Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Aankoop px 125cc uit 1978


Mivar

Aanbevolen berichten

Help!

Ik heb wat flinke krassen en butsen ontdekt in de carter. Gelukkig zijn ze niet 'door' en heb ik ze kunnen gladstrijken. Bovendien lijkt de krukas geen schade te hebben. Ik zit er eigenlijk niet om te springen om de carterhelft te vervangen. Ik denk dat er met de pakkingen ook geen verder verlies zou moeten zijn. Wat is jullie advies? Gewoon lagers en pakkingen vervangen en het blokje opnieuw dichtsteken?

IMG_20230409_150936.thumb.jpg.0a6fcf167e691dc2d5b082d0907c505f.jpg

Ik was ook verrast om te zien dat de zuiger 2 verschillende zuigerveren heeft: 1 dunne aan de bovenkant met L-vorm en een dikke aan de onderkant. Is dit de originele zuiger voor een P125X? Ik heb geen gelijk setje zuigerveren gevonden, noch op Sip noch op Scootercenter. Daarbij heeft de bovenste bijna 0.85mm speling en de onderste net geen 0.45mm, gemeten in de cilinder. Wat moet/kan ik bestellen en waar? Of gewoon de oude zuigerveren gebruiken?

 

Link naar reactie
5 minuten geleden, Mivar zei:

Waar kan ik trouwens achterhalen of de motor origineel is? Het serienummer is V(H/N/II)L 3M 41307. Model is een P125X uit 1978

IMG_20230409_160952.jpg

VNL3M zou moeten kloppen voor de P125X. Nog meer reden om de originele carterdelen te behouden..

aangepast door Mivar
Link naar reactie
12 minuten geleden, Mivar zei:

Help!

Ik heb wat flinke krassen en butsen ontdekt in de carter. Gelukkig zijn ze niet 'door' en heb ik ze kunnen gladstrijken. Bovendien lijkt de krukas geen schade te hebben. Ik zit er eigenlijk niet om te springen om de carterhelft te vervangen. Ik denk dat er met de pakkingen ook geen verder verlies zou moeten zijn. Wat is jullie advies? Gewoon lagers en pakkingen vervangen en het blokje opnieuw dichtsteken?

IMG_20230409_150936.thumb.jpg.0a6fcf167e691dc2d5b082d0907c505f.jpg

Ik was ook verrast om te zien dat de zuiger 2 verschillende zuigerveren heeft: 1 dunne aan de bovenkant met L-vorm en een dikke aan de onderkant. Is dit de originele zuiger voor een P125X? Ik heb geen gelijk setje zuigerveren gevonden, noch op Sip noch op Scootercenter. Daarbij heeft de bovenste bijna 0.85mm speling en de onderste net geen 0.45mm, gemeten in de cilinder. Wat moet/kan ik bestellen en waar? Of gewoon de oude zuigerveren gebruiken?

 

Misschien best eerst de huidige diameter van de cilinder opmeten? Kan ik dat veilig doen met een klassieke schuifmaat?

Link naar reactie

L-vormige veren zijn niet standaard voor P/PX125. Gezien de schade aan de krukaskamer heeft dit blok al een flinke vastloper meegemaakt (wat een aftermarket piston/cilinderkot kan verklaren). Mis mis mis... So sorry!

Fotootje van het intakevlak?

 

aangepast door Frederik9111
Link naar reactie
1 uur geleden, Frederik9111 zei:

L-vormige veren zijn niet standaard voor P/PX125. Gezien de schade aan de krukaskamer heeft dit blok al een flinke vastloper meegemaakt (wat een aftermarket piston/cilinderkot kan verklaren).

Fotootje van het intakevlak?

 

Stuur ik asap, maar ben pas volgende week terug van vakantie. Ga een nieuwe bestelling voorlopig nog fkes uitstellen in afwachting van meer duidelijkheid..

Link naar reactie

Als ik zoek op een originele cilinder van Piaggio voor de P125X vind ik enkel de zuigers met de L-veer bovenaan:
https://www.scooter-center.com/en/piston-piaggio-vespa-125cc-3-transfer-ports-52.5mm-standard-vespa-px125-cosa125-194610
https://www.myscooterama.com/set-cylindre-piston-125cc.html

Bedenk me net dat ik voor een foto van het intakevlak eerst de krukas moet demonteren, en daarvoor toch ook eerst de 'kroonsleutel' moet bestellen om de koppeling te demonteren 😣

Link naar reactie

Je hebt 100% gelijk. Ik heb me vergist! Piaggio PX 125cc cilinders hebben idd een L-vormig segment bovenaan. Duizend maal excuses. Ik was er van overtuigd dat dat niet het geval was, maar zit duidelijk te weinig met m'n neus op originele 125cc cilindertjes :D 

image.png.9ed74caf985c2da51ea8ebfbe05913c4.png

Als je de krukas wat verdraait kan je via de cilindermond een groot deel van je intakevlak zien. Maar gaat uiteraard het makkelijkst als je de krukas er even uit tikt.

