Ga naar inhoud
Vespaforum.be

GTS 125ie SUPER loopt warm na 2 km !!


dommel

Aanbevolen berichten

zondagmorgen, slecht weer wat gaan we doen... die voetplank van de wesp halen, wel wat werk zeg.

maar: dan zie ik alles daarzo zitten en denk bij mezelf ik ga die zo zonder voetplank even laten warmdraaien en aan de thermostaat en leidingen voelen wat dat doet.

na 5 min draaien met wat gaz geven, één reeds te hete motor en alle leidingen richting thermostaat staan nog koud of een beetje lauw

en ik hoor die verdomde waterpomp niet draaien...

dus ik haal de stekker eraf en meet er 12volt op, ok stilleggen die motor. zet dan direct van de batterij 12 V op die pomp en NIX

tik een paar keer op die pomp met schroevendraaier en zet er dan nogmaal 12V op en wat denk je die pomp begint te draaien.

Dus probleem gevonden, die waterpompen zijn geene zak waard.

De Vespa is van 06/2010 dus achter garantie zal ik ook wel kunnen fluiten zeker.

Link naar reactie

Ik wil echt niet moeilijk doen,en kheb zojuist nen vroege achter de rug,dus mijn ogen liggen zo goed als dicht,,,maar ik kan dus echt niet die elektrische pomp terug vinden,,zelfs niet op easyparts...en de reden waarom ik dit nu zo vurig wil weten is...wat doet die mechanische waterpomp dan,soit ik heb al gecombineerde machines gezien,maar die elektrische waterpompen dienden dan om het koelwater meters hoger te krijgen dan het expansievat,anyway ik verschiet tegenwoordig van niet veel meer ;)))

CHEERS

Link naar reactie

DAXX, ik denk dat alleen de 125cc gts die hebben, en die zit onder de voetplank.

dus zolang je die voetplank niet compleet demonteerd zal je pomp idd niet terugvinden.

ik heb er deze morgen een goeie tik op gegeven en voorlopig doet hij het weer, maar het zal niet voor lang zijn denk ik.

en je kan ze wel degelijk op easyparts terugvinden hoor.

http://www.easyparts.be/showdrawing/10447/93012/94/0-968-1-m425-m2114-m5698-m10447-s15285-d93012/Cooling_system.html

onderdeelnummer 35.

Link naar reactie

OK thx,nu zie ik het ook,ik zat op nen GTS 300 te zoeken,,,tja dat is idd alweer heel subtiel geplaatst ;))),,,btw pomp vast en toch geen zekering gesprongen das ook alweer straf,,,anyway ik heb alweer wat bijgeleerd ( ivm nen 125) en hopelijk krijg je het weldra vervangen.

CHEERS

Link naar reactie

Pomp besteld bij Easyparts.nl 106,73euro... maar alé het verzenden is al gratis.

Ik heb de scooter nog maar 3 weken, dan vraag ik me zo af, zou de vorige eigenaar dit ook voorgehad hebben of heb ik het gewoon vlaggen.

ik stel mezelf deze vraag, want ikzelf stop wel direct wanneer de temp.meter en het lichtje gaat oplichten, maar doet iedereen dat en is zo mijn nieuwe aanwinst niet al eens veel te heet geweest bij de vorige eigenaar?

Link naar reactie

Zowel 125,250 en dat300 heb je met mechanische pomp gehad, te herkennen aan slakken huis op motor. De 300 heeft dat nog,de laatste generaties 125 met ecs motor hebben electrische pomp. Geloof toch nog niet echt dat het de pomp is. Maar toch veel sleutel fun, hopelijk is het hiermee opgelost !

Link naar reactie
Zowel 125,250 en dat300 heb je met mechanische pomp gehad, te herkennen aan slakken huis op motor. De 300 heeft dat nog,de laatste generaties 125 met ecs motor hebben electrische pomp. Geloof toch nog niet echt dat het de pomp is. Maar toch veel sleutel fun, hopelijk is het hiermee opgelost !

