Vespappa Geplaatst: 28 december 2009 Delen Geplaatst: 28 december 2009 Allen! Vorig jaar heb ik een Faro Basso (1957) kunnen kopen en het werd nu zeker eens tijd om ermee aan de slag te gaan. In dit topic zal ik het de restauratie blijven updaten en hoop ik veel tips te kunnen krijgen van andere kenners. De Vespa is Nederlands en heeft sinds 1979 stil gestaan maar liep onlangs weer na een 2 x trappen. Helaas is de originele kleur verloren gegaan aan een kwast met (KPN) Groene verf = oude NL telecomcompany. Hieronder een aantal beelden van het project: De originele kleur is nog te zien op de voorvelg. Link naar reactie
AJ Geplaatst: 28 december 2009 Delen Geplaatst: 28 december 2009 Hai,Die plaatjes staan vaak op Ebay.it,kan je ze zo afkijken... Maat van benz.kraan zou niet weten,heb hem er op laten zitten ivm lekken, Groet Andre, Link naar reactie
wausje Geplaatst: 29 december 2009 Delen Geplaatst: 29 december 2009 voor de benzinekraan heb je een speciale sleutel nodig misschien kan je deze kopen http://www.marktplaats.nl/index.php?sref=http%3A//www.google.com/search%3Fq%3Dbenzinekraan+sleutel+vespa%26rlz%3D1I7PBEA_nl%26ie%3DUTF-8%26oe%3DUTF-8%26sourceid%3Die7&url=http%3A//fietsen-brommers.marktplaats.nl/brommeronderdelen-oldtimers/305573291-benzinekraan-montage-sleutel-vespa-scooters.html%3Fxref%3D1 alvast succes gr colm Link naar reactie
Vespappa Geplaatst: 29 december 2009 Auteur Delen Geplaatst: 29 december 2009 Colm, dat is mij bekend en ben ook in het bezit van deze sleutel. Het gaat bij een Faro Basso echter om een andere maat. Heb hem gelukkig los gekregen met een lange steeksleutel nr 19. Vespappa Link naar reactie
wausje Geplaatst: 29 december 2009 Delen Geplaatst: 29 december 2009 ok sorry dan had ik een overbodig berichtje.succes met de tank Link naar reactie
Vespappa Geplaatst: 5 januari 2010 Auteur Delen Geplaatst: 5 januari 2010 Toch nog even een vraag! Heeft iemand een foto of plaatje van de werking van de choke bij de Faro Basso? De chokehendel ontbreekt namelijk en ik zou niet weten hoe deze werkt. Iemand een foto verduidelijking?? Vespappa Link naar reactie
LoMax Geplaatst: 27 januari 2010 Delen Geplaatst: 27 januari 2010 1) Kan iemand mij helpen aan een foto van de bevestiging voor de koplamp op het voorspatbord? Hiervoor ben je twee plaatjes nodig (binnenzijde koplamp en zeg maar boven de band aan binnenzijde spatbord) Ik mis dit en wil proberen dit na te maken van aluminium alleen heb geen voorbeeld. Heeft iemand een tip/foto? Grt Vespappa http://cgi.ebay.it/VESPA-FARO-BASSO-PIASTRE-FISSAGGIO-FARO-ANTERIORE_W0QQitemZ360229359183QQcmdZViewItemQQptZRicambi_e_Accessori_Moto?hash=item53df57ce4f Link naar reactie
Vespappa Geplaatst: 27 januari 2010 Auteur Delen Geplaatst: 27 januari 2010 He Lomax helemaal top je reactie word erg gewaardeerd !!!!!!!! Hier was ik naar opzoek...zal het in de gaten houden :-) Link naar reactie
LoMax Geplaatst: 27 januari 2010 Delen Geplaatst: 27 januari 2010 En het wordt nog beter, maar verder schroef ik hem wel niet meer uit mekaar ;-) En nu nog een manier vinden om de kromming van het plaatje mooi rond te krijgen, zonder met de hamer erop te kloppen.. Link naar reactie
