Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Faro Basso restauratie


Vespappa

Aanbevolen berichten

Allen!

Vorig jaar heb ik een Faro Basso (1957) kunnen kopen en het werd nu zeker eens tijd om ermee aan de slag te gaan. In dit topic zal ik het de restauratie blijven updaten en hoop ik veel tips te kunnen krijgen van andere kenners.

De Vespa is Nederlands en heeft sinds 1979 stil gestaan maar liep onlangs weer na een 2 x trappen. Helaas is de originele kleur verloren gegaan aan een kwast met (KPN) Groene verf = oude NL telecomcompany.

Hieronder een aantal beelden van het project:

1265019360-320.jpg

1265019360-321.jpg

1265019360-332.jpg

De originele kleur is nog te zien op de voorvelg.

Link naar reactie

Hai,Die plaatjes staan vaak op Ebay.it,kan je ze zo afkijken...

Maat van benz.kraan zou niet weten,heb hem er op laten zitten ivm lekken,

Groet Andre,

Link naar reactie

Colm, dat is mij bekend en ben ook in het bezit van deze sleutel. Het gaat bij een Faro Basso echter om een andere maat. Heb hem gelukkig los gekregen met een lange steeksleutel nr 19.

Vespappa

Link naar reactie

Toch nog even een vraag! Heeft iemand een foto of plaatje van de werking van de choke bij de Faro Basso? De chokehendel ontbreekt namelijk en ik zou niet weten hoe deze werkt. Iemand een foto verduidelijking??

Vespappa

Link naar reactie
  • 3 weken later...
1) Kan iemand mij helpen aan een foto van de bevestiging voor de koplamp op het voorspatbord? Hiervoor ben je twee plaatjes nodig (binnenzijde koplamp en zeg maar boven de band aan binnenzijde spatbord) Ik mis dit en wil proberen dit na te maken van aluminium alleen heb geen voorbeeld.

Heeft iemand een tip/foto?

Grt Vespappa

http://cgi.ebay.it/VESPA-FARO-BASSO-PIASTRE-FISSAGGIO-FARO-ANTERIORE_W0QQitemZ360229359183QQcmdZViewItemQQptZRicambi_e_Accessori_Moto?hash=item53df57ce4f

210hx8i.jpg

Link naar reactie

En het wordt nog beter, maar verder schroef ik hem wel niet meer uit mekaar ;-)

fc08dg.jpg

2dkmvc9.jpg

6gbxn7.jpg

qnk7b6.jpg

En nu nog een manier vinden om de kromming van het plaatje mooi rond te krijgen, zonder met de hamer erop te kloppen..

Link naar reactie

Yihaaaaaaa jemig je staat bij mij in het krijt! Kopje koffie zal wellicht iets te ver rijden (zie geen woonplaats in je profiel) zijn maar ik zal het onthouden!

Gebruik je deze afmetingen dan aan beide zijden (in koplamp en onder spatbord) Mijn dag is weer helemaal goed!

Link naar reactie

In de partslist hebben de bovenste en onderste plaatjes verschillende nummers, dus neem ik aan dat ze ook anders zijn. Volgens mij is dit het onderste plaatje, en moeten de gaatjes van het bovenste plaatje een dikke millimeter meer naar buiten staan. Anders gaan de schroefjes tegenwringen. Best dus gewoon twee plaatjes maken, op mekaar leggen en dan gaatjes boren in de richting van de pijltjes. Nu nog iemand vinden die een toestel heeft waarmee vlakke platen ijzer bolvormig kunnen gerold worden. De betere restaurateur of smid heeft zoiets in huis.

2eealxi.jpg

Link naar reactie
Haaa die zien er strakker uit dan degene die ik gisteren uit alu heb gemaakt. Zal dit weekend hieronder even gaan plaatsen. Hoe heb je die bolling er zo strak ingekregen?

alu lijkt me niet zo geschikt, ofwel heb je het harde soort, dat moeilijk in vorm te krijgen is, ofwel is het materiaal te zacht, en krijg je er geen spanning op, het veert dan niet terug als je erop klopt.

Ik heb carroserie-plaat gebruikt van dezelfde dikte als het origineel. Eerst heb ik het vlakke plaatje in een 120°hoek van de bankschroef gelegd, en met een hardrubberen hamertje wat vorm aan gegeven. Daarna de bekken van de schroef opengezet op een afstand, iets kleiner dan de breedte van het plaatje, het plaatje daar bovenop gelegd, en constant draaiend aan het plaatje in het midden geklopt. Dan heb ik het ding op een plat vlak gelegd, en met een vinger onder een zijkant, weer verder geklopt tot ik de goede vorm had. Nog steeds met een plastic hamer. Dikke handschoen helpt tegen de pijn.

Tijdens zagen en vijlen heb ik de plaat rechtstreeks in mijn schroef geklemd, zonder te zien dat daar een lasdruppel tussen zat. Daardoor heb ik meerdere putjes in het metaal, volgende keer zal het er nog beter uitzien.

Succes.

Link naar reactie

Hmm dat is zeker een leuk klusje geweest maar het resultaat is er dan ook naar. Volgende keer zal het er nog beter uit zien?? Hoeveel FB heb je eigenlijk... . Ik heb het alu met een setje voor het uitdeuken van plaatwerk in (vorm) getikt en af en toe even in en op het spatbord gelegd. Met een decoupeerzaag heb ik de delen uit de plaat gezaagd aan de hand van jou tekening.

Zie hier het resultaat:

1264842432-760.jpg

en

1264842432-761.jpg

Het moet nog wel bijgewerkt worden en de gaten ontbreken nog.

Vespappa

@ Vespa-Viking: Bedankt voor het meedenken en de link!!!

Link naar reactie

Ik moet een bestelling doen en twijffel over het volgende.

De voetstrip/lijsten worde op het eind vastgezet met die eindstukjes. Is het zo dat bij een Faro Basso deze verschillend zijn (buitenlijst en midden of binnenlijst op de verhoging)

Kon de juiste benaming even niet vinden excuses daarvoor.

Vespappa

Link naar reactie

Hoi,Vespappa,Zie nu voor het eerst uw FB,Stuur even uw Email naar,fatboy30@versatel.nl

Stuur ik onze foto's,Ga Zaterdag blokje halen bij Maskes,Kan ik weer verder...

29 en 30 Mei is er een Vepa treffen in Sittard,Mischien leuk...

Groet, Andre en karin Rotterdam,...

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Weet iemand toevallig of de schokbrekers gemakkelijk te restaureren zijn? Ik zou graag zoveel mogelijk onderdelen origineel willen houden.

1) Zijn ze te demonteren?

2) Waar de ringrubbers aan te schaffen?

3) Hoe olie verversen

Heeft iemand van jullie deze klus al een keer ondernomen?

Vespappa

1267893728-720.jpg

Link naar reactie

Zit met zelfde vraag. Heb wel nieuwe schokbrekers aangeschaft voor en achter. Veer vooraan laten chromeren. Maar de vraag is hoe origineel zijn die die erop zaten? Hoeveel keer zijn die ondertussen al vervangen geweest? Veiligheid?

Link naar reactie

Top Nero. Denk dat ik er dit weekend nog een poging aan ga wagen. Wat een leuk stuk ook dit had ik nog niet eerder gelezen. Hou jullie op de hoogte.

@Tyrian> Ik doe dan maar de aanname dat het nog originelen zijn (weet het aannames zijn niet altijd handig:-)n)

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...