dave Posted May 22 Share Posted May 22 Een motor kuisen met hogedrukreiniger + carbu deksel vergeten = roulementen naar de knoppen en cylinder geblokkeerd. (deze mag in mn persoonlijke top 5 vespa verkloten) Nu t spel open moet, ben ik ineens wat aan t rondkijken naar een betere cylinder, krukas en 4e vitesse. Iemand tips/recepten? De grote duitse shops zetten hun al dan niet goeiekopere huismerk in de spotlight (bgm, sip,...) maar wat met een klassieke malossi/pinasco? T geld nog waard? Ik rij meestal met de misses achterop en de TX is voor toerkes mee te doen (Charleroi, hellingen, autostrade), niet zozeer om mee in t stad mee te racen. 1 Link to comment
Spaniard Posted May 22 Share Posted May 22 Als het niet perse een alu-cilinder moet zijn , deze vind ik persoonlijk wel interessant om eens op mijn eigen Tx te plaatsen . Cylinder -POLINI 210cc (2023) cast iron Ø68,5mm- Vespa PX200, Rally200 - with cylinder head | Cylinders | Cylinder | Engines | Scooter Center (scooter-center.com) Link to comment
Frederik9111 Posted May 22 Share Posted May 22 Allowkes... leven we nog in de 20ste eeuw? Aluminium off cource! Polini 210cc racing cilinder, Polini dedicated racing krukas, versterkte koppeling met Honda CR80 frictieplaten BGM 24/65 primaire vertanding, variabele Pinasco Flytech ontsteking, Pinasco SI 26-26 ER carburator, Pinasco Touring Box,... een 100 grammekes dremelgewijze gewichtsbesparing gepoort, geshimed, gematched, gesquised, geoptimaliseerd, getest op bank en op straat => 21PK en 25Nm en +/- 95km/u in 3de versnelling aan 70~80% geopende gasschuif (uiteraard meer na een paar heat cycles bij volgas). Erg aangename powerband met veel koppel en vermogen bij de vleet. 2 1 Link to comment
nero Posted May 22 Share Posted May 22 3 uren geleden, Frederik9111 zei: Allowkes... leven we nog in de 20ste eeuw? Als ge in de 21ste eeuw leeft koopt ge u beter ne GTS. Mijn ervaring is dat, als je regelmatig lange afstanden rijdt, je beter bent met standaardstukken.De vespa gaat misschien niet zo snel maar is véél betrouwbaarder en minder sleetgevoelig. Groetjes, nero. 4 Link to comment
Frederik9111 Posted May 22 Share Posted May 22 (edited) 15 uren geleden, nero zei: Als ge in de 21ste eeuw leeft koopt ge u beter ne GTS. Eikes. Zulke 21ste eeuwse dinges zijn vur jan... Dat van die betrouwbaarheid is m.i. voor 95% verklaarbaar door de rechterpols van de berijder. 😉 Edited May 23 by Frederik9111 2 Link to comment
Goldfinger Posted May 27 Share Posted May 27 Ik heb vroeger een 221 cc motor gehad met de “oude” Malossi 210 cilinder. Vele duizenden kilometers mee gereden zonder probleem, was met een SI24. Sinds 2016 is er een nieuwe Malossi 210 cilinder in twee versies, de Sport als toercilinder en de MHR als race cilinder. Ik zou dan wel een gesmede krukas kopen. Link to comment
Goldfinger Posted May 28 Share Posted May 28 Een Piaggio krukas is gegoten, niet gesmeed (forged) https://www.counterman.com/crank-understanding-crankshaft-materials/#:~:text=The majority of OEM crankshafts,machined to its final tolerances. Link to comment
Frederik9111 Posted May 28 Share Posted May 28 (edited) Piaggio, BGM, Polini, Jasil, Mazzucchelli, Pinasco, RMS… allemaal gesmeed/gehamerd. Edited May 28 by Frederik9111 Link to comment
dave Posted May 28 Author Share Posted May 28 ok t gaat van t vakantiebudget afhangen, ik vul t hier aan eens daar zicht op is 😉 set roulementen: set dichtingen: set pakkingen: cylinder + kop: krukas: koppeling: net vervangen Link to comment
nero Posted May 29 Share Posted May 29 Op 28/5/2023 om 09:58, Goldfinger zei: Een Piaggio krukas is gegoten, niet gesmeed (forged) https://www.counterman.com/crank-understanding-crankshaft-materials/#:~:text=The majority of OEM crankshafts,machined to its final tolerances. Denk dat je de piston bedoeld. Deze zijn soms volledig gegoten, andere (gedeeltijk) gesmeed. Groetjes, nero. 1 Link to comment
