geertvespa Geplaatst: 21 februari 2007 Delen Geplaatst: 21 februari 2007 Kreeg van de week nog het verwijt te horen dat 'echte mannen' niet met een vespa rijden... mijn baas vertelde mij ook eens dat hij liever een motor met "ballen" tussen zijn benen had, ik heb hem toen geantwoord dat scooteristen (de meeste toch) daar geen motor voor nodig hebben. Zware motors en zeker choppers zijn trouwens voor mietjes, zo'n trillende tank tegen de balzak ... Link naar reactie
Morby Geplaatst: 21 februari 2007 Delen Geplaatst: 21 februari 2007 lol Maar ik moet wel bekennen dat ik naast een wesp ook een klassieke harley wel mega zie zitten. Maar dat zijn dan niet echt choppers maar lowriders. Maar wel een zware motor... Ben ik nu toch een'mietje'?!!! Serieus, ik heb zoiets van 'laat gewoon ieder zijn ding doen' en begin niet direct neerbuigend te doen omdat iemand de fun inziet van het rijden met een vespa. Maar hiermee zijn we al ver van het oorspronkelijke onderwerp. Link naar reactie
nero Geplaatst: 21 februari 2007 Delen Geplaatst: 21 februari 2007 Een tip voor de vesparijdende mietjes: met een slecht afgestelde motor trilt een vespa ook serieus tussen je "ballen" en billen, ik spreek uit ervaring: WOUHAAAA (of zoiets). Link naar reactie
EriX Geplaatst: 21 februari 2007 Delen Geplaatst: 21 februari 2007 dat trillen is toch best lekker, een gratis massage aan de teelballen, alhoewel ik dat natuurlijk liever voel gebeuren door vrouwelijke handen :-) Link naar reactie
CarlosVespino Geplaatst: 21 februari 2007 Delen Geplaatst: 21 februari 2007 teveel details, teveel details Link naar reactie
EriX Geplaatst: 22 februari 2007 Delen Geplaatst: 22 februari 2007 @ Carlosvespino hahahahahahahaha, sorry voor de details hé ;-) Link naar reactie
CarlosVespino Geplaatst: 22 februari 2007 Delen Geplaatst: 22 februari 2007 @ Erix: maar euhm as ge die van u terug hebt, makkik dan is rijde? want die van mij doet da percies ni ;-) hahaha Link naar reactie
EriX Geplaatst: 22 februari 2007 Delen Geplaatst: 22 februari 2007 @ Carlosvespino Misschien omdat er een verschil is van 150cc? Link naar reactie
CarlosVespino Geplaatst: 22 februari 2007 Delen Geplaatst: 22 februari 2007 @ Erix Dat is een mogelijkheid. :-) Link naar reactie
TheFox Geplaatst: 22 februari 2007 Delen Geplaatst: 22 februari 2007 @Erix en Carlosvespina: ...of verschil in "ball-room"... . Link naar reactie
CarlosVespino Geplaatst: 22 februari 2007 Delen Geplaatst: 22 februari 2007 hmm, vespinA? Link naar reactie
TheFox Geplaatst: 22 februari 2007 Delen Geplaatst: 22 februari 2007 @CarlosvespinO: Oeps, dat hoorde zo niet, typfout. Kzou nie durven! Excuus! Link naar reactie
CarlosVespino Geplaatst: 22 februari 2007 Delen Geplaatst: 22 februari 2007 geen erg :-) Link naar reactie
René Geplaatst: 23 februari 2007 Delen Geplaatst: 23 februari 2007 Beste Wim Door te remmen verhoogt de kans dat het wiel slipt waarop ge remt. Ik heb aan den lijve ondervonden dat als het voorwiel slipt de kans bestaat dat mijn sleutelbeen breekt. Dus rem ik meestal op het achterwiel. Trouwens de remkabel is dikker en verslijt niet zo vlug. De zon schijnt en ik ga een toertje doen, naar mijn coiffeur in Keiem Groetjes, René Link naar reactie
Josefieeen Geplaatst: 10 maart 2007 Delen Geplaatst: 10 maart 2007 mijn handrem is sinds 3 dagen kapot. remkabeltje gesprongen ofzo en bij de garage hebben ze pas volgende week tijd. Dus ik rijd nu al 2 dagen alleen met mijn achterrem. En veel gevaren houdt dit niet in... ik ben het al gewend. Maar volgende week werken ze terug allebei Link naar reactie
ticce Geplaatst: 10 maart 2007 Delen Geplaatst: 10 maart 2007 Ik rem altijd alleen met mijn achterrem... als het nat is of het vriest of andere gevaren op de weg, ik gebruik enkel mijn achterrem. soms is dat inderdaad wel slippen geblazen maar ondertussen ben ik al in het stadium van gecontroleerd slippen... de eerste week dat ik mijn vespa had heb ik mijn voorrem gebruikt, met het gevolg grondig het asfalt te ruiken en te voelen. dus sindsdien... LEVE DE ACHTERREM Ciao a tutti Link naar reactie
jerre2000 Geplaatst: 11 februari 2008 Delen Geplaatst: 11 februari 2008 Ik ga hier snel nog eens vraagje bij lanceren: ik heb deze zaterdag mijn nieuw vespatje px gaan halen en de garagist wist mij te zeggen dat je niet kan terugschakelen van tweede neutraal als hij stilstaat, dat je dit moet doen als je rijd. Allemaal goed en wel, al een keertje niet aan gedacht en dan maar in tweede vertrokken Maar nu vraag ik mij af als je een noodstop moet maken, of gewoon hard moet remmen en je de reflex niet maakt om terug te schakelen en je zit pakweg in 4e en je kan niet meer naar neutraal wat dan? In tweede vertrekken tot daar toe, in 4e daarentegen Link naar reactie
