Jump to content
Vespaforum.be
Bram75

Expertise gevraagd

Recommended Posts

Beste forumleden,

Lang geklooi gehad met mijn 50 Special (dr 75cc). Vandaag eindelijk perfect lopend gekregen door vervanging van verschillende onderdelen. Uiteindelijk hebben keerring vliegwielzijde en nieuwe statorbedrading de uitkomst geboden. Nu twijfel ik om het blok er weer onder te zetten gezien de staat van fe cilinder/zuiger. Naar mijn weten heeft deze voldoende compressie maar heb geen idee hoelang (en hoeveel km) deze erop zit. Wat raden jullie aan afgaande op deze info en deze snelle foto van de zuiger. Het vuil rechts van het midden betreft olie.

IMG-20191001-WA0017.jpeg

Share this post


Link to post

Als je blok er van onder is heb je toch maar een 5- tal minuten nodig om de cilinderkop er eens af te halen en de cilinder te checken op schroeven.  En, als je een half uurtje hebt kan je makkelijk de cilinder er ook even af halen om de segmenten te controleren. 

Op het eerste gezicht zitten er nogal wat schroeven in de piston. 

Groetjes, nero. 

Share this post


Link to post

Kop is eraf geweest en is beetje vettig maar geen schade. Als ik de cilinder eraf haal moet ik (ben nauwkeurig) ook meteen de pakking vervangen. En ben bang dat dan de zuigerveren verschuiven ten opzichte van hun slijtagepatroon. Tweede vraagje, kan voor een DR 75 cc met 3 spoelpoorten gaan of DR75cc met 6 spoelpoorten (formula one). Welke zou je in geval van vervanging aanraden. Die met 6 spoelpoorten is zelfs 6 euro goedkoper.

Share this post


Link to post
18 minuten geleden, nero zei:

Als je blok er van onder is heb je toch maar een 5- tal minuten nodig om de cilinderkop er eens af te halen en de cilinder te checken op schroeven.  En, als je een half uurtje hebt kan je makkelijk de cilinder er ook even af halen om de segmenten te controleren. 

Op het eerste gezicht zitten er nogal wat schroeven in de piston. 

Groetjes, nero. 

Zie vorige reactie. Vergeten je te taggen 

Share this post


Link to post

Als ik van 3 spoelpoorten naar 6 zou gaan, welke aanpassingen zou ik moeten doen en merk je hierin verschil in prestaties?

Share this post


Link to post

Het slijtagepatroon gaat niet veranderen, daar zorgen de pinnetjes voor die de segmenten op zijn plaats houden. 

Met DR 50- kits heb ik niet direct goede ervaringen (de segmenten willen nogal eens breken bij montage). 

Welke carburator steekt er nu op?  Heb je de sproeiersetting aangepast aan de75cc? 

Groetjes, nero. 

Share this post


Link to post
15 uur geleden, Bram75 zei:

Kop is eraf geweest en is beetje vettig maar geen schade. Als ik de cilinder eraf haal moet ik (ben nauwkeurig) ook meteen de pakking vervangen. En ben bang dat dan de zuigerveren verschuiven ten opzichte van hun slijtagepatroon. Tweede vraagje, kan voor een DR 75 cc met 3 spoelpoorten gaan of DR75cc met 6 spoelpoorten (formula one). Welke zou je in geval van vervanging aanraden. Die met 6 spoelpoorten is zelfs 6 euro goedkoper.

Je carter heeft maar 2 spoelpoorten, extra spoelpoorten op je cillinder gaat je niet verder helpen. Wat jij waarschijnlijk bedoelt zijn de boosterpoorten. Laat je cillinder boren, nieuw 1e of 2e overmaat piston er in en je spoelpoorten aanpassen aan de cilinder adhv je voetpakking. 

Zoals nero al zei: met je 16.10 ga je aan "6poorten" sowieso niks hebben. Misschien eens richting 16.16 of zelfs 19.19 kijken. Maar dan begint het primaire vertanding spelletje en ben je vertrokken.

Share this post


Link to post
3 uur geleden, Frissenappel zei:

Laat je cillinder boren, nieuw 1e of 2e overmaat piston

nieuwe cilinderkit zal goedkoper uitkomen denk ik ,  

 

  • Like 3

Share this post


Link to post

Weekje verder, cilinder was toch redelijk aan vervanging toe dacht ik zo. Dus DR 75cc besteld. Alleen een foutje gemaakt, het betrof een 85 cc die er op zat. Had een fout gemaakt met meten. Door mijn ongeduld toch maar de 75 cc gestoken. Hij liep al hard zat.

20191009_205446.jpg

20191009_221036.jpg

Share this post


Link to post

Braam de randjes af van de poorten , of je moet nieuwe pistonringen steken volgend jaar

Share this post


Link to post

Je poorten hebben meestal scherpe randen

Nefast voor je zuigerringen. Slijten veel te snel dan. 

