Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Aanzuigen Brandstof Reedvalve


Roeli

Aanbevolen berichten

meet de ohmse waarden eens.

 

witte draad op de mass van grondplaat is +- 0.1-0.2

groene draad op mass van grondplaat is +- 400-500

rode draad op mass is ongeveer 90-110.

 

 

groene en rode draad kunnen de waardes ook omgekeerd zijn, durf ik zo vanbuiten niet zeggen. als je ziet dat je vb maar 350 haalt ipv 450 kan je al redelijk zeker zijn dat daar het probleem zit

Link naar reactie

Als de ontsteking het probleem is ga je niets kunnen uitmeten. Want hij zal pas kortsluiting maken of onderbroken worden op het moment dat de temperatuur oploopt. Om dat te kunnen simuleren zou je je spoelen moeten opwarmen (in een oven ofzo) en dan de weerstand meten. Aangezien alle onderdelen van een px ontsteking zo eenvoudig en goedkoop te vinden zijn zou ik gewoon een set als reserve in huis halen (stator en bobijn). Dat maakt troubleshooting in het vervolg ook erg snel en eenvoudig. 

Wat zegde gij nu toch allemaal?

Een ontsteking kan je toch uitmeten zoals de Cedric hier omschrijft

wit op mass:0,2 - 0,3 Ohm

wit op groen:450 - 520 Ohm

wit op rood: 95 - 120 Ohm

Link naar reactie

Mij nu niet uitlachen, maar hoe doe ik dat juist ? Multimeter op ohm stand zetten kan ik al...en dan ? Kheb 4 aansluitingen op mijn mulitmeter...Geel (A), wit (mA), Zwart (Com) en rood (V/ohm)

De rode draad van mijn multimeter op de rode connector en de zwarte draad van mijn mulitmeter op de zwarte connector neem ik aan, en dan heb ik nog zes mogelijke standen (200/2k/20k/200k/2M/20M).

Ik zet mijn multimeter op de stand 2K

 

Dit is op een andere ontsteking van waar ik weet dat ze nog goed is... ..

Wit op groen geeft 0,510...ik vermoed dat dit 510 ohm is ?

Wit op mass (zwart) geeft .002..ik vermoed dat dit 0.2 ohm is ?

Wit op rood geeft 0.114..ik vermoed dat dit 114 ohm is ?

 

Ik ga dit morgen op dezelfde manier uitmeten op de misschien slechte ontsteking

Link naar reactie

Wat zegde gij nu toch allemaal?

kom eens terug als je zelfstandig kan denken vriend... 

 

 

 

Wat voor zin heeft het om de spoelen door te meten in een situatie waar het probleem zich niet voor doet? Als hij het probleem enkel heeft bij volgas wil dat zeggen dat er enkel op dat moment een probleem ontstaat. 

Als het probleem bij de ontsteking ligt zal het in dat geval hoogstwaarschijnlijk temperatuur gerelateerd zijn. Een spoel ontwikkelt warmte als er stroom door loopt, en bij zwaardere belasting vergroot de stroom en dus de warmte. Door die warmte zet de koperkern uit, en kan hij intern kortsluiting maken of onderbreken... tweewielers hebben daar vaak last van omdat spoelen erg compact gemaakt worden met weinig isolatie. (In enkele honderdduizenden kms op de motor heb ik al minstens 4 spoelen gehad met dit probleem, van bobijnen tot alternators). Ik heb hier trouwens een bobijn liggen van een PX, die statisch perfecte waarden geeft, maar waarmee de vespa 5-10km/u trager rijdt. 

Daarom heeft het weinig zin om je spoel koud/onbelast uit te meten. De correcte manier is om je spoelen op te warmen (door er  wisselstroom op te zetten en tegelijk te meten). Maar zonder het juiste gereedschap doe je er meer kwaad dan goed mee. En voor het geld om ze deftig te laten testen koop je ze nieuw voor een vespa. Bovendien moet je elke spoel in het circuit warm uitmeten om zeker te zijn (pick up, primair en secundair)

 

De enige manier om het min of meer te simuleren thuis is om ze op te warmen (oven of au bain marie) en te zien of je de juiste weerstanden aanhoudt. Maar ook dat is natte vingerwerk. 

 

Ik blijf bij mijn standpunt. Je kan beter een reserve bobijn en stator in huis hebben. Bij dit soort problemen heb je het geheel in 5 minuten omgezet, en bespaart het je avonden zoeken om het probleem te lokaliseren. Blijft het probleem, weet je dat je originele set goed was en kan die als reserve dienen voor de volgende keer. 

Link naar reactie

DMI, het koud uitmeten van een ontsteking kan toch al een indicatie geven. Als ze koud al de verkeerde waarde geeft, dan ben je zonder meer zeker dat ze naar de kl* is. Als ik toch normale waarden meet ga ik er eens op je aanraden een andere ontsteking opzetten. Thx !