Vespappa Geplaatst: 27 januari 2010 Auteur Delen Geplaatst: 27 januari 2010 Yihaaaaaaa jemig je staat bij mij in het krijt! Kopje koffie zal wellicht iets te ver rijden (zie geen woonplaats in je profiel) zijn maar ik zal het onthouden! Gebruik je deze afmetingen dan aan beide zijden (in koplamp en onder spatbord) Mijn dag is weer helemaal goed! Link naar reactie
LoMax Geplaatst: 27 januari 2010 Delen Geplaatst: 27 januari 2010 In de partslist hebben de bovenste en onderste plaatjes verschillende nummers, dus neem ik aan dat ze ook anders zijn. Volgens mij is dit het onderste plaatje, en moeten de gaatjes van het bovenste plaatje een dikke millimeter meer naar buiten staan. Anders gaan de schroefjes tegenwringen. Best dus gewoon twee plaatjes maken, op mekaar leggen en dan gaatjes boren in de richting van de pijltjes. Nu nog iemand vinden die een toestel heeft waarmee vlakke platen ijzer bolvormig kunnen gerold worden. De betere restaurateur of smid heeft zoiets in huis. Link naar reactie
LoMax Geplaatst: 29 januari 2010 Delen Geplaatst: 29 januari 2010 Ziezo, eerste prototype is klaar. Nog twee te gaan. Zien er al beter uit dan die roestschelpjes in Italia. Link naar reactie
Tyrian Geplaatst: 29 januari 2010 Delen Geplaatst: 29 januari 2010 Tof hé zo'n forum ! Link naar reactie
Vespa-Viking Geplaatst: 29 januari 2010 Delen Geplaatst: 29 januari 2010 http://cgi.ebay.it/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=200432069305&fromMakeTrack=true&ssPageName=VIP:watchlink:top:it Link naar reactie
Vespappa Geplaatst: 29 januari 2010 Auteur Delen Geplaatst: 29 januari 2010 Haaa die zien er strakker uit dan degene die ik gisteren uit alu heb gemaakt. Zal dit weekend hieronder even gaan plaatsen. Hoe heb je die bolling er zo strak ingekregen? Link naar reactie
LoMax Geplaatst: 29 januari 2010 Delen Geplaatst: 29 januari 2010 http://cgi.ebay.it/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=200432069305&fromMakeTrack=true&ssPageName=VIP:watchlink:top:it Geen verzending buitenland, spijtig. Link naar reactie
LoMax Geplaatst: 29 januari 2010 Delen Geplaatst: 29 januari 2010 Haaa die zien er strakker uit dan degene die ik gisteren uit alu heb gemaakt. Zal dit weekend hieronder even gaan plaatsen. Hoe heb je die bolling er zo strak ingekregen? alu lijkt me niet zo geschikt, ofwel heb je het harde soort, dat moeilijk in vorm te krijgen is, ofwel is het materiaal te zacht, en krijg je er geen spanning op, het veert dan niet terug als je erop klopt. Ik heb carroserie-plaat gebruikt van dezelfde dikte als het origineel. Eerst heb ik het vlakke plaatje in een 120°hoek van de bankschroef gelegd, en met een hardrubberen hamertje wat vorm aan gegeven. Daarna de bekken van de schroef opengezet op een afstand, iets kleiner dan de breedte van het plaatje, het plaatje daar bovenop gelegd, en constant draaiend aan het plaatje in het midden geklopt. Dan heb ik het ding op een plat vlak gelegd, en met een vinger onder een zijkant, weer verder geklopt tot ik de goede vorm had. Nog steeds met een plastic hamer. Dikke handschoen helpt tegen de pijn. Tijdens zagen en vijlen heb ik de plaat rechtstreeks in mijn schroef geklemd, zonder te zien dat daar een lasdruppel tussen zat. Daardoor heb ik meerdere putjes in het metaal, volgende keer zal het er nog beter uitzien. Succes. Link naar reactie
