Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Slecht Weer Jethelm


Bart_GTV250

Aanbevolen berichten

Ik heb een JEthelm en deze morgen viel dat knap tegen.

 

Lichte regen, mijn gezicht volgespat en voelde redellijk koud aan.

 

Ik draag een kevlar jeans, regenjas, er zit een Tucano beenkleed op, twee handmoffen aan het stuur, midsize screen erop.

 

Dus voor de rest zit ik tamelijk droog.

 

Maar, hoe kan je jegezicht, dus onder de ogen, een beke beschermen tegen die regen?

 

Ik heb al een soort muts gezien, waarmee ze in de jaren 80 een opverval pleegden, is dat het?

 

 

Link naar reactie

Ik heb 2 helmen jet helm en een systeem helm van Shoei . Die muts gaat het verschil niet maken ik heb ze hier liggen 2 keer gebruikt en dat viel dus tegen .(althans voor mij toch).

 

Er zijn echter helmen waar je wat kan mee combineren zoals bijvb op de foto

Dit zelfde type heb ik ook nog liggen hier ... heel goede helm alleen vond ik hem wat lawaaierig.

 

nolan-n43e-air-40th-ediition-n-com-flat-

Link naar reactie

Heb je een moderne Jethelm met vizier en van die rommel? of een klassieke? 

 

Bij een jet moeten alle onderdelen (bril, masker of sjaal en helm) perfect bij elkaar passen. Anders ga je altijd kou, of water voelen. Bekijk het als een broek en een jas. Dat werkt ook enkel maar als het goed past. 

 

Ik heb vorig jaar een zéér uitgebreide test gedaan. En ik kan je deze combinatie enorm aanraden als universeel draagbaar in alle seizoenen.. op voorwaarde dat ze passen bij je helm.

 

Niets werkt zo goed als een crossbril.Ze sluiten perfect af, en zijn ontworpen om in extreme situaties te rijden. Je ziet geen crossers met integraalhelmen. Het zou niet werken. 100% (da's een merk) maakt nu een reeks die echt zeer mooi is (ook op klassieke motoren/scooters) en van waanzinnig goede kwaliteit. De '100% the barstow'. Hier in combinatie met een Ruby, maar google maar eens. Ze zijn er in verschillende klassieke uitvoeringen:

02LD.BOYLE.BRSTW-DimitriCoste_3.jpg

 

In combinatie met de rev'it windcollar freeze geeft het een warm en droge combinatie. Dampt niet aan, altijd goed zicht,... 

http://www.revit.eu/products/FAR046/#/products/FAR046

freeze.jpg

Link naar reactie

Bedankt voor de snelle reacties.

 

Ik heb een GTV , het enige verschil tssn een GTS en een GTV is optisch, dus je kan al raden dat ik niet graag een integraal opzet omdat dat afbreuk doet aan hoe het uitziet. Elke gek zijn meug zeker.

 

Soit, nu heb ik 2 verschillende Jethelmen, beide Vespa; de softtouch die bij de GTV hoort, en een Granturismo.

 

De Softtouch heeft niks geen vizier, een crossbril zou daarvoor wel goed zijn, maar die softtouch gebruik enkel als het goed weer is, Ben een brildrager en eigenlijk valt dat wel mee, buiten af en toe een vlieg in mijn oor, en wat proteinen tussen mijn tanden...

 

De Gantursimo heeft zo een half vizier, just tot aan de neus. En zo ne freeze of fleece of hoe dat heet, dat lijk tme wel het ding te zijn wat ik zoek, voorlopig dus gene bankovervaller op ne VEspa dan maar.

Link naar reactie

Wel even rekening mee houden... als het koud is, en je ademt in zo'n ding, dan moet alle vochtige lucht die je uitblaast langs je neus weg. Als je dan een half vizier hebt, en de lucht komt daar achter, dan dampt het aan. 

