Ga naar inhoud
Vespaforum.be

GTS 125ie SUPER loopt warm na 2 km !!


dommel

Aanbevolen berichten

Wat ik deze ochtend meegemaakt heb ...

Met de GTS125ieSUPER nog maar 2 km vertrokken en 't oranje lichtje van 't motormanagement begint te knipperen ... temperatuurmeter stond op dat ogenblik merkelijk hoger dan normaal (toen pas zag ik dat - stond hoger dan de helft van 't meterke) ... kort erna begint aan de linkerzijde (in 't beenschild) een ventilator te draaien (nog nooit gehoord voorheen) ... meterke temperatuur zakte dadelijk (een beetje) ...

Wesp aan de kant gezet ... motor stil gelegd ... even gewacht en terug gestart ... lichtje knipperde niet onmiddellijk terug, maar ventilator begon wel dadelijk te draaien ... terug stil gelegd en telefoontje gepleegd met dealer .. die adviseerde om zachtjes terug naar huis te rijden (slechts 2 km) en de wesp te laten brengen (via inbegrepen VTB/VAB bij de aankoop - wesp is ondertussen bijna 11 maand oud en ca. 10.500 km)

Dus na een tijdje terug gestart en zoetekes naar huis gereden ... niets meer aan de hand ... temperatuurmeterke stond wel ietske hoger dan normaal, maar niet overdreven ... kort bij huis eens een paar keer (lees gedurende een 5-tal minuten) vollen damp optrekken en remmen en terug optrekken (dus dat moteurke goe belasten ...) ... niets speciaals meer aan de hand ...

Alleszins, de wesp thuis laten staan, want ik had een rit van ca. 35 km voor de boeg en den buienradar voorspelde niet veel goeds (ja, ik ben een watje !!) ... droog op 't werk toegekomen met de wagen, doorheen een geweldige regenbui ! ;-)

Sebiet nog eens een toerke maken sé om te zien wat m'n wesp nu gaat doen ... of ze 't opnieuw heeft ...

Iemand een idee wat er mis zou kunnen (geweest) zijn ?? Ze heeft ca. 600km geleden een onderhoud gehad ...

...of heeft ze me willen verwittigen dat er een geweldige bui in de lucht hing ?? ;-)

Link naar reactie

daarnet een ritje gedaan van slechts 10 minuten ... niets meer aan de hand ...

een lek is onwaarschijnlijk ... vespa staat steeds binnen op een betonnen vloer ('s nachts dan toch ... ) dan zou ik het opmerken hé, niet ?

Link naar reactie

zal toch aan de koelvloeistof liggen.

mijne loopt nooit warm, zelfs met serieus door rijden door de zon.

1 keer is mijn ventilator op gesprongen, toen stond hij stil te draaien op de oprit na een ritje.

grtz

Link naar reactie

Toch maar en keer koelvloeistofniveau kontroleren,reservoir zit achter het zwarte rechter deksel naast handschoenkastje,kijk in je handleiding,indien niveau toch ok lijkt,kontroleer zelf de staat van de waterdarmen(deel dat zichtbaar is,draait de waterpomp wel,enz...laat dan alsnog je dealer nazicht doen,er kan altijd iets mis gaan,ook na het vorige onderhoud,thermostaat die blijft hangen ofzo,neem het zekere voor het onzekere,de kans bestaat dat dit nog een keer gebeurd,maar dan wel verder van huis,dus...

Link naar reactie

Mijn GTS 125ie Super had na +/- 5000 km ook koelvloeistof verloren (zonder te lekken!) tot onder het minimum niveau. Ik vermoed dat dit gewoon verdampt is. Heb het koelvloeistofniveau terug aangevuld en verder nooit iets van gemerkt. Ik raad alle GTS-gebruikers aan om af en toe eens het rechter zwarte klepje ter hoogt van je knie eens open te draaien om het vloeistofniveau te controleren. Dit doe je met een koude motor, op een vlakke vloer en de Vespa op de middensteun! Koelvloeistof is 50% gedeïoniseerd water en 50% glycol-ethyleen. Premix te bekomen in een Vespa-shop.

Ongeacht bij welk weer staat de temperatuurnaald na enige tijd perfect in het midden. Alleen in de winter duurt het wat langer om daar te geraken.

Link naar reactie

Ondertussen vandaag opnieuw 't zelfde voor gehad ... op 30 km van de deur deze keer !! 's Morgens tot ginder gereden (zonder problemen)en een uur later terug vertrokken en na 5 kilometer ... VLAM ... opnieuw een hete trut tussen m'n benen !!

