Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Voor de chopper fanaten


flyingpig

Aanbevolen berichten

expantieuitlaat, mooi gelast maar werkt deze ook goed. Is niet eentje die ik al gezien heb.

Is da genen hammer zombie of iets in die aard...:)

Groetjes, nero.

Ziet er mij eerder uit als ' ik las een paar dingen tegen elkaar en zet er een klein demperke op'. Ben natuurlijk geen expert, heb zelf nog nooit een uitlaat gemaakt maar het ziet er echt niet uit xd

Link naar reactie
... inderdaad : een Vespa blijft een Vespa ; als je een chopper wil om in de voetsporen van easy rider te treden , koop je dan een Harley ( of een kloon ervan ) ... om over de highway's te cruisen ...

daar gaat dit ombouwen helemaal niet over, maar over creativiteit en customising. Voor veel mensen is dat nu eenmaal meer dan voorgekauwde koek accessoires op een standaard scooter vijzen.

Je kan het natuurlijk mooi of niet mooi vinden, maar dat doet niet ter zake

Link naar reactie

Ik denk niet dat iedereen die aan customising doet een voertuig wil om kilometers mee te vreten... in tegendeel, het enige wat ze willen is dat het schoon op foto staat en dat het voor de show is... 'tis een hobby gelijk als een ander hé. Wat mij fascineert is de moeite dat die mensen kunnen doen om een kleinigheidje goed te krijgen ^_^ en de uiteindelijke ontplooiing van alle technische vaardigheden (mechaniek, metaal, plastik, elentrik, hydraulisch,...) een getraind oog zal de details opmerken en respect moeten toegeven, ook al is het resultaat soms (vaak) spuuglelelijk :D

Link naar reactie
... inderdaad : een Vespa blijft een Vespa ; als je een chopper wil om in de voetsporen van easy rider te treden , koop je dan een Harley ( of een kloon ervan ) ... om over de highway's te cruisen ...

daar gaat dit ombouwen helemaal niet over, maar over creativiteit en customising. Voor veel mensen is dat nu eenmaal meer dan voorgekauwde koek accessoires op een standaard scooter vijzen.

Je kan het natuurlijk mooi of niet mooi vinden, maar dat doet niet ter zake

Ik had het zelf niet beter kunnen zeggen Geert...

Een standaard vespa is zeker schoon,maar stillekes aan 13 in een dozijn aan het worden.( ook 1 van de redenen denk ik dat er velen naar Lambretta overschakelen)Kom op een grote meeting hier in Belgie en er staan bij wijze van spreken 20 dezelfde naast elkaar met de enige verschillen een ander kleur van zadel gezet of al dan niet valbaren.Liefst allemaal van bij SIP gekocht.

Ik vind deze ook niet zo geslaagd maar hij probeerde om is iets anders te doen,en dat kan alleen maar aangemoedigd worden.

Link naar reactie
In hoever is dat customising nog allemaal wettelijk ok en toegelaten om mee op de baan te rijden of zijn deze modellen enkel voor op evenementen ?

als je de letter van de wet volgt mag je niets aan je motorfiest veranderen. Dus geen andere uitlaten, schokdempers, zadel,...

Dit wil dus ook zeggen dat 99% van de motorfietsen in overtreding zijn. Uw voertuig moet immers identiek zijn aan datgene dat een PVG nummer heeft gekregen. (pvg-nummer is een nummer toegekend aan een bepaald model dat zegt dat het conform de wetgeving is. fabrikanten dienen hiervoor elk model te laten keuren door de bevoegde instanties. Dit kost geld en dus meteen de reden waarom niet alle modellen altijd in alle landen worden verkocht)

In België is er echter (nog) geen keuring op motorfietsen waardoor in de praktijk alles kan en mag.

Wetgeving in andere delen van Europa zijn zeer uiteenlopend. In Duitsland bijvoorbeeld pmoet je voor elk niet-origineel onderdeel de nodige TUF documenten kunnen voorleggen bij keuring van het voertuig. Hier wordt dan gecontroleerd of alles volgens de norm is en kan het voertuig legaal de baan op. Voordeel hier is dat je compleet legaal kan customisen (als je dat wil)

In UK is de keuring veel minder streng. Zelfs met een zelfbouwmachine (fiets met ducatimotor bijvoorbeeld) kijken ze enkel naar basic dingen zoals licht en remmen.

In België was er een procedure "keuring tot enig voertuig" waarbij je aangepaste of zelfgebouwde voertuigen kon laten keuren om ze zo 100% legaal de weg op te krijgen. Ik weet enkel niet of deze procedure nog bestaat.

Link naar reactie

Om nog even terug te komen op "choppen" : To chop = hakken en een motorfiets choppen komt erop neer dat de overbodige delen eraf geknipt worden : vooral de uiteinden van de spatborden en eventueel aanwezige beplating moeten het ontgelden . In de "outlawcultuur" veel gebruikt : opgevoerde motor , overbodige delen werden van het frame gesloopt , voorvork werd verlengd en om de motor beter te laten uitkomen werd er een klein benzinetankje gemonteerd . En daarbij hoort ook een lage zitpositie en een hoog stuur ...en zo kun je je motorfiets eindeloos CUSTOMISEN ...geairbrushte bezinetanks , speciale spiegeltjes , zelf ontworpen details ,enz..enz...

Het customizen van je motorfiets is een expressie van je persoonlijkheid en kan een prachtig eindresultaat geven...

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...