Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Nieuwe Wet vanaf juni


xerox666

Aanbevolen berichten

Tyrian, ik heb al (te) veel (onnodige, dubbele, absurde etc.) testen in mn leven mogen afleggen, diegene waar jij van spreekt nog niet, doch een beetje ervaring, logica en inzicht in de menselijke motoriek helpt een mens al een pak op weg... ..al dat getest is niet veel meer dan geldklopperij, die o zo nodige testen spekken overvloedig de staatskas, waarvan Schouppe en consoorten onderhouden worden om hun vetbetaalde job belabberd uit te voeren...

Overbeschermde, ongeteste groeten uit de file, Bart

Link naar reactie

Ik vind beschermde kledij ok,maar ik vind ook dat dit een eigen risico is. Niemand heeft problemen als ik in mijn short het asvalt raakt. Dat is mijn probleem.

Straks mag ik na 22 uur niet op internet. Zouden ze niet beter eens grotere risico's eerst aanpakken. Ik bedoel daarmee de echte problemen. Tzijn weeral de motoren die het gaan mogen bekopen. Verboden te parkeren op trottoirs. Ik zal es gaan kijken op de grote markt in Oudenaarde deze zomer. Welke flik gaat het aandurven om daar 50 motorrijders te gaan bekeuren...

Link naar reactie
Ik vind beschermde kledij ok,maar ik vind ook dat dit een eigen risico is. Niemand heeft problemen als ik in mijn short het asvalt raakt. Dat is mijn probleem.

Als ge dan serieus "gewond" bent, ben je wel een "kost" voor de maatschappij ... niet alleen uw ziekenhuisopname waarvan ge zelf maar een fractie betaalt, ook uw vervangingsinkomen waarvan de maatschappij een groot deel draagt ... "de maatschappij / de gemeenschap" heeft hier dan wel last/kost/... van ! Dus wij dan maar opdraaien omdat gij zo zot bent om in short te rijden ...

't Is moeilijk de grens te trekken hé ... op ne moto wél, maar op ne Vespa (die ook 110 km/u kan) niet ???

Link naar reactie

@ Dommel, daar heb je gelijk in. Maar louter voor de rest moeit de staat zich in alles.

En voetgangers dan. Gaan die ook beschermde kledij moeten dragen. Voor wielertoeristen zijn helms ook nodig, maar als je sommige studenten ziet bollen met hun fiets. Ik merk gewoon op dat er belangrijker zakens moeten geregeld worden in dit land.

Link naar reactie
al dat getest is niet veel meer dan geldklopperij

ja en nee, er zijn nu eenmaal mensen die met de moto willen rijden, maar die dat best niet doen :-) en DAARVOOR zijn die testen er...

Er zijn al teveel mongolen die met de auto rijden, gelukkig moet ge voor een moto-examen echt goed kunnen rijden voor ze u erdoor laten.

Link naar reactie
  • 2 weken later...

E-mail naar Etienne Schoupen gestuurd met de vraag om bij de wetgevening ivm met beschermende kledij ook rekening te houden met motoscooters. Wie op een zonnige dag eens een tochtje met zijn Vespa wil maken wil geen motorpak, handschoenen en schoenen boven de enkel dragen...

Eens zien of de politici ook naar de gebruikers luisteren

Link naar reactie
E-mail naar Etienne Schoupen gestuurd met de vraag om bij de wetgevening ivm met beschermende kledij ook rekening te houden met motoscooters. Wie op een zonnige dag eens een tochtje met zijn Vespa wil maken wil geen motorpak, handschoenen en schoenen boven de enkel dragen...

Eens zien of de politici ook naar de gebruikers luisteren

"Geachte Heer Schouppe,

Graag had ik u verzocht om voor de implementering van uw nieuwe wet omtrent verplichte beschermende kledij op de motor, nog enkele aanpassingen door te voeren. Aangezien ik met een Vespa rij, wil ik op warmere dagen geen motorpak, handschoenen en hoge schoenen dragen. Ik wil dan kunnen gaan cruisen in mijn marcelleke, zwemslip van Vespa en teensleffers, mee ne grote zonnebril op mijne smoel. Bij deze wilde ik u dus vragen om een uitzondering te maken voor mensen die met een Vespa rijden (en, indien het echt niet anders kan, voor mensen met een motorscooter in't algemeen, maar liefst van al toch enkel voor mensen met een Vespa en want wij zijn het meeste retro).

