Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Nieuwe Aanwinst


DisparVulgo

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen afgelopen weekend een nog netjes rijdende Acma 150 opgehaald.

Bedoeling is niet een complete retauratie wel krijgt hij zijn origineel kleurtje (robijnrood denk ik) terug en worden zaken zoals kabels, banden, schokdempers, remmen en koppeling vervangen.

Zijn er nog eventueel zaken die jullie aanraden te vervangen?

Heeft er iemand een adres waar ik het schakelmechanisme op het stuur kan vinden want de chroom is nogal aangetast en wil deze eigenlij vervangen.

Tevens nog op zoek naar het originele zadel, vermoed dat het een mono zadel is.

Alvast bedankt voor de input en hier enkel foto's.

post-8211-0-94950000-1438769324_thumb.jppost-8211-0-50950000-1438769365_thumb.jppost-8211-0-42630000-1438769456_thumb.jppost-8211-0-00550000-1438769485_thumb.jp

Link naar reactie

Eentje = schakelhuis.

Dit is wel moeilijk los/terug vast te krijgen op uw schakelhendel omdat dit erop vastgeperst staat. Het risico bestaat dat je het kapot maakt omdat de binnenkant uit zamac bestaat.

Ivm zadel: Je kan best opzoek gaan naar een origineel frame. Deze kan je dan laten poederlakken + overtrekken met een nieuwe cover.

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Wat het zadel betreft (weet niet of dit voor ACMA ook zo is) : destijds werd voor Vespa's ook een duozadel aangeboden als accessoire (meestal voor de export).

Dus goed opletten als je van zadel verwisseld, want je kan wel eens een zeldzaamheid buitenkieperen!!!

 

Groeten

Luc

Link naar reactie

Super, ga daar m'n licht ook eens opsteken.

Wat dat zadel betreft, alles aan de GL is nog origineel, alle nummers matchen maar dat zadel heb ik mijn twijfels over.

Tevens staat er op de carte grise "mono" vandaar.

Ben afgelopen weekend begonnen de verf eraf te schuren om een idee van de algemene staat te krijgen en ik moet zeggen, ik ben aangenaam verrast.

Een heel klein gaatje in de rand waar de bagetten opgezeten hebben en voor de rest enkele gaatjes dicht te lassen thv achterspatbord die voor een accessoire dienden.

Tegelijk de enkele deukjes uit de billen getimmerd zodat deze "plamuurloos" verder door het leven kunnen.

Enkele foto's...

post-8211-0-32870000-1440096240_thumb.jp

post-8211-0-58190000-1440096267_thumb.jp

post-8211-0-63070000-1440096295_thumb.jp

Link naar reactie
  • 3 weken later...

Afgelopen weekend me eens kwaad gemaakt verder verf gestript, persluchtdroger opgehaald, dan kan ik binnenkort alles sodablasten en dan zou eea er gelijk anders moeten uitzien.

Vraagje, onderaan het achterspatbord zijn gaat van een slijklap en een sierlijst, deze zijn veronderstel ik niet origineel dus dichtlassen?

post-8211-0-76720000-1441635457_thumb.jp

post-8211-0-15600000-1441635488_thumb.jp

post-8211-0-09800000-1441635534_thumb.jp

post-8211-0-18560000-1441635567_thumb.jp

post-8211-0-98320000-1441635595_thumb.jp

post-8211-0-39680000-1441635630_thumb.jp

Link naar reactie

Mij is altijd gezegd, er bestaan geen rare vragen alleen rare antwoorden lol

Wat is soda blasting.

Soda blasting of sodastralen is een eco vriendelijke stripping technologie. Het is stralen maar met een zachte toets.

Hoe soda blasting werkt.

Het proces omvat stralen met een speciaal straalmiddel sodiumbicarbonaat ook wel soda genaamd. Door zijn niet-toxische en chemische eigenschappen is dit proces toepasbaar en geschikt in bijna alle sectoren. Met behulp van perslucht versnellen de kristallen met bijna 600 mijl per uur. In tegenstelling tot een ander straalmiddel verwijderen de sodiumcarbonaat deeltjes bijna alle verontreinigingen zonder het oppervlak te beschadigen. Bij het in contact komen met het oppervlak ontploffen de deeltjes (crush) waardoor een niet schurende werking ontstaat. Normaal gesproken- bij gebruik van een ander straalmiddel- wordt het oppervlak beschadigd. Met soda kunnen oppervlakten zoals: aluminium, roestvrij staal, baksteen, steen, glas, glasvezel, kunststof, lagers, afdichtingen, hydraulische cilinders en meer worden gereinigd en/of veilig gestript zonder beschadiging. Soda stralen breekt ook koolwaterstoffen af door middel van verzeping. Hierdoor is het ook aanbevolen voor het reinigen van vette oppervlakten (levensmiddelen of motoronderdelen).

Nadien afspoelen met water.

Link naar reactie

Bedankt voor je duidelijke uitleg.

Ik had er echt nog nooit van gehoord wel van stralen met allerlei ander middelen maar niet met soda.

Wel is het dan zaak dat er van de "crush" geen restjes in naden achterblijven soda is redelijk agressief ten opzichte van de meeste metalen en met name aluminium reageert daar erg fijn mee :P 

Het lijkt mij ook dat het behoorlijk eisen stelt aan de apparatuur waar je mee werkt en dan met name je vloeistof afscheiders. 

Link naar reactie

Je moet idd zorgvuldig naspoelen met water.

En groot voordeel is dat je geen vervorming van je plaat krijgt door het stralen, chroom rubber, glas etc worden niet beschadigd.

Op youtube vind je verschillende filmpjes.

Wat de apparatuur betreft, mijn compressor is een grote dieselgroep en die produceert behoorlijk warme/vochtige lucht waardoor je flink wat condensatie krijgt en gewone waterafscheiders niet echt voldoende zijn vandaar dat ik me een persluchtdroger aangeschaft heb.

Ga dit weekend proberen eea an te sluiten en een poging ondernemen om te stralen.

Post wel wat foto's om jullie up to date te houden

Link naar reactie

mooi! Bij grit, glasparel moet je ook een masker dragen. Kapot grit (Fijnstof / fibrillen) blijven de rest van je leven in je longen zitten. 

Link naar reactie

ziet er niet gek uit :-)

Evengoed kan ik mij niet voorstellen dat je sodastralen zonder bescherming moet doen dan zal ook niet heel best voor je longen zijn en zeker je oogjes zullen het niet leuk vinden.

Wat beeld betreft ziet er het een beetje uit als stralen met walnoot doppen die fijn gemalen zijn,is denk ik ook beter voor het milieu.

Stralen met walnoot geeft ook geen vervorming mits juist uitgevoerd maar dat zal met soda niet anders zijn lijkt me,ook met soda kun je als je wil iets kapot maken.

Link naar reactie
  • 2 maanden later...

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...