dommel Geplaatst: 11 augustus 2010 Auteur Delen Geplaatst: 11 augustus 2010 ondertussen weeral even verder ... het probleem van 't warm lopen heeft zich sinds de laatste herstelling niet meer voorgedaan ... deze week nog even een onderdeel(vraag me niet wat) definitief vervangen ... zucht ... MAAR : ondertussen duiken (doken) andere problemen op ... Tot 3 maal toe deze zomer stil gevallen terwijl er heel duidelijk nog benzine was (dus naftbak niet leeggereden) en starten was er dan niet meer bij, althans niet op korte tijd ... telkens kon ik ca. 7 à 7,5l tanken en dan was 't opgelost, startte ze terug ! M'n dealer hierover aangesproken en hij heeft onder garantie de benzinepomp vervangen ... Blijkbaar doet het probleem zich tegenwoordig meermaals voor bij de 250 en 300 ... de benzinepomp komt deels (bij 't zakken van 't benzineniveau) boven 't vloeistofoppervlak te zitten en krijgt niet genoeg koeling meer ... Voorlopig afwachten, herstelling dateert van deze week ... Over dealer Streetzone (Zammel - Geel) niets dan lof !! Telkens met de glimlach hersteld ... hij contacteerde me zelf om langs te komen wanneer (vervang)stukken er waren ... niets dan lof !! Link naar reactie
dommel Geplaatst: 13 september 2010 Auteur Delen Geplaatst: 13 september 2010 ... dit lijkt een never-ending-story ... vrijdag en deze morgen alweer van dat ... mijn blonde stoot liep weer warm ... en weer reeds na enkele kilometers ... begin dit beu te geraken ! Brommerke heeft ondertussen 15000 km gereden en begint serieus m'n voeten uit te hangen !! Gelukkig dat dit alles nog steeds in garantie is en kan hersteld worden (althans dat hoop ik) !! Ondertussen nog iemand met dezelfde ervaringen? Link naar reactie
ePit Geplaatst: 14 september 2010 Delen Geplaatst: 14 september 2010 @Dommel Ik heb dit ook één keer aan de hand gehad met mijn GTS 125ie super. Ik had een vrij pittige rit achter de rug in de Ardenne en mijn benzine stond laag (maar was niet leeg). Ik had toen de motor zeer snel stilgelegd na het zware werk en nadien wilde hij niet meer aanslaan bij het starten. Heb de Vespa geduwd naar een benzinestation in Malmedy (15 min = ook afkoelen) om te tanken en het probleem was opgelost en is sinds dien niet meer voorgekomen. Nu zorg ik ervoor dat ik de motor na lang 100% vermogen nooit onmiddellijk stilleg. Ik geef hem nu even de kans om terug op adem te komen, ik heb de indruk dat ze daar anders niet zo goed tegen kunnen. Weet iemand wat hier de oorzaak van is? Link naar reactie
GTES125 Geplaatst: 14 september 2010 Delen Geplaatst: 14 september 2010 Bezine in combinatie met warme omgeving kan leiden tot "vapor lock". zie ook: http://en.wikipedia.org/wiki/Vapor_lock Link naar reactie
ePit Geplaatst: 14 september 2010 Delen Geplaatst: 14 september 2010 @ GTES125: Lijkt mij een zeer aannemelijke verklaring. Het motorcompartiment van een Vespa kan echt heel warm worden en hierdoor zou een gasbel in de benzineleiding kunnen ontstaan, waardoor de benzinepomp geen vloeistof maar gas levert. Als je de motor na zware arbeid nog een tijdje laat acclimatiseren dan blijft de waterpomp ook draaien en blijft de resttemperatuur binnen grenzen. Bedankt voor de tip Link naar reactie
GTES125 Geplaatst: 14 september 2010 Delen Geplaatst: 14 september 2010 extra info: vloeistoffen zijn niet samendrukbaar en gassen wel waardoor er bij een eventuele gasbel geen stuwing meer mogelijk is van de vloeistof (in dit geval benzine). De benzinepomp drukt als het ware de gasbel samen zonder verder benzine rond te voeren. Vandaar dat starten zou moeilijk (lees: bijna onmogelijk)is. Oplossing: alles laten afkoelen tot de gasbel krimpt en terug oplost in vloeistofvorm. Link naar reactie
dommel Geplaatst: 15 september 2010 Auteur Delen Geplaatst: 15 september 2010 jongens ... ze loopt warm tijdens 't rijden ! Starten doet ze perfect ... ze valt niet (meer) stil ... Link naar reactie
