Ga naar inhoud
Vespaforum.be

op zoek naar de perfecte banden!


WVb

Aanbevolen berichten

  • 3 weken later...

Quote : " Als ik er mee rondrij, schraapt die zijstaander tegen de grond bij een linkse bocht.

Omdat dit gebeurde bij gewoon rijgedrag, ben ik dat toch eens nader gaan onderzoeken.

Het armpje dat aan de zijstaander hangt, was bij mijn model anders van vorm dan bij een nieuwe.

Ik heb dat dus bijgeplooid, zodat dat hoger komt te hangen.

Nu moet je al extreem rijden om dat te schuren."

Klopt perfect : hendeltje van zijstandaard schuurt na een zekere tijd en intensief gebruik van de zijstandaard tegen de grond bij linkse bocht (met die zware voet plooi je het hendeltje blijkbaar steeds een beetje meer naar onderen). Mijn dochtertje van 12 is dan altijd kwaad als ze achterop zit en het metaal over de grond schuurt ...

Hendeltje omhoog plooien is dé oplossing. Wel eerst een ontbijtje nemen van spek met eieren, voor de zo-oud-als-ik-ken doe een zware werkhandschoen aan dan doet het minder pijn en plooi voorzichtig zodat de lassen niet breken. Ik hab dat ding op 15.000 Km al een keer of vier omhoog moeten plooien. Als het goed hoog zit raak ik er géén grond meer mee. Binnenkort zal het wel metaalmoeheid gaan vertonen en aan vervanging toe zijn. De laatste tijd druk ik de standaard altijd hééééél voorzichtig naar beneden met men voetje ...

Link naar reactie
  • 3 maanden later...

Vandaag dan nieuwe banden laten zetten.

De Pirellis waren na 8.000 km aan vervanging toe. Ze waren nog niet helemaal op, ik denk dat er nog een 100 km mee had kunnen rijden. Maar met het gure winterweer wilde ik toch liever goed winterbanden. Het zijn Michelins geworden. Ik las er hier goede commentaren over, mijn dealer rade ze aan en hij kon ze gelijk erop zetten. (hij had nog andere banden liggen ook).

Over de Pirellis niets dan lof...

Ze vertoonden al wat slijt na 1000 km, maar dat zal we normaal zijn. Ik denk dat 8.000 km best OK is voor een setje banden. De voorband is trouwens nog OK. Ik heb hem meegenomen om er in de zomer terug de Pirellis op te zetten.

Morgen na de Klaprozenrit laat ik weten hoe de Michelins me bevallen. De Pirellis voelden de afgelopen dagen in de regen echt wel zoekerig, maar de achterband was dan ook zo goed als op.

Ben wel verschoten van de prijs.

Alles bij elkaar was het € 190: € 61 per band, € 60 voor het plaatsen en dan nog recupel en lijm...

Is dat bij iedereen zo duur?

Ik heb geen problemen met de standaard die aan grond komt, maar ik rijd dan ook gelijk nen bompa.

Link naar reactie

Knap .. bewondering alom ! 't Voelt bijna aan alsof ik aan je voeten wil liggen de volgende keer ik je tegenkom ...

En stop voortaan met zulke uitspattingen ! Als er vragen gesteld worden omtrent "veiligheid" (met een grote "V") wuif dat dan niet zomaar weg ... adviseer om 't rustig aan te doen, je collega's zullen er zeker verder mee geraken ...

's Mijn gedacht hé !

Link naar reactie

Ben zelf ook na 9000 km rustig rijden overgestapt van de standaard Pirelli naar de nieuwe Michelin Citygrip Rear Tire. De Pirelli GTS 23 en 24 zijn banden van vrij zachte rubber maar met een fantastische grip en een zeer mooi profiel. Na de wissel merkte ik onmiddellijk op dat de Michelin veel smaller is niet tegenstaande het allebei 130 banden zijn. Michelin meet de boog en Pirelli rechtdoor van wang tot wang. Dus eigenlijk zijn de Pirelli's stoerder...