dave Posted June 25 Author Share Posted June 25 't was 't roulement aan de vliegwielkant dat volledig geblokkeerd was na de hogedrukreiniger momenteel: cylinder + kop: Malossi Sport II krukas: ???? uitlaat: BGM PRO BigBox TOURING (BBT) carb: BGM PRO Faster Flow Dellorto / SPACO SI26/26E (Ø=25mm)- Vespa PX200 (type without autolube) naftkraan: BGM PRO Faster Flow V2.0 koppeling: net vervangen, versterkte alles en ofcourse: set roulementen, dichtingen, pakkingen, schakelkruis, vliegwiel spie, koppeling spie bescheiden upgrade voor de tx 🙂, nu is krukassen bekijken 1 Link to comment
Frederik9111 Posted June 25 Share Posted June 25 Ben je van plan de poorten te matchen? krukas: dedicated crankshaft (Malossi 57 of 60mm dus) geeft altijd het beste plug&play resultaat. BGM/SIP zijn anderzijds ook prima. uitlaat: BBT is ondertussen passé Pinasco Touring box; op testbank tot nog toe veruit dé beste allrounder! carb: Pinasco Si 26-26 ER (helft goedkoper te vinden dan BGM, mits wat creatief googlewerk). 24/65 koppelingstandwiel Pinasco Flytech variabele ontsteking Deze combi-kit is ook super. Link to comment
dave Posted June 26 Author Share Posted June 26 De poorten matchen, mmh dat wordt voor later. Nu is 't kopen, bijeensteken en naar Pontedera bollen. Motorke gaat wss in oktober opnieuw open om een krukas en koppeling met tanden te steken enz. en ook op de planning staat een tweede motorke, volledig Pinasco based. Nu een 57mm krukas te steken, Mazzuchelli trekt dat nog op iets tegenwoordig? Malossi 57mm vind ik niet meteen. Link to comment
designo Posted June 26 Share Posted June 26 Ken uw budget niet maar kwa krukassen kan ik Kingwelle aanraden: https://www.kingwelle.com/c/produkte/kurbelwellen Link to comment
josse Posted June 26 Share Posted June 26 3 hours ago, designo said: Ken uw budget niet maar kwa krukassen kan ik Kingwelle aanraden: https://www.kingwelle.com/c/produkte/kurbelwellen krukassen van € 500-800 ... is dat er niet een beetje over om een gewone tourmotor te maken ? Ik ben het overigens met Nero hierboven eens, niets gaat boven standaard. Heb zelf van alles gehad in het verleden, 1000-en euro's uitgegeven en kapotgereden, voor 10-15km/h sneller... en dan sta je daar met je dure getunede PX naast een stomme nieuwe GTS125 en die laten je het nakijken, laat staan naast een 300.... Maar ieder zijn goesting, natuurlijk. 4 1 Link to comment
dave Posted June 27 Author Share Posted June 27 ik ben die mening ook toegedaan en heb jaren terug standaard gereden, maar af en toe is handig om niet altijd achteraan te moeten rijden op lange trajecten. Sowieso is mn alledaagse vespa met standaard motor... 1 Link to comment
Frederik9111 Posted June 29 Share Posted June 29 Op 26/6/2023 om 17:24, dave zei: De poorten matchen, mmh dat wordt voor later. Nu is 't kopen, bijeensteken en naar Pontedera bollen. Motorke gaat wss in oktober opnieuw open om een krukas en koppeling met tanden te steken enz. en ook op de planning staat een tweede motorke, volledig Pinasco based. Nu een 57mm krukas te steken, Mazzuchelli trekt dat nog op iets tegenwoordig? Malossi 57mm vind ik niet meteen. Als je niet van plan bent op de poorten te matchen, zou je deze kit kunnen overwegen. In combinatie met een klassieke ontsteking, BGM Bigbox Touring 1.0 en 24/65 primaire vertanding haalde ik (plug en play) 20pk met de vingers in de neus. Na het matchen en vervroegen van de intake nu 23pk en 25Nm. Lekkere tourbak hoor. 2 Link to comment
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now