focuske 4 Posted April 26, 2020 Share Posted April 26, 2020 Ik was al een 2-tal jaren aan het zoeken naar een mooie Vespa. Ik twijfelde vooral of ik het wel voldoende ging gebruiken. Eerst naar een LML omwille van de prijs, velen zeiden mij: "doe het niet en koop een echte Vespa". Dan verkocht een vriend van mij een GL uit 1963, staan twijfelen maar uiteindelijk gekozen voor een PX omwille van de betrouwbaarheid en veiligheid. Uiteindelijk heb ik mij 2 weken geleden een PX gekocht van 2004 met slechts 6500km. Er zijn echter veel onderdelen door de eerste eigenaar aan veranderd: een andere Carburator 24.24 (px200), andere cilinder en uitlaat. De originele onderdelen heb ik ook meegekregen. Ik hem mij voor mijn keuze laten begeleiden door vrienden die al een vespa hadden. De bedoeling is om de Vespa te gebruiken bij mooi weer om rustig te touren. Mijn technische kennis omtrent de Vespa is nog zeer beperkt. Maar het forum is een bron van informatie. Voorlopig heb ik de Vespa eens grondig gekuist, ook vanonder :) Een nieuwe batterij gestoken, en nu klaar om te wachten op mijn nummerplaten. Wat ik in de toekomst nog graag zou veranderen: een rekje vanachter en van die witte bandjes, voor de rest wil ik hem redelijk standaard houden. Quote Link to post
nero 2,023 Posted April 26, 2020 Share Posted April 26, 2020 Dat achterlicht trekt er niet op, kan je dit niet vervangen door het standaard px achterlicht? Groetjes, nero. Quote Link to post
focuske 4 Posted April 26, 2020 Author Share Posted April 26, 2020 10 minuten geleden, nero zei: Dat achterlicht trekt er niet op, kan je dit niet vervangen door het standaard px achterlicht? Groetjes, nero. inderdaad, het standaard achterlicht heb ik er ook bijgekregen. Dus beter veranderen dan Quote Link to post
Mister T 156 Posted April 26, 2020 Share Posted April 26, 2020 Grotere carbu op een standaard cilinder zou ik toch terug origineel zetten. Quote Link to post
Vespaciao 1,918 Posted April 26, 2020 Share Posted April 26, 2020 Welkom focuske...inderdaad, het originele achterlicht past een stuk beter bij je PX...een bagagedrager achteraan is handig ! Wachten op de nummerplaten...en rondbollen met je mooie, opgepoetste Vespa...maar niet te ver of je krijgt een boete 2 Quote Link to post
focuske 4 Posted April 26, 2020 Author Share Posted April 26, 2020 17 minuten geleden, Mister T zei: Grotere carbu op een standaard cilinder zou ik toch terug origineel zetten. ja kan ik altijd laten doen bij een volgend onderhoud. Wie raden jullie aan om onderhoud te laten doen ? regio Genk-bilzen-lanaken ? Waarschijnlijk een stomme vraag maar wat doen een carbu eigenlijk ? Quote Link to post
focuske 4 Posted April 26, 2020 Author Share Posted April 26, 2020 9 minuten geleden, Vespaciao zei: Welkom focuske...inderdaad, het originele achterlicht past een stuk beter bij je PX...een bagagedrager achteraan is handig ! Wachten op de nummerplaten...en rondbollen met je mooie, opgepoetste Vespa...maar niet te ver of je krijgt een boete haha dat klopt, was hem deze week aan het testen op straat (zonder nummerplaat dus en verzekering) wonen dan ook echt rustig met bijna geen passage. Komt de politie toch niet net voorbij, en waar gaat meneer naar toe ? 1 Quote Link to post
focuske 4 Posted April 28, 2020 Author Share Posted April 28, 2020 Achterlicht terug origineel gezet en inderdaad misschien beter zo origineel 3 Quote Link to post
DD_ves 401 Posted April 28, 2020 Share Posted April 28, 2020 Da's zeker beter. Weet je welke cilinder en uitlaat erop zit? Quote Link to post