Wel gisteravond ging ik snel even mn dochter van de chiro afhalen met de wesp, +/- 2 km. kwam daar toe en de temperatuur al te hoog. ik stop en de koelschroef begint reeds te draaien, ik rijd momenteel even zonder vloerplaat dus voel even aan de leidingen richting radiatoren en die staan gewoon koud, en ja hoor die pomp draaid niet... geef er even een stamp op met mijnen hiel en ze schiet weer in gang, en onmiddelijk zakt die temperatuur al, en voel ik de leidingen warmer worden.

volgens mij hoort die waterpomp toch direct te draaien vanaf dat je de scoot start?

Link naar reactie
Pomp besteld bij Easyparts.nl 106,73euro... maar alé het verzenden is al gratis.

Ik heb de scooter nog maar 3 weken, dan vraag ik me zo af, zou de vorige eigenaar dit ook voorgehad hebben of heb ik het gewoon vlaggen.

ik stel mezelf deze vraag, want ikzelf stop wel direct wanneer de temp.meter en het lichtje gaat oplichten, maar doet iedereen dat en is zo mijn nieuwe aanwinst niet al eens veel te heet geweest bij de vorige eigenaar?

Amai! 't is veur niet! en al dat werk!

Misschien had de vorige eigenaar dit al maar dan is't wel jammer dat die dat niet onder garantie heeft laten doen. Het kan ook dat ie het nog maar pas had en daarom zijn vespa verkocht heeft... Het ruikt inderdaad naar een verborgen gebrek.

Link naar reactie
  • 2 weken later...
  • 6 maanden later...

Update, heb na het vervangen van de waterpomp enige tijd zonder problemen gereden maar...

De nieuwe pomp krijgt ondertussen weer de kuren zoals de vorige.

Met als gevolg wanneer ik de pomp niet hoor draaien als ik het contact nog maar aanzet heb ik gegarandeerd binnen de 2 a 3 km een te hete scoot.

Ik weet hier echt geen oplossing meer voor en rij dus niet meer gerust met de gts :-(

Die elektriche waterpomp zullen ze met de modellen 2013 niet voor niks terug naar een mechanisch type gebracht hebben.

Weet er iemand of er een technische dienst in belgie bestaat voor Vespa Piaggio?

Grtzzz

Link naar reactie

Wat mij vooral zou boeien, is wat er dan aan die kapotte waterpomp aan de hand is ? zit die vast waaierke stuk of verplooit ? aandrijving vast ?

Zit er ook geen temperatuur sensor die het eventueel niet doet zoals het hoort die de pomp aan stuurt ? Als de pomp het dan wel en dan niet doet moet toch een oorzaak hebben. IK zou de Thermostaat er eens uit doen en dan zien of hij nog warm loopt, als thermostaat niet open gaat heb je met goed werkende pomp eveneens warmloper. BTW thermostaat al eens vervangen ???

Link naar reactie

als twee dezelfde onderdelen na vervanging direct hetzelfde probleem geven, kijk dan eens aan wat daar de in en uitvoer van is... electriciteit naar de pompalsook de hele flow van 't watercircuit (thermostaat etc)... ik zou eerder denken dat de waterpomp geen aandrijving krijgt als ze toch al vervangen is

Link naar reactie

De pomp krijgt altijd 12 Volt voeding bij draaiende motor ook wanneer ze niet wil draaien, heb zelf een tijd zonder voetplaat rondgereden en met nog eens een extra lamp tussen de voeding en massa, die lamp brand bij koude start maar de pomp doet het niet. de massa is getest en is ook in orde... de pomp is enkele maanden goed geweest maar nu opnieuw naar de haaien. ik wacht verder het nieuws van B steetzone af want ben ten einde raad nu.

Link naar reactie

Deze morgen moeten stoppen, weer van tzelfde, gevolg te laat op mijn werk...

heb dan maar eens naar Bob gebeld van Bstreetzone Geel want hier kennen de dealers er geene ZAK van.(sorry)

een wat denk je dat is een toch wel bij regelmaat voorkomend probleem wist hij met te vertellen.

hij vroeg me om alle gegevens van de vespa door te geven en ging zo kijken wat hij voor mij kan doen, waarom is er zo geen dealer in mijn buurt.

heb veel goesting om de spel op de aanhangwagen te zetten er nu al te gaan brengen, zo beu ben ik het momenteel :-(

@ Robing: als ik pomp demonteer en opendoe hangt er aan het asje waar de rotor overdraait altijd opnieuw een licht kleverige sludge aan,

als ik die verwijder is het een tijdje goed, ik heb nogtans het cirquit al gereinigd met speciaal daar voor bedoeld middel en dan opnieuw nieuwe koelvloeistof erop gedaan. De electromagnetische pomp is trouwens van het merk "pierburg"

van dit type: http://www.psntuning.co.uk/scooter_parts.php?prt_id=1800

grtzzz

btw, als de pomp dan van in het begin draait werkt de thermostaat perfect. maar is idd nog niet vervangen.

