Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Halloweenrit 31/10/2010 Vespa club Gent-Leie


fooraapje

Aanbevolen berichten

Je mag als wegkapitein zoveel ervaring hebben als je wil, het is nog altijd hun

taak de rit veilig te laten verlopen. Als een wegkapitein door zijn rijgedrag

de mede-vesparijders in gevaar brengt mag hij daar gerust op gewezen worden.

Ik hoop dat de bewuste wegkapitein beseft dat hij soms gevaarlijk deed en dat

hij daar in het vervolg rekening mee houd, voor de rest heb ik heel veel respect

voor de wegkapiteins en hartelijk dank voor de mooie rit.

Link naar reactie
Ik krijg bovendien ook de stuipen op het lijf van de wegkapiteins die al rechtstaand op hun teerbeminde over die verkeersdrempels scheuren.

Dat sommige wegkapiteins en vele andere vespisten een verkeersdrempel "rechtstaand" nemen heeft niets te maken met "kijk eens wat ik kan" maar alles om hun teerbeminde rug te sparen.

Ik raad je touwens aan hetzelfde te doen als je nog lang wil genieten van je wesp.

Waar ik de stuipen van op het lijf krijg ga ik hier niet vertellen, maar je hebt een punt als je zegt dat een kolonne vespa's kruisen niet altijd even veilig verloopt.

Toch kan ik me voorstellen dat als er niemand de rechtse wegen afsluit je nog meer de stuipen zou krijgen als er een paar auto's hun voorrang zouden nemen.

(Vespa)rijden zonder risico is niet mogelijk, het enige wat men kan doen is het risico beperken, en daar zorgen de wegkapiteins voor.

Ik kan je verzekeren dat zowat elke wegkapitein regelmatig een "bruine streep in de onderbroek"-moment heeft. Zo ben ik nog niet zolang geleden tegen een vlotte 70km/u over een verkeersdrempel gereden die niet was aangegeven en ik niet tijdig had opgemerkt. Gevolg: een zweefvlucht van bijna 10 meter. Niet goed voor de vespa, het hart, de zenuwen,...

Gelukkig kon ik me nog tijdig rechten zodat mijn rug gespaard bleef en ik niet op mijn bek ben gegaan.

Dit alleen om te zeggen dat wegkapiteins risico's nemen, niet uit doodsverachting maar om er voor (proberen) te zorgen dat je min of meer heelhuids het einde van de rit haalt.

Het bruine streep-moment van deze rit was toen de tram bijna een tros vespisten neermaaide (zie hierboven).

Als wegkapitein voel je je immers ook verantwoordelijk tov je medevespisten.

Misschien Lievin zijn C3-bordje "overnemen" op de klaprozenrit om eens te voelen wat "wegkapiteintje spelen" betekent, als hij het wil afgeven tenminste. Lievin heeft een groot hart.

Groetjes, nero.

Link naar reactie

euh

Ik wil de wegkapiteins nog eens bedanken.

Ik scheerf het volgenden over op mijn blog:

"De groep was veel te groot om voluit te kunnen gaan, als je met meer dan 100 wespen door de stad rijd moet je immers steeds uitkijken voor elkaar. Normaal houd ik steeds voldoende afstand en maak ik me bijzonder druk als mijn achterligger niet hetzelfde doet. Maar als je met honderd door de kleine straatje van Gent rijd is er geen sprake van afstand houden je zit als het ware in elkaars nek te blazen. Toch voelde dat geen moment onveilig aan, ook al omdat de snelheid nooit echt hoog lag en ik het gevoel had dat alle deelnemers zeer bezorgd waren om elkaars veiligheid. "

http://www.dewereldmorgen.be/blog/manopzijnvespa/2010/11/01/halloween-%C3%A9%C3%A9n-jaar-op-de-motor

Dus nog eens: bedankt VGC voor de prachtige rit en bedankt aan alle wegkapiteins (heel oprecht).

