robato28 Geplaatst: 15 januari 2022 Delen Geplaatst: 15 januari 2022 Toen ik een andere koppelingshendel en remhendel wilde installeren moest ik natuurlijk ook eerst de koppelingskabel onder het blok lossen. Daarbij kwam ik erachter dat er lekkage van olie (of de combinatie olie/benzine) was te zien rond de uitlaatpoort. Ik had het idee dat de lekkage wat hoger zat en heb het achterwiel verwijderd om eens goed te kijken. Naast alle viezigheid op het blok zie ik nu op twee plaatsen duidelijk lekkage. Iemand enig idee hoe en wat? Het lijkt van de carburateur te komen. Link naar reactie
Frederik9111 Geplaatst: 15 januari 2022 Delen Geplaatst: 15 januari 2022 Wat vettigheid aan of in de buurt van de uitlaatintake is niet abnormaal. Uiteindelijk zweet elke motor wel een beetje. Mogelijk is die vettigheid ook terug te brengen tot het oliespoor ter hoogte van de benzineleiding onderin de airbox. Bekijk de binnenkant van je luchtfilterhuis es. Verschillende zakken kunnen daar olie, benzine en een mengsel van beide lekken. Oliepomp en -leiding, benzineleiding en banjoaansluuiting,... tot spitback omwille intakeslijtage. Link naar reactie
robato28 Geplaatst: 15 januari 2022 Auteur Delen Geplaatst: 15 januari 2022 Oke, zal daar maandag eens een blik op/in gaan werpen. Wat bedoel je precies met intakeslijtage? Link naar reactie
Ed75 Geplaatst: 16 januari 2022 Delen Geplaatst: 16 januari 2022 (aangepast) Ik denk dat hij met intakeslijtage bedoelt dat er slijtage is daar waar het benzinemengsel vanuit de carburateur het carter binnenkomt, waardoor de aanzuigkracht van de krukas verslechterd en het mengsel deels teruggespuwd wordt. Een extreem voorbeeld: 16 januari 2022 aangepast door Ed75 Link naar reactie
robato28 Geplaatst: 16 januari 2022 Auteur Delen Geplaatst: 16 januari 2022 Ah, oke. Hoop het niet. Vespa heeft nog maar 7000 km gelopen. Maar goed, morgen zal meer duidelijkheid brengen. Link naar reactie
Speedracer Geplaatst: 17 januari 2022 Delen Geplaatst: 17 januari 2022 Ik gok op de vlotternaald in combinatie met E10... 1 Link naar reactie
robato28 Geplaatst: 17 januari 2022 Auteur Delen Geplaatst: 17 januari 2022 Dan moet dat door de vorige eigenaar getankt zijn. Bij mij ging er alleen nog maar Vpower in. Link naar reactie
robato28 Geplaatst: 17 januari 2022 Auteur Delen Geplaatst: 17 januari 2022 Oogt wat vochtig daar binnen en de benzineslangaansluiting verdient naar mijn idee ook geen schoonheidsprijs. Wat vinden jullie overigens van de kleur van de bougie? Link naar reactie
Speedracer Geplaatst: 17 januari 2022 Delen Geplaatst: 17 januari 2022 Bougie is roetzwart wat wil zeggen dat deze te rijk staat. Ofwel blijft de choke hangen, ofwel ga je nooit boven 2000rpm, ofwel is de vlotternaald versleten... Link naar reactie
robato28 Geplaatst: 17 januari 2022 Auteur Delen Geplaatst: 17 januari 2022 Choke blijft niet hangen, net nog gecontroleerd. Of ik niet boven de 2000 toeren kom is lastig checken zonder toerenteller maar bij ritjes rijdt ik tegen de 80 tot 90 km/u dus het lijkt me dat ik dan boven de 2000 rpm zit. Dan toch de vlotternaald? Heb een pakkingsstje besteld voor de carburateur, zodra die binnen is zal ik hem eens opengooien en de vlotternaald checken. Link naar reactie
Frederik9111 Geplaatst: 17 januari 2022 Delen Geplaatst: 17 januari 2022 (aangepast) Ik kan me vergissen, maar de pakking onder het vlotterkamerdeksel oogt wat sappig. Tijdens het rijden kan er daar wat 2taktmengsel lekken (zolang de vlotternaald niet afsluit). Als je dan toch es naar de naald kijkt, steek dan (eigenlijk sowieso) best ineens een nieuw pakkinkje he? 17 januari 2022 aangepast door Frederik9111 Link naar reactie
robato28 Geplaatst: 17 januari 2022 Auteur Delen Geplaatst: 17 januari 2022 Dat sappige had ik al gezien ja 😄 Ook die pakking heb ik meteen al meebesteld. Maar die benzineklem, is die wel origineel? Link naar reactie
nero Geplaatst: 17 januari 2022 Delen Geplaatst: 17 januari 2022 De benzinedarm klem is ok. Groetjes, nero. Link naar reactie
robato28 Geplaatst: 17 januari 2022 Auteur Delen Geplaatst: 17 januari 2022 2 uur geleden, nero zei: De benzinedarm klem is ok. Groetjes, nero. Fijn 😊 Link naar reactie
Speedracer Geplaatst: 18 januari 2022 Delen Geplaatst: 18 januari 2022 15 hours ago, nero said: De benzinedarm klem is ok. Groetjes, nero. Die klem is ok 'voor de originele benzineslang'. Als je die monteert op een benzineslang met een te grote binnendiameter of te smalle buitendiameetr zal die niet voldoende spannen. Dit is klem uit veerstaal die goied werkt maar als die éénmaal voorbij zijn elastische grens gegaan is zal die ook niet voldoende klemmen nadien. Indien je twijfelt aan de veerkrtacht vervangen door een nieuwe of door een buisklem. Link naar reactie
