Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Pk50 Xl, Hoge Toeren, Weinig Trekkracht.


Gast VespaJoan

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ik heb sinds begin september een Vespa PK 50 Xl van 85-90 in mijn bezit. 

De motor start onmiddellijk en valt nooit stil maar trekt niet bepaald sterk op.

 

Het optrekken stoort mij nu niet echt zo erg maar in 3de versnelling en meestal 4de versnelling gaat hij onmiddellijk in hoge toeren zonder snelheid te maken en dit is waar ik mij zorgen over maak.

 

De topsnelheid is wel te halen maar hiervoor dien ik echt voorzichtig gas te geven en dit op te bouwen tot 48km/h.

Ook indien ik een brug oprij in 4de versnelling zakt de snelheid terug naar 30km/h en krijg ik hem hier niet meer boven(in berg op).

 

Iemand enig idee waaraan dit zou kunnen liggen? 

 

met vriendelijke groeten

 

Joan Van Canegem

 

 

Link naar reactie

Klinkt als een doorslippende/versleten koppeling (in de veronderstelling dat de kabel goed is afgesteld)

Revisie-tijd, dus!

Link naar reactie

Klinkt als een doorslippende/versleten koppeling (in de veronderstelling dat de kabel goed is afgesteld)

Revisie-tijd, dus!

Oei nu al? er staan nog maar 12500 kilometers op.. wat dient er vervangen te worden volgens u dan?

Link naar reactie

Koppeling-kabel inwendig smeren, als dat niet helpt, koppelingsplaten vervangen...heb je enkele mm. vrije slag in de koppelings hendel?

Ok bedankt ik ga dit eerst en vooral eens controleren, ik hou jullie op de hoogte :)

Link naar reactie

Op 12000 kilometer is een koppeling niet versleten. Waarschijnlijk inderdaad gewoon te strakke koppelingskabel. 

 

Zoals luigi zegt moet je een 2-tal millimeter speling hebben. Want onderdelen zetten uit als ze warm worden. Als je met koude motor te weinig speling hebt kan je koppeling gaan slippen bij warme motor. 

 

Die 2mm (dat is ongeveer, op het zicht) meet je tussen de hendel en het stuurhuis (geen 2mm van het einde van de hendel richting stuur). Dus eigenlijk is het 2mm speling op de koppelingskabel.

Het kan dat de kabel (als hij eerder niet juist afgesteld was) uit zijn zitting is geschoten in het stuurhuis. Let erop dat hij zeker goed zit. Vervolgens stel je de stelschroef aan je motorblokje af tot aan de juiste speling. 

 

Doorslippende koppeling voel je altijd beter in hogere versnellingen. Dus zorg dat hij niets doorslipt in 3-4.

Link naar reactie

op 12000km normaal rijden is een koppeling indd niet versleten. al is het vanaf hier moeilijk te zien hoe er met die scooter gereden is.

 

als er constant zonder boite olie gereden is, is 1000km al genoeg om de platen te laten slippen

Link naar reactie

Ok dank je wel voor de reacties. Ik heb nog geen tijd gehad om deze zaken te controleren. Ik zal sowieso laten weten wat er veranderd en hoe hij op de veranderingen reageert.

 

met vriendelijke groeten.

 

Joan Van Canegem

Link naar reactie

op 12000km normaal rijden is een koppeling indd niet versleten. al is het vanaf hier moeilijk te zien hoe er met die scooter gereden is.

 

als er constant zonder boite olie gereden is, is 1000km al genoeg om de platen te laten slippen

Ok dank je wel voor de reacties. Ik heb nog geen tijd gehad om deze zaken te controleren. Ik zal sowieso laten weten wat er veranderd en hoe hij op de veranderingen reageert.

 

Ik overweeg van gewoon nieuwe koppelingsplaten te plaatsen en hem dan juist af te stellen. Want ik had ergens gelezen dat de koppelingsplaten het vermogen overbrengt, want een fietser trekt soms rapper op dan mijn pk50 in 1ste en 2de versnelling :).

 

Ik heb nog een bij-vraagje: De verkoper zei dat hij van 1991 was maar het serienummer zegt dat hij gemaakt is tussen 85-90 is er een manier waarop ik het exacte jaar kan te weten komen?

 

met vriendelijke groeten.