Link naar reactie

Bon,,,ik probeer hier gewoon efkes mee te denken hé...diene "sludge" krijgt ge volgens mij bij warme temperaturen in combinatie met lucht,,,dit is de tweedemaal al dat ge dit probleem hebt,dus het kan evengoed zijn dat het probleem misschien ergens anders ligt,anyway kben toch benieuwd wat de conclussie gaat zijn,nen tip dat dit misschien iets kan vergemakkelijken,is wanneer de pomp toch werkt bij koudstart uw motor laten draaien en geregeld aan uw tuben beginnen voelen ivm warmte doorstroming,kwestie van diagnose stellen,,,, ,als ge weet wat ge aan het doen bent!!!! ,,,ook eens kijken of ge druk hebt op uw water,,denk aan verbrandingsgevaar hé!!!!!!,,,,bon soit voor hetzelfde geld kunnen het ook gewoonweg zwakke pompen zijn.

CHEERS

Link naar reactie

Ik was straks op YouTube filmpjes aan het bekijken ivm een Vespa workshop van een gepensioneerd piaggio technieker.

Hij legt sommige dingen wel goed uit ivm het koelsysteem en de elektriciteit.

Hoe je bijvoorbeeld je systeem kan ontluchten enz. Ik zit nog maar aan deel 5, maar heb hier en daar toch goede tips gehoord.

Val wel niet in slaap, want hij praat traaaaag.

Dacht dat deel 3 of 4 het koelsysteem behandelde.

Link naar reactie

Hey DAXX, Wanneer ik zonder voetplaat rondgereden heb voelde ik idd aan de watertuben en wanneer de pomp dan netjes van in den beginne draait is de waterdoorstoming goed... eerst warmte tot aan de thermostaat en dan volledig door het hele cirquit, indien de pomp niet draait blijft het warme water enkel aan de motorblok zitten en blijven alle tuben koud. Dan schiet de ventilator aan het storinglampje gaat knipperen en temperatuur loopt te hoog, met alle tuben koud maar al het warme koelwater aan de motorblok.

Echt druk is er dan niet op het cirquit omdat ik tijdig stop, mocht ik blijven rijden gaat op zn minst eerst de koppakking erdoor en dan heel den boel naar de haaien.

Link naar reactie

Ok bon, maar we proberen een reden te zoeken waarom ge al 2 keer prijs hebt,,,ik denk nu juist nog aan iets nl wanneer ge prijs hebt, uwe vuldop van uw koelwater bakske eens losdraaien en dan horen en kijken wat er gebeurt, ik zelf heb daar al raar toestanden met meegemaakt, weliswaar niet op scooters ;)) maar soit,,, misschien hebt ge druk of vacuum die uw pomp blokkeert, in ieder geval het proberen waard.

CHEERS

Link naar reactie

Als Sintesistef, overtuigd is dat de oorzaak enkel en alleen aan de pomp te wijten is. Zijn alle andere tips zin loos. Nu kan ik er wel inkomen dat een pomp stuk gaat, maar een nieuwe ook op de korste keren, dan scheelt er volgens mijn bescheiden mening wel nog iets anders. Ik weet niet of jij alleen dat probleem hebt, of ook alle anderen die zo een electr. waterpomp hebben zitten op hunne vespa. Mvg.

Link naar reactie

DAXX, ik heb de scooter bij draaiende pomp en motor reeds laten draaien zonder expansiedop, niets te zien of horen: geen bellen of bubbels of andere dingen, MAAR als op dat moment de pomp niet draait komt het koelwater er gewoon uitgelopen als de motor te warm wordt, en dit lijkt me normaal met een motor die te warm wordt, niet?

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...