Frederik9111 Geplaatst: 18 januari 2022 Delen Geplaatst: 18 januari 2022 Die groene vervang RMS benzineslangen hebben sowieso een kleinere buitendiameter (waardoor ze op zich al losjes door de airboxrubber zitten). Ze hebben dan nog es de neiging om, zelfs relatief kort na installatie, te verduren/krimpen/versmallen, waardoor de speling nog vergroot en de klemveer idd nog bijkomend losser komt te zitten. De benzineslangrubber sluit de airbox ook niet langer stofvrij af. Ik gebruik daarom alleen nog BGM-exemplaren. Link naar reactie
robato28 Geplaatst: 4 juli 2023 Auteur Delen Geplaatst: 4 juli 2023 Na een dik jaar, door ondermeer lang in de ziektewet, weer aan het sleutelen met de PX. Carburateur eruit gehad, naald vervangen (oude was wat minder spits geworden), meteen alle pakkingen vervangen. Schoongemaakt met carburateurreiniger en alles doorgespoten met lucht. Nieuwe benzineslang er aangemaakt. Blok schoongemaakt met enginecleaner zodat ik later kan zien waar er nu olie/olie en benzine lekt en alles weer in elkaar gezet. Ik wilde starten maar trok meteen de chokeknop naar buiten. Bleek dat ik vergeten was de chokekabel weer aan de carburateur te hangen 🙄 Dit dus alsnog gedaan. Alles weer dicht en starten, dit keer met werkende choke. Nu komt het echter. Het gas ging zo’n beetje door het dak! Volgas terwijl de gashendel dicht stond. Weer alles open maar er was niks mis met de gaskabel. Als ik aan het gas draai trekt hij gewoon de gasschuif open en draai ik het gas dicht dan gaat de gasschuif weer terug. De carburateur bleek wel vol benzine te staan. Naald en vlotter bewegen gewoon. Waar zou dit aan kunnen liggen?? Link naar reactie
Niels_1977 Geplaatst: 4 juli 2023 Delen Geplaatst: 4 juli 2023 Gingen de touren steeds hoger? Als ja, dan heb je ergens valse lucht. Eerste wat ik zou doen, nieuwe pakkingen onder carb bak en nieuwe pakking tussen carb bak en carburateur. Helpt dit niet dan valse lucht tpv; oliekeerring vliegwielzijde, of koppelingzijde. Of heel eventueel valse lucht bij cilinder voet. Waar er valse lucht is kan je nagaan door wd40 te spuiten op bovengenoemde plaatsen, veranderd het tourental op die plek, dan heb je daar valse lucht. Pas wel op, want door het hoge tourental (en waarschijnlijk te mager mengsel) kan je cilinder/piston beschadigen. 1 Link naar reactie
robato28 Geplaatst: 4 juli 2023 Auteur Delen Geplaatst: 4 juli 2023 Hm, die moet ik dan eerst weer bestellen……Ik had net al die verpakkingen vernieuwd. Ik kan het overigens niet zomaar even proberen met WD40 want dan krijg ik ruzie met de hele buurt zo idioot hard gaat’ie op het gas. Link naar reactie
robato28 Geplaatst: 4 juli 2023 Auteur Delen Geplaatst: 4 juli 2023 😬😳 dit was het probleem……… Dus dit de oplossing 2 Link naar reactie
robato28 Geplaatst: 4 juli 2023 Auteur Delen Geplaatst: 4 juli 2023 Zeer suf en ik schaam mij dan ook diep. Maar goed, vanaf nu wordt er dus weer gereden en ga ik checken of ik nog ergens lekkage zie. Wordt vervolgd. 1 Link naar reactie
Niels_1977 Geplaatst: 5 juli 2023 Delen Geplaatst: 5 juli 2023 Als de pakkingen net vernieuwd zijn, dan zal dat het probleem niet zijn. Mooi dat je het hebt opgelost, kan soms erg simpel zijn! 😅 Link naar reactie
Frederik9111 Geplaatst: 5 juli 2023 Delen Geplaatst: 5 juli 2023 14 uren geleden, robato28 zei: Zo te zien zit de stelschroef hélemaal tot het einde ingedraaid. Wellicht heb je nu iets te veel speling op je gaskabel en kan de gaine makkelijk uit de stelschroef wippen. Link naar reactie
robato28 Geplaatst: 5 juli 2023 Auteur Delen Geplaatst: 5 juli 2023 10 uren geleden, Frederik9111 zei: Zo te zien zit de stelschroef hélemaal tot het einde ingedraaid. Wellicht heb je nu iets te veel speling op je gaskabel en kan de gaine makkelijk uit de stelschroef wippen. Daar lijkt het op ja, zal daar nog eens een blik op werpen. Bedankt! Link naar reactie
robato28 Geplaatst: 5 juli 2023 Auteur Delen Geplaatst: 5 juli 2023 Nu zijn mijn mooie nieuw geplaatste pakkinkjes wel weer vochtig geworden door de benzine die er tijdens mijn ‘vol gas’-excercitie uit de carburateur liep. Moet ik deze nu weer vervangen? Ze ogen nog goed. Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen