronics zijn beschikbaar voor de rally 180 vanwege de specifieke krukas van de rally 180/200. Zelf heb ik enige tijd geleden met beetje tegenzin een pinasco gestoken vanwege is versleten vliegwiel en andere rotte componenten...ik moet zeggen het is echt plug&play. Start perfect , licht is veel straffer etc ....... maar het rijplezier is veel groter met de klassieke ontsteking en het zware vliegwiel. Alles is veel nerveuzer nu, Als het niet moet zou ik uw platines behouden, licht was toen ook zeer goed bij mij, en qua onderhoud viel dat ook goed mee. Het hangt veel af van de kms die je ermee doet. Niks mis met platines, an sich tis maar mijn mening natuurlijk mocht je toch voor e-ontsteking gaan , bestel het rechtstreeks in Italië scheel u hoop geld succes gr 2 Link to comment
Cliffson Posted October 13 Author Share Posted October 13 (edited) Adrian, ik hoor toch veel zeken dat een elektronische ontsteking een must is om de betrouwbaarheid. De rally zal zeker gebruikt worden om ermee te rijden en te genieten van de mooie vakanties in het buitenland. bedankt alvast voor jullie antwoorden het word nog even googlen om een set te vinden die bij de rally past en wat de verschillen zijn 😀 welke shops raden jullie trouwens aan voor onderdelen voor een oldtimer? Edited October 13 by Cliffson Link to comment
Frederik9111 Posted October 14 Share Posted October 14 14 uren geleden, Adrian zei: maar het rijplezier is veel groter met de klassieke ontsteking en het zware vliegwiel. Alles is veel nerveuzer nu, Huh? 1 Link to comment
Adrian Posted October 15 Share Posted October 15 (edited) tja is ook de leeftijd mischien, maar niet iedereen wil een getunede sportieve Vespa :), > ik ben van het touren en cruisen. mijn ervaringen voor de conversie. .. ze reed veel soepeler aan lagere snelheden , met een zwaar vliegwiel kon in veel langer in 3de en 4de blijven hangen. Mischien moeilijk uit te leggen , maar er is meer continue momentum, > klinkt heel yoga ... Of dat ik nu een seconde later aan 70 per uur zit Interesseert me zo niet echt . Met het lichtere pinasco vliegwiel moet ik veel sneller terugschakelen. Maar ze pakt natuurlijk ook zeer snel op , gaat veel sneller in hoge toeren . Soms ook leuk , dat ontken ik niet. Maar tis allemaal wat opgefokter, als dat een woord is tenminste. Ik ben ook gelukkige bezitter van een SS 180!en daar zit ook een e- ontsteking op . Maar dat is wel een custom made PX ontsteking met een afgedraaid vliegwiel van +- 3 kg zoals het orginele. ( made by Rick Mijndert ) . Best of both worlds. Helaas maakt hij dat niet voor rally 180. Volgens mij doet Nero ook zoiets gelijkaardig op zijn SS soit beetje duidelijker hoop ik Edited October 15 by Adrian 1 1 Link to comment
nero Posted October 15 Share Posted October 15 4 uren geleden, Adrian zei: Volgens mij doet Nero ook zoiets gelijkaardig op zijn SS Op mijn SS180 staat een vespatronic met MMW- aluvliegwiel (zwaarder dan die plastic fans). Groetjes, nero. Link to comment
Cliffson Posted October 17 Author Share Posted October 17 Op 13/10/2023 om 18:13, SimonV74 zei: Voor de ontsteking heb je verschillende opties. Je kan de standaard 12v ontsteking van Piaggio steken met de E-bobine van Ducatti. Een andere mogelijkheid is om ofwel een Pinasco Flytech te plaatsen of een ontsteking van Vape. Deze zijn wat duurder maar zeer goed. Ikzelf heb al enkele malen de Vape ontsteking geplaatst en dit werkt zeer goed. Simon kan je me zeggen of deze zal passen onder mijn rally 180? Ontsteking SIP PERFORMANCE by VAPE 12V, DC Sport of deze Ontsteking SIP PERFORMANCE by VAPE 12V, DC Road Link to comment
SimonV74 Posted October 17 Share Posted October 17 Dag Cliffson, Eens goed nagekeken bij SIP. Het past op de 200cc maar blijkbaar niet op de 180cc. Ik zou een Flytech van Pinasco plaatsen. Hiervan heb ik ook alleen nog maar positieve dingen gehoord.Hierbij de link van scooter center: https://www.scooter-center.com/en/ignition-pinasco-flytech-slave/master-251ccm-vespa-px-rally-sprint-vna-vnb-vba-vbb-super-ts-gt-gtr-pn26357759 Hopelijk kan je hiermee verder. Anders kan je voor de Vape altijd eens mailen met SIP. Ze antwoorden meestal redelijk snel. Groetjes Simon 1 Link to comment
