Ga naar inhoud
Vespaforum.be

hoe remmen julie eigenlijk...


chocolateman

Aanbevolen berichten

ik rem voornamelijk met de achterrem, zeker bij nat wegdek maar probeer toch altijd beiden te gebruiken. Met een zwaardere motorfiets is de voorrem natuurlijk dominanter. Vorige week op mijn rijexamen had ik steeds de reflex om tijdens de verplichte maneuvers teveel mijn achterrem te gebruiken. Gevolg; steeds geblokkeerd achterwiel. Op mijn gts moet ik al héél lelijk doen om mijn achterwiel te blokkeren. Feit is dat een vespa zich anders gedraagt in het nemen van bochten en tijdens het remmen dan een "zware" motor. Mijn ervaring is, dat zelfs met mijn gts, bijremmen in de bochten, als dat al nodig zou zijn, met de achterrem perfect te doseren is zonder dat daar vreemde reacties (zoals rechtopkomen van de motor) waar te nemen zijn.

Op een "gewone" motorfiets daarentegen kan je echt extreem hard in je voorrem gaan (uiteraard niet in een bocht) en toch perfect rechtdoor blijven gaan.

Link naar reactie

OK,

Ik onthou: beide remmen gebruiken met nadruk op de achterrem als het nat is. Sowieso dan ook afstand houden en hopen dat een noodstop niet moet. Als het droog weer is maakt het minder uit en kan je meer op de voorrem remmen. En, vooral, gaan met die banaan!

Link naar reactie

volledig akkoord met PX-ER. Voorrem of achterrem heeft niks te zien met de verdeling van het gewicht van de moto, auto of eender welk voertuig. Als je remt verplaatst het gewicht van je voertuig zich naar de voorkant. Al eens gekeken naar de MOTO GP? Net voor de bocht duikt de moto bij het afremmen, zal zeker ni van de achterrem komen.

Greetz...

Link naar reactie

met alle respect, maar een schijfrem van een motoGP kan je niet vergelijken met die op een vespa.Denk als je zo in de voorem gaat met een vespa, je dikwijls tegen het asvalt ligt.Waarschijnlijk kost de voorem van een motogp ong evenveel als een volledige vespa :).En dat effect krijgen die racer ook al met het terugschakelen.Net zoals een f1 vergelijken met een standaard wagen terugschakelen met een F1 heeft bijna hetzelfde effect als met een standaard wagen volop in de remmen gaan.

Link naar reactie

En daar begint de discussie weer… De één zegt voorrem de ander achterrem. Zij die hierdoor al zwaar op hun bek gingen zullen het wellicht weten...

Mogelijk ligt dit wel anders bij een px dan bij neem een gts. Het gewicht achteraan is bij een px immers niet helemaal gelijk verdeeld.

Ik heb ook een px met een schrijfrem, waardoor het mijns inziens makkelijker is het wiel te blokkeren en dus onderuit te gaan dan met een trommel. Vandaar mijn conclusie om voornamelijk langs achter te remmen, zeker als het nat ligt. Het zal toch iets van voorzichtig uittesten worden vrees ik.

Het is daarom niet noodzakelijk een slechte zaak dat een vespa m.i. weinig vertrouwen geeft qua wegligging. Dit houdt je alert en voorzichtig en zal je minder snel de limiet opzoeken. Want eens erover – en dit is verschillend naargelang de situatie en weersomstandigheden – ga je sowieso tegen de vlakte. De habitués vinden misschien dat een vespa wel veel vertrouwen geeft omdat ze hun machine door en door kennen. Dit is mijn eerste vespa, dus ik vergelijk op basis van andere fietsen waarmee ik al reed. Mogelijk is het een kwestie van vertrouwen en kan je met een vespa verder gaan dan zijn eerste aanvoelen doet vermoeden. Rijden geblazen dus!

Link naar reactie

IK heb de parking van de Makro gebruikt als testterrein, na sluitingsuur natuurlijk.

Bon, ik rijd met nen ET4 dus: beide remmen via stuurhendels, altijd stoplicht in werking, schijfrem voor en trommel achter, 10 duims wielekes en 108 + 80 Kg.

Bij droog weer kan ik gewoon alles maximaal dichtsmijten (maakt, gelet op schijf/trommel, uiteraard daat véél méér op het voorwiel dan op het achterwiel geremd wordt, maar beiden blokkeren totaal)en dan kom ik na een perfect rechte schuifbeurt van 14 à 15 m. tot stilstand vanaf 75 KM/u.

Enkel achterrem of op steengruis : dan draait hij achteraan rechts lichtjes weg maar het volstaat dan even te lossen opdat ie weer mooi recht zou komen.

Bij nat weer: niks te doen: héééél stillekes doortuffen en met beide remmen tegelijk matig afremmen, anders ROETSJ ... BOENK! .en skraaaatchchch.

Link naar reactie

Da's wel een duidelijke uitleg. Misschien is dit idd. ook zo voor een px.

Wat betreft het vervangen van de standaard banden: iemand suggesties?

(is wellicht ooit al wel ergens op het forum besproken, maar vind het niet direct).

Wel spijtig dat die pirelli's zo slecht blijken, want qua profiel passen ze wel goed bij de px.

Link naar reactie

En nen ET4 kunt ge dus écht niet vergelijken met nen oldtimer hé ...

Soit, mijn voorvering klapt gewoon dicht als ik mijn voorrem gebruik (ik weet het, ik moet eens een nieuwe steken) dus ik kan eigenlijk énkel op mijn achterrem remmen. Als de achterkant wegschuift inderdaad even lossen en hij trekt terug recht. Als ik serieus hard moet remmen kan ik voorzichtig wat bijremmen met de voorrem, maar als ik dat te hard doe, begint mijn voorwiel te dansen.