nero Geplaatst: 11 februari 2008 Delen Geplaatst: 11 februari 2008 Als je motor draait kun je zonder veel problemen alle vitessen af gaan, zeker terugschakelen. Wel niet proberen te forceren, eventueel de vespa wat voorwaarts bewegen. Groetjes, nero. Link naar reactie
vicdubois Geplaatst: 13 februari 2008 Delen Geplaatst: 13 februari 2008 Ik rem op mijne GTS 250 met beiden, doe dat op alle scooters met de 2 remmen aan het stuur. Moet er wel bijvertellen dat ik een sportieve rijder en remmer ben, gas helemaal open en als ik moet stoppen beide remmen dicht. Link naar reactie
larscobbaut Geplaatst: 13 februari 2008 Delen Geplaatst: 13 februari 2008 ik probeer altijd in te schatten hoeveel plaats ik nodig heb voor te remmen. maar moest ik noodstopje maken dan gebruik ik alleen de achterrem. de voorrem is slechts voor de laatste meter als het echt niet anders kan. greets Link naar reactie
Banaan Geplaatst: 13 februari 2008 Delen Geplaatst: 13 februari 2008 Toch vreemd, vanaf dat ik 4 jaar geleden met mijn brommer begon te rijden heeft mijn vader me altijd verteld van vooral op de voorrem te remmen omdat je daarmee nu eenmaal vlugger stopt... Bij de rijschool, toen ik voor de motor ging vertelden ze me dit nog eens. Ik doe dit dan ook al al die jaren en nog nooit ben ik daardoor gevallen. Door andere dingen welliswaar wel, zoals gladde riooldeksels enzo. Nu rijd ik 4 maanden met de vespa door weer en wind, gebruik steeds mijn 2 remmen, trommelremmen, en ik heb er nog nooit moeilijkheden mee gehad. Ik kan nooit geloven dat als je écht moet stoppen omdat er een auto voor je alles dichtgooit, je op tijd kan stoppen op alleen je achterrem. Link naar reactie
larscobbaut Geplaatst: 14 februari 2008 Delen Geplaatst: 14 februari 2008 en toch is het zo. maak het soms wel eens mee int stad maar door slechts alleen met de achterrem te remmen kan ik nog op tijd bijsturen. mijn voorrem staat ook redelijk hard opgespannen en ja je kan er sneller met stoppen maar heb er al verschillende weten vallen door hun voorrem veel te snel en veel te hard in te drukken. greets Link naar reactie
looneycooney Geplaatst: 14 februari 2008 Delen Geplaatst: 14 februari 2008 Ik rem meestal met fases en feitelijk meer met de voorrem dan met achterrem..alhoewel er uitzonderingen zijn.. Als ik bv een uitwijkmanoever zou moeten uitvoeren is het voornamelijk achterrem ..vanuit een hoge snelheid snel stoppen doe ik dan weer met meer druk op de voorrem zodat ie echt diep duikt en vanaf dan houd ik achterrem geleidelijk mee in.. Je kan wel zeggen dat een remschijf snel kan blokkeren , maar dat vind ik eerlijk gezegd van de achterste trommelrem ook (tenminste als je kabel goed in orde is). En je achterste is net je aandrijvingswiel , dat is dan ook de reden waarom ik meer voorrem gebruik , zo verlies je het minste grip . Wel moet je de schijfrem natuurlijk met enig gevoel bedienen maar heb er geen problemen mee.. Als je daarentegen met je achterwiel begint te slippen (ongecontroleerd) , heb je geen grip of tractie meer en lijkt me eerlijk gezegd gevaarlijker. Ik heb het ook al voorgehad in een bocht bv dat het voorwiel begon te slippen , meestal wat gas bijgeven of achterrem induwen en moto rechttrekken helpt me tot nu toe toch uit de problemen..heb zelfs al eens gehad dat ik het voorwiel vd grond moest trekken of ik lag tegen de grond...mja een goede conditie en reactievermogen red me tot nu toe . Nuja ieder heeft zo zijn techniek en rijstijl heh De motor-rijders die ik ken menen ook dat de voorrem meer gebruikt word op moto's , ook omwille van geen tractieverlies te krijgen . Maar deze mensen zijn wel meer met sportieve motoren de baan ( en circuit) op en misschien maakt dat ook een verschil. En mijn rijstijl is ook super-sportief , tenzij ik eens goesting heb om rustiger te gaan , maar bochten blijf ik platgaan vol toeren ipv rustig te rijden..beetje mij rijstijl ook met de auto doe ik dat dikwijls .(let wel , ik houd me aa de snelheden , maar kick gewoon van snelle bochten) De achterrem vind ik in het stad op echt lage snelheden dan weer perfect en gebruik dan geen voorrem tenzij ik echt bruuske zou moeten remmen. tevens als ik bv voor roodlicht of op een kruispuntje even wil stilstaan zonder een voet te zetten , houd ik hem in balans met de achterrem... ps: let wel ik rijd aardig wat km's (+-7000km/jaar) en kan me inbeelden dat in de eerste 1000km de voorrem gebruiken niet zo simpel is , of toch niet vol vertrouwen...want ik kan best zeggen dat afgelopen jaar mijn rijstijl met de vespa ferm veranderd is op alle gebied. In de regen blijft mijn techniek hetzelfde , enkel schakel ik dan meestal iets sneller terug en bol veel langer uit , ook de bochten neem ik dan ruimer , maar remtechnie blijft hetzelfde. Mvg Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.