Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Rally Project – Faro Basso Project – Custom Vnb Project


dmi

Aanbevolen berichten

post-11797-0-64554500-1388754844_thumb.jDag allen, even voorstellen: mijn naam is Dimitri...

 

 

En dan nu naar wat echt telt, Vespa!

Wegens verbouwingen, kind, vriendin, drukke job etc. stond het uitoefenen van mijn hobby de laatste paar jaar op een laag pitje. Die hobby is zeker niet enkel Vespa, maar voertuigen in het algemeen. Ik heb een paar auto's, een aantal motoren (vooral Norton en Triumph), een paar brommers en ook enkele Vespa's.
 

Afgelopen maanden ben ik bezig geweest met het plannen en verzamelen van onderdelen om 3 projecten simultaan uit te voeren. Daarmee ben ik nu bijna klaar. De keuze voor scooters? Ik kon een Rally 200 kopen voor niet te veel geld. En mijn nieuwe garage is nog niet klaar, dus moet ik momenteel op zolder werken. Een vespa geraakt boven, een motor van 200kg niet. De keuze voor 3 projecten simultaan? Wel… de adressen waar ik ga voor de behandeling van onderdelen (zandstralen, verzinken, poedercoaten, etc.) zijn niet bij de deur en hanteren véél betere prijzen als je meer werk bezorgt. Wat logisch is. 

 

De projecten zijn deze:

 

• Rally 200 uit 1974. Schuurvonst (letterlijk… stond de afgelopen 20 jaar in de schuur van mijn schoonouders. Jammer genoeg een paar keer met de tractor geraakt, waardoor er wat deuken inzitten, maar verder een zéér goede basis. Alle specifieke rally-onderdelen zijn aanwezig en in goede staat). Met originele motor. Gekocht van mijn schoonbroer voor 600 euro.

 

• VM1T faro basso uit 1953. Ook een schuurvonst, vorige eigenaar was een boer die de vespa waarschijnlijk meer dan 30 jaar in de schuur had staan. Originele nummerplaat hangt er nog aan. Vorige eigenaar was bevriend met de inmiddels overleden boer. De Vespa is aan de achterkant volledig weggeroest, maar is voor de rest in perfect te restaureren staat. Alle specifieke onderdelen zijn er nog bij of heb ik inmiddels gevonden. Gekocht voor 800 euro.

(voor die achterkant zoek ik nog een stuk van een wideframe vespa. Als iemand dat heeft liggen hoor ik het graag)

 

• VNB uit 1965. Eigenlijk meer een samenraapsel van onderdelen waar ik een custom scooter mee ga bouwen. Voor de Rally kocht ik een donorframe om wat plaatwerk van te gebruiken. Maar aangezien dat frame ook papieren heeft kan ik het nog gebruiken. Die zal alles behalve origineel blijven. 

(momenteel speel ik met het idee om als motor die van een COSA 200 te gebruiken. Moest er iemand zijn die zo'n motor heeft liggen en een ruil ziet zitten met een GL150 motorblok in goede staat uit 1959, dan hoor ik het graag. Afhankelijk van staat en toebehoren komen we misschien wel iets overeen!)

 

Foto's van de projecten zullen wel volgen! Als binnenkomer hier alvast een foto van mijn zolderhoekje…
De groene op de foto is de Rally (overspoten), middelste is de VNB, en de linkse is een GL-frame dat ook dient om kapot te slijpen. De faro basso staat hier nog niet bij.

 

 

 

Link naar reactie

Vooral die ombouw naar cosa motor interesseert me wel,post daar maar wat foto's ...

Link naar reactie

Vooral die ombouw naar cosa motor interesseert me wel,post daar maar wat foto's ...

 

Om je nu al teleur te stellen: Als ik voor die optie ga zal het frame aangepast worden aan het blok, en niet andersom. Dat wil zeggen, niet de standaard motorophanging vooraan, en ook niet de originele bevestiging van de achtervering aan het frame. Ook geen ombouw van het remsysteem. Er zal dan een hydraulische rempedaal gemonteerd worden. 

Voornaamste reden om het cosa-blok te gebruiken is omdat ik met het idee speel een ander schakelsysteem dan handversnellingen aan het stuur te gebruiken. En dan kan ik het schakelmechanisme van de cosa wel gebruiken.

