Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Slecht Weer Jethelm


Bart_GTV250

Aanbevolen berichten

Zit zelf ook met hetzelfde in (op??) mijn hoofd: jethelm ? Integraalhelm / systeemhelm? Misschien moest ik toch maar voor een dichte helm en dus voor integraal gaan. Ik zie liever een jethelmke op de Vespa, maar wanneer het weer al eens wat minder wordt, dan kan dat uitzicht me eerlijk gezegd aan mijn r**t roesten.

 

@Bart GTV250: ik vrees dat je met die Caberg Freeride ook niet gaat bereiken wat je wil bereiken. Comfort zal eerder iets zijn dat je gaat ervaren bij een integraalhelm of systeemhelm, vermoed ik op basis van wat ik hier en op andere fora lees. Ik kom nogal eens op het German Scooterforum. Onze Duitse vrienden rijden over het algemeen meer met integraalhelmen dan hier in België (vespa-gewijs uiteraard). Is daar blijkbaar redelijk normaal. (Ze hebben natuurlijk altijd al graag helmen gedragen he, onze oosterburen. Of is dat erover?) ;)

 

http://www.youtube.com/watch?v=ur2oWFJVN6E&spfreload=1 (vanaf 4:45, dan zie je een allegaartje aan helmen, maar ook veel integraal, en hier en daar ook ne Camino... Duitsers)

Link naar reactie

haha voor mij is dat humor.

 

moeilijk hoor, integraal of Jethelm.

 

Ik heb een soort muts besteld in fleece, maar dan eentje die ook nog wat langer is, zodat ik een laagje stof heb daar vanonder mijn jas doorloopt in de helm.

 

Misschien ga ik ook nog een skimaskertje halen zoals hier ergens beschreven.

 

Ik ben een brildrager, en merk al snel dat ik met heel wat helmen een probleem heb.

 

Volgende week ga ik die Caberg eens testen, ritje doen, dan weet ik direct of hij ook goed is.

 

Een integraal of systeemhelm zie ik niet zitten, vizier te klein, voor mij, te weining zicht, helm te  groot, kan vaak mijn hoofd niet draaien ermee. Ja allemaal larie want er zijn meer van die helmen dan Jet helmen, zijn ook veiliger en zo kweet het. 

 

Als we allemaal enkel zouden kiezen afgaande op de specs, dan reed hier niemand met een Vespa, dus, ik denk dat ik al weet dat ik ga kiezen voor wat mijn gevoel zegt en niet mijn bloot verstand...

Link naar reactie

Vanaf nu officieel: de Nero-helm. Alle eer komt jou immers toe Nero. Jij was hier de eerste op dit forum met deze helm (voor zover ik weet) Ik ga zelf straks met een soortgelijke door het leven, weet alleen nog niet welke kleur. Met rode (zoals de jouwe) of met witte streep.

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Heb ondertussen een bank-overval-muts gekocht en weet nu wel zeker dat ik moet gaan voor een dichte helm.

 

Systeemhelmen vind ik spuuglelijk, er zijn ene paar full face helmen die ik wel mooi vind, dus terug naar de winkel en passen maar.

 

Hoe mooi een jet ook is, de wind die rond je oren en ogen giert, viziertje dat aandampt, de kou die altijd wel ergens door kan, nope, ik wil zoveel mogelijk met de VEspa gaan werken en mijn trots moet maar wijken. Ik doe het niet in de eerste plaats voor deveiligheid, maar dus voor het comfort.

Link naar reactie

Een goeie helm kost een paar duiten, hou daar rekening mee. Maar ik heb 3 jaar met een jet gereden en weet nu na een paar ritten met een integraalhelm wat het verschil aan comfort en veiligheid is. Ik ben 42 jaar en wat anderen denken van mijn looks door een integraalhelm op een vespa px te dragen: I don't give a shit anymore. Denk aan jezelf! Ik rijd nu zelfs graag bij 10 graden en kil herfstweer. En kijk even hierboven in deze post: een integraal is zelfs sexy op een 50 cc-ke. Oordeel zelf :rolleyes:

Link naar reactie

 

Een goeie helm kost een paar duiten, hou daar rekening mee. Maar ik heb 3 jaar met een jet gereden en weet nu na een paar ritten met een integraalhelm wat het verschil aan comfort en veiligheid is. Ik ben 42 jaar en wat anderen denken van mijn looks door een integraalhelm op een vespa px te dragen: I don't give a shit anymore. Denk aan jezelf! Ik rijd nu zelfs graag bij 10 graden en kil herfstweer. En kijk even hierboven in deze post: een integraal is zelfs sexy op een 50 cc-ke. Oordeel zelf :rolleyes:

+1

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Het is uiteindelijk een Bell Bullit geworden.

 

Nadat mijn maat 58 blijkt te zijn, heb ik moeten afzien om een bod te doen o die prachtige Ruby Belvedere die te koop staat hier op het forum.

 

Ben dan nog even aan het denken geweest over een Tucano Urbano El'met, mar je vindt daar zo weinig info over,

 

dan maar gegaan voor de Bell Bullit. Hoop dat hij ergens eind deze week thuis is, Online moeten kopen want natuurlijk heeft ook hier weer eens geen dealer (in de buurt) deze helm op voorraad.

 

Als de maat niet goed is kost me dat natuurlijk wel 24 euro aan transportkosten extra.

 

Soit, zwart glanzend met chrome bieskes.En toch het gewone vizier genomen, niet de bubble.

 

Om hem nog wat meer retro te maken, ga ik waarschijnlijk er wat streepkes op aanbrengen.

Link naar reactie

Zo, helmpje is gisteren middag al aangekomen, das snel, anderhalve dag vanuit Londen.