 

In stijl rijden vergt soms wat uitproberen :-)

 

btw... er zijn verschillende opties in motorbrillen, voor brildragers. Onder de bril die ik hierboven postte kan je ook een bril (niet met te groot montuur) dragen. Maar het zorgt wel voor een extra stap. Sommige bedrijven (nannini bv) maakt motorbrillen met een beugel voorzien voor geslepen glazen. 

Zelf ben ik niet zo'n fan van jet vizieren bij slecht weer. Maar als het voor jou werkt, des te beter ;-)

Link naar reactie

Tjah, lastig zeker? Je kunt toch ook geen water tegenhouden met een zeef? Als je met open helm rijdt zul je wel steeds wat koud en/of nat worden zeker?

Ik rijd ook met open (heb soft touch en granturismo) helm en eerlijk gezegd niet veel in de winter of in de regen. Mocht dat wel zo zijn zou ik toch snel richting bovenstaande helm gaan. Ziet er goed uit!

Link naar reactie

Gisteren heb ik een vizier op de kop kunnen tikken voor een softtouch helm. Ik wist nog eens niet dat dat bestond, wel dus. Blijkbaar hebben ze die maar een heel korte periode aangeboden.

 

Voorlopig volhard ik nog in de boosheid, en blijft het de Granturismo. Hoewel er niks meer esthetisch is aan mijn huidig Vespake; Tucano beenkleed, handverwarmers aan het stuur, ik lijk op Jef vd kotmadam...  :-) :D

Link naar reactie

Je wil geen systeemhelm/integraalhelm omdat je belang hecht aan het uiterlijk, maar rijdt wel met een scherm, beenkleed en handmoffen? 3 grote mottige dingen vind je niet erg en een systeemhelm, die nog eens veiliger is ook, vind je geen stijl hebben?

 

Kom op.. Koop je gewoon een fatsoenlijke systeemhelm of integraalhelm.
Na 1 zomer jethelm kocht ik een systeemhelm voor de winter (om bovenstaande reden: nat worden + koud), maar sindsdien heb ik m'n jethelm nooit meer opgehad, zelfs niet in de zomer. Ligt al 3 jaar te bestoffen in de kelder. Ik zal er nooit meer een opzetten, dat staat vast. Hoe het eruit ziet lig ik niet wakker van. Rij jij voor het zicht van je buren, of voor je eigen plezier? Nogmaals, kom op... En als je het dan toch voor de buren doet en "stijl" wil hebben, gooi dan die mottige handmoffen, dat scherm en dat tafellaken eraf. 

Link naar reactie

Dag Viet,

 

ja als ik zelf deze post lees denk ik eigenlijk hetzelfde, waar ben ik mee bezig.

 

dan zal ik me maar es verdiepen in een integraal of systeemhelm, eerst eens te weten komen wat het verschil tssn beide is.

 

Ik ben al blij dat mijn Vespa donkergrijs is, zodat die zwarte mofen en flap niet direct opvallen, op ne witte of lichtgroene zou dat nog erger zijn...

 

Dat Tucano beenkleed; ik rij 13 km ongveer, tegen dat de Vespa warm is, ben ik al halverwege.

 

Dan ben ik er achter gekomen dat dat beenkleed aan de achterzijde eigenlijk te fel open is waardoor de warmte vd motorkoeling enkel te voelen is in het midden, niet aan de zijkanten waar uw voeten normaal staan.

 

Ik zit dus met al mijn hebben en houden gelijk een balerina met mijn voeten op het batterijdekselke te snorren.

 

Dan voel je de warmte wel, maar om te zeggen dat een beenkleed een wereld van verschil is, naaaah toch nie.

 

ok dus, op zoek naar ne andere helm dus...

