Mivar Geplaatst: 8 april 2023 Auteur Delen Geplaatst: 8 april 2023 Gevonden! Handleiding én service manual .. 😁 px_125_150_euro_2.pdfVespa P125X Scooter.pdf Link naar reactie
Mivar Geplaatst: 8 april 2023 Auteur Delen Geplaatst: 8 april 2023 Deze ook: p125x.pdf Link naar reactie
Mivar Geplaatst: 9 april 2023 Auteur Delen Geplaatst: 9 april 2023 (aangepast) Geniale website dees: https://www.scooterhelp.com/serial/vespa.service.html 9 april 2023 aangepast door Mivar Update link Link naar reactie
Mivar Geplaatst: 12 april 2023 Auteur Delen Geplaatst: 12 april 2023 Help! Ik heb wat flinke krassen en butsen ontdekt in de carter. Gelukkig zijn ze niet 'door' en heb ik ze kunnen gladstrijken. Bovendien lijkt de krukas geen schade te hebben. Ik zit er eigenlijk niet om te springen om de carterhelft te vervangen. Ik denk dat er met de pakkingen ook geen verder verlies zou moeten zijn. Wat is jullie advies? Gewoon lagers en pakkingen vervangen en het blokje opnieuw dichtsteken? Ik was ook verrast om te zien dat de zuiger 2 verschillende zuigerveren heeft: 1 dunne aan de bovenkant met L-vorm en een dikke aan de onderkant. Is dit de originele zuiger voor een P125X? Ik heb geen gelijk setje zuigerveren gevonden, noch op Sip noch op Scootercenter. Daarbij heeft de bovenste bijna 0.85mm speling en de onderste net geen 0.45mm, gemeten in de cilinder. Wat moet/kan ik bestellen en waar? Of gewoon de oude zuigerveren gebruiken? Link naar reactie
Mivar Geplaatst: 12 april 2023 Auteur Delen Geplaatst: 12 april 2023 Waar kan ik trouwens achterhalen of de motor origineel is? Het serienummer is V(H/N/II)L 3M 41307. Model is een P125X uit 1978 Link naar reactie
Mivar Geplaatst: 12 april 2023 Auteur Delen Geplaatst: 12 april 2023 (aangepast) 5 minuten geleden, Mivar zei: Waar kan ik trouwens achterhalen of de motor origineel is? Het serienummer is V(H/N/II)L 3M 41307. Model is een P125X uit 1978 VNL3M zou moeten kloppen voor de P125X. Nog meer reden om de originele carterdelen te behouden.. 12 april 2023 aangepast door Mivar Link naar reactie
Ed75 Geplaatst: 12 april 2023 Delen Geplaatst: 12 april 2023 Volgens scooterhelp.com: Motor Number Search Result You have a 1978 Vespa P125X motor 1 Link naar reactie
Mivar Geplaatst: 12 april 2023 Auteur Delen Geplaatst: 12 april 2023 12 minuten geleden, Mivar zei: Help! Ik heb wat flinke krassen en butsen ontdekt in de carter. Gelukkig zijn ze niet 'door' en heb ik ze kunnen gladstrijken. Bovendien lijkt de krukas geen schade te hebben. Ik zit er eigenlijk niet om te springen om de carterhelft te vervangen. Ik denk dat er met de pakkingen ook geen verder verlies zou moeten zijn. Wat is jullie advies? Gewoon lagers en pakkingen vervangen en het blokje opnieuw dichtsteken? Ik was ook verrast om te zien dat de zuiger 2 verschillende zuigerveren heeft: 1 dunne aan de bovenkant met L-vorm en een dikke aan de onderkant. Is dit de originele zuiger voor een P125X? Ik heb geen gelijk setje zuigerveren gevonden, noch op Sip noch op Scootercenter. Daarbij heeft de bovenste bijna 0.85mm speling en de onderste net geen 0.45mm, gemeten in de cilinder. Wat moet/kan ik bestellen en waar? Of gewoon de oude zuigerveren gebruiken? Misschien best eerst de huidige diameter van de cilinder opmeten? Kan ik dat veilig doen met een klassieke schuifmaat? Link naar reactie