 

Deze morgen de eerste 15 km ermee gereden.

 

Vooreerst; ik ben er zeker van dat er veel helmen te vinden zijn die wellicht beter zijn.

 

Maar, over smaak valt niet te twisten , een echte Ruby is belachelijk duur, en dan is de Bell Bullit mijn tweede in rang, daarna volgt er spijtig genoeg niets.

 

Ik zal proberen de voor en ndalen op te lijsten als ik ze tegenkom.

 

1 qua buitenschaal komt hij overeen met een Granturismo helm, voor ene full face vind ik eigenlij kdat hij opvallend klein is, ik vreesde rond te lopen gelijk ne marslander met een opgeblazen duikersklok op mijne kop, maar, format valt veel beter mee, ik gelukkig, vrees dat ik thuis mogal uitgelachenzou worden.

 

2 ik heb de hogglanzend zwart met chrome afwerking, hogoglanzend wi lzeggen vingerafdrukken

 

3 qualiteit van afwerking, ik vind de vespa helmen over het algmeen goed afgewerkt, deze Bell is identiek qua kwaliteit. gewoon degelijk (soit nieuw uit de doos toch), geen grkraak op prullerig vizierke, nope, degelijk, stevig, duidelike voelbare klik etc, weer contente mens

 

4 pasvorm; mijn hoofd meet 58, de L van de Bullit is 58-59.

 

Maar, mijn hoofdvorm is blijkbaar wat ovaal. de helm past perfect, dat wil zeggen gene millimeter over. het model van deze helm is meer voor een rond gezicht.

Het nadeel is dat ter hoogste van de slapen, er 2 drukknopjes zitten die de binnebekleding vasthouden in de helm, 2 plastiek drukkerkes, en met een ovaal hoofd storen die.

 

Ik heb al op verschillede fora gelezen dat deze helm een paar weken gedragen moet worden, want hij zet zich , vermits ik 30 dagen inruil heb, ga ik dat ook doen ook.

Die drukkerkes gaan er bij mij uit en vervangen worden door velcrokes, dan is dat ook opgelost. De binnebekleding blijft zelfs zitten zonder die 2 drukkerkes heb ik al gemerkt.

 

De XL heeft ook onmiddellijk ene grotere buitenschelp, en dat staat mij eigenlijk niet aan.

 

5 Geluid. Iedereen weet hoe een JET helm fluit, de wind blaast rond uw oren, hoge fluittonen etc.

 

Awel, deze heeft dat niet, maar, hij heeft een ander geluid.

 

Vooraan zitten 4 luchtinlaatjes, en achteraan  1 grote uitlaat.

 

Daardoor krijg je een constante luchtstroom boven je hoofd, zorgt er wel voor dat het vizier nikske aandampt, maar je hoort effectief de wind gaan. Niet een fluittoon, eerder een lagere toon. Ik heb ees even mijn hand op de luchtuitlaat gelegd, en hetgeluid was kompleet weg, heel raar, maar dan hoor je bina niks in die helm.

 

Het volume van dat geluid is lager dan het gefluit, de combinatie van lge toon en minder volume is dus beter dan een GRANTURISMO, maar ik had het toch liever niet gehad. Ik ga in de komende weken eens wat experimanteren met gaatjes dicht plakken en zo. Voor mij geen pluspunt, geen minpunt.

 

6 Kou , wind in de helm; niks dus, vizier sluit perfect af, ik had zelfs geen mutsof bakalava meer op, de helm ,jaske goed dicht , met een JET heb je kou lippen, regen door je muts etc, hiermee is dat weg; perfect voor mij.

 

7 helm opzetten/afzetten, er zit een dubbel D sluting op, wie heeft dat ooit bedacht zeg, misschien is het een handigheid, maar wat een geprul, een GRantursime is direct los, de Bell heeft ook zo een rood lipke,als je daaraan trekt gaat de sluiting open, maar die dubbele D houdt de twee linten dus altijd vast, misschien lukt het sommigen om hun gezicht daardoor te wringen, maar bij mij moet alles los.

 

Op zich vind ik dat een minpunt, eerlij kis eerlijk, dat is dus een van die dingen die in de komende weken duidelijk moeten worden.

 

8 magneetsluiting op vizier, das een verkoopsargument; dat werkt echt goed, maar het vizier heeft 3 standen en sluit op zich al perfect, ik zie niet in wat die magneet moet doen.

 

9 gezichtsveld; beter dan GRantursimo, echt waar, het vizier is gewoon veel groter, links en rechts is de opening ruimer.

 

10 aandampen; eindelijk, nikske, niske , en ik maar uitademen, denk dat ze op straat al den ambulance gebeld hadden, neen echt, de luchtstroom voor je gezicht is heel miniem, maar wel perfect om ervoor te zorgen dat het vizier niet aanwasemt.

 

Conclusie na amper 1 ritje; mijn Granturismo gaat weg, kan in geen enkel opzicht op tegen deze Bell, gelukkig maar, want de Bell kost ook wel een serieuze duit meer.

 

Wordt gelever din een proper dooske met een rode zak rond de helm, en een paar stikkerkes met hun logo en 4 reflecterende stikkers.

 

Stikkers belanden waarschijnlijk op de fiets van mijne zoon...

 

De MT van hierboven, ik val nogal over details.

 

bvb; het draaimechanisme is zichtbaar doorheen het vizier, puur optisch, bij de Bullit zit er een stevige ronde schijf op,

zwarte rand ruber onderaan; Bell = chrome bieske, gbegin en eind netjes verstopt onder een lederen lapje.

etc, kweet het , iedere zot zijn plezie rzeker. Die MT is waarschijnlijk beter, maar dat vind ik persoonlijk mee riets voor op een cross of snelheidsmotor.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...