Groeten

han

Link naar reactie

Nero en Bob, laat het niet aan jullie hart komen. Jullie hebben het goed gedaan ... en iedereen zou moeten weten dat wie zonder zonden is de eerste steen werpt. Indien men rijervaring heeft en of dit met een zogenaamde roestbak is of met een plastieken vespa ( zoals wij gts rijders onze vespa ook schertsend noemen ;-) dan gebeurt het toch nog dat men vroeg of laat in de fout gaat. En ... ook als wegkapitein is men er niet vrij van want de druk alles in goede banen te leiden is veel groter dan het gewoon elkaar volgen in een colonne. Bovendien vind ik het geleuter over taal binnen dit vespa forum ook niet nodig ... laat ons beter de positieve kanten belichten en eventuele negatieve bespreken van man tot man ( of vrouw ) Btw wat de fotografie betreft, sommige foto's heb ik gemaakt bij 3200 en 4000iso ( 24 - 70mm ) bij F2.8 ( dit voor de fotoliefhebbers ... had bijna gezegd fotofanaten, maar gezien ik niet van fanatici hou , heb ik dit dan maar weggelaten ;-)

Link naar reactie

@ Snuffelken,een beginnende vesparijder die nu al commentaar geeft op een ervaren wegkapitein,is een veel groter gevaar op de weg voor de andere vesparijders,godverdomme,stopt toch ne keer met kritiek geven en geniet van de rit.

Link naar reactie

Even de knuppel in het hoenderhok gooien:

Ik hoor het hier allemaal graag zeggen over die wegkapiteins, maar voldoen ze ook aan de wettelijke normen?

De wetgeving zegt duidelijk het volgende:

Groepen fietsers of motorrijders van 15 personen mogen en van 50 personen moeten vergezeld worden door minstens twee wegkapiteins.

Wegkapiteins voor motorrijders moeten 25 jaar zijn.

Zij dragen een zwart-, geel- rode armband met vermelding: wegkapitein.

Op de kruispunten waar het verkeer niet geregeld wordt door verkeerslichten, mag ten minste Ć©Ć©n van de wegkapiteins het verkeer in de dwarswegen stilleggen door gebruik te maken van het verkeersbord C3 op een stokje, terwijl de groep met inbegrip van de twee begeleidende voertuigen oversteekt.

Opleiding.

Het volgen van een opleiding is voor wegkapiteins, signaalgevers en groepsleiders niet wettelijk verplicht. Dit is spijtig want hoewel hun bedoelingen vaak heel goed zijn, hebben sommige van deze wegkapiteins/signaalgevers/groepsleiders niet de juiste inzichten om hun taak ernstig te volbrengen.

Voor een wegkapitein bestaat er geen enkele wettelijke reglementering met betrekking tot de opleiding.

Die armbanden in drie kleuren zijn dus ook verplicht samen met het fluovestje met opschrift WEGKAPITEIN.

Kruispunten met verkeerslichten worden maar al te vaak afgezet door wegkapiteins terwijl dit wettelijk niet mag. Er zal maar eens een zotte automobilist doorrijden, je bent dan de pineut...

Ik weet uit ervaring dat er op veel rondritten mensen op het laatste moment worden aangesproken om ook wegkapitein te spelen omdat ze anders te weinig mensen hebben om de weg af te zetten. Uiteraard allemaal met goede bedoelingen, maar het is niet iedereen gegeven om zo'n verantwoordelijkheid te nemen/dragen.

Stof tot nadenken dus.

Misschien is het wel een goed idee om via de verschillende Vespa clubs eens met een paar man toch die 'niet verplichte' opleiding te volgen (dit met geld uit de clubkas wat dan een goede investering is voor de veiligheid op de rondritten). Het kan immers nooit geen kwaad om bij te leren.

http://www.wegcode.be/component/search/?searchword=wegkapitein&ordering=&searchphrase=all

http://www.mag.be/forum/viewtopic.php?f=13&t=5392&start=0

http://www.gratisrijbewijsonline.be/flikwet2.htm

http://www.mag.be/web/index.php?option=com_content&view=article&id=227:cursus-wegkapitein&catid=12:wegkapitein&Itemid=10

http://www.m-r-v.be/default.aspx?menu=12&pid=12&sitelang=dutch

http://www.motorbeheersing.com/cursussen/wegkapitein.php

En voordat er hier weer een paar op hun achterste poten gaan staan: ik geef dit enkel mee met goede bedoelingen, dus geen verwijt naar een club of een persoon, louter informatief.

And last but not least: keep it save and enjoy the ride!

Link naar reactie

Synoniem van vervelend:

afgezaagd: dor: eentonig: ellendig: ergerlijk: futloos: hinderlijk: irritant: lamlendig: landerig:langdradig

: langwijlig: melig: monotoon: naar: onaardig: rot: saai: slaapverwekkend: suf: vermoeiend.Popcorn.