DD_ves 401 Posted April 28, 2020 Share Posted April 28, 2020 On 4/26/2020 at 11:42 AM, focuske said: Er zijn echter veel onderdelen door de eerste eigenaar aan veranderd: een andere Carburator 24.24 (px200), andere cilinder en uitlaat. De originele onderdelen heb ik ook meegekregen. On 4/26/2020 at 12:16 PM, Mister T said: Grotere carbu op een standaard cilinder zou ik toch terug origineel zetten. Zoals ik het lees, zit er ook een andere cilinder op. On 4/26/2020 at 12:35 PM, focuske said: ja kan ik altijd laten doen bij een volgend onderhoud. Wie raden jullie aan om onderhoud te laten doen ? regio Genk-bilzen-lanaken ? Waarschijnlijk een stomme vraag maar wat doen een carbu eigenlijk ? Dus je zou eerst even moeten kijken wat er precies op zit. Een carburator zorgt voor het mengen van lucht en benzine. Benzine loopt uit je tank in de carb, en lucht via je luchtfilter. Vanuit je carburator gaat het mengsel dan via de intake in de verbrandinsgkamer waar het tot ontplofing gebracht wordt door de vonk van de bougie. 1 Quote Link to post
Vespaciao 1,918 Posted April 28, 2020 Share Posted April 28, 2020 (edited) 35 minuten geleden, focuske zei: …...……..Hebben ze tegenwoordig ook al "gepersonaliseerde nummerplaten" voor motoren ? Edited April 28, 2020 by Vespaciao GOOD LUCK BUONA FORTUNA 1 2 Quote Link to post
trotta 2 Posted April 28, 2020 Share Posted April 28, 2020 Hey focuscke voor onderhoud kan je bij Vantemple in Genk Groetjes Quote Link to post
focuske 4 Posted April 28, 2020 Author Share Posted April 28, 2020 2 uur geleden, DD_ves zei: Da's zeker beter. Weet je welke cilinder en uitlaat erop zit? geen idee ik zal er in de week eens een foto van posten, dan kunnen de kenners het zeggen Quote Link to post
focuske 4 Posted April 29, 2020 Author Share Posted April 29, 2020 Hier wat foto's van uitlaat en dergelijke Quote Link to post
Daan 391 Posted May 5, 2020 Share Posted May 5, 2020 Even de koelkap en vliegwieldeksel verwijderen. Kijken of je een merkje tegenkomt op de cilinder. Als je dan toch zo ver bent, even je kop eraf schroeven en meten. Beter zeker weten. Als je een achterlicht kunt wisselen, moet dit ook lukken. 24.24 lijkt me groot. Beste kans dat er een 177 op zit. Wat is de topsnelheid, en hoe loopt hij naar de top, met horten en stoten, veel rook. Of juist heel vlot? Quote Link to post
focuske 4 Posted May 5, 2020 Author Share Posted May 5, 2020 2 uur geleden, Daan zei: Even de koelkap en vliegwieldeksel verwijderen. Kijken of je een merkje tegenkomt op de cilinder. Als je dan toch zo ver bent, even je kop eraf schroeven en meten. Beter zeker weten. Als je een achterlicht kunt wisselen, moet dit ook lukken. 24.24 lijkt me groot. Beste kans dat er een 177 op zit. Wat is de topsnelheid, en hoe loopt hij naar de top, met horten en stoten, veel rook. Of juist heel vlot? ik zou niet weten wat de topsnelheid is, vorige eigenaar zei 120. Dit is überhaupt de eerste motor die ik gekocht heb (heb ook nog nooit met een motor gereden) Gisteren mijn eerste ritje gedaan, verder als 70 ben ik nog niet gekomen laat staan 120. Ik had toen al de bibber in de benen, wind op kop en dan nog shaken. Komt wel goed na enkele ritjes zeker ? 70 lijkt al supersnel op zo een dingske Quote Link to post
larscobbaut 54 Posted May 5, 2020 Share Posted May 5, 2020 120? zelfs met ne opgevoerde 177cc zou ik dat straf vinden. Op den teller ja... maar effectief denk ik dat je blij mag zijn als je de 100 haalt. Setje goei bandjes doen veel op je vespa voor je veiligheidsgevoel, welk rubber heb je steken? Succes ermee! Quote Link to post
focuske 4 Posted July 2, 2020 Author Share Posted July 2, 2020 weet er iemand waar je best zwarte "tsjoepkes" 😊 kan bestellen voor de gaatjes van je spiegels af te dekken ? Wil ze graag in het zwart dus niet in alu kleur. Alvast bedankt voor de tips. Quote Link to post
Frederik9111 1,284 Posted July 2, 2020 Share Posted July 2, 2020 1 uur terug, focuske zei: weet er iemand waar je best zwarte "tsjoepkes" 😊 kan bestellen voor de gaatjes van je spiegels af te dekken ? even goolgen op "body plug rubber ". Zulke setjes komen elke jaar wel es voorbij in de Aldi-folder, by the way. Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.