Vespappa Geplaatst: 30 januari 2010 Auteur Delen Geplaatst: 30 januari 2010 Hmm dat is zeker een leuk klusje geweest maar het resultaat is er dan ook naar. Volgende keer zal het er nog beter uit zien?? Hoeveel FB heb je eigenlijk... . Ik heb het alu met een setje voor het uitdeuken van plaatwerk in (vorm) getikt en af en toe even in en op het spatbord gelegd. Met een decoupeerzaag heb ik de delen uit de plaat gezaagd aan de hand van jou tekening. Zie hier het resultaat: en Het moet nog wel bijgewerkt worden en de gaten ontbreken nog. Vespappa @ Vespa-Viking: Bedankt voor het meedenken en de link!!! Link naar reactie
Vespappa Geplaatst: 1 februari 2010 Auteur Delen Geplaatst: 1 februari 2010 Ik moet een bestelling doen en twijffel over het volgende. De voetstrip/lijsten worde op het eind vastgezet met die eindstukjes. Is het zo dat bij een Faro Basso deze verschillend zijn (buitenlijst en midden of binnenlijst op de verhoging) Kon de juiste benaming even niet vinden excuses daarvoor. Vespappa Link naar reactie
AJ Geplaatst: 2 februari 2010 Delen Geplaatst: 2 februari 2010 Hoi,Vespappa,Zie nu voor het eerst uw FB,Stuur even uw Email naar,fatboy30@versatel.nl Stuur ik onze foto's,Ga Zaterdag blokje halen bij Maskes,Kan ik weer verder... 29 en 30 Mei is er een Vepa treffen in Sittard,Mischien leuk... Groet, Andre en karin Rotterdam,... Link naar reactie
Vespappa Geplaatst: 6 maart 2010 Auteur Delen Geplaatst: 6 maart 2010 Weet iemand toevallig of de schokbrekers gemakkelijk te restaureren zijn? Ik zou graag zoveel mogelijk onderdelen origineel willen houden. 1) Zijn ze te demonteren? 2) Waar de ringrubbers aan te schaffen? 3) Hoe olie verversen Heeft iemand van jullie deze klus al een keer ondernomen? Vespappa Link naar reactie
Tyrian Geplaatst: 6 maart 2010 Delen Geplaatst: 6 maart 2010 Zit met zelfde vraag. Heb wel nieuwe schokbrekers aangeschaft voor en achter. Veer vooraan laten chromeren. Maar de vraag is hoe origineel zijn die die erop zaten? Hoeveel keer zijn die ondertussen al vervangen geweest? Veiligheid? Link naar reactie
nero Geplaatst: 6 maart 2010 Delen Geplaatst: 6 maart 2010 Hier http://www.vespaforum.be/index.php?q=nl/tech/books/alles-over-uw-scooter-vespa-125-150cc vind je een uitgebreide uitleg (pagina 29/30) over het demonteren en monteren van een schokbreker. Zelf heb ik het nog niet gedaan, maar blijkbaar is het is mogelijk om ze te demonteren en te herstellen. Groetjes, nero. Link naar reactie
Vespappa Geplaatst: 6 maart 2010 Auteur Delen Geplaatst: 6 maart 2010 Top Nero. Denk dat ik er dit weekend nog een poging aan ga wagen. Wat een leuk stuk ook dit had ik nog niet eerder gelezen. Hou jullie op de hoogte. @Tyrian> Ik doe dan maar de aanname dat het nog originelen zijn (weet het aannames zijn niet altijd handig:-)n) Link naar reactie
nero Geplaatst: 6 maart 2010 Delen Geplaatst: 6 maart 2010 Anders kan je hier http://stores.shop.ebay.de/Vespa-GS-Teile-Shop_Stosdampfer-Federn-Halter-Zube_W0QQ_fsubZ252311119QQ_sidZ41678459QQ_trksidZp4634Q2ec0Q2em322 je gerief vinden. De prijzen zijn wel niet crisisgevoelig, verleden jaar kostten de achterveren 79€. Groetjes, nero. Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.