Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Nieuwe Wet vanaf juni


xerox666

Aanbevolen berichten

Dit is de reactie die ik van het kabinet van Schoepen heb gekregen:

"De staatssecretaris voor mobiliteit, dhr. E. Schouppe, heeft mij gevraagd uw mail nader te bekijken.

De nieuwe regels betreffende de kledij voor motorrijders gelden voor alle bestuurders en passagiers van motorfietsen ongeacht de cilinderinhoud, dus ook voor een 125 cc.

Er is echter geen sprake van een motorpak of veiligheidskledij:

De reglementering schrijft voor:

- handschoenen

- vest met lange mouwen

- lange broek of overall

- schoenen die de enkels beschermen.

U kunt dus met een gewone lange broek en een vest met lange mouwen rijden in de zomer.

Gelet op het feit dat de regering ontslagnemend is, kan ik momenteel niet met zekerheid zeggen of deze wijziging er al of niet komt.

Met de meeste hoogachting,

Kristiaan Popelier

Commissaris federale politie"

Link naar reactie

Laatste keer dat ik op het forum kwam , had ik net een vrij zwaar accident voorgehad met de vespa. (tegen +- 70km/h)

Ik droeg een motorvest , jeansbroek , een motorhelm (v2r caberg , geen vespa-helm) en een goed setje motorhandschoenen.

Bursitis is een ontsteking op de hamstring-pees die wellicht reeds aanwezig was na het accident , maar niet opviel.

Mijn nieuwe aankopen : motorjas , motorhelm , motorhandschoenen en een jeans-broek met verstevigingen!

Mvg

Bursitis betekent eenvoudig: ontsteking van de slijmbeurs (kan zich in elk gewricht voordoen). Bij een goede verzekering wordt de kledij vergoed (bij ongevallen waarbij je in je recht bent).

Link naar reactie

Ik ga hier heel dat topic nu niet overlezen, maar inderdaad: dat ieder voor zichzelf de risico's inschat die hij aangaat, en probeer niet heiliger dan de paus te zijn (want ge ziet diene mens heeft ook boter op zen haar (of hoe gaat da spreekwoord)).

Ipv al da gezeik over welke kledij, zouden ze beter de mensen bewust maken welk risico ze lopen op een 2-wieler, en nog belangrijker, ALS je iets tegenkomt, hoe je het beste valt. Dat is iets wat ik bv. bij een motoropleiding mis, en wat veel miserie kan voorkomen. Als je valt, wat op een fractie van een seconde gebeurt, moet je weten HOE te vallen. Dit sluit niet ALLES uit, maar kan al veel pijn verzachten.

Link naar reactie
  • 3 maanden later...

Gents,

Ik volg Inspiron; 'k weet natuurlijk ook wel dat je een groter risico loopt als ge den asfalt kust zonder extra beschermende kledij maar een van de redenen waarom ik buiten de moto ook nog enigste Vespas 125cc heb gekocht is het goede weer, open helmke, zonnebril, T-shirt, Shortje, Adidas sletskes,...

In de winter zal ik natuurlijk wel ne frak en een lange broek aantrekken.

Vergeet ook niet dat beschermende kledij hoofdzakelijk het vlees zal beschermen en niet de botten (spreek uit ervaring op gebied van botten).

Ciao

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Hopla, Schouppe krijgt het weer voor elkaar!!! Juist op het nieuws geweest. Beschermende kledij voor motorrijders: Jas met lange mouwen, lange broek, handschoenen en laarzen. De federatie van motorrijders is er allesinds op tegen.

Dat ze die gast maar vlug op een zijspoor zetten, wie weet wat hij nog allemaal uit zijn mouw gaat schudden.

Link naar reactie
Beschermende kledij voor motorrijders: Jas met lange mouwen, lange broek, handschoenen en laarzen. De federatie van motorrijders is er allesinds op tegen.

wat is daar niet goed aan dan ?

Link naar reactie

De federatie is er niet op tegen ,maar heeft opmerkingen. En das al iets heel anders.

Hieronder tekst uit Het Nieuwsblad.

Staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V) wil specifieke kledingvoorschriften opleggen aan alle motorrijders. Weg met de shorts en T-shirts, haal handschoenen, vest, lange broek en laarzen uit de kast.