dommel Geplaatst: 30 september 2010 Auteur Delen Geplaatst: 30 september 2010 Ondertussen is er een andere waterpomp gestoken (onder garantie) ... probleem van warm lopen lijkt (voorlopig) weer eens opgelost te zijn ... Vandaag ander probleempje ondervonden : 20 km op E313, vollen tuub (meer dan 100 km/h). Ik kom aan de afrit (stoplicht) en motor wil niet ontkoppelen (of hoe zeg je dat ?). In plaats van op ralenti te gaan draaien (bij geringe snelheid) blijft die moeite doen om te blijven rijden, ze blijft vooruit willen ... Niet dat de motor in toeren blijft, maar de wesp wil vooruit (geraakt dus niet ontkoppelt ...). Omdat het rood licht is, blijf ik remmen uiteraard ... en ze valt stil. Als ik opnieuw start, loopt de motor niet in toeren, maar wil ze wel dadelijk vooruit (dus zonder gas te geven) ... 'k Blijf remmen omdat 't nog steeds rood licht is. Ze valt opnieuw stil ... Pas terug gestart wanneer 't groen werd en dadelijk vertrokken ... rijden ging normaal ... en bij 't volgende licht (halve km verder) is er bij 't stoppen niets meer aan de hand ! Verder de rit (van meer dan 20 km) uitgereden zonder verdere problemen ... Iemand een idee wat dit weer kan zijn ?? Ondertussen heeft de wesp meer dan 15000 km en is benzinepomp, injectoren en waterpomp al vervangen (onder garantie) ... Link naar reactie
Sylvester Geplaatst: 30 september 2010 Delen Geplaatst: 30 september 2010 koppeling, kan zijn door al het stof en vuiligheid dat die asjes waarover u koppelingsschoenen scharnieren een beetje vast komen of het kan door kapotte of versleten koppelingsveertjes komen maar dan zou die dat probleem continue moeten hebben Link naar reactie
cee Geplaatst: 30 september 2010 Delen Geplaatst: 30 september 2010 en dan zeggen ze dat ge met ne classic niets dan last hebt, teveel onderhoud,... groetjes, Cée. Link naar reactie
Sylvester Geplaatst: 30 september 2010 Delen Geplaatst: 30 september 2010 electronica is de grote boosdoener voor de rest goede kwaliteit,alleen af en toe zit er een probleemscooter tussen.. er is trouwens nieuwe software voor de gts 125 beschikbaar,nu enkel nog wachten op die van de lx Link naar reactie
dommel Geplaatst: 1 oktober 2010 Auteur Delen Geplaatst: 1 oktober 2010 stof en vuiligheid ... ? ... en dat na een onderhoudsbeurt vorige week (er is o.a. een nieuwe riem gestoken), slechts 15.000 km en 15 maanden oud? begin dat brommerke beu te worden ! Link naar reactie
sindo Geplaatst: 1 oktober 2010 Delen Geplaatst: 1 oktober 2010 Er staan een paar mooie Classics te koop, oa en prachtige Lambretta Link naar reactie
vespadiverso Geplaatst: 1 oktober 2010 Delen Geplaatst: 1 oktober 2010 Vraag eens aan uw dealer als de invoerder een expert wil sturen, dit vooraleer uw garantie verlopen is. Link naar reactie
les Geplaatst: 2 oktober 2010 Delen Geplaatst: 2 oktober 2010 stof en vuiligheid ... ?... en dat na een onderhoudsbeurt vorige week (er is o.a. een nieuwe riem gestoken), slechts 15.000 km en 15 maanden oud? begin dat brommerke beu te worden ! een nieuwe riem bij 15000km? amai die moest al bij 10000km vzervangen zijn geweest... dat is een 'nadeel' bij die automaten, de transmissie moet een nieuwe riem en gewichten krijgen om de 10000km maar zoals je miss al doorhebt is dat normaal. er zijn zelfs scooters die om de 5000 het best een transmissie onderhoud krijgen omdat het daar allemaal nog wat harder slijt(en dan kijk ik naar Minarelli motoren). Link naar reactie
Sylvester Geplaatst: 2 oktober 2010 Delen Geplaatst: 2 oktober 2010 stof en vuiligheid ... ?... en dat na een onderhoudsbeurt vorige week (er is o.a. een nieuwe riem gestoken), slechts 15.000 km en 15 maanden oud? begin dat brommerke beu te worden ! een nieuwe riem bij 15000km? amai die moest al bij 10000km vzervangen zijn geweest... bij de super 125 moet die pas op 15.000 vervangen worden hoor @ dommel,het wil niet zeggen dat je een nieuwe riem en variorollen laat steken dat daarmee de koppeling is uitgekuist geweest en koppelingsschoentjes opgeschuurt,onder uw variodeksel zit een hoop meer stof dan je denkt naar welke dealer ga je misschien? Link naar reactie
