Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Faro Basso restauratie


Vespappa

Aanbevolen berichten

Hallo Allen,

Kan iemand mij helpen met het volgende? Toen de FB uit de fabriek rolde was deze voorzien van een anti roest laag (donkerbruin/rode laag) Dit was onder andere na het spuiten te zien op de volgende plekken:

- Benzinetank bodem

- Carburateur ruimte

- Bil motorzijde

Maar was deze anti roest lak ook waarneembaar op de volgende plaatsen in die tijd??

- Bil andere zijde

- Bodem?

- Binnenkant achterspatbord

- Binnenkant voorspatbord

Kan iemand mij helpen aangezien ik in de Technica alleen een foto van de bil motorzijde met deze lak zie staan.

Link naar reactie

goed even een vraagje (wil geen nieuwe topic starten en leunt hier bij aan)

voor de olie in de achter en voor schokbreker spreken ze in het boekje over" esso univis 54 "hebben jullie deze gevonden

zo ja waar (ik heb een paar zaken in antwerpen afgegaan en nergens kon men mij helpen)? zo niet welk alternatief hebben jullie gebruikt

grtz sidvespa

Link naar reactie

@RVD > Mmm helaas ontbreekt deze in mijn collectie. Kun je aangegeven waar deze kleur nog meer zichtbaar was wellicht?

@SID > Vespa = Vespa toch waar het ook thuis hoort in dit Forum.

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Allen ik ben momenteel bezig met de revisie van het blok en loopt tegen een tweetal zaken aan:

1) Hoe kan ik de as los krijgen op het plaatje hieronder om de lager en keering te vervangen? PS borgclip op foto is los hoor.

1275984640-640.jpg

2) De krukaslager (één zijde) klinkt alsof deze een wasbeurt met zand heeft gehad. Hoe kan ik deze los

krijgen van de krukas?

1275984640-651.jpg

De drijfstang heeft een redelijke speling van pijl naar pijl (zwart) Is dit bij dit blok meer dan bij een GL blok aangezien ik me herinner dat iemand het hier eens over had.

Vespappa

Link naar reactie

Voor de as te verwijderen opnieuw de moer erop vijzen tot gelijk met de as en (na het blok te warmen) met een houten plank tussen de as eruit kloppen.

Voor de oliekering te vervangen moet je de as niet demonteren, voor de naaldlager wel. Deze lagers zijn wel moeilijk nieuw te vinden en heel duur in aankoop!

Als de lager nog goed is (meestal is dit wel het geval omdat die constant in de boite-olie draait) zou dit gedeelte laten steken.

Zijwaartse speling op de krukaslager is normaal. Speling in de lengte richting mag niet (zelf geen mm'tje), anders kan men problemen hebben met het ontstekingstijdstip juist te zetten.

Voor de kogelager te verwijderen ga je best langs bij een motorrevisiebedrijf. Die hebben daar voor trekkers en op 5 min is dit gefixt.

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Top Nero wederom bedankt voor je altijd snelle reacties. Ik zal de as erin laten zitten en de keering er vanaf de andere zijde uit halen en vervangen. Dit scheelt weer een hoop werk en kosten zo te horen. (alles zag er in de motor als nieuw uit trouwens)

Ok ik neem alles mee naar een motorrevisiebedrijf. De nieuwe lager erop zetten zal wel zelf te doen zijn neem ik aan door krukas in vriezer te leggen en de lager te verwarmen??

Vespappa

Link naar reactie

Controleer evenwel de staat van de kogellager in het primair tandwiel en kijk na of de veertjes in dit tandwiel niet gebroken zijn (meestal sluit 1 van beide plaatjes op dit tandwiel dan niet meer mooi aan, of rammelt het binennin het tandwiel als je er mee schudt.

Indien zich daar problemen voor doen ben je toch nog genoodzaakt om de achteras te demonteren.

Steek de krukas wel eerst in een goed afgesloten plastic-zak om te vermijden dat zich er teveel vocht = ijsvorming voor doet.

Groetjes, nero.

Link naar reactie

hallo vespappa

ik heb het werkje ven nieuwe lagers op een nieuwe krukas van mijn V32 vandaag ook juist uitgevoerd.

en het is inderdaad een fluitje van een cent als je het doet zoals je aangeeft, de krukas een paar uurtjes in de vriezer en om de lagers warm te maken had ik de tip van een paar oudere collega's gekregen om dit met een oude frituurpot te doen zo krijg je een gelijke temperatuur over heel de lager ipv frietvet er wat motor olie in en zo alles opwarmen (bij gebrek van de frituurpot maar wat olie in een ijzerpotje gedaan en met de lasvlam even opgewarmd met een zeer goed resultaat

grtz sidvespa

Link naar reactie

@Nero, en Sidvespa toppie we kunnen weer verder. Ik zal even informeren bij de lokale frites toko of ik hun frituur wellicht even kan gebruiken :-) wij hebben er geen. Ben erg benieuwd naar jou project...helaas zit ik in NL wat wel jammer is gezien de meesten hier natuurlijk allemaal in Belgie wonen dus wordt op de koffie komen zo lastig.

Dan bestel ik de onderdelen (duur project trouwens slikkkkk) en kan het blok volgende week weer in elkaar.

Hou jullie op de hoogte.

Vespappa

Link naar reactie

Zo de Vespa is afgeleverd bij de spuiter en nu weer verder met de resterende werkzaamheden. Hieronder nog een samenvatting van de afgelopen weken (vanwege tijdsgebrek maar in één keer gepost)

Het Nederlandse klimaat zorgt voor een leuke roestlaag in 53 jaar tijd.

1276594937-940.jpg

1276594937-941.jpg

1276594937-942.jpg

Leuk overgebleven detail welke achter het klepje van de carburateur vandaan kwam:

1276595890-680.jpg

Terug van de staler en in de epoxy coating.

1276594937-943.jpg

1276594937-944.jpg

1276594937-955.jpg

1276594937-956.jpg

Stuurtje weer helemaal bling bling na een behandeling van de verchromer.

1276594937-958.jpg

En nu in spanning afwachten hoe alles van de spuiter terugkomt. Er resteert mij alleen een bezoek aan de verzinkerij voor alle boutjes/moertjes en andere delen. Wat niet vervangen hoeft te worden restaureer ik tot in detail.

Als er nieuws is horen jullie het.

Vespappa

Link naar reactie

lekker, behalve die groene bak "pis"water daar op de achtergrond ;-)

ben benieuwd naar het eindresultaat

Link naar reactie

Ha thanks had het natuurlijk kunnen verwachten he... ..tja moet bekennen dat Belgisch bier favoriet is. Helaas verkopen de lokale supers hier geen Belgisch bier.

Ok volgende keer zal er een ander kratje op de achtergrond verschijnen :-)

Link naar reactie

hé ruben, lees een dit topic opnieuw,dan hoef je deze vraag niet te stellen :)

Link naar reactie

@Ruben> Er zit een verchromer hier in de buurt die het gehele stuur uit elkaar haalt. Vervolgens alles schoon maakt (oud chroom eraf) en alles weer aan elkaar last en opnieuw verchroomt. Het resultaat is er dan ook + een leuke rekening helaas :-)

Link naar reactie

Weet iemand welke kleur het frame van het zadel en veren had bij aflevering uit Pontedera?

Ik weet wel dat de veren plus handgreep bij mijn Faro Basso donkergroen waren. Er is alleen onduidelijheid over het frame?

Iemand een tip?

Vespappa

Link naar reactie

Hi allen! Een kleine vordering mbt de restauratie...

Ik had vorige week alle roestige delen naar een verzinker gebracht. Het resultaat is boven verwachting!

1278651952-670.jpg

1278651952-671.jpg

1278651952-672.jpg

Netjes toch!

Vespappa

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...