nero Geplaatst: 12 april 2023 Delen Geplaatst: 12 april 2023 De cilindermaat staat normaal op de bovenzijde van de cilinder. De piston van een ETS heeft ook een L-vormige zuigerveer bovenaan. Groetjes, nero. Link naar reactie
Frederik9111 Geplaatst: 12 april 2023 Delen Geplaatst: 12 april 2023 (aangepast) L-vormige veren zijn niet standaard voor P/PX125. Gezien de schade aan de krukaskamer heeft dit blok al een flinke vastloper meegemaakt (wat een aftermarket piston/cilinderkot kan verklaren). Mis mis mis... So sorry! Fotootje van het intakevlak? 13 april 2023 aangepast door Frederik9111 Link naar reactie
Mivar Geplaatst: 12 april 2023 Auteur Delen Geplaatst: 12 april 2023 1 uur geleden, Frederik9111 zei: L-vormige veren zijn niet standaard voor P/PX125. Gezien de schade aan de krukaskamer heeft dit blok al een flinke vastloper meegemaakt (wat een aftermarket piston/cilinderkot kan verklaren). Fotootje van het intakevlak? Stuur ik asap, maar ben pas volgende week terug van vakantie. Ga een nieuwe bestelling voorlopig nog fkes uitstellen in afwachting van meer duidelijkheid.. Link naar reactie
Mivar Geplaatst: 13 april 2023 Auteur Delen Geplaatst: 13 april 2023 Als ik zoek op een originele cilinder van Piaggio voor de P125X vind ik enkel de zuigers met de L-veer bovenaan: https://www.scooter-center.com/en/piston-piaggio-vespa-125cc-3-transfer-ports-52.5mm-standard-vespa-px125-cosa125-194610 https://www.myscooterama.com/set-cylindre-piston-125cc.html Bedenk me net dat ik voor een foto van het intakevlak eerst de krukas moet demonteren, en daarvoor toch ook eerst de 'kroonsleutel' moet bestellen om de koppeling te demonteren 😣 Link naar reactie
Frederik9111 Geplaatst: 13 april 2023 Delen Geplaatst: 13 april 2023 Je hebt 100% gelijk. Ik heb me vergist! Piaggio PX 125cc cilinders hebben idd een L-vormig segment bovenaan. Duizend maal excuses. Ik was er van overtuigd dat dat niet het geval was, maar zit duidelijk te weinig met m'n neus op originele 125cc cilindertjes Als je de krukas wat verdraait kan je via de cilindermond een groot deel van je intakevlak zien. Maar gaat uiteraard het makkelijkst als je de krukas er even uit tikt. 1 Link naar reactie
Mivar Geplaatst: 13 april 2023 Auteur Delen Geplaatst: 13 april 2023 (aangepast) Haha, geen enkel probleem hoor Frederik! Overkomt ook de besten 😉 Het irritante is dat ik de originele L-vormige veer niet vindt op de markt. Ik ben ook niet bekend met overmaten enzo, dus weet niet precies hoe ik moet inschatten welke maat ik precies nodig heb. Cilinder diameter opmeten? Binnenkant cilinder is trouwens mooi clean: De krukas moet er sowieso uit, maar ik heb die stomme kroontool nog niet... 13 april 2023 aangepast door Mivar Link naar reactie
Mivar Geplaatst: 17 april 2023 Auteur Delen Geplaatst: 17 april 2023 Ik was de rubriek van Skidmark aan het doornemen (Restauratie PX200 uit 1984). [Uitstekende reportage overigens. Bravo!!] Daar wordt aangeraden om SOWIESO de krukas te vervangen. Laat ik dat nou net de originele krukas willen behouden 😏... Hoe check ik of deze nog goed is, en wat zijn de beste manieren om de oude lagerring eraf te krijgen en de nieuwe erop? En hoeveel speling zou er nog moeten overblijven (bij een P125X)? Ik hoopte dat ik net als bij de PK50 de volledige lager kon plaatsen en dan de krukas erin kon tikken, maar ik begrijp dat t (net als bij demontage) in 2 stappen moet gebeuren? Link naar reactie
