Ga naar inhoud
Vespaforum.be

hoe remmen julie eigenlijk...


chocolateman

Aanbevolen berichten

Dat remmen op de moteur is toch maar beperkt gezond bij een tweetaktje, niet? Als je hem dan in neutraal zet, krijgt ie bijna gene naft en dus genen olie niemeer en loopt ze (sneller) warm. In elk geval in nen bergaf nooit langdurig op de motor remmen of ge riskeert ne vastloper...

Is op den motor remmen met nen vespa nu slecht of niet ?

Link naar reactie

En als ge landurig bergaf niet op de motor remt, kunt ge wel eens helemaal zonder remmen eindigen. Op de motor remmen is volgens mijn bescheiden mening absoluut niet ongezond, het wordt zelfs aangeraden om tijdens de rodage-periode regelmatig voorzichtig op de motor te remmen omdat je dan de cilinder toeren laat maken zonder dat je al te veel druk op de motor zet.

Bij langdurig afdalen, kan je niet anders dan op de motor remmen. Je moet er echter wel rekening mee houden dat je met een tweetakt rijdt, en af en toe eens wat tussengas moet geven. Voor de rest: no problemo.

Link naar reactie
Hoe ik rem??

sorry erix, maar is het voorlopig niet remDE?

euh neen waarom? Ik heb nog steeds een vespa en een lambretta... Momenteel rijd ik wel niet met de vespa maar dat wil niet zeggen dat ik niet weet hoe te remmen hé ;-)

Link naar reactie
Hoe ik rem??

sorry erix, maar is het voorlopig niet remDE?

euh neen waarom? Ik heb nog steeds een vespa en een lambretta... Momenteel rijd ik wel niet met de vespa maar dat wil niet zeggen dat ik niet weet hoe te remmen hé ;-)

sorry, my bad. :-)

ik kom vanavond normaal gezien na de kroegavond, weliswaar zonder Vespa...

Link naar reactie

Bon, ik heb enkele (zwaardere) motoren en de eerste keer dat ik "uit gewoonte" mijn voorrem introk met onze Vespa lag ik bijna strike, plat dus. NET op tijd kunnen corrigeren. Vanaf nu rem ik enkel met de achterste rem op onze Vespa 's. Levensgevaarlijk als je met een oude Vespa je voorrem intrekt. Ik denk er steeds aan voor ik vertrek dat ik mijn rechtervoet in de buurt van het remvoetje zet en dan went dat wel. Eens ik aan het rijden ben dan lukt dat goed. Ben net nog een uurtje gaan tuffelen met de oude 59-er en net daarna mijn Harley aan de gang gestampt en op den duur is het een kwestie van gewoonte, geen last van. Maar de boodschap is; opletten met je voorrem op een Vespa, ALLE andere motoren (bij mijn weten) voorrem gebruiken, dat werkt het beste, probeer maar eens een chopper van 350kilo stil te krijgen met je achterrem...

Link naar reactie

Hoe is dat met een vespa LX??? Ik ben vorig jaar op mijn b** gegaan bij het insturen van een lichte bocht. Nu wat ik of wat er fout is gegaan weet ik niet precies, ik vermoed de bocht mis ingeschat. Ik heb nog geprobeerd te stoppen maar te laat. Hoe ik geremd heb weet ik ook niet meer precies, het ging nu eenmaal heel vlug :-) Wat ik wel gemerkt heb, in een bocht van de voorrem afblijven.

Link naar reactie

Bij mijn weten blijf je sowieso best zoveel mogelijk weg van de voorrem in een bocht, bij gelijk welke motor. Zachtjes corrigeren kan echter wel. Maar naar aanleiding van de vorige posts vrees ik dat bij een wesp nog meer voorzichtigheid geboden is. Indien je een schijfrem hebt (nieuwe px en en moderne wespen), dan kan je OP DROOG WEGDEK wel zeer VOORZICHTIG BIJREMMEN met je voorrem, ook in een bocht. Beter is echter op voorhand te remmen. Een LX is een moderne vespa, dus als het met een px op droog wegdek kan, dan kan het zeker met een lx.

Wat betreft die bocht. Best de bocht goed inschatten en op voorhand beter te veel dan te weinig remmen. Want te snel is te snel. Wat te snel is hangt af van je fiets en je banden.