Link naar reactie

Dat is nu juist wat ik bedoel,ik ben wel een voorstander van frame-ombouwen...doe dat zelf ook graag maar je ziet dat hier weinig...

En het schakelmechanisme van een cosa is grosso modo hetzelfde als PX hoor...

Je kan naar een voetschakelmechanisme gaan,die zijn er al meer,heb daar nog ergens een foto van..

Link naar reactie

@dmi: nu ik dit topic lees, geloof ik dat ik vandaag een Lambretta blokje heb meegenomen dat bij jouw voor de deur lag. ;-)

Link naar reactie

Dat klopt helemaal Gert! en ik heb je envelopje gevonden! ;-)

 

@domi: ik ben er nog niet uit of het voetversnellingen moeten worden. Misschien wel, dat schakelt sneller. Maar we zien wel als het project vordert. Een versnellingspook zoals op jaren 20-30 motoren is ook een optie. Of zelfs elektrisch bediende versnellingen (servo) en automatische koppeling. Wie weet ;-)

Link naar reactie

Mooie foto's van een mooi machientje!

 

Wat me opvalt is dat bijna alle nonferro-metalen aan de vespa serieus aangetast zijn. Hopelijk kan je deze conserveren zodat het niet zo'n halfslachtige resto wordt  met gebruik van curry/ repro onderdelen of een héél dure resto...

 

Waarom maak je hier geen customrat van? ( zelf een deel van de achterkant herconstrueren) Lijkt me ideaal voor dit machien!

 

Succes met de opmaak!

 

 

Groetjes, nero.

Link naar reactie

@Nero: behalve de billen is al het aluminium nog goed te redden (op wat kleine dingen na die toch vervangen moeten worden). En een set (originele) aluminium billen heb ik al gekocht. Dus dat gaat goed meevallen voor de rest. Deze moet trouwens weer in showroomstaat gerestaureerd worden. En daarvoor ga ik niet besparen op onderdelen. Maar een (te) dure restauratie zal het evenmin worden. 

 

@Frederik: dankjewel! en by the way: ik had geen benzinefiltertje meer liggen ;-)

Link naar reactie

Die non-ferro onderdelen laten glasparelen, en die zien terug als nieuw uit.

Link naar reactie

Ik slijp en polijst die onderdelen liever manueel. Bij glasparelen neem je ook een stuk van het (broze) materiaal weg. Als je dan nog moet polijsten is het al een flinke laag dunner. Maar zo lang het materiaal nog genoeg dikte heeft is er inderdaad geen probleem om het weer als nieuw te krijgen.

 

Voor de kenners een vraagje: Een eerste stap is het laten chromeren van de onderdelen. Maar weet iemand van de Rally en de VM1T welke onderdelen origineel gechromeerd zijn? Ik weet van de FB dat het in Vespa Technica staat, maar die heb ik niet. Zo uit het hoofd:

• Koplamprand

• rempedaal

• rand kilometerteller

• stuur

• zadelveren

• zadelbeugel

 

zie ik nog iets over het hoofd? Voorste veer, Chokehendel, stuurschakelaar, bouten/moeren…?

 

En wat met de rally 200?

• Koplamprand

• Stuurschakelaar

• Slotjes

 

volgens mij is dat alles, maar zeker ben ik niet. Vooral over kleine onderdelen twijfel ik.

 

En bijkomend: Welke aluminiumdelen zijn oorspronkelijk gepolijst tot hoogglans?

Link naar reactie

Hij is beter dan ik had verwacht :-D

 

Behalve de achterkant een nette scooter. 

Nog een vraagje voor de kenners: Is de originele bedrading van een faro basso kleurloos? De bedrading is in uitzonderlijk goede staat. Ik zou zelfs overwegen om ze origineel te houden als ze dat is. 

 

Als ik deze week genoeg tijd vind kunnen volgende week de frames naar de zandstraler. Dan weten we pas echt waar we voor staan!

Link naar reactie
:-) thanks cee. Antwoord terug van Jem:

 

 

Hi Dimitri, Sadly I only repair Lambretta "Veglia" speedometer units so I cannot help you.

The "Rolle" speedo you have is very rare and I think Steve Burdett in America may be able to give you better advice than I can.


Tell him I sent you.

Regards, Jem

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...