Noodstop is uitgesloten.

Link naar reactie

Met schijfrem: 80% voorrem 20% achterrem bij droog weer

zonder schijfrem en in de bocht: 50-50

Gewoon schijfrem leren doseren, en dan bereik je al veel meer...

@koala2: Je weet toch je remafstand korter zal zijn als je je remkracht doseert en de twee wielen niet blokkeert? Da's nu net het voordeel van een schijfrem, dat je progressief kan remmen!

Link naar reactie

Hoe ik rem??

Awel, er is rechts aan het handvat van het stuur een chromé handgreep waar in aan trek als dit nodig is. En onderaan aan mijn rechtervoet is er een rempedaal die ik induw als de situatie dit vereist. Ik zie geen andere mogelijkheid om deze handelingen anders uit te voeren.

Link naar reactie
Das wel he !!! Er zijn er al verschillende manier de reveu gepasseerd... het anker ... remmen tegen een auto... of mijn persoonlijk favoriet : de parachute

Ik had het dus over hoe je remmen te gebruiken die standaard op je vespa staan. Alle andere (anker, auto's, parachute) zijn naar mijn gevoel enkel van toepassing als je niet kan remmen op de 'normale' manier. Ze hebben er trouwens nog eentje vergeten: gewoon eraf springen met de nodige acrobatische gebaren en de typische judoval. :-)

Link naar reactie

hier nog enkel voorbeelden van Joe Bar om mijn tekst te verduidelijken :-) JOE BAR RULES!!!!!

Remmen met enkel de voorrem:

freinagend4.jpg

afspringen i.p.v. remmen:

vmaxalonefu3.jpg

gewoon een gekke situatie waarbij remmen geen zin heeft:

volan7.jpg

Link naar reactie

@Stanman: ik vergelijk geen MOTOGP met een Vespa, alleen het effect. Die gasten remmen vnml met de voorste rem...trouwens ook het remsysteem bij wagens bekrachtigt meer de voorste remmen als de achterste. Misschien ik heb ik het bij het verkeerde eind maar dan ben ik wel ni de enige.

Greetz...Mike.

http://www.ehow.com/how_5251_brake-prop ... cycle.html

Link naar reactie

Leuke cartoons en toch wel een interessante discusie.

Bij gewone motoren én wagens heerst inderdaad de voorrem (behalve in bochten voor moto's). Maar een vespje is blijkbaar toch iets anders. De op het forum gebezigde comment "als je met een vespa kan rijden kan je met alles rijden" is misschien anders te interpreteren als "als je met een vespa kan rijden kan je met een vespa rijden en een lambretta"

Ik ga zondag alvast naar dat industrieterrein en moet hopelijk geen nieuwe valbaren steken (vanvoor heb ik er trouwens (nog) geen)na de remoefensessies...

Link naar reactie

Het is gewoon een zaak van trial and error. Zoals elke tweewieler moet je vertrouwd geraken met je machine en zoeken waar de (slip-)grens ligt van de voorrem, en in welke mate dit te corrigeren valt. Bij een noodstop dit geleerde toepassen is een kwestie van hoofd koel houden, niet panikeren en de hendel vastknijpen als een stressbal.Maar het blijft een feit, bij droog weer is de voorrem nog altijd de beste stopper.

and yes JOE BAR rules big time.

Link naar reactie

Nu, ik ben blij dat ik gister mijn Achterrem hevig moest gebruiken, de auto's voor mij gingen allemaal VOL in de ankers, en ik dus ook, maar het rengelde dat het goot (het regende dus heel hard), het achterwiel blokkeerde wel, maar ik kon gewoon rechtuit (uiteindelijk) stoppen, alleeen wat bijgeremd met de voorrem (als die blokkeerd...amaï!! daar wil ik niet over nadenken). Bij de zwaardere motorfietsen idd. de voorrem voor 70% gebruiken en de achterrem voor 30%, maar bij de Vesp is het andersom.

Link naar reactie

Over het algemeen remmen de meeste motorfietsen vooral vooraan, achteraan lichtjes bijremmen, kwestie van stabieler te blijven. In een bochtsituatie, remmen met de achterrem. Het feit dat je met een voorrem veel harder kan remmen dan met een achterrem zonder dat de wielen blokkeren heeft te maken met de dynamische gewichtsverplaatsing, tijdens het remmen komt er meer gewicht op het voorwiel te liggen dan op het achterwiel, de voorband wordt dus veel harder tegen de grond gedrukt. Het feit dat remmen bij een Vespa enigsinds anders verloopt, heeft er volgens mij mee te maken dat het zwaartepunt veel verder naar achteren ligt dan bij een andere motorfiets, de achterband wordt dus veel harder tegen de grond gedrukt dan de voorband tijdens normaal rijden, bij het remmen verplaatst een deel van het gewicht zich naar het voorwiel, in tegenstelling tot andere motorfietsen is er op dat moment nog veel meer kracht op het achterwiel aanwezig, remmen met de achterrem lukt dus nog best. Wat ook meespeelt is de kleine naloop van een vespa, hij is hierdoor wel wendbaar, maar weinig stabiel. De schommelvering doet ook niet echt veel goed aan het duik-effect dat ontstaat tijdens het remmen.

Of remmen met een vespa nu echt onveliger is dan met een moderne moto betwijfel ik, als je weet waarmee je onderweg bent, en geen te zotte dingen uithaalt, is er geen gevaar (zonder rekening te houden met andere weggebruikers weliswaar)

Safe scootering

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...