Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Vespa PK50xl revisie


Ruff

Aanbevolen berichten

Beste vespaliefhebbers

De moment is aangebroken om mijn vespamotor een revisie te geven.

het is een PK50XL '91

Ik heb mijn vespa enkele maanden geleden gekocht en die persoon vertelde me dat deze onlangs een revisie heeft gehad, maar volgens mij klopt dit niet, swat.

Ik wil ook even meedelen dat het NIET de bedoeling is om mijn vespa achteraf te verkopen. Want heb al enkele flamewars gelezen hier :P

Zelf ken ik niks van een motor, maar zal ik wel respons krijgen van jullie en enkele guides( scooterhelp,...)

De bedoeling is om volgende week te starten omdat ik dit weekend men werkplek ga inrichten.

Vragen, opmerkingen,... stel ze maar e :P want ben redelijk nieuw op het forum.

Link naar reactie

alvast veel succes erbij en doe het op uw gemakske. NIks overhaasten :)

Ik ben zo de allereerste revisie vergeten de regelvijzen voor de vitessen erin te schroeven... En maar vloeken op die vitessen... tot op een meeting in boom de sid mij heeft verder geholpen en meteen ook mijn velgen in de juiste richting heeft gezet :P Velgen hebben een diepe en een ondiepe kant. De diepe kan moet naar de richting van de motor.

Al doende leert men!

Begin alvast om scooterhelp eens door te lezen. Deze vind ik ook handig:

http://www.smallframes.com/tech.htm

Link naar reactie

Krijg 1 kabel niet los, iemand enige raad/tips.

Even enkele foto's:

Je ziet op de eerste foto da soort rondelleke dat erin geklikt is, moet dat los ?

foto1pkc.jpg

foto2hw.jpg

foto3eix.jpg

Het bruinige stuk, is het stukje waar ik men sleutel kan opzetten maar kan deze niet genoeg losdraaien, moet deze echt volledig los?

foto4ka.jpg

Het is de onderste van de Gearchange cables, de lichte dus.

undersidecables.jpg

Link naar reactie

Neen, op het kabeluiteinde is er steeds een cilindertje gevezen (tenzij men kabels op maat heeft gestoken met de gaine in één "stuk".

De circlips kan je met een schroevendraaier zijwaarts er van over duwen, mogelïjk moet je ze wel vervangen als ze wat open geplooid is.

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Vandaag even tijd gehad! Heb de motor er eindelijk onderuit gekregen! Heb maar even kunnen werken maar ben geraakt tot aan de cooling!

Mag de cooling gereinigd worden met water? Kan er dan roest op komen?

Morgen piston en alles nakijken! Zal ook enkele foto's trekken, dat jullie kunnen kijken of deze al dan niet vervangen moet worden.

Grtz Ruff

Link naar reactie

ik vermoed dat je het vliegwiel bedoelt?

Kan geen kwaad om met water te kuisen, al betwijfel ik of je met water veel gaat proper krijgen... Wel heb ik eens gehoord dat iemand een statorplate (dat met de koperen wikkels) om zeep had gedaan door deze te willen proper maken met remmenreiniger. Rond de wikkels zou een soort vernislaagje zitten dat door de remmenreiniger kan worden aangetast.

Link naar reactie

Heb vandaag de cilinder eruit gehaald tot aan het piston, voor het vliegwiel heb ik een speciaal toolke(vliegwiel trek tooltje?) nodig denk ik?

Heb ook enkele foto's en mijn vraag hierbij is, mag ik alles met water wassen? en eventueel product gebruiken omdat het er echt slecht afgaat.

Het Piston moet dat vervangen worden? En hoe krijg ik de cilinder terug op het piston, want de 2 ringen belemmeren dit, heb ze al proberen in te drukken en dan het erover te schuiven, maar dit ging niet.

foto's:

foto1kho.jpg

foto2de.jpg

foto3nj.jpg

foto4bc.jpg

foto5lg.jpg

foto6in.jpg

foto7fx.jpg

foto9q.jpg

foto10os.jpg

foto8h.jpg

fototj.jpg

Gr. Ruff

Link naar reactie

Op je piston waar je segmenten komen staan twee hele kleine puntjes, je moet de segmenten zo draaien zodat de

opening hiervan overeen komt met die puntjes. Dan pas kun je je cilinder erover schuiven wel de segmenten samenduwen en zorgen dat deze zich niet verdraaien.

Grtjs

Makke

Link naar reactie

Laat die cilinder/piston er nog maar even af, als je toch een revisie doet ;)

Wat het proper maken van onderdelen betreft, is benzine veruit het effectiefst (maar vandaag de dag ook geen goedkope oplossing, om nog maar te zwijgen van de schadelijkheid). Enigste wat ik je kan aanraden bij het gebruik van petroleum(derivaten) is het dragen van latexhandschoenen.

Link naar reactie

Ik denk dat je niet zo goed beseft wat een volledige revisie precies inhoudt, dat is namelijk meer dan de pakkingen vervangen :)

Kijk maar eens naar de links die VespaDutchy en BartPK je gaven. Uiteindelijk aan jou de keuze wat je wil vervangen, maar als je motor dan toch open ligt is het beter 1 keer kosten te doen...

Merk van petroleum maakt niet uit, maar ik gebruik meestal wasbenzine om het grovere vuil eerst te verwijderen en nadien een hogedrukreiniger (enkel op gedemonteerde onderdelen, niet op een geassembleerde motor!)

Link naar reactie

Typhon, het is wel degelijk de bedoeling om alles te vervangen wat nodig is en niet alleen de pakkingen, ik bedoelde gwn of het niet beter zou om dit pakket te kopen i p v alles los!

De links heb ik al voor dat ik begon doorgenomen maar dan in het engels op scooterhelp :)

Als ik niet moest weten wat een revisie inhield zou ik de titel ook veranderen :P

Je had misschien de indruk omwille van men laatste 2 posts!

Link naar reactie

Heb vandaag wat liggen kuisen met benzine.

Nu zijn er nog sommige stukken die ik echt niet proper krijg, moet ik deze gewoon een nachtje in de benzine laten staan?

voorbeeld: foto1odf.jpg

Tijdens het demonteren van de motor is er een kabel wat verwrongen

fotokn.jpg

moet deze vervangen worden?

Link naar reactie

Kabels zou ik inderdaad ook vervangen, zo'n setje kost niet veel en dan schakelt alles weer lekker soepel.

Met het schoonmaken kun je het laten weken maar lijkt mij niet nodig. Dat soort contactvlakken op zo'n uitlaat bochtje kun je eventueel met een heel fijn schuurpapiertje glad en schoon maken.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...