ePit Geplaatst: 2 oktober 2010 Delen Geplaatst: 2 oktober 2010 Volgens het werkplaatsboek moet bij een GTS 125ie super de riem pas om de 15000 km worden vervangen en moet de transmissie gesmeerd worden. Elke 10.000km worden de glijblokjes/speed rollers vervangen. De timing was blijkbaar wel OK. Mogelijk was de uitvoering wat minder, want de transmissie zou gereinigd en gesmeerd moeten zijn en dan kan die niet blijven vast hangen. Link naar reactie
dommel Geplaatst: 18 mei 2011 Auteur Delen Geplaatst: 18 mei 2011 Vandaag, met 23178 km op de teller, is de snelheidsmeter en kilometerteller "uit" gevallen ... werkt niet meer ... Volgende week binnen doen om een nieuwe kabel te laten steken ... Link naar reactie
ePit Geplaatst: 20 mei 2011 Delen Geplaatst: 20 mei 2011 Ik heb de indruk dat je die kabel van de km-teller van een Vespa ook regelmatig een drupje olie moet geven, want ik heb al meerdere verhalen gehoord dat deze kabel stuk gaat. Je wilt toch weten hoe hard je door het dorp scheurt, want anders gaat het nog veel duurder worden dan de prijs van een kabeltje. Dan krijg je van de politie van die fotootjes van je achterkant van je Wesp Link naar reactie
Cult Geplaatst: 20 mei 2011 Delen Geplaatst: 20 mei 2011 ja man,zeer sneu om te lezen allemaal..maar zoals Cee zei...met de moderne Vespa's zijn precies ook veel problemen... All hail the oldies ) Link naar reactie
welleke Geplaatst: 15 juni 2011 Delen Geplaatst: 15 juni 2011 Vandaag mijn gts 125 super gaan halen. Krijg al schrik als ik al deze reacties lees. Ik neem aan dat er ook een paar tussen zitten die zeer positief zijn over hun gts? Link naar reactie
les Geplaatst: 15 juni 2011 Delen Geplaatst: 15 juni 2011 ik ben positief over mijn GTS I.E. ! als je de volgende 3 dingen in de gaten houd zult ge 9/10 geen miserie hebben(ik toch alleszins niet) : -oliepeil om de 500km checken en eventueel bijvullen(jaja ze willen wel eens olie verbruiken) -als je op reserve springt ga dan asap tanken en rij die laatste 3L van de tank niet leeg, benzine pomp komt bloot te liggen en loopt dan warm. -originele uitlaat regelmatig inpuiten/inwrijven/afwrijven met WD40 als de uitlaat warm is, als je dat niet doet is hij binnen 3000km letterlijk doorgerot als je veel door regen enz. rijd. het is wat opletten maar het karakter van die vespa maakt dat allemaal goed, mijn I.E. is 10X mooier dan een japanse scooter maar ook 10X onbetrouwbaarder maar dat heeft zijn charmes hé ;-) Link naar reactie
sintesistef Geplaatst: 17 november 2012 Delen Geplaatst: 17 november 2012 Hier het zelfde probleem reeds 2 keer op 1 week voorgehad. ik start de gts 125ie en na +- 2 km komt de temp, meter te hoog lampje gaat branden en gaat de koelschroef draaien... ik stop dan natuurlijk onmiddelijk, beide radiatoren staan koud. laat de motor nog even stationair draaien en twijfel even of ik hem nu afleg. en dan plots, temperatuur zakt, koelschroef en lampje gaan uit en bollen maar, zo lang ik maar wil met de meter perfect in de middenstand. koelvloeistofpeil staat trouwens mooi op max. dit kan volgens mijn bescheiden mening maar 2 oorzaken zijn. 1: de thermostaat opent soms niet tijdig. 2: de electriche waterpomp doet het soms niet naar behoren (kan er van geen kanten bij) dus mijn vraag aan dommel, wanneer was bij jouw dit probleem juist opgelost? na het vervangen van de waterpomp misschien? grtzzz, Link naar reactie
DAXX Geplaatst: 18 november 2012 Delen Geplaatst: 18 november 2012 Efkes tussenin,,, kan er mij iemand vertellen waar die " elektrische waterpomp" juist zit, want kben die precies nog ni tegengekomen , trouwens ook nog ni achter gezocht trouwens, maar ik lees het hier juist vandaar. CHEERS Link naar reactie
les Geplaatst: 18 november 2012 Delen Geplaatst: 18 november 2012 normaal onder uw voetenplank aan de rechtse kan als ik nie abuis ben, op easyparts.nl vind ge een explositie tekening of 2... Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.