Iedereen kent wel het beeld van de motorrijders in een wapperend T-shirt, korte broek en een blinkend paar strandsandalen. Maar als het van staatssecretaris Schouppe afhangt, zal u ze vanaf volgende zomer niet meer tegenkomen. 'Voor hun eigen veiligheid willen we dat verbieden', klinkt het. 'Want als zo iemand valt, zijn de gevolgen niet te overzien. Zelfs bij een lage snelheid kunnen ze al serieuze brandwonden oplopen.'

Een peperduur veiligheidspak zullen ze nog niet moeten kopen. Wel wordt elke motorrijder verplicht om handschoenen te dragen, een jas met lange mouwen, een lange broek of overall en laarzen of bottines met enkelbeschermers. Maar ook een reflecterend vestje wordt overwogen.

Schouppe heeft een Koninklijk Besluit klaarliggen waarin de nieuwe reglementering uitgebreid wordt opgesomd. Normaal gezien zou het volgende zomer al zover zijn, maar het dossier zit voorlopig geblokkeerd door de val van de regering. 'We kunnen nu niet meer doen dan elke motorrijder die nieuwe voorschriften aanraden, in zijn eigen belang', aldus Schouppe. 'De volgende regering kan er dan effectief werk van maken.'

Lawine aan regels

De Belgische motorbond, de Motorcycle Action Group, kan er niet mee lachen. 'Natuurlijk raden ook wij al onze leden aan om beschermende kledij te dragen', zegt voorzitter Theo Beeldens. 'Maar het is wel ver gekomen als de overheid ons gaat vertellen hoe we ons moeten kleden. Die lawine aan regeltjes ontmoedigt meer en meer motorrijders. Wat gaan ze doen als er straks een motorrijder uit Noorwegen nietsvermoedend in T-shirt ons land doorkruist?'

Meer ongevallen

De motorbond wil niet van verplichte kledingvoorschriften weten. Wel pleiten ze voor financiële stimuli om de veiligheid van elke motorrijder te verhogen. 'Doe zoals de Britten en schaf de 21 procent btw op veiligheidskledij af', zegt Beeldens. 'Nu kost zo'n pak al snel 600 euro. Maak dat goedkoper en je zal een pak meer mensen in lederen pak zien rondrijden.'

Intussen blijkt uit de jongste ongevallenstatistieken dat het aantal motorongevallen ook dit jaar gestegen is. De eerste zes maanden van 2010 stierven er 49 motorrijders op de baan, raakten er 254 zwaargewond en 1.265 lichtgewond.

Link naar reactie
  • 2 weken later...

http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20101121_001

Schouppe in De Standaard :

Staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V) overweegt een resem maatregelen om het aantal motorongevallen terug te dringen. De verplichting om opvallende kleuren te dragen, bijvoorbeeld via fluovestjes, kan 'ernstig overwogen worden', zo meldt Schouppe in antwoord op een vraag van Open Vld-senator Guido De Padt. zo schrijft De Zondag.

Motorrijders vormen de enige categorie waar het aantal verkeersslachtoffers niet afneemt, al verdubbelde de afgelopen vijftien jaar wel hun aantal afgelegde kilometers.

Eerder raakte al bekend dat Schouppe de minimumleeftijd voor zware motoren gaat verhogen, conform de Europese wetgeving. De staatssecretaris overweegt nu naast fluovestjes ook andere maatregelen: bijkomende opleiding voor oudere motorrrijders, motorvriendelijke infrastructuuraanpassing, periodieke veiligheidskeuringen...

De Padt zou tevreden zijn met dergelijke maatregelen. Maar volgens de senator moet ook naar de motorrijders en hun bekommernissen geluisterd worden, bijvoorbeeld door een 'motorfietstoets' in te voeren, naar analogie met de fietstoets bij

Wat ik onthoud :

- Een regering van lopende zaken kan als ze het wil wel belangrijke wetgeving veranderen.

- Fluo-vestjes verplicht ----> koop nu reeds een Vespa for Life-vestje ;-)

- Periodieke veiligheidscontroles = mooi woord voor keuring, zit er aan te komen.