Niels_1977 Geplaatst: 17 april 2023 Delen Geplaatst: 17 april 2023 Om te checken of een krukas nog in balans is, zou deze methode moeten werken, dat gereedschap is niet perse goedkoop; Dus veel mensen kiezen uit gemak en vanwege de kosten van controle, voor een nieuwe krukas. 1 Link naar reactie
Frederik9111 Geplaatst: 17 april 2023 Delen Geplaatst: 17 april 2023 8 uren geleden, Mivar zei: Laat ik dat nou net de originele krukas willen behouden 😏... Niet doen. De krukas draait aan 7000-8000rpm op 5 honderdsten mm (0,05!) van het intakevlak in je carter. Bij de minste speling gaat je intake er aan. De naalslagers rondom de drijfstang slijten in de loop der jaren sowieso uit. Knijp met je volle hand de stang goed vast ten opzichte van de krukaswangen. Tik met een rubberen hamer op het uiteinde van de drijfstang. Als je de naaldjes hoort bewegen/rammelen/pingelen is je krukas versleten. 1 Link naar reactie
Mivar Geplaatst: 19 april 2023 Auteur Delen Geplaatst: 19 april 2023 Op 12/4/2023 om 22:51, Frederik9111 zei: L-vormige veren zijn niet standaard voor P/PX125. Gezien de schade aan de krukaskamer heeft dit blok al een flinke vastloper meegemaakt (wat een aftermarket piston/cilinderkot kan verklaren). Mis mis mis... So sorry! Fotootje van het intakevlak? Niet te best, maar hopelijk niet einde verhaal?!? 😰 Link naar reactie
Frederik9111 Geplaatst: 19 april 2023 Delen Geplaatst: 19 april 2023 Hmm… die bubbles in het alu… dat zou ook een gietfoutje kunnen zijn. Is dit het blok met 70.000 km op de teller en de gehavende krukaskamerrand in de kleine carterhelft? Link naar reactie
Mivar Geplaatst: 19 april 2023 Auteur Delen Geplaatst: 19 april 2023 1 uur terug, Frederik9111 zei: Hmm… die bubbles in het alu… dat zou ook een gietfoutje kunnen zijn. Is dit het blok met 70.000 km op de teller en de gehavende krukaskamerrand in de kleine carterhelft? Yyyyep Link naar reactie
Frederik9111 Geplaatst: 19 april 2023 Delen Geplaatst: 19 april 2023 Wat is er overigens met die keerring gebeurd? Link naar reactie
Mivar Geplaatst: 19 april 2023 Auteur Delen Geplaatst: 19 april 2023 Haha ik wist dat er een opmerking ging komen! Niks aan de hand: ik was bezig om die te verwijderen. Maar was 80% metaal en zat vastgeplakt aan de lager... Is intussen verwijderd, zonder schade aan t blok 😅 Link naar reactie
Mivar Geplaatst: 19 april 2023 Auteur Delen Geplaatst: 19 april 2023 Wat moet ik nu met t blok? Kan t er (net) mee door? Kun je zoiets laten repareren? Een nieuwe krukas is nog negotiabel, maar de originele motor vervangen zou me wel echt pijn doen... Dan had ik er nog liever niks aan gedaan en m kapot gereden zolang t nog kon 🤟😆 Link naar reactie
Wilby Geplaatst: 19 april 2023 Delen Geplaatst: 19 april 2023 Ik zou het hoogstnodige vervangen, lagers, keerringen, koppeling, veren tussenas, schakelkruis enz... Ik heb nog nooit een krukas vervangen op mijn Vespa's, 125TS met 177 Polini kit, px200 met 210 Pinasco kit, GS150 met hoge compressiekop, allemaal met de oude krukas. Wel cilinder laten uitboren met overmaat zuiger op de GS. 1 Link naar reactie
Mivar Geplaatst: 19 april 2023 Auteur Delen Geplaatst: 19 april 2023 Al het bovenstaande voorzien, behalve de veren van de nevenas; zitten die ook op een P125X? De voet zit dichtgenageld.. Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen