Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Faro Basso restauratie


Vespappa

Aanbevolen berichten

Hi,

Wel aarde aangesloten zoals door MR160 aangegeven. Had op een gegeven moment wel

claxon een zwak achter en voorlamp maar geen grootlicht. Na een wijziging qua kabels nu

even geen licht meer gezien.

Is het wellicht mogelijk dat ik de drie draden vanaf de stator door elkaar

heb gehaald en heb verbonden aan de kabelboom? (vanwege geen groot licht)

Link naar reactie

Hallo,

Een zwakke claxon en zwak achter- en voorlamp wijst mogelijks op een slechte aarding.

Het achterlicht is een 6V 5W, dat betekent dat er ongeveer 1 Amp. stroom door loopt. Indien je nu een slechte aarding van bv. 1 à 2 ohm hebt, dan betekent dit een spanningsverlies van 1 à 2 Volt. O^p die manier heb je nog effectief aan je achterlicht een 4-tal Volt over, waardoor ze zwak gaat branden...

Kijk dus eerst eens de massa's na.

Mvg

Luc

Link naar reactie

Hoi Luc ik had al een aarde draad vanaf het achterlicht getrokken

en deze op bloot metaal bevestigd. De aarde draad uit de kabelboom heb

ik hier ook op gezet.

Dit weekend nog maar eens een poging doen in een skipak in die koude garage!

Vespappa

Link naar reactie

Hoi Vespappa,

Opgelet, het is niet omdat er een draadje loopt naar bloot metaal dat de massaverbinding ok is hé !

Let op :

- dat de aardingskabel proper is en dat de geleiders (koper ?) mooi ontvet zijn ! Hoe netter het metaal hoe lager de verliesweerstand en de verliesspanning (zie hoger).

- dat de aardingskabel goed is verbonden aan een aansluitklem die nadien op blooot metaal wordt vastgemaakt. Hoe beter die verbinding (solderen) hoe lager de verliesweerstand !

- dat deze (koperen ?) verbindingsklem goed wordt vastgezet (vijzen) op bloot metaal. Hoe beter het contact verbinding/bloot metaal, hoe lager opnieuw de verliesweerstand.

Dit zijn allemaal belangrijke aandachtspunten !

Veel suc6 !

Luc

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Wel inmiddels weer wat dagen verder en zitten zoeken maar kom nu op het volgende! Ik moest natuurlijk beter nadenken en de aarde meten met draaiende motor :-) Dat deed ik niet. Nu kom ik erachter dat de aarde bij de koplamp helemaal geen 0 is. Wanneer ik een draad vanaf het stuur (een aarde draad) trek welke rondom de stuurbuis gebonden is meet ik opeens wel 6/7 volt.

Ik heb de aarde bij het begin van de draadboom toch op bloot metaal (frame) vastgezet maar ook daar geen 0 na meting.

1) Is mijn frame een slechte aarde geworden?

2) En waarom is mijn stuur wel ok? (zit wel met rubber ringen in de stuurklem vast trouwens en maakt geen contact met het frame.

Iemand nog een aanwijziging?

Link naar reactie
  • 4 weken later...

Een kleine update:

Ik heb het stadslicht en achterlicht inmiddels aan de praat. Helaas wel een erg zwakke koplamp

en geen grootlicht. De verlIchting moet gewoon ok zijn aangezien er nog een tech. keuring plaats

zal vinden.

Kan het zwakke licht nog iets met slechte aarding te maken hebben?

Vespappa

Link naar reactie
  • 2 maanden later...

Hi allen! Het is weer een tijdje geleden en heb eindelijk weer wat tijd gevonden om verder te gaan.

Heeft iemand van jullie een idee waarom het benzinekraantje bij mij zo lastig open en dicht is te zetten? Ik heb dit wel eens vaker gehoord maar dan bij een GL van '59. De twee schroefjes op het kraantje (onder tank) kan ik niet losser draaien aangezien de benzine dan toch door gaat lopen naar de carburateur.

Iemand een suggestie?

Grt Vespappa

Link naar reactie

Nieuwe rubber steken en alleen aanspannen tot de kraan niet meer lekt maar toch nog "vlot" draait. Nooit achteraf losser maken anders lekt de kraan met zekerheid.

Je kan proberen om de dichting wat in te wrijven (spuiten) met wat smeermiddel.

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Hi Nero,

Je bedoelt het rubbertje waar het rond te draaien gedeelte met die gaatjes (reserve/normaal) tegenaan gemonteerd zit? (weet het niet anders te beschrijven)

;-)

Link naar reactie
  • 5 weken later...

Zou er echt geen goeie manier zijn om de kabels aan te sluiten in de schakelaar?

Bij mijn VN zijn er drie kabels samen gesoldeerd, zit er een kabel op de kill en een andere op de claxon denk ik

diegene die die repro schakelaars heeft gemaakt, die moet toch wel ergens een schema hebben gebruikt?

ik kom er in elk geval ook niet uit! misschien moeten we gewoon een keertje gokken...

Link naar reactie

Hè Stino!

Balen maar wat functioneert er wel bij jouw vn met deze manier van aansluiten?

Grt Vespappa

PS ik heb de hoop een beetje opgegeven de faro Basso staat al 3 maanden nagenoeg klaar stof te happen :-(

Link naar reactie

alles wat moet...

ik kijk het even voor je na!

Hè Stino!

Balen maar wat functioneert er wel bij jouw vn met deze manier van aansluiten?

Grt Vespappa

PS ik heb de hoop een beetje opgegeven de faro Basso staat al 3 maanden nagenoeg klaar stof te happen :-(

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...