- Wie zijn motorijbewijs 'gekregen' heeft, mag rijschool gaan volgen. (waarschijnlijk niet voor rijbewijs B en 125, maar wel voor de oudere motorrijders die automatisch A1/2 kregen, stond ook al in magazine MAG)

Link naar reactie

in de Zondag van 21/11/2011 stond en plus:

Verder ziet Schouppe vooral heil in motorvriendelijke infrastructurele aanpassingen zoals het vermijden van gladde wegmarkeringen, obstakelvrije zones in bochten, vangplanken ipv vangrails, enz...

Link naar reactie
  • 1 maand later...

in de naam van de vrijheid, de welke vraag ik mij nog af,of het is verplicht of het mag nie meer of het moet ik ben het beu om zoo behandeld te worden ik kan best zelf de beste keuzes voor me zelf maken, en ja ik draag op de scooter ook beschermende kledij, maar vind niet dat je me daar moet toe verplichten,zelfs niet vroeger toen ik alles deed met motorfiets.voor mij ist simpel zal dragen waar ik zin in heb en ze kunnen de pot op,als we dat met ons allen doen staan ze nergens met het moet en het mag nie meer

Link naar reactie
  • 5 maanden later...

Wat kan u begrepen onder het nieuwe atikel in het staatsblad:

u mag door de file doorlaveren als u niet meer dan 20km/h sneller rijdt als de file, met een maximale snelheid van 50km/h

u laveert door de file tussen het 2de en het derde rijvak op autosnelwegen

U mag op het voetpad of in de berm parkeren binnen de bebouwde kom op voorwaarde dat u niemand hindert en als u minstens 150 cm vrij laat

Uw kinderen mogen mee op de vespa vanaf 8 jaar.

voor vespa's <125cc zijn kinderen vanaf 3 jaar toegelaten

kinderen zitten in een "kinderbeveiligingssysteem" (waarschijnlijk zo'n opblaasbal waar ze kunnen inkruipen)

U en uw passagier dragen handschoenen, een jas met lange mouwen en een lange broek of een overall, alsook schoenen tot boven de enkels

U en uw vriend rijden achter elkaar als u een bijzondere overrijdbare bedding volgt (dingen als busbanen uitgebreid met een specifiek onderbord voor moto's - denk ik)

ALBERT II, Koning der Belgen,

Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd op 16 maart 1968, artikel 1, eerste lid;

Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;

Gelet op het koninklijk besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs;

Gelet op de betrokkenheid van de gewestregeringen;

Gelet op advies 48.106/4 van de Raad van State, gegeven op 5 mei 2010, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Op de voordracht van de Eerste Minister en de Staatssecretaris voor Mobiliteit,

Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.

In het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, wordt een artikel 16.2bis. ingevoegd, luidende :

« 16.2bis. Motorfietsers die tussen de rijstroken rijden.

Voor de motorfietsers, het sneller rijden tussen twee rijstroken of files dan de voertuigen die stoppen of traag rijden in die rijstroken of files, wordt niet als inhalen beschouwd, behalve voor de toepassing van artikel 17.2, 5°.

In dat geval mag de motorfietser evenwel niet sneller rijden dan 50 km per uur en mag het snelheidsverschil tussen de motorfietser en de voertuigen die zich in die rijstroken of files bevinden niet meer dan 20 km per uur bedragen.

Op autosnelwegen en autowegen moet hij daarenboven tussen de twee meest links gelegen rijstroken rijden. »

Art. 2.

In artikel 21.1, eerste lid, 4de streepje, van hetzelfde besluit, ingevoegd bij het koninklijk besluit van 16 juli 1997 en vervangen door het koninklijk besluit van 24 juni 2000, worden de woorden « van driewielers met motor zonder passagiersruimte en met een ledige massa van niet meer dan 400 kg, en » opgeheven.

Art. 3.

In artikel 22 van hetzelfde besluit, gewijzigd bij het koninklijk besluit van 24 juni 2000, worden de woorden « de driewielers zonder passagiersruimte en met een ledige massa van niet meer dan 400 kg en » opgeheven.

Art. 4.