 

 

  • Like 1
Link naar reactie

Haha, geen enkel probleem hoor Frederik! Overkomt ook de besten 😉

Het irritante is dat ik de originele L-vormige veer niet vindt op de markt. Ik ben ook niet bekend met overmaten enzo, dus weet niet precies hoe ik moet inschatten welke maat ik precies nodig heb. Cilinder diameter opmeten? Binnenkant cilinder is trouwens mooi clean:

IMG_20230406_182002.thumb.jpg.8fa37d9cb9ce2b27dfab24d1113b5771.jpg

De krukas moet er sowieso uit, maar ik heb die stomme kroontool nog niet...

aangepast door Mivar
Link naar reactie

Ik was de rubriek van Skidmark aan het doornemen (Restauratie PX200 uit 1984). [Uitstekende reportage overigens. Bravo!!]
Daar wordt aangeraden om SOWIESO de krukas te vervangen. Laat ik dat nou net de originele krukas willen behouden 😏...
Hoe check ik of deze nog goed is, en wat zijn de beste manieren om de oude lagerring eraf te krijgen en de nieuwe erop? En hoeveel speling zou er nog moeten overblijven (bij een P125X)?
Ik hoopte dat ik net als bij de PK50 de volledige lager kon plaatsen en dan de krukas erin kon tikken, maar ik begrijp dat t (net als bij demontage) in 2 stappen moet gebeuren?

Link naar reactie
8 uren geleden, Mivar zei:

Laat ik dat nou net de originele krukas willen behouden 😏...

Niet doen. De krukas draait aan 7000-8000rpm op 5 honderdsten mm (0,05!) van het intakevlak in je carter. Bij de minste speling gaat je intake er aan.

De naalslagers rondom de drijfstang  slijten in de loop der jaren sowieso uit. Knijp met je volle hand de stang goed vast ten opzichte van de krukaswangen. Tik met een rubberen hamer op het uiteinde van de drijfstang. Als je de naaldjes hoort bewegen/rammelen/pingelen is je krukas versleten. 

 

  • Like 1
Link naar reactie
Op 12/4/2023 om 22:51, Frederik9111 zei:

L-vormige veren zijn niet standaard voor P/PX125. Gezien de schade aan de krukaskamer heeft dit blok al een flinke vastloper meegemaakt (wat een aftermarket piston/cilinderkot kan verklaren). Mis mis mis... So sorry!

Fotootje van het intakevlak?

 

Niet te best, maar hopelijk niet einde verhaal?!? 😰

IMG_20230418_170345.thumb.jpg.018149a07e75a75b057f2f180927d42a.jpg

IMG_20230418_170330.thumb.jpg.6b71510c47566e9f7b4c674af031bd18.jpg

Link naar reactie

Hmm… die bubbles in het alu… dat zou ook een gietfoutje kunnen zijn.

Is dit het blok met 70.000 km op de teller en de gehavende krukaskamerrand in de kleine carterhelft?

Link naar reactie
1 uur terug, Frederik9111 zei:

Hmm… die bubbles in het alu… dat zou ook een gietfoutje kunnen zijn.

Is dit het blok met 70.000 km op de teller en de gehavende krukaskamerrand in de kleine carterhelft?

Yyyyep

Link naar reactie

Haha ik wist dat er een opmerking ging komen! Niks aan de hand: ik was bezig om die te verwijderen. Maar was 80% metaal en zat vastgeplakt aan de lager...

Is intussen verwijderd, zonder schade aan t blok 😅

Link naar reactie

Wat moet ik nu met t blok? Kan t er (net) mee door? Kun je zoiets laten repareren? Een nieuwe krukas is nog negotiabel, maar de originele motor vervangen zou me wel echt pijn doen...

Dan had ik er nog liever niks aan gedaan en m kapot gereden zolang t nog kon 🤟😆

Link naar reactie

Ik zou het hoogstnodige vervangen, lagers, keerringen, koppeling, veren tussenas, schakelkruis enz...

Ik heb nog nooit een krukas vervangen op mijn Vespa's, 125TS met 177 Polini kit, px200 met 210 Pinasco kit, GS150 met hoge compressiekop, allemaal met de oude krukas. Wel cilinder laten uitboren met overmaat zuiger op de GS. 

 

  • Like 1
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...