Link naar reactie

Bart,

 

koop jezelf een paar deftige handschoenen en laarzen (ok, kost geld maar zijn efficient) en een systeemhelm is een integraalhelm. Het verschil zit'em in het beweegbare kingedeelte. Heb zelf een jet- en een systeemhelm en kan het alleen maar aanraden. + wat betreft de handschoenen, er zijn genoeg modellen, bezit zelf 5 verschillende paren voor in de zomer / voorjaar-herfst / en in de winter als het vriest. Draag je laarzen, dan heb je warme voeten >> zelfs na honderd km

En belangrijk, je kan zelfs in stijl buitenkomen B)

 

Mvg, Luciano

Link naar reactie

... en als ge dan toch in de motowinkel terecht komt, pas dan direct eens een motopak (Richa of dergelijke). Ik rij nu nog in zomeruitvoering en eigenlijk nog geen kou gehad onderweg (24 km enkel), en dat zonder chauffage op mijne vespa. :)

 

Groetjes, nero.

Link naar reactie

 

Je wil geen systeemhelm/integraalhelm omdat je belang hecht aan het uiterlijk, maar rijdt wel met een scherm, beenkleed en handmoffen? 3 grote mottige dingen vind je niet erg en een systeemhelm, die nog eens veiliger is ook, vind je geen stijl hebben?

 

Kom op.. Koop je gewoon een fatsoenlijke systeemhelm of integraalhelm.

Na 1 zomer jethelm kocht ik een systeemhelm voor de winter (om bovenstaande reden: nat worden + koud), maar sindsdien heb ik m'n jethelm nooit meer opgehad, zelfs niet in de zomer. Ligt al 3 jaar te bestoffen in de kelder. Ik zal er nooit meer een opzetten, dat staat vast. Hoe het eruit ziet lig ik niet wakker van. Rij jij voor het zicht van je buren, of voor je eigen plezier? Nogmaals, kom op... En als je het dan toch voor de buren doet en "stijl" wil hebben, gooi dan die mottige handmoffen, dat scherm en dat tafellaken eraf.

 

Ik sluit me volledig aan met wat Viet zegt, ieder zijn ding uiteraard. Het in "stijl" rijden vind ik persoonlijk maar niks eens je geproefd hebt van een goede systeemhelm wil je nooit nog iets anders .

Succes met je keuze !!

 
Link naar reactie

Wijze woorden )

't Is inderdaad zoals Luciano zegt. Een systeemhelm is eigenlijk gewoon een integraalhelm waarvan het kinstuk omhoog geklapt kan worden. Handig bij het tankstation, om wat te drinken of om de weg te vragen. Ook om hem op te zetten is het handig.

 

In principe zijn ze iets duurder dan een integraalhelm, maar je hebt ze in alle prijsklassen. Ikzelf heb er eentje van rond de €200 en ben er erg tevreden van. Hij is veel stiller (wind) dan mijn jethelm. Een van €500 zal waarschijnlijk nog stiller zijn...

Link naar reactie

Iedereen, bedankt voor de reacties.

 

Ik zie dat ik verkeerd bezig ben.

 

Dat beenkleed moet er vanaf.

 

Bij regenweer en als het echt koud is, dan helpt dat gegarandeerd, maar deze morgen bvb, was het te warm en dat neem je niet zomaar even er vanaf.

 

Alle sheeft zijn voor en nadelen natuurlijk, ik heb l een Kevlar Richa, nu opzoek naar en regenbroek voor daarover, en laarzen. Een  nieuw helmpie.

 

Voorlopig nog even dorosnorren zoals ik nu bezig ben en ondertussen alles bij mekaar sprokkelen.

 

Maar ik wil ook nog nieuwe voorvering, Dr Pulley, windscherm verbeteren,...

 

Hebben jullie dat ook, nooit af?

Link naar reactie

ik rij (als ik met de gts onderweg ben) met een motorvest en broek van Richa (cordura) 100% waterdicht en warm, nu nog zonder wintervoering maar die gaat er terug in al het kouder wordt.