Artikel 23.4 van hetzelfde besluit, ingevoegd bij het koninklijk besluit van 28 december 2006, wordt vervangen als volgt :

« Motorfietsen mogen op de trottoirs en, binnen de bebouwde kom, op de verhoogde bermen worden opgesteld, zonder het verkeer van de andere weggebruikers te hinderen of onveilig te maken en op voorwaarde dat een begaanbare strook van ten minste 1,50 meter vrij gelaten wordt. »

Art. 5.

In artikel 24, 1°, van hetzelfde besluit, worden de woorden « onverminderd artikel 23.4, » ingevoegd voor de woorden « op de trottoirs »

Art. 6.

In artikel 35.1.1 van hetzelfde besluit, vervangen door het koninklijk besluit van 22 augustus 2006, worden de volgende wijzigingen aangebracht :

1° in de derde zin van het zesde lid worden de woorden « 12 jaar » vervangen door de woorden « 8 jaar »;

2° een zevende lid wordt toegevoegd, luidende :

« Op een tweewielige bromfiets of een motorfiets met een maximale cilinderinhoud van 125 cm3, moeten kinderen worden vervoerd in een voor hen geschikt kinderbeveiligingssysteem. »;

3° een achtste lid wordt toegevoegd, luidende :

« In afwijking van het zesde lid, tweede en derde zin, mogen kinderen onder de drie jaar niet worden vervoerd op een tweewielige bromfiets of op een motorfiets; kinderen van drie jaar tot acht jaar mogen niet worden vervoerd op een motorfiets met een cilinderinhoud van meer dan 125 cm3. »

Art. 7.

In artikel 36 van hetzelfde besluit, vervangen door het koninklijk besluit van 16 juli 1997 en gewijzigd bij de koninklijke besluiten van 24 juni 2000, 14 mei 2002, 18 december 2002, 4 april 2003 en 22 augustus 2006 worden de volgende wijzigingen aangebracht :

1° het opschrift van artikel 36 wordt vervangen als volgt :

« Valhelm - beschermende kleding »;

2° in het tweede lid worden de woorden « laatste lid » vervangen door de woorden « zesde lid »;

3° het vierde lid wordt vervangen als volgt :

« Bestuurders en passagiers van motorfietsen dragen handschoenen, een jas met lange mouwen en een lange broek of een overall, alsook laarzen of bottines die de enkels beschermen. »

Art. 8.

Artikel 43.2 van hetzelfde besluit, gewijzigd bij de koninklijke besluiten van 20 juli 1990, 14 mei 2002 en 4 april 2003, wordt aangevuld met een lid, luidende :

« Wanneer bromfietsers de bijzondere overrijdbare bedding mogen volgen, moeten zij achter elkaar rijden. »

Art. 9.

In artikel 44.5 van hetzelfde besluit, worden de volgende wijzigingen aangebracht:

1° in het eerste lid worden de woorden « en motorfietsen » vervangen door de woorden « , motorfietsen, driewielers met motor en vierwielers met motor »;

2° een derde lid wordt toegevoegd, luidende :

« De passagiers van bromfietsen, motorfietsen, driewielers met motor en vierwielers met motor moeten de voeten op de voetsteunen hebben. »

Art. 10.

Artikel 49.1 van hetzelfde besluit, gewijzigd bij het koninklijk besluit van 18 september 1991, wordt vervangen als volgt :

« Een motorvoertuig en een gespan mogen slechts één voertuig trekken.

Evenwel :

- een drie- of vierwielige bromfiets mag geen aanhangwagen trekken;

- een motorfiets met zijspanwagen mag alleen een aanhangwagen trekken indien het zijspanwiel uitgerust is met een rem;

- een takelwagen mag een geleed voertuig trekken, uitsluitend om het naar de plaats van herstelling te brengen, wanneer hij beantwoordt aan de bijzondere voorwaarden daartoe bepaald in het technisch reglement van de auto's. »

Art. 11.

In artikel 68 van hetzelfde besluit, gewijzigd bij de koninklijke besluiten van 20 juli 1990, 18 september 1991, 18 december 2002, 4 april 2003, 26 april 2004 en 10 september 2009, wordt het volgende verkeersbord toegevoegd :

Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld

Verboden toegang voor bestuurders van motorvoertuigen met vier wielen, geconstrueerd voor onverhard terrein, met een open carrosserie, een stuur als op een motorfiets en een zadel. »;

Art. 12.

