dave Posted May 22 Share Posted May 22 Een motor kuisen met hogedrukreiniger + carbu deksel vergeten = roulementen naar de knoppen en cylinder geblokkeerd. (deze mag in mn persoonlijke top 5 vespa verkloten) Nu t spel open moet, ben ik ineens wat aan t rondkijken naar een betere cylinder, krukas en 4e vitesse. Iemand tips/recepten? De grote duitse shops zetten hun al dan niet goeiekopere huismerk in de spotlight (bgm, sip,...) maar wat met een klassieke malossi/pinasco? T geld nog waard? Ik rij meestal met de misses achterop en de TX is voor toerkes mee te doen (Charleroi, hellingen, autostrade), niet zozeer om mee in t stad mee te racen. Link to comment
Spaniard Posted May 22 Share Posted May 22 Als het niet perse een alu-cilinder moet zijn , deze vind ik persoonlijk wel interessant om eens op mijn eigen Tx te plaatsen . Cylinder -POLINI 210cc (2023) cast iron Ø68,5mm- Vespa PX200, Rally200 - with cylinder head | Cylinders | Cylinder | Engines | Scooter Center (scooter-center.com) Link to comment
Frederik9111 Posted May 22 Share Posted May 22 Allowkes... leven we nog in de 20ste eeuw? Aluminium off cource! Polini 210cc racing cilinder, Polini dedicated racing krukas, versterkte koppeling met Honda CR80 frictieplaten BGM 24/65 primaire vertanding, variabele Pinasco Flytech ontsteking, Pinasco SI 26-26 ER carburator, Pinasco Touring Box,... een 100 grammekes dremelgewijze gewichtsbesparing gepoort, geshimed, gematched, gesquised, geoptimaliseerd, getest op bank en op straat => 21PK en 25Nm en +/- 95km/u in 3de versnelling aan 70~80% geopende gasschuif (uiteraard meer na een paar heat cycles bij volgas). Erg aangename powerband met veel koppel en vermogen bij de vleet. 2 1 Link to comment
nero Posted May 22 Share Posted May 22 3 uren geleden, Frederik9111 zei: Allowkes... leven we nog in de 20ste eeuw? Als ge in de 21ste eeuw leeft koopt ge u beter ne GTS. Mijn ervaring is dat, als je regelmatig lange afstanden rijdt, je beter bent met standaardstukken.De vespa gaat misschien niet zo snel maar is véél betrouwbaarder en minder sleetgevoelig. Groetjes, nero. 3 Link to comment
Frederik9111 Posted May 22 Share Posted May 22 (edited) 15 uren geleden, nero zei: Als ge in de 21ste eeuw leeft koopt ge u beter ne GTS. Eikes. Zulke 21ste eeuwse dinges zijn vur jan... Dat van die betrouwbaarheid is m.i. voor 95% verklaarbaar door de rechterpols van de berijder. 😉 Edited May 23 by Frederik9111 2 Link to comment
Goldfinger Posted May 27 Share Posted May 27 Ik heb vroeger een 221 cc motor gehad met de “oude” Malossi 210 cilinder. Vele duizenden kilometers mee gereden zonder probleem, was met een SI24. Sinds 2016 is er een nieuwe Malossi 210 cilinder in twee versies, de Sport als toercilinder en de MHR als race cilinder. Ik zou dan wel een gesmede krukas kopen. Link to comment
Goldfinger Posted May 28 Share Posted May 28 Een Piaggio krukas is gegoten, niet gesmeed (forged) https://www.counterman.com/crank-understanding-crankshaft-materials/#:~:text=The majority of OEM crankshafts,machined to its final tolerances. Link to comment
Frederik9111 Posted May 28 Share Posted May 28 (edited) Piaggio, BGM, Polini, Jasil, Mazzucchelli, Pinasco, RMS… allemaal gesmeed/gehamerd. Edited May 28 by Frederik9111 Link to comment
dave Posted May 28 Author Share Posted May 28 ok t gaat van t vakantiebudget afhangen, ik vul t hier aan eens daar zicht op is 😉 set roulementen: set dichtingen: set pakkingen: cylinder + kop: krukas: koppeling: net vervangen Link to comment
nero Posted May 29 Share Posted May 29 Op 28/5/2023 om 09:58, Goldfinger zei: Een Piaggio krukas is gegoten, niet gesmeed (forged) https://www.counterman.com/crank-understanding-crankshaft-materials/#:~:text=The majority of OEM crankshafts,machined to its final tolerances. Denk dat je de piston bedoeld. Deze zijn soms volledig gegoten, andere (gedeeltijk) gesmeed. Groetjes, nero. 1 Link to comment
Recommended Posts