Verder een deftige integraalhelm en waterdichte handschoenen.

Momenteel rij ik nog met botinnen (decathlon, waterdicht) maar voor in de winter heb ik motorlaarzen (lidl, 100% waterdicht en belachelijk warm)

Het enige nadeel , na uren in de regen rijden, blijven de handschoenen vind ik. Ik heb er al in alle prijsklassen gehad en nog nooit die langer dan een uur waterdicht blijven

Link naar reactie

Lees de gebruiker reviews es;

 

dat zijn blijkbaar een soort overhandschoenen, die j3e over je gewone trekt.

 

Kan me voorstellen dat dat wat moeilijker rijdt.

 

Maar vermits wij toch nen automatic hebben, zou dat toch kunnen meevallen.

 

 Moet je hier een maatje groter van nemen?

voor 13 km volstaan deftige motorhandschoenen wel denk ik. Mijn ervaring is dat de meeste motorhandschoenen na lange tijd in de regen te rijden water beginnen door te laten

Link naar reactie

Ik heb een JEthelm en deze morgen viel dat knap tegen.

 

Lichte regen, mijn gezicht volgespat en voelde redellijk koud aan.

 

Ik draag een kevlar jeans, regenjas, er zit een Tucano beenkleed op, twee handmoffen aan het stuur, midsize screen erop.

 

Dus voor de rest zit ik tamelijk droog.

 

Maar, hoe kan je jegezicht, dus onder de ogen, een beke beschermen tegen die regen?

 

Ik heb al een soort muts gezien, waarmee ze in de jaren 80 een opverval pleegden, is dat het?

In decathlon, nu bij ski gerief 10 euro voor een neopreen mond en neus masker, te sluiten met velcro achteraan, bangelijk geriefke !

Link naar reactie

Ondertussen heb ik de RAW en NANO gepast.

 

De schelp zelfs is groter dan ik verwacht had, dat zonneveizer heeft ook zijn plek nodig. 

 

Geen van beide paste echt perfect op mijn bol, beetje jammer.

 

Maar wat me voroal stoorde aan de NANO; het vizier wordt op zijn plek gehouden met een klein nokje plastiek, elke keer als je het omhoog doet, slijt een beetje van dat nokje af. Gewoon slecht ontwerp, maar het vizier komt wel serieus tot onder de kin en is er zelfs wat onderin gevormd, als dit ding nieuw is ben ik er zeker van dat het echt doet wat het moet doen.

 

Tweede nadeel was de kleur; dematte versies hadden al vlekken, dan blijft er over een blinkende zwarte of witte, ik wil een grijze.

 

De grijze blijk tbabyblauw te zijn. En de donkergrijze is enkel te verkrijgen als SAS versie, ,met sterren en strepen erop.

 

even de Caberg Riveira 2+ getest, no go; zonneschermpje zit echt vlak voor je neus, ik ben een brildrager en dat ding klote mijn bril er gewoon af.

 

Maar, in  1 winkel lag ook een Caberg Freeride. en dat gaat hem waarschijnlijk worden. Past perfect, vizier is afneembaar voor in de zomer, kan heel goed omhoog/omlaag scharnieren, is qua grootte te vergelijken met een Vespa helm, heeft geen zonnevizier. Het vizier is heel laag, in mijn geval tussen onderkant kin en mond, terwijl mijn Vespa Granturismo net niet de onderkant van mijn neus haalt. Enige nadeel is deat hij enkel in het zwart bestaat, of ook weer in een reeks bedrukte lelijke versies.

 

Ook voordeel; het vizier zit echt voor de helm, het vizier op een Granturismo zit er niet voor, wind die langs het vizier gaat, komt toch in de helm, niet dus bij deze Caberg.

 

Mooi, niet te groot, retro, laag vizier, stiller dan een Grantursimo, past echt perfect, toch nog es in mijn sok kijken of daar nog wat geld inzit...

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...