Vijl of  schuur deze voorzichtig bij , en je gaat langer plezier van je kitje hebben

  • Like 3

Share this post


Link to post

Ai wist ik niet, motor heeft reeds een kwartier gelopen, kop er opnieuw af halen? Of zo laten?

Share this post


Link to post

geen ramp hoor ,

Maar als hem er nog niet onder frame zit , die dat gewoon even . Al is het voor de volgende keer... 

Share this post


Link to post

Zal het morgen eens bekijken. De cilinder was mooi glad en bij het monteren 0,0 weerstand gevoeld. Lijkt me dat die cilinders af fabriek al gevlakt zijn. Staat namelijk niet in de handleiding. Hij liep in ieder geval perfect. De sproeier echter iets verkleinen ivm downsize van 85--> 75cc. Motorruimte vandaag roestvrij gemaakt, opgeschuurd, ontvet en in de roeststabiliserende primer gezet. Morgenochtend in de lak en morgenmiddag blok monteren en aansluiten/afstellen. 

Share this post


Link to post

Bij stalen cilinders is het altijd aan de raden de scherpe randen te “breken”. De set zal nu wellicht wel mooi lopen, maar je wil ook zekerheid bij extreme belasting (wanneer de boel binnenin goed opgewarmd is). 

Refererend naar de titel van dit topic: luister naar Adrian; kost je een half uurtje en je verkleind de kans op vastlopen met factor 10.

Edited by Frederik9111
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
45 minuten geleden, Frederik9111 zei:

...verkleint...

Scusi!

  • Haha 1

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Similar Content

    • By LordHelmchen
      Hoi,
      dit verenset vervangt de centrale koppelingsveer van de Smallframe Modellen. Is heel simple af te stellen, smooth te trekken maar houdt geweldig.  2o PK + X zijn geen probleem met de originele 3 koppelingsschijfen. Waarom veel geld uitgeven aan dure koppelingen of XL2-deksels als het makkelijker kan.
      Set inkl. 12 veren    65€
      Excuses voor mijn nederlands.
      Groet Ralph
    • By Fer
      Wie maakt het af...
      Door tijd en voornamelijk plaatsgebrek, moet ik helaas afscheid nemen van mijn wesp.
      Wie maakt het projectje af, enkel nog laatste aansluiting electra (nieuwe kabelboom is al gestoken) enkel lichtjes nog aan te sluiten. 
      Op Belgisch kenteken, volledig in orde met attest bouwjaar etc, zie foto’s. 

      Alle rekeningen van de Vespa Garage krijg je erbij, schrik niet enkel hier 1400,00€ opgemaakt. 
      motorisch in nieuwstaat, dus klaar voor vele duizende kilometers plezier.  Heeft na de volledige motor-revisie geen 25km gereden, door tijdsgebrek. 
      Omwille van bovenstaande verkoop ik deze niet voor een extreem lage prijs, maar doe een eerlijk bod en kun jij deze wesp ophalen. 
       

       
       
       
    • By VespaChris
      Goedemiddag,
      Ik ben bezig met de restauratie van een Vespa PK50 elektrische starter. En nu heb ik wat problemen met mn starterrelais. Stroom op de juiste kabels maar geen klik of aanslaan. Wat wel gebeurt bij rechtstreeks aansluiten op de  plus. Weet iemand een truc of manier om het starterrelais te omzeilen maar wel gebruik kunnen maken van de startknop? Of weet iemand wat voor schakelaar ik dan goed kan installeren?? Ik hoor het graag !!!
      Met vr gr   Chris
    • By srizzuto
      Net een nieuwe claxon 6v aangehangen (witte en groene kabel).
      Claxon zoemt maar claxonneert niet bij het indrukken van de knop.
      Als ik hem op 12v aansluit maakt hij een hoop herrie.
      Iemand suggesties?  
    • By Veloce.
      Ik ben begonnen aan de restauratie van mijn 50N uit '67. Het is een hele vroege 2e serie, afgaande op het serienummer. (S2 begint bij *200001)
      Maar nu vraag ik mij af wat de optische verschillen zijn tussen de 2 series. Ik kreeg namelijk een set chromen lijsten erbij voor de voorplaat en de koplamp. Maar volgens mij is dit niet correct.
      Ik was eerst in de veronderstelling dat de 2e serie geen chroom op de koplamp en voorspatbord heeft (net als 1e serie 50N), maar dan wél die chromen lijst om de voorplaat. Zie foto 2 hier onder. Echter zei een vriend van mij gisteren dat de 2e serie qua uiterlijk gewoon identiek is aan de 1e serie, dus volledig vrij van chromen versiersels en het zwarte Vespa-logo voorop. (Foto 1)
      Beide foto's zijn trouwens 2e series, afgaande op het hexagonale logo. Maar wat is nou juist?


×
×
  • Create New...