Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Oliekijkglas verwijderen op vespa px en vervangen door dop


Chikke

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik ga een PX benzinetank (met apart olie reservoir) inbouwen in oude Sprint 150,

maar omdat er geen gat in het frame is voorzien voor het oliekijkglas wil ik het glas verwijderen en vervangen door een dop.

Weet iemand of hier een standaard 'afsluitdop' voor verkocht wordt of een dop voor andere toepassing toevallig op past?

 Gr.

Christophe

Link naar reactie

Neem gewoon een fatsoenlijke tank. Waarom zou je dit willen? Gewoon lekker zelf mengen. Ik vertrouw mezelf meer dan zo'n mengsysteem. 

Link naar reactie

De meningen zijn uiteenlopend of je nu zelf moet mengen of niet?

Feit is dat de motor niet getuned is en dat ik een apart oliereservoir wel handig vind, gewoon jaarlijks werking van pomp nakijken.

Olie wordt bij elke tankbeurt bijgevuld zodat het peil nooit te laag is en dat blijft toch gemakkelijker dan met de maatbeker werken.

Iemand toch een tip voor zo'n dop?

Groeten Christophe

 

Link naar reactie

Volgens mij lopen die meningen voor PX en eerdere blokjes niet echt uiteen. Je wil zelf ook een beetje kunnen spelen met de hoeveelheid olie die je toevoegt. Als ik zwaar bepakt door de Alpen of Pyreneeën aan het rijden ben dan gaat er wat meer olie in dan als ik gewoon door Brabant aan het tokkelen ben. Dit is niet te regelen met een pomp. Jaarlijks controleren slaat natuurlijk ook nergens op. Als de pomp het een week na controle ineens niet meer doet ben je 51 weken te laat met controleren. Als je zelf mengt weet je exact hoeveel er in zit. Met zo'n pomp moet je de boel ook afstellen. En als je toch iedere keer met tanken bij vult kun je net zo goed de juiste hoeveelheid bij de net getankte benzine gooien.

Zo'n maatbeker gaat overigens nooit kapot ;) 

Link naar reactie

Vespavrienden,

ik rijd ook al meer dan 10 jaar met een GL met PX 200 motorblok met mengsmering en dus ook een PX benzinetank met een dop . Helaas weet ik de schroefdraadmaat niet meer en kan dus niet helpen.

Ik ben van mening dat de oliepomp dus uitstekend voldoet met synthetische olie, maar dat doet er hier niet toe.

De vraag is of iemand kan helpen een passende dop te vinden voor de vervanging van het peilglas

@Nero en pdvd , ik vul ongeveer 1liter olie na een 10tal tankbeurten en een peilstokje in de dop doet wonderen

Link naar reactie
7 uren geleden, Chikke zei:

... gewoon jaarlijks werking van pomp nakijken.

Hoe denk je dat te doen en hoeveel zin heeft dat. 5 seconden na het falen van de pomp sta je al stil hoor. 

5 uren geleden, Dimitripx125 zei:

Ik ben van mening dat de oliepomp dus uitstekend voldoet met synthetische olie, maar dat doet er hier niet toe.

Ik heb de laatste 12 maand alleen al 2-3 tegenvoorbeelden op mijn brug zien staan, hoor. Oude intensief gebruikte pompjes falen (helaas). Om nog maar te zwijgen van gebarsten stokoude of los getrilde olieleidingetjes (al dan niet al rijdend onder bil of tank).

 

Link naar reactie

Eigenlijk wou ik gewoon vragen of iemand al ervaring had met het vervangen van het oliepeilvenster door een dop ... ik apprecieer en respecteer alle meningen omtrent het al dan niet zelf smeren, maar dat doet er eigenlijk niet toe en het geeft geen antwoord op mijn vraag.

Link naar reactie

Over welk type motor hebben we het nu eigenlijk...

Een ge-upgrade Sprint-motor met 12v-onsteking of een gereviseerde PX? 

41 minuten geleden, Chikke zei:

... meningen..., maar dat doet er eigenlijk niet toe... 

Veel succes verder... :D

Link naar reactie
  • 4 weken later...

Als je de vraag van ts leest dan hebben we het helemaal niet over een motor maar over het kijkglas van de mengolie op een px tank.

Nu wil ik niet vervelend zijn maar geef deze man gewoon antwoord op zijn vraag of je het nu eens bent met de reden of niet is niet de vraag van ts.

Ik weet helaas het antwoord niet maar doe altijd wel mijn best om te begrijpen wat iemand vraagtB)

Link naar reactie

Ik west de schroefdraad niet maar een andere oplossing is dat gat in ‘t frame boren en het kijkglas gewoon behouden. 2 min met de boormachine, 5 min met een vijl en ‘t is af...

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...