Alvast bedankt,

PS: Als u dan toch bezig bent: kan u voor Vesparijders geen uitzondering maken wat betreft de helm? Dat we in de zomer bijvoorbeeld zonder helm mogen ronrijden? Da's dus wel kei warm op uwe kop hé!"

Link naar reactie
E-mail naar Etienne Schoupen gestuurd met de vraag om bij de wetgevening ivm met beschermende kledij ook rekening te houden met motoscooters. Wie op een zonnige dag eens een tochtje met zijn Vespa wil maken wil geen motorpak, handschoenen en schoenen boven de enkel dragen...

Eens zien of de politici ook naar de gebruikers luisteren

"Geachte Heer Schouppe,

Graag had ik u verzocht om voor de implementering van uw nieuwe wet omtrent verplichte beschermende kledij op de motor, nog enkele aanpassingen door te voeren. Aangezien ik met een Vespa rij, wil ik op warmere dagen geen motorpak, handschoenen en hoge schoenen dragen. Ik wil dan kunnen gaan cruisen in mijn marcelleke, zwemslip van Vespa en teensleffers, mee ne grote zonnebril op mijne smoel. Bij deze wilde ik u dus vragen om een uitzondering te maken voor mensen die met een Vespa rijden (en, indien het echt niet anders kan, voor mensen met een motorscooter in't algemeen, maar liefst van al toch enkel voor mensen met een Vespa en want wij zijn het meeste retro).

Alvast bedankt,

PS: Als u dan toch bezig bent: kan u voor Vesparijders geen uitzondering maken wat betreft de helm? Dat we in de zomer bijvoorbeeld zonder helm mogen ronrijden? Da's dus wel kei warm op uwe kop hé!"

geweldig! kvond die reactie van ePit nogal belachelijk...

Als ge da ni wilt dragen ga je best met de fiets!

ik draag dat normaal altijd en overlaatst een valleke gedaan toen ik mijn motokledij net niet aanhad. Nu overal wat stijf en blauwe elleboog, knie, schouder en gat, met motokledij aan had ik wellicht NIETS gehad... komt nog bij dat ik recht op mijn gezicht ben gegaan. Gelukkig dat ik mijn fullface helm aan had, want als de Jethelm thuis lag had ik die wellicht aangehad en was ik ofwel serieus verminkt ofwel erger...

Link naar reactie

Et voila...een schoon voorbeeld waarom die beschermende kledij verplicht moet worden.

En ja het is fijn om in de zomer een tourke te doen in t-shirtje en shortje maar het blijft gevaarlijk,hoe goed je ook "denkt" je wesp te kennen,ieder machien heeft een grens en die is makkelijk te overschrijden...gewild of ongewild.

Link naar reactie

komt die wet er wel door nu de regering gevallen is ?

wat die kleding betreft. Volgende slogan doet hier wel vaker de ronde :

"je hebt twee groepen rijders : diegene die al gevallen zijn, en diegene die nog moeten vallen."

Overigens gebeuren de meeste ongevallen kort bij huis en op kleinere wegen, niet op de snelweg. Net de plaatsen waar iedereen denkt geen motovest aan te moeten trekken, want toch maar kort ritje.

Link naar reactie
komt die wet er wel door nu de regering gevallen is ?

Daarover ben ik vandaag ook beginnen twijfelen !!! Is de wet er al door of moest deze nog gestemd worden ?? Want in 't laatste geval blijfde gerust in ullie marcellekes rondrijden !

Link naar reactie

Tja ik vind ook wel dat men niet tever mag gaan met verplichte kledij ..al lijkt het me ook niet echt verstandig om in short en t-shirt rond te bollen.

Even ter illustratie:

Laatste keer dat ik op het forum kwam , had ik net een vrij zwaar accident voorgehad met de vespa. (tegen +- 70km/h)

Dit was eind augusts 2009.

Ik droeg een motorvest , jeansbroek , een motorhelm (v2r caberg , geen vespa-helm) en een goed setje motorhandschoenen.

De vespa word deze maand volledig opgemaakt trouwens , dat is op zich niet zo erg .