Bij de Michelin City Grip (http://www.motorcycle-superstore.com/5/32/404/28198/ITEM/Michelin-City-Grip-Rear-Tire.aspx) is er een centraal loopvlak zonder groeven waardoor ik verwacht dat die net iets langer meegaan en ik ervaar nu minder bibber op mijn stuur (heb een topbox). Nu nog afwachten hoelang de Michelins meegaan... Hopelijk 10.000 km!

Link naar reactie

Ik kan alvast meegeven dat ik zeer tevreden van de Michelins... Nagenoeg heel de dag in de kou en de regen gereden (klaprozenrit) en ik had echt heel veel grip. Met de Pirellis was dat echt minder, ook als die nog in goede staat waren werden die zoekerig als het serieus aan het regenen ging.

Twee keer brak het achterwiel uit, maar dat was twee keer in de modder, welke banden je ook hebt staan,... een laagje moddder verteren ze niet.

Ik geef binnen enkel weken een update ;-)

En euh: eerst 50 km rustig inrijden volstaat.

En ook ook nog: neen nog steeds geen enkele keer de standaard tegen de grond gekregen (tijdens het rijden).

Link naar reactie

Op de terugweg. Op de heenrit hebben we een fotosessie gedaan (flitspalen genoeg.:))) )

ps: bedankt voor de pinupfoto's van Siska. Die komen in mijn kot waar ik vele uren hoop door te brengen!!

Maar het ging hier toch over "bandjes"? Misschien niet helemaal offtopic.:)))

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Ik heb nu sinds een 500 km een Michelin steken en ben er toch niet helemaal tevreden over bij nat weer.

Mijn Savabandje was na 5000km versleten ...

Als ik nu rijd bij regenweer voel ik regelmatig dat mijn achterwiel uitbreekt.

Misschien beter voor een regenband opteren de volgende keer ?

Link naar reactie

Alle nieuwe banden moeten grondig ingereden worden. Bij de productie van banden gebruikt men lossingsmiddelen die voorkomen dat de nieuwe band in de matrijs blijft kleven. Deze stof zorgt er helaas voor dat een nieuwe band ook minder grip heeft op de weg.

Daarom is het een goed idee om de band voorzichtig in te rijden over het hele loopoppervlak. 150 km op de snelweg zal enkel het middenloopvlak inrijden en je schuift meestal in een te snel genomen bocht... Dus zorg ook dat de zijkanten van je band voorzichtig ingereden zijn.

Als de ontluchtingsstoppeltjes nog op je band staan, dan is er zeker nog voorzichtigheid geboden! Als de stoppels weg zijn, mag je gassen ;)

http://www.flickr.com/photos/rakuchinaphoto/4461542428/in/photostream/

Link naar reactie
  • 5 weken later...
  • 2 jaren later...

Ik heb met de originele Sava achterband 8000 km gedaan en met de Sava voorband 20000. Achteraan ondertussen al 12000 km met een Bridgestone Hoop en volgens mijn dealer nog goed voor een paar 1000. Wilde de voorste ook laten vervangen door een Bridgestone Hoop, maar volgens mijn dealer is de snelheidsindex van 120 km/h te laag voor een 300. Hij raadt Pirelli aan maar lees hier toch niet zo'n positieve commentaren. Ik hou bovendien van het ronde profiel van de Bridgestone; de zijrandjes aan de Sava's zijn hatelijk, dus niet ça va :-)

Iemand een Hoop voorband?

Link naar reactie

Ik laat er volgende week Michelin city grips op leggen,omdat ik die Pirellis ( S25) niet vertrouw,al een paar keer nen uitbraak gehad op nat wegdek,en dan is uw vertrouwen snel weg,mochten die Michelins hetzelfde gedrag vertonen,hoort ge mij hier volgend jaar wel terug ;)))

CHEERS

Link naar reactie
Heel bizar!!. Met 3 personen 3 vespa's gekocht(250gts). Ze staan bij de dealer, en wat zie ik! mijn vespa heeft pirelli's, de vespa van mijn vriend heeft bridgestones, de derde vespa heeft sava banden. Die italianen pompen daar maar wat rubber onder zeker? Ook het instrumentenbord is totaal verschillend.

Ben benieuwd naar de verklaring hiervoor van de fabrikant, hoever moet je op den duur de specs gaan uitpluizen als je wilt weten wat je krijgt voor je geld

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...