Artikel 72.5 van hetzelfde besluit, gewijzigd bij de koninklijke besluiten van 14 mei 2002 en 26 april 2004, wordt vervangen als volgt :

« 72.5. De rijstrook die is afgebakend met brede onderbroken strepen, aangeduid door het bord F17 en de markering van het woord « BUS », is voorbehouden aan voertuigen van geregelde diensten voor gemeenschappelijk vervoer, taxi's en voertuigen voor schoolvervoer bedoeld in artikel 39bis.

Het woord « BUS » en het verkeersbord F17 worden herhaald na ieder kruispunt.

Fietsers, bromfietsers, motorfietsers en voor het vervoer van passagiers ontworpen en gebouwde voertuigen met meer dan acht zitplaatsen, die van de bestuurder niet meegerekend, mogen deze rijstrook volgen indien respectievelijk één of meerdere van de volgende symbolen zijn aangebracht op het bord F17 of op een onderbord.

Deze symbolen mogen eveneens op de busstrook worden herhaald.

Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld

De prioritaire voertuigen mogen op deze rijstrook rijden wanneer hun dringende opdracht het rechtvaardigt.

De andere voertuigen mogen hierop niet rijden behalve om omheen een hindernis op de rijbaan te rijden en in de onmiddellijke nabijheid van een kruispunt om van richting te veranderen.

Deze voertuigen mogen de busstrook dwarsen om een parkeerplaats gelegen langs de busstrook in te nemen of te verlaten of een eigendom op te rijden of te verlaten en op kruispunten. »

Art. 13.

Artikel 72.6 van hetzelfde besluit, ingevoegd bij het koninklijk besluit van 16 juli 1997 en gewijzigd bij de koninklijke besluiten van 14 mei 2002 en 26 april 2004, wordt vervangen als volgt :

« 72.6. Een of meerdere brede witte doorlopende strepen of de markering, bedoeld in artikel 77.8, bakenen de bijzondere overrijdbare bedding af die voorbehouden is aan voertuigen van geregelde diensten voor gemeenschappelijk vervoer.

De woorden « Bus, Tram » mogen op de bijzondere overrijdbare bedding worden aangebracht.

Het verkeersbord F18 wordt herhaald na ieder kruispunt.

Fietsers, bromfietsers, motorfietsers en voor het vervoer van passagiers ontworpen en gebouwde voertuigen met meer dan acht zitplaatsen, die van de bestuurder niet meegerekend, en taxi's mogen deze bedding volgen indien respectievelijk één of meerdere van de volgende symbolen, en voor taxi's het woord « TAXI », zijn aangebracht op het bord F18 of op een onderbord.

Deze symbolen, alsook het woord « TAXI », mogen eveneens op de bijzondere overrijdbare bedding worden herhaald.

Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld

De prioritaire voertuigen mogen op deze bedding rijden wanneer hun dringende opdracht het rechtvaardigt.

De andere voertuigen mogen de bijzondere overrijdbare bedding dwarsen om een parkeerplaats gelegen langs deze bedding in te nemen of te verlaten of een eigendom op te rijden of te verlaten en op kruispunten.

Zij mogen hierop niet rijden behalve om omheen een hindernis op de rijbaan te rijden.

De bestuurders die er rijden moeten, in voorkomend geval, de verkeerslichten bedoeld in artikel 62ter. opvolgen. Ze moeten bovendien in de toegelaten richtingen voortrijden.

Wanneer variabele signalisatie wordt gebruikt, mogen de markeringen vervangen worden door witte lichtspijkers. »

Art. 14.

Artikel 2, §1, 2°, enig lid, van het koninklijk besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs wordt aangevuld met de woorden « waarvan het zijspanwiel niet is uitgerust met een rem ».

Art. 15.

Dit besluit treedt in werking op 1 september 2011.

Art. 16.

De Minister bevoegd voor het Wegverkeer is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Châteauneuf-de-Grasse, 11 juni 2011.

ALBERT

Van Koningswege :

De Eerste Minister,

Y. LETERME

De Staatssecretaris voor Mobiliteit,

E. SCHOUPPE

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...