Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Jarenlang in de tuin😔


Ferretje

Aanbevolen berichten

Beste forum leden,

 

Ik wilde wat advies mbt het herstellen van een slecht frame.

Ik kwam er toevallig achter dat een kennis van mij een oude man een Vespa Sprint 150 uit ‘77 met kenteken had staan voor jarenlang in zijn tuin.?Daarbij gaf hij aan dat ik hem mocht hebben na 40 jaar in bezit te hebben gehad.

Ook omdat hij er niet meer toe zou komen om hem ooit nog op te gaan knappen.Ik dacht zelf al dat jarenlang onder een zeiltje in de tuin je weinig kans meer had van opknappen.Met deze kansloze gedachten heb ik hem toch maar meegenomen en constateerde al snel dat de bodemplaat was doorgeroest en de gaten aan de onderkant langs de middenconsole goed te zien waren.Verder alles daarboven was wel in een redelijke staat.

Nu vroeg ik mij af of het mogelijk was om dit frame zodanig op te knappen met een nieuwe bodemplaat en evt laswerk wat nodig is.

Mijn principe is dat ik een liefhebber ben en zelf in bezit ben van een Vespa Acma ‘54 in een prachtige staat en bezig ben met een restauratie van een Super 125 uit ‘65.

Het is nostalgie en daarom zou ik het liefst willen dat het frame/kenteken niet verloren zou gaan door hem op te geven en het verbeurd te verklaren.

Ze worden niet meer gemaakt en daarom mijn hoop of iemand een goed idee heeft enof het mogelijk is tot wederherstel.

 

Link naar reactie
52 minutes ago, Ferretje said:

Beste forum leden,

 

Ik wilde wat advies mbt het herstellen van een slecht frame.

Ik kwam er toevallig achter dat een kennis van mij een oude man een Vespa Sprint 150 uit ‘77 met kenteken had staan voor jarenlang in zijn tuin.?Daarbij gaf hij aan dat ik hem mocht hebben na 40 jaar in bezit te hebben gehad.

Ook omdat hij er niet meer toe zou komen om hem ooit nog op te gaan knappen.Ik dacht zelf al dat jarenlang onder een zeiltje in de tuin je weinig kans meer had van opknappen.Met deze kansloze gedachten heb ik hem toch maar meegenomen en constateerde al snel dat de bodemplaat was doorgeroest en de gaten aan de onderkant langs de middenconsole goed te zien waren.Verder alles daarboven was wel in een redelijke staat.

Nu vroeg ik mij af of het mogelijk was om dit frame zodanig op te knappen met een nieuwe bodemplaat en evt laswerk wat nodig is.

Mijn principe is dat ik een liefhebber ben en zelf in bezit ben van een Vespa Acma ‘54 in een prachtige staat en bezig ben met een restauratie van een Super 125 uit ‘65.

Het is nostalgie en daarom zou ik het liefst willen dat het frame/kenteken niet verloren zou gaan door hem op te geven en het verbeurd te verklaren.

Ze worden niet meer gemaakt en daarom mijn hoop of iemand een goed idee heeft enof het mogelijk is tot wederherstel.

 

Alles is repareerbaar, maar daar hangt wel een flink prijskaartje aan.

Een nieuwe bodemplaat lassen is niet de meest ingewikkelde klus, maar zitten wel aardig wat uren in. 
Plus dan zal het frame waarschijnlijk ook gestraald en geverfd moeten worden.

In NL kan je dan goed terecht bij bedrijven als De Vespa Fabriek, Maskes etc.

Mocht je een idee willen hebben vd prijs zou ik met hen contact opnemen. (wel een duidelijke serie fotos mee sturen)

Ben wel benieuwd hoe krokant dit frame is, kan je wat fotos posten?

Link naar reactie

Indien je zelf kan restaureren zoals je hier aangeeft kan dit toch geen probleem zijn. En idd zoals Niels zegt , alles is repareerbaar. 

Link naar reactie

De beste manier om een frame van binnenuit weg te laten rotten is het jaren onder een (plastiek)zeil te stockeren . Zonder foto's valt er weinig zinvol advies te geven.

Overigens: ooit al eens de eindfactuur van een body-off restoratie van de genoemde bedrijven gezien? Daar koop je anderhalve Sprint in showroomstaat voor.  

 

 

Link naar reactie

Bedankt voor jullie reactie,

Ben zelf wel van mening dat soms het toch niet meer mogelijk is om de boel  weer netjes te krijgen.

Zou het alleen maar  de bodemplaat zijn.

Maar gezien de foto’s en ook waar de motorophanging zit zou dat ook aangepakt moeten worden.

En het zelf restaureren is alleen maar te doen wanneer je een min of meer stabiele basis hebt.

In deze staat gaat dat boven mijn petje.

Dus de vraag is of er überhaupt iets aan te doen is.

Heb een paar foto’s kijk en huiver😢

 

https://postimg.cc/gallery/kdz5H3m

Link naar reactie

Als eerste, dank voor het grote lettertype. Eindelijk eens een post waarbij de leesbril af kan.

Denk dat je het wel voelt aankomen maar zoals ik het zie is je tunnel klaar waardoor de basis constructie ook z’n sterkte kwijt is.

In deze staat zou ik opteren voor een frame wissel, maar misschien denken anderen daar anders over.

  • Like 1
Link naar reactie

Bedankt voor jullie reactie,

Ben zelf wel van mening dat soms het toch niet meer mogelijk is om de boel  weer netjes te krijgen.

Zou het alleen maar  de bodemplaat zijn.

Maar gezien de foto’s en ook waar de motorophanging zit zou dat ook aangepakt moeten worden.

En het zelf restaureren is alleen maar te doen wanneer je een min of meer stabiele basis hebt.

In deze staat gaat dat boven mijn petje.

Dus de vraag is of er überhaupt iets aan te doen is.

Heb een paar foto’s kijk en huiver😢

 

https://postimg.cc/gallery/kdz5H3m

Ja dat klopt wanneer je de Vespa beweegt voel je de onstabiliteit.

Ja😂😂 letter typen was een foutje😇👍

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...