Good night.:)

FranƧois

Link naar reactie

@ GTS IE

Ik hoop dat uw opmerking hierboven niet aan mij gericht is?

Ik heb de laatste 5 jaar al massa's rondritten als wegkapitein mee geholpen om alles goed te laten verlopen. Ik weet dus wel degelijk waar ik het over heb en ik herken de situaties zoals hierboven beschreven (zowel de pro's als de contra's).

En nogmaals, het is louter informatief met goede bedoelingen.

Link naar reactie

Algemeen over wegkapiteins. En ja, ik weet waarover ik het heb.

Het lastige is dat je als organiserende club je best doet om wegkapiteins te selecteren op hun ervaring en kennis. Maar af en toe vergis je je in dit vertrouwen.

Als zo'n wegkapitein dan tijdens een rit op het fietspad in de tegenovergestelde richting voorbij de groep vliegt, heb je wel degelijk te maken met een cowboy !

(waargebeurd)

Ik kan je verzekeren dat je dan als bestuur enkel hoopt dat er niets mis gaat.

@Erix: ik had begrepen dat die armband bij motorrijders niet nodig was. Dat

van die cursus is goed idee.

@alle wegkapiteins: beetje kritiek moet je kunnen verdragen. Besef dat wat wij doen, door anderen soms als gevaarlijk gezien wordt.

Link naar reactie

De volgende knuppel in het kiekenkot:

Ik stelde mij op de rit ook de vraag of het voor de wegkapiteins nodig was om zo naast de 'groep' te laveren...Ik weet niet met hoeveel jullie waren, maar als ik op verschillende momenten zag, dat de ene wegkapitein al werd afgelost aan een kruispunt door een andere, voordat hij nog maar zijn voet aan de grond had gezet, dan stel ik mij de vraag of het echt nodig is om zo te racen.

Als je op bepaalde momenten op een baantje bent (kasseibaan, glazen straatje...smal) waar je juist met 2 geschrankt naast elkaar kan rijden, en der komt er dan enen achter u gat blazen om door te kunnen...Dan heb ik ook men bedenking...

Ikzelf ben ook al vaak wegkapitein geweest, en heb zelf al commentaar gekregen van mensen die nu de wegkapiteins zitten te 'verdedigen'. Ik geef tenminste toe dat ik da graag doe, om niet in de groep hoeven te rijden, en om eens door te kunnen trekken, en om iets nuttig te doen tijdens zone groepsrit.

En ik irriteer me dan ook mateloos aan mensen die niet uit de weg gaan voor wegkapiteins, MAAR je moet wel de situatie eerst juist kunnen inschatten: KUNNEN de rijders wel op een veilige, voor HEN veilig aanvoelende manier, de weg vrijmaken voor de wegkapitein? Als je je die vraag hebt gesteld, kan je oftewel 'voorbijvlammen', oftewel vloeken en in jezelf denken: weer ene die niet op nen 2-wieler thuishoort...

Mijn gedacht!

Link naar reactie

Quote: Als zo'n wegkapitein dan tijdens een rit op het fietspad in de tegenovergestelde richting voorbij de groep vliegt, heb je wel degelijk te maken met een cowboy !

(waargebeurd)

Ik heb inderdaad een van de begeleidende POLITIE-agenten dit op de halloweenrit zien doen, inclusief fietsers die maar juist konden uitwijken, kwestie van het goede voorbeeld geven ;-)

ik sta ook wel eens recht op een vluchtheuvel en dat heeft inderdaad alles te maken met mijn rug die ik wil sparen

Heb genoten van de mooie rit, zou graag nog wat "winter"ritten doen, liefst zonder in panne te vallen op de heenrit (een waterpomptang is niet het meest handige gereedschap en een reservewiel hangt dus maar vast met 2 moeren en niet met 7 :-))

Nero nice to meet you

Han, schoon artikel

Link naar reactie

@erix, die armband is enkel voor groepen fietsers, bij motorrijders volstaat fluovest met WEGKAPITEIN en een bordje C3. Dit toch volgens de site van de MAG.

Wat betreft de opleidingen heb ik eens navraag gedaan (reeds enkele jaren geleden) en de praktische proeven waren toen niet geschikt voor scooters. Een aangepaste opleiding was niet mogelijk (oa over een autoband rijden...)

