Ga naar inhoud
Vespaforum.be

De PK50XL van Brandslang


Brandslang

Aanbevolen berichten

Hallo Vespa fans,

In het kennismakingsgedeelte hier op het forum heb ik mijzelf even voorgesteld. Hier zal ik jullie op de hoogte houden van mijn restauratie van de Vespa PK50XL uit 1988 en hoop ik de benodigde hulp van jullie te mogen ontvangen.

Ik heb de meeste onderdelen gisteren opgehaald bij de spuiter en ben vanmorgen vol goede moed begonnen aan het prutsen met de kabelboom door de tunnel. dat zit er intussen weer in (hopelijk goed) en de volgende stap zal zijn om de voorvork gereed te krijgen. Deze wil ik nog opknappen zodat ook dat er weer mooi uitziet. 

Mijn eerste vraag, weet iemand mij te  vertellen waar welke aansluitingen van de kabelboom moet komen te zitten? Ik heb geen claxon, geen elestart en geen accu in de Vespa. 

Mijn bevindingen: De grote stekker bij het stuur, draden bruin + 2x zwart bij de knipper rechts, roze + zwart bij de knipper links, geel + blauw achter het dashboard kastje (niet gebruikte draden voor claxon?), zwart/groen + dubbel grijs bij het rempedaal, dikke kabel met ronde zwarte stekker omhoog naar de carburateur ruimte en ongeveer 10cm verder weer naar beneden. Dan heb ik nog 5 takjes over waar de 1e één roze draad, de 2e één blauw/witte, de 3e een grijze stekker met zwart, zwart/wit en groen/wit, de 4e met drie draden zwart, zwart/groen en zwart/geel, tot slot de 5e met rood, geel, zwart, wit en grijs waarvan de grijze nog een aftakking heeft met een groene draad. Ik hoop dat jullie mij dit kunnen verduidelijken. 

Alvast hartelijk dank voor jullie interesse in mijn topic en de hulp.

Vriendelijke groet, Jelmer

 

IMAG1855.jpg

Link naar reactie

Die grote stekker die uit je voorvorkruimte komt hoort bij een automatica (ook geen elestart en ook geen accu en ook geen claxon dus) onder het neusje te zitten. Die zit in ieder geval dus geheel verkeerd. 

Link naar reactie

Hoi, 

Laat eens wat meer foto's zien. Die 4 kabels rechts. Moeten naar links. Achter het rooster komt namelijk een claxon. Als je schakelaar rechts een ronde knop heeft, kun je een claxon kopen. Beter dan een flutbel

Link naar reactie

Goed, de hele kabelboom er weer uitgehaald (lekker pruts werk) want dankzij jullie weet ik nu precies hoe die er in moet. Dit is precies waarom ik me heb aangemeld, ik heb na 6 jaar niet meer goed in beeld hoe alles in elkaar hoort. 

Claxon en de juiste schakelaar daarvoor heb ik helaas niet dus zal het nog even met een flutbel moeten doen. Waarvan wil je foto's zien Daan?

Als eerste nu verder met het voorvork gedeelte. Bestaande delen schoonmaken, vork spuiten en schokbreker vervangen. 

Link naar reactie

Dat had ik ontdekt inderdaad, eerst het stuurslot er in. Dank voor de tip. Maar voordat ik zover ben moet eerst de voorvork gespoten, nieuwe schokbreker gemonteerd, remhuis er aan vast en het spatbord er op. Ik hoop dat ik over een week dit geheel er in kan zetten, ben helaas nogal druk met andere dingen de komende dagen.

Nog even een fotootje zoals hij er nu bij staat:

IMAG1857.jpg

Link naar reactie

Wat is de status van het blok? Achterschokbreker? en de rubbers waar deze mee vast zit? Tank gereinigd? Benzineslang vervangen is een must! Als de boel toch uit elkaar ligt de balhoofdlagers even verversen. 

Link naar reactie

En waar heb je alles besteld in Italie is het veeel goedkoper. Persoonlijk vind ik de stootrubber op het spatbprd voor erg lelijk. Evt foto v.d. bedrading daar waar de tank oorspronkelijk komt.

Link naar reactie

Status van het blok wordt nog goed bekeken, maar daar kom ik wel uit. 

Achterschokbreker + rubbers zal ik eens goed controleren, tank wordt inderdaad nog gereinigd en benzineslang komt er nieuw op. 

Balhoofdlagers twijfelde ik over maar dat is ook niet het duurste dus beter nieuw erin.

Scheelt het echt zoveel in Italië? Ik heb wat delen bij SIP Scootershop besteld (had ik nog tegoed staan) en wil nog contact opnemen met Christiaan, verkoper op marktplaats.nl  Tips voor goede websites zijn natuurlijk welkom. 