Link naar reactie

Het is erg uitzonderlijk dat een ontstekingsspoel (pick up, primair of secundair) onbelast gemeten een fout geeft maar toch nog in staat is je motor te starten. Laat staan draaiende te houden. Aangezien je hem kan starten wist ik op voorhand voor 95% zeker dat die test geen fout zou opleveren.

 

Onbelast goede waarden zegt je dat de kans vrijwel zeker is dat je de motor draaiende krijgt en vice versa. Meer niet. Vandaar dat de test hier weinig toegevoegde waarde bood. Als je hem niet gestart zou krijgen (of je wil weten of een spoel die je nog ergens los hebt liggen je vespa kan starten) is het wel een goede test. 

 

 

Los van dit alles is het natuurlijk nog steeds mogelijk dat het probleem elders zit. 

Link naar reactie

Scooter kan perfect werken en toch op een bepaald punt doodvallen... . Heb onlangs ene gehad met een ohmse waarden van 350 ipv 450 en die had dat probleem...

Ik durf trouwens met 70procent zekerheid zeggen dat dat hier ook het geval kan zijn.

Neemt niet weg dat ge voor 100eu een nieuwe steekt en gesteld bent...

Link naar reactie

Heb hetzelfde gehad met nieuwe 12v ontsteking voor Vnb. Staat mooi te draaien en valt stil, start terug en valt na 1 minuut terug stil. Alsof men het contact afzet. Wilde niet meer starten, geen ontsteking. Na wat zoekwerk bleek het nieuwe vliegwiel defekt te zijn. Een oud vliegwiel dat hier al een tijdje lag bracht de oplossing.

Link naar reactie

Dat heeft dezelfde oorzaak Bowyer. Naarmate de temperatuur van een spoel stijgt, stijgt ook de weerstand. Het kan dus perfect dat een bepaald vliegwiel nog voldoende stroom kan opwekken uit een koude spoel, maar zodra die op bedrijfstemperatuur komt gewoon uitvalt. De symptomen zijn nagenoeg identiek (rijden, na een tijd stilvallen, meteen terug kunnen starten, na een kortere tijd stilvallen, al iets moeilijker starten, na nog kortere tijd stilvallen. En op den duur is alles zo opgewarmd door enerzijds de stroom die door de spoel loopt als de warmteonttrekking uit het motorblok dat hij niets meer doet.) 

 

Het laten vallen van een vliegwiel (nieuw of oud) kan daar de boosdoener van zijn. Schokken zijn de voornaamste reden dat magneten gedemagnetiseerd geraken. Misschien was de postbode niet voorzichtig genoeg.

Een goed werkend gemonteerd vliegwiel gaat dit nooit spontaan krijgen. Maar als een probleem zich voordoet aan een nieuw opgebouwde scoot uit onderdelen ofzo kan het. 

 

Ik heb het ooit ook gehad. Lang naar moeten zoeken toen (had ook geen reserve om te testen). Grappig genoeg ook met een VNB, maar wel origineel 6v.

Link naar reactie

Shiiiiiit, vastloper. Stond wat rijk...heb mijn hoofdsproeier 130 vervangen door een 125...200 meter gereden om om te warmen...dan even volgas tot de magische grens van 80 :)

En dan was het gedaan met zingen...volgens mij ligt het aan de cylinder (polini 177, waar ik in het verleden al wel eens een warmloper mee heb gehad --> ne plakker, na afkoelen is de motor toen terug los gekomen)

Den helft van mijne cylinderhuls is er af...blokje nog maar eens open gooien...tis een hobby

https://onedrive.live.com/redir?resid=F09C28928E3B72CC!1025&authkey=!AKbDthpERIxW5_w&ithint=folder%2c

Link naar reactie

ik kan me vergissen, maar is het pasvlak van je cilinderkop afgedraaid? Het lijkt een beetje zo op de foto, en als dat zo is denk ik dat je daar de oorzaak hebt. 

 

Een vastloper door te arm mengsel gebeurt zelden na 200m, tenzij de boring van de cilinder niet goed is. Bovendien is 125 als hoofdsproeier nu ook niet echt klein.

Link naar reactie

Denk het niet, op de foto is het de 1,5 mm dikke spacer tussen cylinder en cylinderkop die je ziet (om de longstroke krukas te compenseren).

De cylinder heb ik niet zelf gekocht, die stond er al onder.

Heb nu mijn blokje eens open gegooid. Heel de carter om zeep natuurlijk (aan de krukas zal niets zijn, want dat materiaal is veel harder) Gelukkig zijn die reed valve carters op de SIP van LML maar rond de 200 euro...

Ik ga deze keer mijn carter niet meer oplassen om daarna mijn poorten maximaal te kunnen uitfrezen... (die carters hebben sowieso al grotere spoelpoorten dan een standaard). Op de SIP heb ik gelezen dan Malossi cylinders (166 cc) het beste overeenkomen met deze poorten. Iemand ervaring mee ?

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...