Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Nieuwe Wet vanaf juni


xerox666

Aanbevolen berichten

-motorrijders mogen tussen de files door rijden tegen een max. snelheid van 20km/h ,en enkel als de file met

een max. snelheid van 50km/h rijdt

Grtz.

das raar...

dus op ne motor moete 20/u rijden, terwijl de rest u voorbij steekt tegen 50/u?

Link naar reactie

Schouppe sleutelt aan wegcode, motorrijders opgepast!

Bart De Schampheleire | 10.04.10

TAGS: motornieuws |

Volgende maand stelt Staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe een nieuwe versie van de wegcode voor die op 1 januari 2011 van kracht moet worden. De huidige verkeerscode bestaat sinds 1 december 1975 en werd liefst zestig keer gewijzigd.

In afwachting van die compleet nieuwe wegcode voert Schouppe op korte termijn nog een aantal aanpassingen aan het huidige verkeersreglement door. Een concrete datum is er nog niet, maar de meeste aanpassingen worden tegen de zomer van kracht. Opmerkelijk is dat de meeste aanpassingen aan de wegcode betrekking hebben op motorrijders. Hieronder een overzicht van die aanpassingen.

QUADS: Een aantal steden en gemeenten hebben quads verboden op basis van een gemeentelijk reglement inzake overlast. De wettelijkheid van deze oplossing wordt evenwel betwist. De steden en gemeenten zijn vragende partij voor een duidelijke verbodsbepaling. Er wordt een nieuw verbodbord C6 voor quads ingevoerd. Een quad wordt gedefinieerd als “een motorvoertuig met vier wielen, geconstrueerd voor ongebaand terrein, met een open carrosserie, een stuur als op een motorfiets en een zadel”.

FILEFILTEREN: het zogenaamde “filteren”, het rijden van motorfietsers tussen de voertuigen in de files, is een gekend fenomeen dat echter niet in de wegcode werd geregeld. Om meer rechtszekerheid te bekomen, wordt het rijden tussen de files toegelaten met een maximale snelheid van 50 km per uur en met een maximaal snelheidsverschil van 20 km per uur met de voertuigen die worden voorbijgereden. Op autosnelwegen en autowegen dient dit te gebeuren tussen de twee meest links gelegen rijstroken.

BESCHERMENDE KLEDIJ: motorrijders en hun passagiers moeten verplicht beschermende kledij dragen. Passagiers van bromfietsen en motorfietsen moeten hun voeten op de voetsteunen hebben, en mogen dus geen amazone-zit aannemen.

PARKEREN: Er wordt ook een dubbelzinnigheid weggenomen betreffende het parkeren van motorfietsen buiten de rijbaan: motorfietsen mogen niet langer op het trottoir parkeren. Motorfietsen met zijspanwagen mogen voortaan een aanhangwagen trekken.

KINDEREN OP DE MOTOR: het vervoer van kinderen onder de 3 jaar op bromfietsen en motorfietsen wordt verboden. Tussen 3 en 8 jaar mogen zij in een kinderbeveiligingssysteem worden vervoerd op bromfietsen en motorfietsen met een maximale cilinderinhoud van 125 cm3. Pas vanaf 8 jaar mogen kinderen op de motorfietsen met een cilinderinhoud van meer dan 125 cm3 worden vervoerd.

MP3 OP SNELWEG: driewielers met motor met een ledige massa van minder dan 400 kg worden ook op autosnelwegen en autowegen toegelaten.

HELMPLICHT POSTBODE: op verzoek van De Post en om evidente veiligheidsredenen wordt de vrijstelling afgeschaft voor de draagplicht van de valhelm voor de beambten van De Post bij de postbedeling per bromfiets.

Link naar reactie

Filteren: motorfietsers mogen tussen de twee linkse rijstroken rijden met een max van 50km/u en het verschil tussen de motorrijder en de rijdende file mag niet meer zijn dan 20km/u,dat is toch zo klaar als pompwater hé,dwz,je moet telkens je rekenmachientje bovenhalen en je gps checken elke keer als je wil filteren (zonder zeef) tussen twee rijdende files... wacht es efkes...ik geraak er zelf niet meer uit ... ;-(

Link naar reactie

Dat filteren kunnen ze praktisch toch bijna niet controleren...dus dat is niet erg.

Het parkeren op de stoep daarentegen wel, en dat is misschien al iets minder leuk. Moeten we nu voortaan op een plaats staan waar auto's parkeren en dus ook zullen moeten betalen ? Of mogen we wel nog op een fietsparking ?