Stootrubber op het voorspatbord en zijkappen ben ik ook nog niet helemaal uit, had die al liggen maar is mij toch iet naar de zin. Zo heb ik nog meer accessoires waarvan ik nog niet weet of ik die wil gaan gebruiken. Kapjes voor om de handvatten en roostertjes voor om de knipperlichten en koplamp. Ik zou er wel graag een windscherm op hebben maar die vind ik dan wel weer prijzig.

Link naar reactie

Dat is een fijne website en het scheelt inderdaad aanzienlijk in prijs. Nu ben ik gewend met auto's te sleutelen dus in verhouding is alles al erg goedkoop, toch scheelt dit wel. Ik ga eens goed uitzoeken wat ik daar aan deeltjes kan bestellen. Wel lastig vanuit het Italiaans maar het prijsverschil is dusdanig dat het wel de moeite waard is. Dank je wel!

Gisteravond de voorvork mooi schoon gemaakt, onderste gedeelte geschuurd en in de primer gezet. Die krijgt een nieuw lak laagje.

Link naar reactie

Ik heb wederom wat vraagjes voor jullie:

Stroomverdeler, welk kabeltje moet waar op? op het groene relais zit een stickertje met rood, groen en wit maar bij de drie aansluitingen in het zwarte blokje gok ik geel, grijs, zwart. Klopt dat? En waar moet de Massa aansluiting vast?

Wat gaat er in de gaten die ik achter het linker scherm vind? uiteraard de kapvergrendeling aan de twee gaten naast waar de kap vast grijpt maar wat doe ik met die andere drie?

Welk logo zit ook alweer op het dashboard kastje? Ik heb Vespa op het beenschild, PK50XL op hetklepje links achter en het 6-hoekige piaggio op het neus kapje.

Alvast weer hartelijk dank voor jullie hulp!

 

IMAG1893.jpg

IMAG1892.jpg

IMAG1891.jpg

IMAG1890.jpg

Link naar reactie

4 witte klemmen:

  1.  op de foto voor links moet een klem in het kleine gat bij je handen. in het grote gat moet een rubber, met een kabel om het luikje te openen.
  2. Aan de linker kant moet er voor de kabelboom naar buiten gaat een witte klem in het gat met dezelfde diameter.
  3. Aan de rechterkant (Laatste foto) moeten 2 klemmen geplaatst worden op de plek rechts van het gat waar de kabel doorheen gaat. 
  4. Links van het grote gat, wat dieper het frame in.

Op de drie gaten komt een beugel voor je reservevelg.

Je spanningsregelaar en knipperlicht relais moet je kleur bij kleur steken. De 2 gele kabels moet je even in de gaten houden bij het starten. Het is namelijk plus in en plus uit (Plus in komt van je blok en plus uit is de geregelde 12v die je verlichting e.d. voorziet van stroom.

Op het dashboardkastje komt pk50xl, beenschild komt vespa en op het motorluikje ook pk50xl

 

Link naar reactie

Dank je wel voor je reactie Daan. Intussen zijn er al verschillende deeltjes gemonteerd waardoor zowel voor als achter al begint te tonen hoe het eindresultaat gaat zijn. Misschien dat ik vandaag ook de voorvork plaats, die is zo goed als klaar (gespoten, nieuwe schokbreker en rem mooi gangbaar gemaakt en alles van vers vet voorzien waar nodig). IMAG1908.jpgIMAG1903.jpgIMAG1906.jpgIMAG1907.jpgIMAG1904.jpg

Ik kwam op de pagina van amsterdamvespaclub een plaatje tegen van een PK50XL die goed laat zien hoe die van mij er ongeveer uitzag voor dat ik hem demonteerde. kleur en staat zijn vergelijkbaar, ik had alleen geen valbeugel en voorbumper er op.

Screenshot_2016-12-11-13-11-25.png

Link naar reactie

Zo, voorvork zit er in met nieuwe lagers. Voor het idee ook even het neusje er aan gezet.

IMAG1909.jpgIMAG1911.jpg

Wat ik me nog afvraag is waarvoor het gaatje aan de zijkant van het voorspatbord dient? Hier te zien boven de schokbreker. Ik heb er nu maar een boutje in gedaan voor het zicht maar ik kan niets bedenken wat hieraan bevestigd moet worden.

IMAG1912.jpg

Link naar reactie

Is het noodzakelijk dit vast te zetten? Wat is het gevolg als ik dat niet doe? Ik kan mij niet herinneren dat het vast zat en heb ook geen bout, busje of iets anders gevonden waarmee het vast zat. Ook de uitlijning met het gat in de voorvork klopt niet dus het zou de boel onder spanning zetten. 

Volgende vraag gaat over het framenummer. De tweede regel is het framenummer maar wat staan er op de eerste regel vermeld? Wat is de betekenis van deze gegevens? En staat het framenummer ook nog op een andere plek ingeslagen?loc_frm_nr_08.jpg

Link naar reactie

Als je dat niet doet dan zullen de overige gaten van de 3 boutjes aan de bovenkant snel uitscheuren door de trillingen. Ja, vastzetten dus. 

 

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...