Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Aankoop px 125cc uit 1978


Mivar

Aanbevolen berichten

5 uren geleden, Gio zei:

Heb er 2 die ook het zelfde geluid hebben,  hoort erbij denk ik ! 

'K rij er jaren mee rond ! Sinds de revisie.  Heb er geen last van bij schakelen of 

Bij het nogmaals naar je filmpje te kijken,  bij mij is er geen sissende slang geluid te horen, ook geen kalkoen 😝

Nog iets anders,  maar geen dieren altans 🤣 

 

Link naar reactie

Kan bijna niet. Wellicht gewoon wat speling op je krukaslagers; maar in alle eerlijkheid is de geluidskwaliteit te slecht om er iets deftigs over te kunnen zeggen (zonder bijbedoelingen; gsm geluid via PC-speakertjes is nooit optimaal).

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Al een paar goeie toertjes gedaan. Ze rijdt vooral goed op hoge toeren in zn 4. Al dicht bij de 90 km/u gezeten 😁

Lage toeren stottert t nogal. Ik had de luchtschroef op 3/4 slag open staan, en de bougie was nogal zwart. Nu een kwartslag verder opengedraaid, maar nog geen grote verbetering.

Heb nu eindelijk vakantie dus een goeie gelegenheid om de boel progressief te testen en bij te stellen.

Any tips?

Ps: wil nu mijn PK50XL van een 75 blokje voorzien, maar dat ga ik in de andere post gooien

 

Link naar reactie

Uit een service manual voor de P125X haal ik dat de hoofdsproeier origineel 95 zou moeten zijn. Kan iemand mij zeggen of dit klopt, en wat de ralentisproeier origineel zou moeten zijn?

Bij aankoop stak er een 102 in als hoofdsproeier. Ik heb er 2 maten groter (107 of 108) ingezet vanwege een big box touring uitlaat, maar zou wel verklaren waarom mn bougie zwart is.

Op hoge toeren loopt de motor echter lekker, op lage toeren veel gestotter en verre van lineair. Dit zou eerder duiden op een verkeerde maat ralentisproeier?

Ik ga ook de ontsteking eens checken. Die staat nu perfect op I.T. maar ik heb t vermoeden dat dat deel van het probleem is. De motor start echter altijd meteen en valt altijd mooi terug in ralenti.

Link naar reactie

De hoofdsproeier was dus toch de boosdoener!

Ik had er vanwege de big box uitlaat een grotere sproeier ingestoken, namelijk een 108 in plaats van de 102 die erin stak (op zich dus al 2 maten groter).

Nu eerst eens de originele maat geïnstalleerd, een 98 en... ze loopt perfect! Zowel op hoge als lage toeren. Bougie heeft nu de juiste kleur.

Vreemd genoeg steekt ernaast een 45/140.

 

Link naar reactie
36 minuten geleden, Mivar zei:

Nu eerst eens de originele maat geïnstalleerd, een 98 en... ze loopt perfect! Zowel op hoge als lage toeren. Bougie heeft nu de juiste kleur.

Vreemd genoeg steekt ernaast een 45/140.

Vastloper gegarandeerd. 😬

  • Like 1
Link naar reactie

Hoezo? Bougie oogt zoals t hoort...

Wat is je advies dan Frederik? Toch terug de 102 erin? En ook een grotere ralentisproeier (van welke maat dan)?

Link naar reactie
38 minuten geleden, Mivar zei:

Hoezo? Bougie oogt zoals t hoort...

Wat is je advies dan Frederik? Toch terug de 102 erin? En ook een grotere ralentisproeier (van welke maat dan)?

Testbank met lambda-sonde!

Allebei moeten absoluut rijker. Dat hij “goed rijdt” betekent niks. Te arm rijdt altijd krachtiger (maar meestal niet lang). Plug chops en bougie-lezen is gevaarlijk als ze niet volgens de regels van de kunst uitvoert  (en dan nog…). 

Link naar reactie

Beter 14 dagen te rijk dan 1 rit te arm! ☝😙

aangepast door Frederik9111
Link naar reactie
Op 20/7/2023 om 20:51, Frederik9111 zei:

Beter 14 dagen te rijk dan 1 rit te arm! ☝😙

Mooi gezegd! Maar eerlijk gezegd: liever alle dagen rijk!!! 🥸

  • Haha 1
Link naar reactie
  • 2 weken later...

Welke ralenti sproeier steek ik er het beste in? Origineel of iets groter? Ik moet bekennen dat ik niks afweet van de maatvoering. 160/100, 45/140... Allemaal Chinees voor mij 😅

Link naar reactie

Gisteren de rally in Charleroi gedaan en het beestje gedraagt zich keurig: start meteen, rijdt soepel en lineair in alle versnellingen. Lage snelheid en hoge snelheid in principe allemaal ok. Ik heb een echter een nieuw probleem: als ik langere tijd op hoge toeren rijd (tot nu toe vooral langer dan 10 minuten boven de 70) dan lijkt de Vespa steeds voor een fractie van een seconde uit de versnelling te schieten, alsof ze heel kort ontkoppelt dus. Da's nieuw, want voorheen gebeurde dat niet. Het lijkt me echter niet mogelijk dat het een mechanisch probleem is. Kan het met de ontsteking te maken hebben? Of iets anders? Toch de koppeling of de versnellingen?

PS op de terugweg van Charleroi naar Brussel volgden die 'momentjes' zich steeds sneller op... Enkel bij constante snelheid. Zolang ik accelereer lijkt het zich niet voor te doen..

Link naar reactie
5 uren geleden, Mivar zei:

Wat zijn dat, warmlopers? Er zit nu een 102 in. Ik kan naar een maatje groter, dat wordt dan 105 denk ik? 108 heb ik er al in gehad, maar dat was echt te groot

Een warmloper is wanneer de piston (even) vastloopt in de cilinder door te weinig smering of oververhitting. Dit kan komen door een te kleine hoofdsproeier bij topsnelheid of een verkeerd ingedelde voorontstekig. Het makkelijkts is de hoofdsproeier vervangen en wat km's op volle snelheid te rijden. Dan de kleur van de bougie nakijken. 

Groetjes, nero. 

Link naar reactie

Op de plaatsen waar je cilinderstuds zitten kan je cilinder minder uitzetten , daar begint het te knellen als je je cilinder te heet gestookt hebt , snel maar een maatje hoger ,

en dan naar de testbank is voor jou het beste , en maak er een gewoonte van om enkele van je vingers over je koppelingshendel te leggen , of ge kunt er wel eens over gaan , als dat eens dichtslaat  😄😉

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...