josse Posted October 17 Share Posted October 17 On 10/14/2023 at 9:26 AM, Frederik9111 said: Huh? ik snap wel wat Ad zegt, maar heeft eigenlijk enkel met de zwaarte van het vliegwiel te maken, zoals hij later omschrijft. Deel dezelfde mening. Link to comment
Frederik9111 Posted October 17 Share Posted October 17 Ik snap die hele "het moet het originele vliegwiel zijn" niet. Loodzware vliegwielen maken een motor net minder reactief (maar zuiniger), maar vooral ook niet per se krachtiger onder zware belasting. Ook met een vliegwiel van 900g geraak je met het juiste rpm op piekvermogen bergop. Voor wat het maar kost, en rekening houdend met alle voordelen (koppel- en vermogenswinst, hoger max. toerental, krachtigere ontsteking, makkelijker starten, hogere stroomproductie,...), begrijp ik in alle eerlijkheid niet waarom je geen Flytech/VMC/...-type zou steken (met of zonder een paar 100 gram meer in de fan). 2 Link to comment
Cliffson Posted November 10 Author Share Posted November 10 Heb nog enkele bijkomende vragen voor jullie gezien ik nergens de informatie kan vinden of deze wordt niet meegedeeld? Is de Pinasco ontsteking AC/DC of enkel AC ? Ik wil de rally volledig origineel houden in de zin een batterij te behouden op DC 12v weliswaar in plaats van de huidige 6v batterij. Heb ik nog een extra bekabeling nodig om de pinasco aan te sluiten op de bestaande kabelboom? Ik wens eigenlijk buiten de ontsteking volgende onderdelen te vervangen: Lampen set 12v, batterij 12v, lichtschakelaar, pinker schakelaar, pinkers led 12v + relay en de claxon blijft behouden want hier informeer mij dat deze zou blijven werken als hij niet op de batterij hangt. Persoonlijk vindt ik dit raar geen deze ook een 6 volt is. Alvast bedankt om me verder te willen helpen? Link to comment
nero Posted November 10 Share Posted November 10 De ontsteking is zowel AC als DC. Als je rally in origie een batterij had hoef je volgens mij niets aan te passen. Kijk op je claxon, normaal staat het erop of die DC of AC is. De mijne is 6V AC en werkt op 12V. Groetjes, nero. 1 Link to comment
Cliffson Posted November 10 Author Share Posted November 10 7 minuten geleden, nero zei: De ontsteking is zowel AC als DC. Als je rally in origie een batterij had hoef je volgens mij niets aan te passen. Kijk op je claxon, normaal staat het erop of die DC of AC is. De mijne is 6V AC en werkt op 12V. Groetjes, nero. Ok bedankt voor je duidelijk antwoord en bevestiging. Link to comment
Frederik9111 Posted November 10 Share Posted November 10 Klopt. De omzetting van AC naar DC gebeurt niet in de stator, maar in de gelijkrichter in je handschoenkastje. Gewoon alle "+"-draden uit je kabelboom verbinden met geel/wit uit de stator en parallel een regulatortje voorzien volstaat (rood/wit gewoon te isoleren). Als je een 6v regulator gebruikt hoef je verder niks aan te passen (lampen, accu, etc... kan je gewoon behouden). 1 Link to comment
Cliffson Posted Thursday at 01:01 PM Author Share Posted Thursday at 01:01 PM (edited) Inmiddels hebben we de Vespa al eens open gehaald en gezien dat de kabelboom aan vervanging toe is. De originele kabelboom werd besteld met enkele componenten om alles terug in originele staat te brengen weliswaar op 12 volt. Het enige wat ik nog zoek is een geschikte batterij die de de huidige batterij kan vervangen Battery -B49-6- 6V 10Ah - 165x83x93mm in de bestaande houder. Een gel batterij is prima en of een lithium batterij. Kan er iemand mij zeggen op wat eigenlijk die B49-6 slaat bij de originele 6v batterij? Edited Thursday at 01:06 PM by Cliffson Link to comment
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now