Ikzelf aan de andere kant , zware kneuzingen aan beide knieën , op eerste zicht leek er niet zo gek veel aan de hand en ik werd tijdens de revalidatie serieus opgevolgd door specialisten en sportdokters.

Oktober , stel ik bot-wildgroei vast onder mijn knie en scheenbeen. Volgens de dokters niets aan de hand en mag ik blijven trainen. Ondanks alle proffessionele begeleiding etc , bleek ik toch serieuze interne schade te hebben op het knie-gewricht. Zelf na 10x foto's te laten nemen was het niet opgevallen.

Eind februari..ik zak door mijn knie na een uithoudings-training (mountainbiken). Begin april (vertrekdatum voor een buitenlands project) beslissen ze in het ziekenhuis alsnog te opereren en stellen ze een 'bursitis' vast tijdens die operatie.

Bursitis is een ontsteking op de hamstring-pees die wellicht reeds aanwezig was na het accident , maar niet opviel.

Gevolg.. zit ik ondertussen al maanden vast en kan pas terug wandelen sinds eergisteren .

Tevens ben ik toen in september mijn droomjob kwijtgeraakt omdat ik niet meer uren kon op mijn benen staan.

Conclusie :

Er kan heel wat afgezeverd worden of eens mee gelachen..tot je het zelf eens voorhebt ;-)

Altijd al voorstander geweest van motorkledij , kan ik enkel maar kijken nr de gevolgen.

De fullface-helm is voor de vuilbak , het scherm is zelfs compleet bekrasts , was dat een vespa-helm geweest...

De lederen jas is ferm geschaafd en de ritsluiting is er zelfs uitgescheurd .

De handschoenen zijn ook voor de vuilbak , mits ook fel beschadigd en linkerkant opengescheurd.

Maar ! Ik heb niets aan mijn hoofd, armen of bovenlichaam..wel aan mijn linkerknie, mits ik enkel een jeansbroek droeg.

Nu wil ik niet zeggen dat we als halve motards op de vespa moeten kruipen , maar je kan op ze minst je best doen om jezelf en je gezin of ouders van al deze ellende te sparen.

Ook ik reed alle dagen, door weer en wind (zelfs door storm!) , ook ik reed op 2j bijna 20.000km bij mekaar en had aardig wat controle over de vespa..enkel dat 1'ne moment ging het compleet fout!

Mijn nieuwe aankopen : motorjas , motorhelm , motorhandschoenen en een jeans-broek met verstevigingen!

Langs de andere kant koop ook ik wel een nieuw vespa-helmpje, vespa-jas en zo , maar dit enkel voor kleine rustige ritjes mee te rijden , met de vespaclub.

Ik wilde al van in het begin lid worden , maar had tijdsgebrek , nu ga ik het doen, maar dan uiterst voorzichtig meerijden en niet als een stoere jongen in sloefkes en t-shirt!

Mvg

Link naar reactie

@ looneycooney :

"Langs de andere kant koop ook ik wel een nieuw vespa-helmpje, vespa-jas en zo , maar dit enkel voor kleine rustige ritjes mee te rijden , met de vespaclub."

Op kleine rustige ritjes gaat nooit niets fout zekers? Daar komt nooit een zot uit een straat gevlogen of zo ?

Link naar reactie

Inderdaad , dat besef ik heel goed, al weet ik ook dat ik mij zal aanpassen aan de ritjes .

Een jeansbroek met versteviging zal ik altijd dragen vanaf nu , ook op hete zomerdagen :-)

Al zal ik dan wel een vespa-helmpje dragen en een lederen vespa-jasje en houd ik de vespahelm enkel voor de clubritjes .

Maar het is waar wat je zegt en ik heb er al over zitten nadenken..heb al veel verhalen gehoord vd vespaclub-uitstapjes ( zoals het olievlek verhaal)

Maar langs de andere kant , heb ik ook iets van : het moet genietbaar blijven of je kan de boel beter verkopen.

Dus ja ik zal dan komen meerijden met gedeeltelijke bescherming en mijn snelheid matigen , alleszins veel alerter zijn .

Maar tijdens die vespaclub tochten rijden jullie toch niet zo gek snel of zo heh? of kan je alleszins zelf over beslissen hoop ik...