 

Joan Van Canegem

Link naar reactie

Traag optrekken en hoge toeren kan maar twee dingen betekenen, of je koppelingsplaten slippen door (door slijtage), of je kabel is niet goed afgesteld, zodat het koperen drukbusje tegen het drukplaatje blijft drukken, en je als het ware met half ingetrokken koppeling rijd...

Kan ook vocht insijpeling in de kabel zijn, als dat begint te roesten, schuift de binnenkabel niet goed in de buitenkabel, dus proberen te smeren, met siliconen smeermiddel oid.

De koppelingsveren kunnen ook hun spanning verliezen, dus dat ook eens nakijken.

Dat doet me denken aan de eerste Goldwings, door het enorme vermogen brak soms de krukas vlak voor de koppeling, de motor bleef dan gewoon draaien, maar je kwam geen meter vooruit... :D

Link naar reactie
  • 3 weken later...

Ik heb dus de koppelingsplaten vervangen en alles weer aangesloten. Nu stelt zich het volgende. Ik heb geen weerstand in mijn koppeling en kan dus moeilijk verleggen. En hij valt dus stil in 1ste hierdoor.

Link naar reactie

kabel harder aanspannen (als je alle onderdelen er in hebt gestoken tenminste)

 

Dus het tonnetje op de koppelingskabel opschuiven zodat er meer spanning op de kabel komt? Op welke versnelling test ik dit best?

Link naar reactie

De koppelingskabel kan soms een beetje tricky zijn als je het niet gewend bent. Zonder de kabel kan je de hefboom die de koppeling bedient bewegen. Maar daar moet je opletten. Doorgaans kan je hem bewegenzonder weerstand, en vervolgens voel je eerst weerstand van het veertje dat de hefboom terugveert. Pas de 2e weerstand die je voelt (met de hand amper of niet in te duwen) is de weerstand van de koppeling. 

 

Als je het tonnetje plaatst moet de stelvijs compleet ontspannen zijn, en dan moet je de hefboom eigenlijk al een stukje tegen de weerstand van de veer in induwen. Anders heb je in de meeste gevallen niet genoeg schroefdraad op je stelvijs om dat te compenseren. 

 

Er zijn veel manieren om dat te doen. Wellicht het eenvoudigste als je het niet gewend bent is een colsonbandje nemen en de hefboom tijdelijk vastzetten op het juiste punt. 

 

Je koppeling draait het hardst in eerste. Dus dat is de beste versnelling om te testen of hij ontkoppelt. 

Link naar reactie

Als de koppelingkabel correct aangespannen is moet, als op de kickstart stampt, je weerstand voelen en moet het vliegwiel ronddraaien.

Als je dan de koppeling aan het stuur intrekt en je stampt op de kickstart, mag het vliegwiel 'niet' meedraaien en mag je geen weerstand voelen.

Als het vliegwiel meedraait en je voelt weerstand op de kickstart met de koppelingshendel ingetrokken aan het stuur ,dan moet de kabel nog wat meer aangespannen voelen.

Houdt er rekening mee dat de kabel in de eerste 100 km nog wat gaat uitrekken en je de koppelingskabel dus nog wat gaat moeten bijregelen, maar normaal gezien volstaat het hiervoor de regelvijs onderaan de blok wat uit te draaien...

Link naar reactie

De koppelingskabel kan soms een beetje tricky zijn als je het niet gewend bent. Zonder de kabel kan je de hefboom die de koppeling bedient bewegen. Maar daar moet je opletten. Doorgaans kan je hem bewegenzonder weerstand, en vervolgens voel je eerst weerstand van het veertje dat de hefboom terugveert. Pas de 2e weerstand die je voelt (met de hand amper of niet in te duwen) is de weerstand van de koppeling.

Als je het tonnetje plaatst moet de stelvijs compleet ontspannen zijn, en dan moet je de hefboom eigenlijk al een stukje tegen de weerstand van de veer in induwen. Anders heb je in de meeste gevallen niet genoeg schroefdraad op je stelvijs om dat te compenseren.

Er zijn veel manieren om dat te doen. Wellicht het eenvoudigste als je het niet gewend bent is een colsonbandje nemen en de hefboom tijdelijk vastzetten op het juiste punt.

Je koppeling draait het hardst in eerste. Dus dat is de beste versnelling om te testen of hij ontkoppelt.

Ok thnx! Juist nog. Waar zit die stelschroef? Of zit dat op die kabel?
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...