Link naar reactie

Wanneer de groep meer dan 100 deelnemers telt,dan zouden dergelijke initiatieven weleens slachtoffer kunnen worden van hun eigen succes :-(

Het is inderdaad niet evident om een dergelijke grote groep veilig bijeen te houden.

Link naar reactie
Waarbij ik mij al een tijdje afvraag of rondtoeren met een groep van meer dan 100 deelnemers Ć¼berhaupt wel een goed idee is... ..

De opkomst voor een rit is op voorhand moeilijk of niet in te schatten. De weersomstandigheden spelen hier een grote rol, evenals het aantal deelnemende clubs.

De vraag is ook hoe en of het mogelijk is om de groep beperkt te houden.

Je kan werken met inschrijvingen of een aantal vespisten naar huis sturen als het maximum aantal is bereikt. Beide ideƫn zijn volgens mij concreet niet haalbaar.

Maar eigenlijk ging het hier toch over het kruisen van een groep vespa's om rechts de weg kunnen af te zetten.

Volgens mij is de enige oplossing om dit te vermijden het estafette-systeem niet toe te passen voor de rechtse zijwegen.

De wegkapitein die zich vooraan rechts van de rijbaan bevindt kan zonder problemen stoppen en wachten tot de hele groep is voorbijgereden. Nadien moet hij wel de hele meute opnieuw voorbijsteken en links aansluiten, of eventueel een collega die een linkse rijbaan aan het afsluiten is aflossen. Vooraan neemt de wegkapitein die links reed neemt de plaats in van de rechtse kapitein, enz...

Om linkse banen af te sluiten kan het estafette-systeem behouden blijven.

Haalbaar?

@OREGON: het is niet de kritiek die we niet kunnen slikken, maar eerder de mannier waarop deze is geuit. En zeg nu zelf, er wordt toch over gediscussieerd over hoe het niet zou mogen en hoe het beter kan.

Groetjes, nero.

Link naar reactie

@ Viking Oei, ik wist niet dat je hier op dit forum eerst een brevet moest

halen voor je iets mag neerschrijven !!!

Je hoort mij niet zeggen dat de taak van een wegkapitein makkelijk is,

maar ik heb wel kunnen zien dat 99% zijn taak heel goed uitoefende, zonder

risico's te nemen. Als er dan kritiek komt op een wegkapitein die zich

als een cowboy gedraagd, is dat heel terecht vind ik.

Ik was trouwens ook juist op de plaats waar we de pas afgesneden werden

door de bewuste wegkapitein, ronduit gevaarlijk, maar als jij dit normaal vindt,

mij niet gelaten, maar ik laat mijn vespa niet stukrijden door mensen die zich

als een cowboy gedragen.

En dat dit voorval hier vernoemd werd is gewoon om er lessen uit te trekken, dat

dit in het vervolg niet meer zou voorvallen, meer niet, beschouw het als opbouwende

kritiek en ga niet zo tekeer.

Link naar reactie
Wanneer de groep meer dan 100 deelnemers telt,dan zouden dergelijke initiatieven weleens slachtoffer kunnen worden van hun eigen succes :-(

Het is inderdaad niet evident om een dergelijke grote groep veilig bijeen te houden.

Dat vrees ik inderdaad ook Pieter. Ik denk bijvoorbeeld ook aan de rit van afgelopen zomer die vanuit Brugge vertrok en naar de kust voerde. Toen waren we ook met meer dan 100. Enerzijds is voor mij de lol er dan al rap af en heb afgehaakt, maar dat is persoonlijke smaak. De vesparitten dreigen slachtoffer van hun eigen succes te worden, het bijna ongeluk van zondag is een waarschuwing. Ik denk dat het niet slecht zou zijn als de clubs zich zouden bezinnen over de formule. Maar dit geheel terzijde en totaal off topic, waarvoor mijn ekskuzes.

Link naar reactie
@ Viking Oei, ik wist niet dat je hier op dit forum eerst een brevet moest

halen voor je iets mag neerschrijven !!!

En dan moet je weten dat Viking enkel maar een ancient is in leeftijd en dus niet op het gebied van scooters/rondritten/forum, voor die zaken moet hij zelf nog zijn brevet halen. :-)

Link naar reactie

De voorste met een fluorvestje, en de achterste ook, die overigens ruimte laat om degene die geblokkeerd heeft ertussen te laten.

Wij rijden dan met 40 a 50 motoren.

Ik heb er een veilig gevoel bij.

Groet Karin

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...