Jump to content
Vespaforum.be

Px200 cylinder opties


Recommended Posts

Een motor kuisen met hogedrukreiniger + carbu deksel vergeten = roulementen naar de knoppen en cylinder geblokkeerd. (deze mag in mn persoonlijke top 5 vespa verkloten)

Nu t spel open moet, ben ik ineens wat aan t rondkijken naar een betere cylinder, krukas en 4e vitesse.

Iemand tips/recepten? De grote duitse shops zetten hun al dan niet goeiekopere huismerk in de spotlight (bgm, sip,...) maar wat met een klassieke malossi/pinasco? T geld nog waard?

Ik rij meestal met de misses achterop en de TX is voor toerkes mee te doen (Charleroi, hellingen, autostrade), niet zozeer om mee in t stad mee te racen.

  • Confused 1
Link to comment

Allowkes... leven we nog in de 20ste eeuw? Aluminium off cource! Polini 210cc racing cilinder, Polini dedicated racing krukas, versterkte koppeling met Honda CR80 frictieplaten BGM 24/65 primaire vertanding, variabele Pinasco Flytech ontsteking, Pinasco SI 26-26 ER carburator, Pinasco Touring Box,... een 100 grammekes dremelgewijze gewichtsbesparing gepoort, geshimed, gematched, gesquised, geoptimaliseerd, getest op bank en op straat => 21PK en 25Nm en +/- 95km/u in 3de versnelling aan 70~80% geopende gasschuif (uiteraard meer na een paar heat cycles bij volgas). Erg aangename powerband met veel koppel en vermogen bij de vleet.

Productfoto van Vespa PX 210cc Polini Pinasco BGM Lusso E-start sportblokProductfoto van Vespa PX 210cc Polini Pinasco BGM Lusso E-start sportblok

 

  • Like 2
  • Wow 1
Link to comment
3 uren geleden, Frederik9111 zei:

Allowkes... leven we nog in de 20ste eeuw? 

 

Als ge in de 21ste eeuw leeft koopt ge u beter ne GTS. :) 

Mijn ervaring is dat, als je regelmatig lange afstanden rijdt, je beter bent met standaardstukken.De vespa gaat misschien niet zo snel maar is véél betrouwbaarder en minder sleetgevoelig. 

Groetjes, nero. 

  • Like 4
Link to comment
Posted (edited)
15 uren geleden, nero zei:

Als ge in de 21ste eeuw leeft koopt ge u beter ne GTS. :) 

Eikes. Zulke 21ste eeuwse dinges zijn vur jan...

Dat van die betrouwbaarheid is m.i. voor 95% verklaarbaar door de rechterpols van de berijder. 😉

 

Edited by Frederik9111
  • Haha 2
Link to comment

Ik heb vroeger een 221 cc motor gehad met de “oude” Malossi 210 cilinder. Vele duizenden kilometers mee gereden zonder probleem, was met een SI24. Sinds 2016 is er een nieuwe Malossi 210 cilinder in twee versies, de Sport als toercilinder en de MHR als race cilinder. Ik zou dan wel een gesmede krukas kopen.

Link to comment

Bestaan er niet-gesmede krukassen?

Link to comment
Posted (edited)

Piaggio, BGM, Polini, Jasil, Mazzucchelli, Pinasco, RMS… allemaal gesmeed/gehamerd.

Edited by Frederik9111
Link to comment

ok t gaat van t vakantiebudget afhangen, ik vul t hier aan eens daar zicht op is 😉

set roulementen:
set dichtingen:
set pakkingen:
cylinder + kop:
krukas:
koppeling: net vervangen

Link to comment
  • 4 weeks later...

't was 't roulement aan de vliegwielkant dat volledig geblokkeerd was na de hogedrukreiniger

momenteel:

  • cylinder + kop: Malossi Sport II
  • krukas:  ????
  • uitlaat: BGM PRO BigBox TOURING (BBT)
     
  • carb: BGM PRO Faster Flow Dellorto / SPACO SI26/26E (Ø=25mm)- Vespa PX200 (type without autolube)
  • naftkraan: BGM PRO Faster Flow V2.0
     
  • koppeling: net vervangen, versterkte alles
  • en ofcourse: set roulementen, dichtingen, pakkingen, schakelkruis, vliegwiel spie, koppeling spie

bescheiden upgrade voor de tx 🙂, nu is krukassen bekijken

  • Like 1
Link to comment

Ben je van plan de poorten te matchen? 

  • krukas: dedicated crankshaft (Malossi 57 of 60mm dus) geeft altijd het beste plug&play resultaat. BGM/SIP zijn anderzijds ook prima. 
  • uitlaat: BBT is ondertussen passé :) Pinasco Touring box; op testbank tot nog toe veruit dé beste allrounder!
  • carb: Pinasco Si 26-26 ER (helft goedkoper te vinden dan BGM, mits wat creatief googlewerk).
  • 24/65 koppelingstandwiel
  • Pinasco Flytech variabele ontsteking

Deze combi-kit is ook super. 

Link to comment

De poorten matchen, mmh dat wordt voor later. Nu is 't kopen, bijeensteken en naar Pontedera bollen. Motorke gaat wss in oktober opnieuw open om een krukas en koppeling met tanden te steken enz. en ook op de planning staat een tweede motorke, volledig Pinasco based. Nu een 57mm krukas te steken, Mazzuchelli trekt dat nog op iets tegenwoordig? Malossi 57mm vind ik niet meteen.

Link to comment
3 hours ago, designo said:

Ken uw budget niet maar kwa krukassen kan ik Kingwelle aanraden:

https://www.kingwelle.com/c/produkte/kurbelwellen
 

krukassen van € 500-800 ... is dat er niet een beetje over om een gewone tourmotor te maken ? 

Ik ben het overigens met Nero hierboven eens, niets gaat boven standaard. Heb zelf van alles gehad in het verleden, 1000-en euro's uitgegeven en kapotgereden, voor 10-15km/h sneller... en dan sta je daar met je dure getunede PX naast een stomme nieuwe GTS125 en die laten je het nakijken, laat staan naast een 300.... Maar ieder zijn goesting, natuurlijk.

  • Like 4
  • Wow 1
Link to comment

ik ben die mening ook toegedaan en heb jaren terug standaard gereden, maar af en toe is handig om niet altijd achteraan te moeten rijden op lange trajecten. Sowieso is mn alledaagse vespa met standaard motor...

  • Like 1
Link to comment

Geheel niet mee eens! ☝🏻🙂

  • Haha 2
Link to comment
Op 26/6/2023 om 17:24, dave zei:

De poorten matchen, mmh dat wordt voor later. Nu is 't kopen, bijeensteken en naar Pontedera bollen. Motorke gaat wss in oktober opnieuw open om een krukas en koppeling met tanden te steken enz. en ook op de planning staat een tweede motorke, volledig Pinasco based. Nu een 57mm krukas te steken, Mazzuchelli trekt dat nog op iets tegenwoordig? Malossi 57mm vind ik niet meteen.

Als je niet van plan bent op de poorten te matchen, zou je deze kit kunnen overwegen. In combinatie met een klassieke ontsteking, BGM Bigbox Touring 1.0 en 24/65 primaire vertanding haalde ik (plug en play) 20pk met de vingers in de neus. Na het matchen en vervroegen van de intake nu 23pk en 25Nm. Lekkere tourbak hoor.

  • Like 2
Link to comment

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...