Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Vespa PK50xl revisie


Ruff

Aanbevolen berichten

Vandaag is mijn pakketje eindelijk aangekomen.

Na een uurtje zat ik alweer strop vanwege een dopsleutel.

Ik heb het vliegwiel eraf gekregen maar de stratorplaat kreeg ik er niet helemaal uit.

Is dit een probleem voor de carterhelften te scheiden.

Het zit em in de draden die gesoldeerd zijn aan de stratordelen, is het mogelijk zonder deze terug te verhitten, op enige manier de stratorplaat los te krijgen?

strator1.jpg

Alvast bedankt

Link naar reactie

Ik heb 2 kabels die van de stratorplaat naar buiten lopen, het ene stuk gaat naar een soort relaiske ofzo? En op de andere zit een stekker met een rubberen omhulsel.

De gaten zijn dus te klein om deze door de gaten te krijgen en op da relaiske waar de 4 draadjes toekomen kan ik ze niet laten!

Mercikes al, morgen nog wa kloten en desnoods wa foto's nemen

Link naar reactie

Je statorplaat hang vast met 4 vijsjes, waarvan er één te zien is op je foto linksboven één van de spoelen. Als je die 4 losmaakt kan je de statorplaat naar voor trekken (spant soms een klein beetje). De kabels kan je gewoon losmaken, en door de opening trekken van het carter. Eén aan de junctionbox (cilindervormig, rechts ervan te zien, de ander boven op je hoogspanningsbobijn.

Tip : maak eerst een merkteken op zowel statorplaat als carter zodat je hem achteraf zeker in de juiste positie terugplaats, zo kan je weer starten met een ontstekingstijdstip waarvan je weet dat het ongeveer correct is. (Er kan ook al een bepaald teken van de fabriek uit op staan, bekijk dat eens goed of trek een duidelijke foto! )

Link naar reactie

Heb eindelijk nog is kunnen doorwerken.

Bedankt sixtus, de informatie i v m het markeren is best interessant, had er anders niet aan gedacht.

Ik heb de stratorplaat kunnen losmaken.

Dan ben ik begonnen aan de koppeling omdat deze ook moet losgemaakt worden voor de caterhelften te scheiden.

Op een gegeven moment staat er in de handleiding het stuk met de tapse as en waarvoor da poulietrekkerke gebruikt moet worden.

Nu past deze niet, en het is wel dezelfde maat als op de foto.

Kan het zijn dat het toch een andere maat is ?

Het probleem is dat de poulietrekker niet vast op de tapse as zit en nog vrij kan bewegen.

Foto's:

koppeling1.jpg

trekker is maat 8.8

poulietrekker.jpg

Link naar reactie

diejen trekker is voor uw vliegwiel. ge hebt nen trekker nodig met binnendraad. speciaal voor uw koppeling...

Link naar reactie

Nee dat is het tooltje om de koppeling open te maken wanneer je de gehele koppeling van de as af hebt gehaald.

http://www.vespaonderdelenshop.nl/admin/resizeimage.php?filename=../produktfoto/1303558752_original_2.jpg&w=800

Zo ziet je trekker voor de koppeling eruit.

Maar heb je de handleiding voor de motorrevisie wel doorgenomen? Die twee poelietrekkers is wel het minste wat je nodig hebt aan gereedschap en kennis..

Link naar reactie

VespaDutchy, de enige 2 speciale tools die ik nodig heb zijn idd de vliegwieltrekker en koppelingtrekker.

Die laatste had ik over het hoofd gezien.

Voor de rest heb ik al het gereedschap dat ik zou nodig hebben.

Kennis van een motorblok heb ik niet, vandaar dit topic, de handleiding en enkele sites.

Soms staat het onduidelijk op de handleiding ofzo daarom dat ik dan een beroep doe op jullie :P, waarvoor al veel dank.

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Even nen update: heb momenteel de carterhelften kunnen scheiden, en ben bezig met alles te kuisen, heb nieuwe kurken voor koppeling besteld.

Het schakelkruis ziet er nog goed uit, heb ook wel nieuwe keerringen besteld.

Voor het terug ineen te zetten welk merk van olie gebruik ik best?

In de handleiding staat SAE 30 transmissie olie, maar is dat nog steeds zo? of zijn er andere betere merken?

gr. Ruff

Link naar reactie

SAE is geen merk, maar een typeaanduiding - en tnezij je carbon koppelingsplaten gestoken hebt, kun je je daar maar beter aan houden.

Niet vergeten je koppelingsplaten een nacht laten weken in de SAE30, voor je de koppeling weer in elkaar steekt.

Schakelkruisje zou je altijd moeten vervangen; als je dit voor het eerst doet, kun je vlgs mij niet inschatten of ie er al dan niet 'nog goed uit ziet' n;)

Link naar reactie

Yep: dat de hoekjes van de uitsteeksels niet meer strak zijn, maakt dat de scooter steeds makkelijker mis kan grijpen tussen de versnellingstandwielen. Bij jou is duidelijk te zien dat deze uitsteeksels niet meer rechthoekig, maar afgerond zijn geworden - dat zijn de tekenen van slijtage die je zoekt.

Nu het schakelkruisje niet meenemen scheelt je een paar tientjes, maar de kans bestaat dat je binnen 5000km je blok weer moet opengooien, omdat ie dan uit de versnelling gaat schieten.

Er zijn een paar verschillende modellen; let op dat je de goeie scoort (nameten ;)

Link naar reactie
  • 2 maanden later...

Na de drukke kerstperiode op het werk, aankoop huis, etc heb ik eindelijk tijd om mij terug bezig te houden met mijn revisie. Alle onderdelen zijn ondertussen ook aanwezig. Ik heb me vandaag bezig gehouden met vervangen keerringen, vervangen van de koppelingsplaten. Daarna de versnelling gemonteerd. Hierbij heb ik een vraag, in de handleiding spreekt men van een grondplaat van de achterrem die er voor zorgt dat de lager op zijn plek blijft. Het is namelijk zo als ik de achteras met de tandwielen terug plaats komt de lager er een klein beetje uit langs de andere kant wat niet de bedoeling is veronderstel ik? Ook heb ik geprobeerd om de carterhelften terug opeen te krijgen maar dit lukte niet omdat de achteras er niet ver genoeg in stak denk ik? In de handleiding laten ze enkel de tandwielen zien en niet de achterkant(as en lager).

Er is ook een zuigerveer stuk gegaan, weet iemand de maat van een pk 50 xl want uiteraard zijn er verschillende. Een manier om dit te meten is ook goed.

Alvast bedankt

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...