Ga naar inhoud
Vespaforum.be

hoe remmen julie eigenlijk...


chocolateman

Aanbevolen berichten

't is omdat ik ergens over een cursus gelezen heb, alwaar ze een moto-rij opleiding geven voor gevorderden, en daar zeggen ze dat je uw motor ook onder controle kan krijgen door de achter rem te gebruiken!

die mannen remmen dus meestal met den voorenste ...

mij vader zei altijd " met ne Vespa nooit uwen voorenste frein gebruiken of ge gaat gegarandeerd vroeg of laat tegen dek..."

dus...

wim

Link naar reactie

ikke remn altijd met achterrem en als ik zie dak nie op tijd kan stoppen mijne voorrem en als ik dan nog nie kan stoppen zet ik mijn voeten op de grond. als ik dan nog nie stilsta duw ik op mijn knopske die een parachute van onder mijn zadel naar achter weggschiet en die houd me wel tegen.

Wally

Link naar reactie

inderdaad zoals Wally,

al zeggen ze bij de rijscholen enz.. ook altijd da ge

30% achterrem

70% voorrem

moet remmen, alé da hebben ze mij toch verteld met de moto

edit: inderdaad omgekeerd!

Bericht bewerkt (23.05.2005 | 20:16)

Link naar reactie

ACHTERAAN met hoofdletter A... anders krijg je toestanden zoals mij vorige vrijdag... in een bochtje van niks voorrem gebruikt => zwaar op mijn gezicht gegaan, schade aan Vespa en aan mijzelve...

DUS tip nummer 1 als je met een Vespa rondsnort: remmen => reflex voetrem/achterrem gebruiken, eventueel voorrem als je denkt er niet te raken...

Tip nummer 2: als het regent of net regende: NOOIT je voorrem gebruiken...

Link naar reactie

beste christhope, heb verschillende jaren met de moto gereden en het geen ik meteen doorhad is dat men nooit remt in een bocht, je moto zet zich dan recht en je mist gegarandeerd je bocht, gas lossen doe je best ook niet in een bocht, eerder gas bijgeven en je tweewieler plaat leggen, terug schakelen doe je ook beter voor de bocht!

het is inderdaad logisch dat je meer je voorrem gebruikt dan je achterrem, alhoewel een vespa met zijn kleine wieltjes onstabiel kan aanvoelen! een schijfrem van de laatste generatie PXen en een gasdemper van bitubo kunnen hieraan al veel verhelpen, maar zulke veranderingen zijn dan weer vrij kostelijk.

Bericht bewerkt (23.05.2005 | 20:18)

Link naar reactie

Als je je achterrem gebruikt heb je het voordeel dat degene die achter je rijdt kan zien dat je remt vanwege je stoplicht. Als je alleen met je voorrem remt zal er vroeg of laat nog wel eens iemand achterop knallen of je moet een extra remlichtcontact op je Vespa laten zetten.

Link naar reactie

het gewicht zit bij een Vespa toch totaal anders verdeeld dan bij een moto ?

de remtechnieken voor motorrijders zomaar overnemen voor een Vespa lijkt me dan ook weinig nuttig.

de voorrem doet weinig of niets bij een Vespa, en is alleen een beetje effectief in combinatie met de achterrem.

Link naar reactie

Maurice, jij moe nie remmen, je trekt nooit op! Aan de snelheid waarmee jij rijdt ben je meestal uitgebolt tegen dat je tijd hebt om de remhendel in te trekken! ;-)

Een voorrem is wel degelijk nodig en bruikbaar bij een Vespa, als je voorrem niet werkt stel ik voor dat je hem eens reviseerd!

Gebruik altijd de achterrem en als het droog ligt, de voorrem ook.

Op mijn Lambretta staat een hydraulische schijfrem en dat is nu de meestgebruikte rem op die scooter, zelfs in de regen, doseren is de boodschap. Leer je voorrem samen met de achterreem te gebruiken...

Link naar reactie

idd terugschakelen en achterrem combineren, en wanner je tijd genoeg hebt is gewoon terugschakelen meestal genoeg.

De laaste meter bij het uitbollen gebruik ik meestal voorrem omdat je dan je 2 voeten vrij hebt om bij volledige stilstand op de grond te plaatsen

Link naar reactie

Dat remmen op de moteur is toch maar beperkt gezond bij een tweetaktje, niet? Als je hem dan in neutraal zet, krijgt ie bijna gene naft en dus genen olie niemeer en loopt ze (sneller) warm. In elk geval in nen bergaf nooit langdurig op de motor remmen of ge riskeert ne vastloper...

Link naar reactie

ok ok, hoe zit dat nu (als ik dit al mag vragen...?)?

ik heb ook inderdaad geleerd: 30% achterrem en 70%voorrem, maar sommige mensen betrekken er dan het weer bij (als het regent magje je voorrem niet gebruiken) maar toen ik reed met mijn booster (die van mijn broer eigenlijk) heb ik altijd voorrem gebruikt en nooit achterrem, maar ik be ntoch 2 maal gevallen, dus ik heb niet veel vertrouwen meer in de voorrem.

dus wat is nu het beste te gebruiken?

grtz en op voorhand al bedankt, sam

Link naar reactie

ewel dus gelijk wally,( maar zonder parachute voor mij) met den achterfrein, en een beetje met den voorensten(droog wegdek!!)

beste is zo nu en dan ergens gaan oefenen...(zoals met alles eigenlijk...)

Link naar reactie
  • 1 jaar later...
1 ding is zekers:Als je kort met een vespa moet remmen ben je er toch aan voor de moeite!

Toch nog even verder gaan op deze oudere topic aan de hand van deze quote. De antwoorden op deze topic zijn wat tegenstrijdig. Misschien zijn er intussen meer ervaringen of is er meer concensus.

Ik ging deze week een aantal maal rijden met mijn nieuwe px (bij nat wegdek) en verschoot er toch van hoe raar de vespa reageert. Ik krijg zelfs een beetje schrik om de voorrem te gebruiken met dit nat weer. Maar bij doorremmen met de achterrem trekt hij naar links.

Ik moet zeggen dat de andere brommers/motoren waarmee ik al reed dit niet hadden of toch niet in die mate en gaven meer vertrouwen. Klopt dit en is de wegligging van een px (standaardbanden) nu echt slechter dan van een gewone motorfiets of meer moderne scooter?

Ik heb op dit moment wat angst om bvb een noodstop te moeten maken, want het voelt aan alsof je gegarandeerd onderuit gaat. In het dagelijks verkeer moet je soms echter serieus kunnen remmen. Ik heb weinig zin om dit proefondervindelijk uit te testen en hierbij tegen de grond te gaan. De ene zegt voorrem, de andere achterrem, nog een ander allebei. Maar er moet toch één manier de beste zijn? Ik ben geneigd de stelling achterrem te volgen, want als je uitbreekt langs de voorkant is er doorgaans nog weinig aan te doen.

Grs,

M

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...