Ondertussen lees ik hier jullie bevindingen ... maar ik had gelukkig net dezelfde reachtie ... even rechter dekseltje open gevezen en vloeistofpeil gecontroleerd ... stond inderdaad net onder 't minimum !! Bij een huis gaan aanbellen en vriendelijk een beetje water gevraagd ... ikke met een sjiek roze gieterke terug naar m'n hete trut om ze wat bij te vullen ...

Om een lang verhaal kort te maken (de verdere details bespaar ik jullie) ... nog ca. 25 km verder gereden (tot aan 't werk) en geen problemen meer gehad ...

Ik hou een beetje m'n hart vast voor de rit terug naar huis zodadelijk (ook ca. 35 km), maar vertrouw erop dat 't probleem opgelost is met 't bijvullen van de koelvloeistof ...

Toch 2 bedenkingen:

* raar dat ze 't dan soms wél en soms niet heeft ... dat warmlopen ... zou er dan toch nog iets anders aan de hand zijn ?

* geen pluim voor m'n dealer als je weet dat ze (ondertussen) slechts 700km geleden een onderhoud heeft gehad ... dat er iets stuk gaat, dat kan altijd gebeuren, maar dat vloeistofpeil dat te laag stond da's iets anders ... soit ...

Link naar reactie
VLAM ... opnieuw een hete trut tussen m'n benen !!

ikke met een sjiek roze gieterke terug naar m'n hete trut om ze wat bij te vullen ...

Wat is eigenlijk het probleem? Een hete trut tussen uw benen is toch tof en je mag ze nog vullen ook. ;-)

Link naar reactie

Koelvloeistof net onder minimum kan de oorzaak niet zijn vermoed ik. Ik zou het alleszins vreemd vinden mocht het daardoor opgelost zijn. Bij mij kon ik het peil niet meer zien en reed nog vrolijk rond (ritjes van 60km of meer) zonder het te weten. even slikken toen ik daarna bijvulde. Mijn fles was bijna leeg.

Ik vermoed toch dat je nog garantie hebt? Laten controleren zou ik zeggen...

Link naar reactie

Godverdekke !! Ze begint met m'n voeten te spelen ...

Deze morgen weer van dat !! Weer ne "warmloper" op 't zelfde plekske als de eerste keer ... Spel 5 minuten aan de kant ... terug starten en zonder problemen 35 km gereden (dadelijk tot aan de dealer)!!

Afspraak gemaakt om woensdag binnen te brengen voor nazichtje ... ! Ben benieuwd !!

Link naar reactie

Op voorwaarde dat uw onderhoudsboekje goed ingevuld is geniet je nog fabriekswaarborg. Ik zou zo snel als mogelijk naar de dealer gaan. Die nieuw ontwikkelde motor van de 125 i.e is naar mijn indruk toch niet de beste motor die ze ooit gemaakt hebben. Las hier al over problemen bij de koude start, hoog olieverbruik, enz. Alvast veel succes.

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Woensdag is ze dus binnen geweest voor nazicht van 't probleem ... ze heeft enkel een software-update gekregen ... geen stukken vervangen ...

Vorige week verder geen problemen ondervonden ...

Deze week vandaag voor 't eerst de Vespa van 't stal gehaald en deze avond ... weer van dat !!! Potverdekke, '"k wordt dit stilaan beu !

Link naar reactie
  • 4 weken later...

Heb zelfde probleem met GTV250 - koeling die na enkele minuten spontaan opspringt, motormanagement etc., scooter is al 4 à 5 keer terug naar dealer geweest. thermostaat vervangen, maar probleem duikt terug op. Piaggio-specialist gaat situatie nu bekijken.

Ik ben tot nu toe steeds goed geholpen door de dealer, ophalen Vespa, terugbrengen etc. Heb zelfs zijn GTS250 nu in bruikleen. Ik begin enkel het vertrouwen te verliezen in mijn GTV; is nu net 2 jaar oud met ± 6000 km (enkel zomerseizoen gereden). Hoop alvast op een gunstige evolutie van de herstelling / probleemoplossing.

Link naar reactie

bij mij bleek er een probleem te zijn bij de benzinetoevoer vlak voor het spruitstuk ... daar zat een lekje ...

ik ken niks van techniek, maar dat 's wat m'n dealer me vertelde ... alleszins, sinds het laatste bezoekje hierover, lijkt 't probleem opgelost te zijn ...

Link naar reactie

Ik heb mijn bedenkingen bij de uitleg die je kreeg van je dealer,"een klein lekje van de benzinetoevoer voor het spruitstuk die een motor doet warmlopen ???"

Blijf denken in de richting van een of andere onderdeel van het koelcircuit.

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...