Nuja er kan inderdaad altijd wat gebeuren , maar het is en blijft hobby en ik je moet ook wat zelfzeker zijn heh, eens je schrik krijgt , kan je er beter vanaf blijven.

En ja bij mij was die 'zot , een kat die uit de struiken kwam gevlogen en ik verschrok me een ongeval..letterlijk.

Mvg

Link naar reactie

Bwa ik heb ook al gezondigd tegen mijn principes hoor ;-) heheh

Ook niet altijd simpel heh om al die kledij aan te trekken voor korte ritjes etc.

Mja dan moet men ook de gevolgen soms dragen , enkel omdat ik het nu heb meegemaakt ben ik ietsje wijzer geworden :-)

Link naar reactie

voor het motorexamen dien je ook beschermende kledij te dragen, dit wordt nogal ruim geinterpreteerd en bestaat daar uit stevige jas, lange broek, hoge schoenen en handschoenen wat op zich niet echt een probleem is. Enkele jaren gelden met de PX een schuiver gemaakt van 30m. Gelukkig met motorvest, -broek, -handschoenen, -laarzen en fullface helm. gevolg: enkel beetje stijf. Motorbroek en vest waren er wel beschermingsstukken die voor de helft weggeschuurd waren. zonder hadden dit ongetwijfeld zware verwondingen geweest.

Link naar reactie

Ik betwist zeker niet het nut van beschermende kledij bij een schuiver, maar ze moeten ons niet teveel bemoederen. Beseffen jullie goed als deze wet er eenmaal door is en je toch eens een keer gaat rijden bvb. zonder die schoenen boven je enkel, dat mijnheer de agent dan met een glimlach een boete kan uitschrijven (om je eigen bestwil).

Wie verstandig is, beslist zelf welke risico's hij wil lopen. Ik heb daar die agenten niet voor nodig... Straks verplichten ze ons nog een zonnebril te dragen als ze zon schijnt. Want zon in je ogen is ook gevaarlijk. En het zou ook kunnen regenen, dus moet iedereen een regenpak bij hebben! ;)

Link naar reactie

Idd feit , en wat ook meestal het geval is , is dat men in het algemeen toch rustiger rijd eens in zomerse-kledij.

Dat is in mijn geval toch zo..als ik de vespa buiten nam in mooi weer en zomers gekleed was , reed ik altijd op rustigere baantjes en reed dikwijls zelfs onder de toegelaten snelheden..gewoon wat rustig genieten .

Maarja als 'geaccidenteerde' is het toch ook onze plicht , vind ik persoonlijk , de anderen erop te wijzen dat het ook eens fout kan lopen.

Maar ik ben het er wel mee eens , dat men niet moet overdrijven. Plezier komt bij de meeste motorrijders op de eerste plaats.

Eens je hem gebruikt voor werkverkeer ga je je automatisch anders kleden en je rijgedrag wijzigen..dat heb ik toch al ondervonden.

Of zelfs als je zoals ik bv. met de p125x nr zee rijd over de autostrade , is de alertheid , manier waarop je je kleed etc toch aangepast aan de omstandigheden.

En of je nu een dunne lange broek aanhebt of een short , dat gaat het verschil niet echt maken natuurlijk...

Al vind ik ook dat elke extra bescherming, zijn geld waard was in mijn geval en daarmee verkies ik nu ook een jeansbroek met versteviging ipv een gewone..prijs en looks zijn nagenoeg hetzelfde.

Ook vespa-jasjes worden tegenwoordig met versteviging verkocht en ik vind ze nog mooi ook nog ;-)

Mvg

Link naar reactie

Zouden ze niet beter de echte problemen aanpakken ipv motorrijderkes pesten? Als dat zo verder gaat zal vesparijden of motorrijden niets meer met vrijheid te maken hebben. Staan ze je niet te flitsen, dan pakken ze je voor je kledij. Wat zijn wij allen brave schapen dat we dit allemaal zomaar pikken!!Die Schouppe heeft gewoon iets tegen motorrijders, en heeft wss nog nooit een vespa of motor van dichtbij gezien. Ik denk dat ik binnenkort m'n helm aan de haak zal hangen, dan hebben ze weer een auto bij in de file. En nee, ik ben niet het strandslippertype... meestal draag ik ook beschermende kledij.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...