Grs,

M

Link naar reactie

Ik heb ook onlangs hard moeten remmen toen het regende en heb toen reflexmatig beide remmen nogal hard ingeduwd, hoewel ik normaal ook bijna alleen met de achterrem rem, en heb mijn vespa maar juist recht kunnen houden. Ik vind het feit dat uw achterste rem op uw remlicht is aangsloten een goed argument om altijd de achterrem te gebruiken en heb toch ook al veel gehoord (o.a. tijdens mijn rijlessen)dat bij de voorrem het risico op een blokkerend wiel groter is. Wat de regen er verder mee te maken heeft en in hoeverre vespa's met andere motoren te vergelijken zijn, weet ik ook niet, maar mijn slippartij heeft mijn vertrouwen in het remvermogen van mijn vespa toch ook een beetje gedeukt

Link naar reactie
genoeg over remmen...hoe moet je eigenlijk gas geven ?? speedracer ???

Middels gebruik van de rechterhand met een gezonde dosis flair, kracht en souplesse en in een enkele gelijkmatig verlopende beweging de gasschuif beroeren in de hoofdzakelijk achterwaardse richting (voorwaarts mag ook, maar da's voor watjes! Echte mannen geven alleen gas bij)... en indien de rechterhand tijdens het rijden bezet is door telefoneren/roken/wielmoeren aanspannen/sudoku's oplossen/masturberen, dan is het gebruik van de linkerhand ook toegelaten, maar dit vergt een gevorderde synchronisatie en is zeker niet aan te raden voor beginnende rijders!

Link naar reactie
Kreeg van de week nog het verwijt te horen dat 'echte mannen' niet met een vespa rijden...

Niks van aantrekken, is ongetwijfeld van één of andere jaloerse straatjeannet.

Ik heb een 150 cc Vespa en een 750 cc chopper maar ik bol vééééééééééééél liever met die kleine wesp! (ik ga die chopper trouwens verkopen)

Link naar reactie
Kreeg van de week nog het verwijt te horen dat 'echte mannen' niet met een vespa rijden...

Waarschijnlijk van zo'n multicolor 'Power ranger' op zijn fluo roze scheermachien

ik heb tom zien gas geven met zijn knie ... classicscooter ride-out 05...

Dat was 'behelpen' in een noodsituatie, en zoals bewezen niet altijd een goed idee!

ik dacht dat echte mannen geen sudoku's oplosten ;-)

Hoe moet ik dat nu weten, zie ik eruit als een 'echte man'?

Link naar reactie
Kreeg van de week nog het verwijt te horen dat 'echte mannen' niet met een vespa rijden...

Waarschijnlijk van zo'n multicolor 'Power ranger' op zijn fluo roze scheermachien

lol :)

Die mannen denken hun 'mannelijkheid' overdreven te moeten bewijzen door op zo'n masjien wheelies te trekken. Ik heb trouwens nog steeds niet begrepen wat er mis is met een sober racemasjien en een gewoon zwart motorpak. (hetzelfde met die fluo koersfietsen en fietskledij trouwens, daarmee is 't nog erger gesteld.) "heb je me zien rijden met mijn nieuw kapsel/tenuuke?" :)

Link naar reactie
Ik heb trouwens nog steeds niet begrepen wat er mis is met een sober racemasjien en een gewoon zwart motorpak.

Ik zou ook niet weten wat daar mis mee is.

Wel moet ik bekennen dat ik altijd een oranje fluo hesje draag als ik met de chopper naar 't werk rij. Ik ben een filerijder naar Brussel en voel me wel een stukje veiliger als ik dat fluo ding aanheb. Zeker in deze donkere maanden.

Link naar reactie
...

@koala2: Je weet toch je remafstand korter zal zijn als je je remkracht doseert en de twee wielen niet blokkeert? Da's nu net het voordeel van een schijfrem, dat je progressief kan remmen!

Yes, I know, maarr in crisissituaties vrees ik dat mijn beheersing niet zo perfect is dat ik dan juist kan doseren. Als ik maximaal afrem zonder de wielekes te blokkeren win ik inderdaad zowat een meter vanaf 45 à 50 Km/u. Van een hogere snelheid af lukt het me niet en zelf ABS spelen (remmen/lossen/remmen enz.) helpt helemaal niet, vingerkes zijn véél trager dat de ABS-computer. En de combinatie schijfrem voor, koekendoos achter maakt het perfect doseren niet makkelijker vind ik.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...