Ook met de beschermende kledij heb ik het wat moeilijk. Ik rij ook dagelijks met een motojas naar het werk, en het is inderdaad wel veiliger, maar toch ... af en toe in 't stad een toerke maken tijdens de zomermaanden in een licht hemdje zal voortaan niet meer kunnen... spijtig :-((

Link naar reactie

Ik heb nog eens naar het nieuws van zaterdag avond gekeken waar er een reportage overwas.

Wat mij opviel was dat die minster sprak over korte broeken en t-shirts of topjes dat dat niet meer zou mogen, maar wat hij bedoelde met beschermende kleidij was heel vaag.

Link naar reactie

als we niet op het voetpad mogen staan , en we moeten tussen de auto's gaan staan , heeft de minister dan ook een idee waar we ons ticketje moeten steken ? en over die beschermende kledij zouden dan ook eens duidelijk moeten gezegd worden wat mag en niet mag . allè binnekort zijn wij allemaal marsmannekes met een spoiler ! tof !

groetjes kathy

Link naar reactie

Hier staat iets meer en "concretere" info:

http://www.demotorsite.be/content/schouppe-sleutelt-aan-wegcode-motorrijders-opgepast#

"...Onder beschermende kledij wordt verstaan: lange mouwen, lange broek, handschoenen en schoeisel dat de enkels beschermt. ..."

Als je hierop verder gaat: lange broek (hoeft geen motorbroek te zijn), geen T-shirts of hemdjes met korte mouwen (een hemd met lange mouwen is dan wél oké?), handschoenen (desnoods rubber hanschoenen voor den afwas te doen?) en verplicht botten.

Naar goede gewoonte: ne Belgische wet die allesbehalve eenduidig is en héél breed geïnterpreteerd kan worden.

En verder: hoe gaan ze dat kunnen implementeren? Als ik met mijne brommer aan't rijden bent en ik word aan de kant gehaald, gaat dieje agent mijne outfit dan van top tot teen inspecteren? Mijn lijf aftasten om te checken of er versteviging in mijn broek en vest zitten? En vragen ofda'k mijn broek efkes kan oprollen om te zien ofda'k wel botinnekes aan heb?

Link naar reactie

Tegen 20 kmh tussen stilstaande autos door laveren met een zware motorfiets en een passagier achterop (wat gene kleine meer zal zijn dus zeker zwaar genoeg)... .

Dat er motorfietsers die zich aan die wegcode houden gaan omverstuiken, daar wil ik wel een beschermend motorvestje om verwedden met Etienne...

Of is dit misschien een van de nieuwe regeltjes zoals ook het binnenkort waarschijnlijk mogen betalen om te parkeren op de rijbaan die ervoor gaan zorgen dat motorrijders de trein gaan verkiezen? Dan kan Etienne iig hen daar niet meer gaan lastigvallen, daar heeft hij na bewezen diensten namelijk afgedaan...

Link naar reactie

Waar jullie een spel van maken...

Alles is toch heel duidelijk: men mag nu tussen 2 files in 20km/u harder rijden dan de auto's. Logisch dat men dan beschermde kledij moet dragen. Hoeveel voertuigen veranderen niet snel van file als ze zien dat de andere juist iets sneller vooruit gaat, of gaan de laatste 50 meter niet van de 3de band naar een afrit?

Ofwel is Etienne (nog) gek(ker) geworden, ofwel wil hij alle tweewielers uit het straatbeeld laten verdwijnen.

Halihalo, de jacht is open...

Groetjes, nero.

Link naar reactie

het was trouwens al verboden om op het voetpad te parkeren, het werd enkel oogluikend toegelaten. Wat betreft het ticketje dat je moet nemen, er worden tegenwoordig minder en minder ticketjes genomen omdat alsmaar meer sms geparkeerd wordt.

wat beschermende kledij betreft: rijden met korte broek en teensletsen is, hoe fijn ook, onverantwoord. Zowel op racemachines als op een scooter.

Link naar reactie

Ik rij altijd rond met een jeansbroek en een leren jas, in 95% van de gevallen met lichte leren handschoenen.

Geen speciaal motogerief, en de jas heeft al een valpartij aan 50/u overleefd zonder schram.

Dit met een PX125 en grotendeels stadsverkeer, occasioneel eens op een gewestweg maar doorgaans neem ik daarvoor de auto.

Bedekte armen en benen, tot daaraan toe. De handschoenen versta ik ook nog enigzins. Maar kan iemand even uitleggen wat er zo 'extra veilig' is aan schoenen die de enkels bedekken?

Op gewone moto's, okay, da's ongeveer het eerste waarop je valt. Maar met de vespa beschadig je bij een valpartij toch in de eerste plaats je schouders, hoofd, en de zijbil van de wesp?

Bij mijn uitschuiver had ik gaten in mijn broek ter hoogte van de dijen, maar schoenen, sokken en enkels hadden niets.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...